Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کتاب صوتی «مرا به خواب‌هایت ببر ماریه!» چهارمین مجموعه داستان و ششمین اثر داستانی سید علی شجاعی برای مخاطبان بزرگسال است؛ مجموعه داستانی که نامش را از عنوان نخستین داستان وام گرفته و در همان قدم نخست نشان می‌دهد که قرار است، مخاطبش را با اثری متفاوت در فرم روایی و محتوا روبه‌رو کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شجاعی که تا پیش از این نشان داده به دنبال خط سیر مشخص اجتماعی و یا مذهبی در داستان‌هایش است، در این مجموعه و در فضایی بینابینی میان تمامی خواسته‌ها و ایده‌آل‌هایش در داستان‌نویسی قدم زده و سعی کرده تا خالق موقعیت‌های فرمی تازه‌ای در بیان نظرگاه خود باشد.

داستان‌های این مجموعه را می‌توان از چند منظر مشخص تقسیم‌بندی کرد؛ نخست داستان‌هایی که از نگاهی فرازمینی و با مفهومی آسمانی با مخاطب خود روبرو می‌شوند که نخستین و آخرین داستان این مجموعه نمونه‌های قابل اعتنایی از آن هستند که طی آن نویسنده سعی کرده با خلق فضایی بکر و فرمی تازه مخاطب خودش را در موقعیتی شگفت برای دریافتی تازه از مفاهیم پیرامونی زندگی قرار دهد؛ اما در گونه‌ای دیگر شجاعی در این مجموعه به سوی خلق روایتی تصویری از کنش‌ها و تنش‌های اجتماعی پیرامون خود در داستان‌نویسی تمایل نشان داده و تمامی عصبیت‌ها و اصطکاک‌ها در روابط خانوادگی و فردی امروز را که می‌تواند نماد زندگی‌های ساختار یافته در جامعه مدرن امروزی باشد، پیش چشم مخاطبانش می‌آورد.

شجاعی همچنین اذعان دارد که در نگارش این مجموعه کوشیده است، حد فاصل میان فرم و محتوا حرکت کند و کمترین تحمیل نویسنده به مخاطب را صورت دهد. این امکان به داستان‌های وی و فضای آن‌ها این امکان را داده است تا موقعیتی چند صدایی به وجود آورد؛ آن هم به شکل و سیاقی منطقی و نه بر مبنای اجباری در داستان‌هایش.

«مرا به خواب‌هایت ببر ماریه!» زبان عریانی دارد. زبانی که گاه راوی پیچیده‌ترین حس‌های انسانی است و گاه نیز خصوصی‌ترین لحظات و خاطرات یک انسان را به پیش چشمان مخاطبانش به مثابه یک انسان می‌نشاند و از او می‌خواهد در قاب آیینه انسان به تماشای خود گمشده و ناپیدایش بنشیند.

۱۴ داستان کوتاه سید علی شجاعی در «مرا به خواب‌هایت ببر ماریه!» بدون شک تجربه بکر و تازه‌ای برای مخاطبان داستان کوتاه به شمار می‌رود که در انتظار رویداد‌ها و اتفاقات تازه در قامت داستان کوتاه هستند.

در قسمتی از کتاب صوتی «مرا به خواب‌هایت ببر ماریه!» می‌شنویم:

روز‌های ماریه از شب شروع می‌شد و شب‌هایش از روز ما... همیشه این چنین بوده و حالا هم... مادر اشک می‌ریخت و پدر نفرین می‌کرد وقتی ماریه دیگر مدرسه نرفت...
- شب‌ها مدرسه می‌روم... وقتی که شما خوابید...
همیشه این چنین بوده و حالا هم... با کسی بازی نمی‌کرد، نمی‌جوشید، حرف نمی‌زد...
- شب‌ها با بچه‌ها بازی می‌کنیم... وقتی شما خوابید...
روز‌های ماریه از شب شروع می‌شد... مادر آه می‌کشید وقتی ماریه حتی پایش را هم در کلاس خیاطی نگذاشت...
- جایی را می‌شناسم، خودم می‌روم... شب‌ها...
پدر در خودش می‌شکست وقتی هم سن و سال‌های ماریه دانشگاه می‌رفتند و ماریه روز هایش از شب شروع می‌شد...
- من که مشغول درس خواندنم، وقت خوبی برای خواستگار راه دادن نیست...

مادر در خودش پیچید و پیچید و پیچید تا دیگر کمر راست نکرد وقتی ماریه حتی در صورت خواستگار‌های رنگ رنگش نگاه هم نکرد... همیشه این چنین بوده و حالا هم...
وقتی دکتر و آزمایش و عکس و دارو جواب نداد، سراغ عطاری‌ها را گرفتیم و حکیم و علفی و... وقتی هم که عرق این و جوشانده آن و ریشه چنین و شکوفه چنان اثر نکرد، دست به دامن رمال و فال‌گیر شدیم و طالع‌بین و جن‌گیر و... آخرش هم جواب همه یکی بود؛ با خواب‌های ماریه کنار بیایید وقتی با بیداری‌های شما کنار آمده... که روز‌های ماریه از شب شروع می‌شد و شب‌هایش از روز ما... همیشه این چنین بوده و حالا هم... ما با خواب‌های ماریه کنار آمدیم...

گفتنی است کتاب صوتی «مرا به خواب‌هایت ببر ماریه!» نوشته سید علی شجاعی و با روایت احسان چریکی و نرگس رحیمیان از سوی نشر نیستان راهی بازار کتاب شده است.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: معرفی کتاب ادبیات داستانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۱۴۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ستاره رئال امضای هم‌تیمی‌هایش را جعل می‌کند!

به گزارش "ورزش سه"، فده والورده بیش از یک بار ثابت کرده که در زمین یک فوتبالیست همه کاره است. به عنوان یک هافبک، این بازیکن اروگوئه‌ای نقش‌های متفاوتی را در ترکیب کارلو آنچلوتی، در حال حاضر، و زین الدین زیدان، زمانی که هنوز مربی رئال مادرید بود، ایفا کرده است.

به این ترتیب او توانسته خود را در اکثریت قریب به اتفاق در ترکیب اصلی حفظ کند‌. به خصوص او حتی یک بازی این فصل را هم از دست نداده است. او یکی از بهترین بازیکنان رئال مادرید است و هواداران همیشه به دنبال امضا گرفتن از او هستند.

فده والورده امضای هم تیمی‌هایش را جعل می‌کند!

رافا کوتلو، روزنامه‌نگار اروگوئه‌ای، ویدئویی با هافبک رئال مادرید در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کرده است. او در این ویدیو از فده والورده درخواست کرد تا یک پیراهن رئال را برای برادرزاده‌اش امضا کند.

با این حال، این روزنامه نگار یکی از عجیب‌ترین درخواست‌ها را از این هافبک انجام داد. کوتلو به والورده توضیح داد که برادرزاده‌اش وینیسیوس جونیور را دوست دارد و پرسید که آیا می‌تواند امضای او را روی این پیراهن حک کند یا خیر.

بعد از اینکه او امضای وینیسیوس را روی پیراهن کشید، این روزنامه نگار سوال که آیا می‌تواند امضای لوکا مودریچ را هم امتحان کند؟ والورده این امضا را هم به راحتی انجام داد.

با این حال، عجیب‌ترین درخواست هنوز در راه نرسیده بود. رافا کوتلو اعلام کرد که همسر برادرش یکی از طرفداران تیلور سوئیفت است.  اگرچه در ابتدا او به خوبی نمی‌دانست که چطور این امضای را طراحی کند، فده والورده به روش خود یک حرف لاتین "T" و سپس یک حرف "S" را کنار هم گذاشت و امضای این خواننده آمریکایی را هم جعل کرد!

این روزنامه نگار به عنوان آخرین درخواست از فده والورده گفت: "برادرزاده‌ام از از رِجا (خواننده اهل قاره آمریکای جنوبی) هم خوشش می‌آید." به این ترتیب، والورده امضای خود، امضای وینیسیوس، مودریچ، تیلور سویفت و در نهایت رجا، خواننده آمریکایی جنوبی را خیلی دقیق و بی نقص جعل کرد.

دیگر خبرها

  • «رخنه» توان علمی و دفاعی کشور در صنعت هوافضا را به رخ می‌کشد
  • اینتر ۲ - ۰ تورینو/ قهرمان به پیروزی‌هایش ادامه می‌دهد + فیلم
  • از کوچه‌باغ تا باغ‌کاجی | طرشت هنوز به باغ‌هایش معروف است
  • تولید سه فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد
  • ۳ فیلم کوتاه داستانی در مهاباد تولید شد
  • ستاره رئال امضای هم‌تیمی‌هایش را جعل می‌کند!
  • آدینه با داستان/ چی از آسمان افتاد؟!
  • داستان تیتراژ سریال«دلیران تنگستان»/ وقتی موسیقی ایرانی محترم است
  • وقتی می گوئیم چیدمان هوشمندانه داخل خانه دقیقا منظورمان این است!(+تصاویر)
  • (ویدیو) ژنرال سابق اسرائیلی: فکر نمی‌کردیم ایران با موشک‌هایش به ما حمله کند