Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، در چند روز گذشته بیانیه انتقادی جمعی از فعالان و دانشجویان حوزه گیاهان دارویی، طب سنتی،کشاورزی، منابع طبیعی، آبخیزداری، حوزه سلامت و ورزشکاران استان درباره واگذاری یکی از پنج سایت برتر ایستگاه تحقیقاتی و آموزشی گیاهان دارویی بوعلی سینا به رستوران در فضای مجازی منتشر شد.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی همدان و موسس باغ گیاهان دارویی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اخبار منتشر شده در فضای مجازی در خصوص از بین بردن باغ گیاهان دارویی و تبدیل آن به رستوران را تکذیب و انتشار اخبار کذب را ناشی از سودجویی برخی افراد عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاسم اسدیان اضافه کرد: در باغ گیاهان دارویی بوعلی سینا هیچ گونه ساخت و سازی انجام نشده و مورد بازدید مراجع ذیصلاح قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این باغ تنها باغ گیاهان دارویی در کشور است که با هدف جمع‌آوری و شناسایی، استقرار و پژوهش در زمینه گیاهان دارویی در سال ۷۴ آغاز به کار کرد.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی همدان خاطرنشان کرد: این باغ مجموعه‌ای از گیاهان علفی و بوته‌ای دارویی و معطر، مجموعه درختان و درختچه‌های دارویی، گیاهان پیازی و لاله‌ها، مجموعه گلخانه‌ها و محوطه تکثیر، استخر گیاهان آبزی و بخش‌های فرآوری گیاهان دارویی است.

اسدیان که خود از اساتید دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا است ادامه داد: با توجه به اقبال عمومی جامعه از گیاهان دارویی، این مجموعه می‌تواند توجه دانش‌آموزان، دانشجویان و محققان علوم گیاهی را جلب کند و به عنوان یک فضای مناسب گردشگری در استان همدان مورد بازدید قرار بگیرد.

وی بیان کرد: این باغ هر سال میزبان تعداد زیادی از دانشجویان و دانش آموزان علاقه مند به گیاهان دارویی است و یکی از اقداماتی که در سال های اخیر رخ داده امکان بازدید عموم مردم از باغ گیاهان دارویی است به‌طوریکه در سال های گذشته شاید فقط دانشجویان و دانش آموختگان بخش کشاورزی می‌توانستند از این باغ بازدید کنند اما امروز شاهد حضور خانواده‌ها در این باغ هستیم که خود گامی مثبت در راستای آشناسازی مردم با انواع گیاهان دارویی و نحوه کشت و فرآوری گیاهان دارویی منطقه همدان است.

اسدیان افزود: برای ایجاد رفاه بازدیدکنندگان، فضای کوچکی از باغ، صندلی هایی در فضای باز بر روی سنگ فرش ها قرار داده شد تا علاقه مندان به این فضا علاوه بر لذت بردن از گیاهان دارویی در کنار خانواده چای بنوشند و غذا صرف کنند. 

رییس مرکز تحقیقات همدان گفت: باغ گیاهان دارویی همدان علاوه بر تحقیقاتی بودن توانسته سهمی در جذب گردشگر داشته باشد که این امر می‌تواند همدان را به قطب طبیعت گردی در کشور تبدیل کند چرا که این ظرفیت تاکنون در این استان مغفول مانده است.

وی خاطر نشان کرد: این باغ نخستین باغ گیاهان دارویی کشور و خاورمیانه است که از سال ۷۵ تاکنون گیاهانی به مدت ۲۵ سال در آن حفظ شده است.

اسدیان اضافه کرد: در کشور هشت هزار گونه گیاهی وجود دارد که از این تعداد یک هزار و ۶۵۸ گونه در استان همدان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ۹۹ درصد از گیاهان استان همدان شناسایی و جمع‌آوری شده است، گفت: از مجموع ۲ هزار گونه دارویی در کشور و ۳۱۵ گونه دارویی در استان همدان،  ۲۵۰ گونه در باغ گیاهان دارویی کشت شده است که مراحل فنولوژی و رشدی گیاهان مورد بررسی قرار گرفته و طبقه بندی شده‌اند.

اسدیان گفت: باغ گیاهان دارویی همدان در طرح اولیه، با عنوان گردشگری سلامت و عرضه انواع نوشیدنی‌ها با گیاهان دارویی و گیاهان دارویی بسته‌بندی شده به مردم در این باغ دیده شده بود که امروز از مساحت ۲۴ هزار مترمربعی آن ۵۰۰ مترمربع برای خدمات رسانی به علاقه مندان تعبیه شده است.

وی از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان همدان خواست از باغ گیاهان دارویی بوعلی سینا بازدید کنند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان جهانگردی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان جهانگردی وزارت جهاد کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان جهانگردی باغ گیاهان دارویی گیاهان دارویی استان همدان بوعلی سینا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۴۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، ابوطالب شفقت عصر امروز یکشنبه در بازدید از مجتمع کشت و صنعت فجر صفا خرم‌آباد با اشاره به اینکه رویکرد مدیریتی صحیح مهم‌ترین نکته درباره موفقیت این مجموعه است، اظهار داشت: این مدل سرمایه‌گذاری جزو مزیت‌های مهم و اساسی کشت و صنعت فجر صفا است که نتیجه آن افزایش اشتغال، امنیت غذایی، افزایش روحیه و تغییر سبک زندگی را به دنبال دارد.

وی انجام کارهای پژوهشی و تولید محصولات کاملاً ایرانی را از دیگر مزیت‌های این مجموعه عنوان کرد و افزود: سرمایه‌گذار این مجموعه همه اقدامات را با صبر و حوصله و انجام کارهای پژوهشی پیش برده و حتی نژاد دامی که وارد شده، تغییریافته و ایرانی شده است.

استاندار لرستان با بیان اینکه مجموعه کشت و صنعت فجر صفای خرم‌آباد علاوه بر کشت گیاهان دارویی و فعالیت‌های دامی، گردشگری مدرن را دنبال می‌کنند، افزود: این مجموعه می‌تواند در سطح ملی و بین‌المللی پذیرای مهمانان مختلف باشد نیز باشد.

شفقت با اشاره به اینکه شهرک صنعتی این مجموعه به‌زودی بهره‌برداری خواهد شد بر ایجاد زنجیره ارزش دام و تولید پوست و پشم در کشت و صنعت خرم‌آباد تأکید کرد و افزود: باتوجه‌به سطح اراضی این مجموعه، اگر گیاهان دارویی در این مجموعه کشت و عصاره‌گیری شود مردم نیز می‌توانند در هر جای استان نسبت به کاشت و فروش گیاهان دارویی به کشت و صنعت اقدام کنند که درآمد این امر از تولید برخی محصولات رایج کشاورزی می‌تواند بیشتر نیز باشد.

وی ادامه داد: این قابلیت در شهرهای دیگر لرستان نیز وجود دارد تا جایی که بیش از ۵۰ تا ۷۰ نقطه دیگر استان هم این امکان وجود دارد.

استاندار لرستان، تأکید کرد: جهاد کشاورزی باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری این چنینی را شناسایی کند و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

شفقت بازدید دانشجویان و دانش‌آموزان از مجتمع کشت و صنعت فجر صفا را اقدام مثبتی در راستای اشاعه فرهنگ «ما می‌توانیم» دانست و افزود: این اقدام می‌تواند حتی برای سرمایه‌گذاران دیگر الگوی مثبتی باشد و این مدل مدیریتی تسری پیدا کند.

کد خبر 6091372

دیگر خبرها

  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس
  • بازار داغ گیاهان دارویی در کرمانشاه+ تصویر
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان