Web Analytics Made Easy - Statcounter

قیمت های سرسام آور بازار بی ثبات مسکن مردم را به حاشیه نشینی ترغیب می کند، در واقع بازار مسکن گرفتار برخی دلال‌بازی‌ها شده که این موضوع یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها به شمار می‌رود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، قیمت ها در بخش مسکن مدتهاست همچنان نجومی پیش می رود، قیمت هایی که بی حساب و کتاب افزایش می یابد و تاکنون برای این جهش قیمت در بازار آشفته مسکن فکری نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این افزایش قیمت طبق گفته مسئولان و کارشناسان در این حوزه در مقایسه با سال های گذشته رشدی بی سابقه داشته است به طوری که مردم نه تنها قدرت خرید مسکن را ندارند بلکه برای اجاره چند متر منزل نیز با مشکل مواجه شده اند.

قیمت مسکن در بهار و تابستان بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافته بود تا جایی که بسیاری از مستاجران برای تمدید منزل و یا جابه جایی مجبور به گرفتن وام از بانکها شدند و با سختی فراوان منزلی را برای یک سال تهیه کردند.

منزل با قیمت مناسب، این روزها به کیمیایی در بازار مسکن تبدیل شده که با گشتی در مشاورین املاک کاملا مشخص است منزلی با قیمت مناسب وجود ندارد و در این میان کمر مستاجران زیر بار گرانی مسکن خم شده و از سوی دیگر دلالان و سودجویان مبالغ هنگفتی به جیب می زنند.

قیمت های نجومی مسکن

در این بازار ملتهب مسکن، متولیان و مسئولان به جای فکر و چاره ای برای حل مشکل مسکن، مدام آن را پاسکاری می کنند و نتیجه اش می شود افزایش قیمت های سرسام آور مسکن و در به دری مستاجران و تجارت عده ای سودجو در بازار مسکن.

نرخ مشخصی در بازار مسکن وجود ندارد و هر فردی طبق میل و علاقه خود قیمتی را در بازار مسکن در نظر می گیرد و همین بی ثباتی سبب شده تا در این هیاهوی سیاهی بازار مسکن، برخی سرمایه های خود را به این سمت سوق دهند و به قول خودشان نان در مسکن است و با چند تا خرید و فروش، میلیاردها تومان به جیب بزنند.

از طرفی وقتی مستاجران چاره ای جز اجاره کردن نداشته باشند مجبور هستند همه درآمد و دارایی های خود را برای اجاره یک منزل هزینه کنند که متاسفانه خانه دار شدن این افراد با توجه به شرایط اقتصادی و اجاره های سنگین محال است.

خانه های خالی بدون پرداخت مالیات

طرح مالیات بر خانه های خالی، طرحی برای آرام کردن بازار مسکن بود تا با اجرایی شدن آن سر و سامانی در این بازار ایجاد شود و بتواند در کاهش قیمت مسکن موثر شود.

در همین راستا هفته گذشته قانون مالیات‌ بر خانه های خالی در مجلس یازدهم با ۱۶۹ رأی موافق، ۲۷ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده  تصویب شد که طبق این قانون مالکان واحدهای مسکونی بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در هر سال مالیاتی در صورتی که بیش از چهار ماه به عنوان خانه خالی شناسایی شوند، به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، به صورت ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح زیر می‌شوند که در سال اول معادل شش برابر مالیات، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات و سال سوم ۱۸ برابر مالیات را باید پرداخت کنند.

پس از تصویب این قانون برخی اجرایی شدن آن را در بازار مسکن سبب تعادل و فروکش کردن قیمت ها عنوان کردند و برخی دیگر از کارشناسان هم معتقد هستند که این قانون نمی تواند در قیمت ها اثری داشته باشد که چرا که برخی از صاحبان این خانه ها از هر درزی برای دور زدن قانون و فرار از مالیات استفاده می کنند.

طبق گفته مسئولان دو میلیون خانه خالی از سکنه در کشور وجود دارد و در صورتی که این واحدها وارد چرخه شده می توانند در تعادل قیمت مسکن خصوصا اجاره ها نقش مهمی داشته باشند.

تاثیر اخذ مالیات از خانه های خالی بر قیمت مسکن

منوچهر اسبکوه رئیس اتاق اصناف لرستان در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی در قیمت مسکن تاثیرگذار است، وقتی محصولی یا مکانی منهای مالیات و معاف از مالیات باشد، قطعا دست به دست می چرخد و افراد بدون پرداخت مالیات سرمایه گذاری خود را به این سمت هدایت می کنند.

وی با اشاره به این که پرداخت مالیات در بسیاری از معاملات اثرگذار است افزود: به طور مثال وقتی یک واحد صنفی قرار است محصول و یا برندی را از یک شرکت خریداری کند، ۹ درصد ارزش افزوده هم محاسبه می شود و علاوه بر این مالیات سالیانه هم باید پرداخت کند.

رئیس اتاق اصناف لرستان تصریح کرد: تاکنون برای مسکن کد رهگیری یا  سامانه جامع مسکن متاسفانه برقرار نشده بود اما هم اکنون این برنامه انجام شده و با اجرای مالیات بر خانه های خالی و انجام معاملات با کد رهگیری قطعا در بازار مسکن تاثیر بسزایی دارد.

اسبکوه عنوان کرد: بیشتر خانه های خالی در کلان شهرها هستند البته ممکن است در شهرهای دیگر نیز وجود دارد که اجرای این قانون اثرگذاری خود را نشان می دهد.

وی از برخورد جدی با مشاورین املاکی که اقدام به قراردادهای صوری کنند خبر داد و گفت: اگر مشاورین املاک قرارداد یا قولنامه صوری منعقد کنند مورد برخورد جدی قرار گرفته و علاوه بر برخوردهای قانونی، پروانه این واحدها ابطال می شود.

رئیس اتاق اصناف لرستان خاطر نشان کرد: اجرای قانون جدید و کد رهگیری سبب می شود تا افراد هر گونه خرید و فروشی را که قرار است انجام دهد ملزم به دریافت کد رهگیری هستند و اگر این کد نباشد، معامله اعتبار ندارد و از اعتبار ساقط است.

نقره داغ محتکران بازار مسکن

در حالی که برخی از خانواده ها در به در به دنبال سقفی برای زندگی هستند و یک خانه کوچک را اجاره کنند، افرادی چندین خانه خالی دارند که آنها را احتکار کرده تا متناسب با بازار با قیمتی چند برابر بفروشند و سودهای کلانی ببرند.

این در حالیست که تاکنون این خانه های خالی که بسیاری از آنها لاچکری بوده بدون پرداخت مالیات و تنها برای سودآوری بیشتر بودند اما با تصویب این قانون انتظار می رود که صاحبان این واحدها مالیات پرداخت کنند و بسیاری از این منازل وارد چرخه عرضه شود تا بتواند در بازار مسکن تعادلی ایجاد کند.

حالا که بعد از مدتها این قانون به تصویب رسیده انتظار این است که با نظارت دقیق به درستی اجرا شود تا بتواند در کمترین زمان تاثیر گذار بوده و این اثر گذاری قابل لمس باشد.

در این روزهایی که مسکن بر تخت گرانی تکیه زده، بسیاری چشم دوخته اند به این که با اقدامات و اجرای طرح هایی در بازار مسکن ثباتی ایجاد شود و دلالان و سودجویان بیش از این بازار مسکن را آشفته نکنند.

مسکن و معیشت مردم در اولویت مسائل اقتصادی

عباس گودرزی نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در همین راستا افزود: هدف از وضع قانون مالیات بر خانه های خالی این است که عرضه بالا رود و متناسب با تقاضا باشد تا قیمت مسکن در جامعه تا حدودی به تعادل برسد.

وی تصریح کرد: این که فردی یک مسکن در شهر خودش به عنوان مسکن اصلی و یک مسکن در شهری دیگر و یا این که منزلی هم در شهری که دانشجو دارد و معاف از مالیات شود، نمی تواند متناسب با این قانون باشد.

گودرزی اظهار داشت: کسی که آنقدر تمکن مالی دارد که در این اوضاع اقتصادی سه تا مسکن خالی داشته باشد، باید مالیات پرداخت کند و نباید در این راستا ملاحضه ای صورت گیرد.

 نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی، مسکن و معیشت مردم را باید در اولویت مسائل اقتصادی قرار دهد و در این راستا این قانون به تصویب رسیده تا قدری در بازار مسکن اثر داشته باشد.

ساخت واحدهای مناسب برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه

بهرام امینی کارشناس حوزه مسکن در گفت و گو با سفیر افلاک اظهار داشت: اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی می تواند سبب شود تا برخی از مالکان، واحدهای خالی را در بازار عرضه کنند و همین امر در کاهش قیمت مسکن تاثیر می گذارد البته ممکن است این اثرگذاری زمان زیادی نیاز داشته باشد اما با اجرای آن التهاب در بازار مسکن کمتر می شود.

وی افزود: اگرچه رقم دقیقی از تعداد واحدهای خالی اعلام نشده اما برخی چندین واحد آپارتمان دارند که خالی از سکنه بوده و در واقع سرمایه گذاری را روی مسکن انجام می دهند تا در شرایطی که قیمت چند برابر شود آنها را بفروشند و سرمایه اولیه خود را چند برابر کنند.

این کارشناس مسکن گفت: اگرچه معاملات مسکن کاهش یافته اما قیمت مسکن همچنان روند رو به رشدی داشته و از سوی دیگر توان خرید و اجاره برای بسیاری از اقشار کاهش یافته است.

امینی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات در حوزه مسکن این است که واحدهای مسکونی متناسب با درآمد اقشار متوسط و ضعیف، کمتر است و همین سبب می شود تا خانواده ها برای اجاره و یا خرید در فشار مالی زیادی قرار بگیرند.

وی بیان کرد: با توجه به تصویب قانون مالیات بر خانه های خالی به نظر می رسد عرضه افزایش یابد و وقتی واحدهای بیشتری در بازار مسکن وجود داشته باشد می تواند سبب کاهش قیمت مسکن شود؛ البته علاوه بر این برنامه، ضروری است تا برای اقشار متوسط و ضعیف واحدهایی با قیمت مناسب ساخته شود تا این افراد نیز بتوانند خانه دار شوند.

حالا با تصویب این قانون انتظار می رود به صورت جدی و تحت نظارت متولیان اجرا شود تا هر چه سریعتر حباب بازار مسکن را بشکند و ثباتی ایجاد نماید.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: قانون مالیات بر خانه های خالی پرداخت مالیات بازار مسکن کد رهگیری قیمت مسکن قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۳۶۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرایی تازه برای خریداران طلا/ مالیات جدید در راه است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مالیات بر عایدی سرمایه از نقل و انتقال طلا، به معنای سرمایه‌ای بودن طلا از نگاه مصوبه اخیر مجلس است؛ اما به واقع جامعه‌ای که برای حفظ اندک سرمایه‌های خود در مقابل تورمی که دولت در ایجاد آن بی تاثیر نبوده است، با این سوال مواجه شده که چرا باید چنین مالیاتی پرداخت کند؟ برخی در این بین مدعی اند که اجرای این مصوبه اولین ضرر بزرگ را به بازار طلا خواهد زد.

انتخاب در گزارشی نوشت: محمدولی، کارشناس صنعت طلا، درباره مصوبه اخیر مجلس مبنی بر اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از نقل و انتقال طلا گفت: این مصوبه فعالیت بازار را کند می‌کند و مصرف‌کننده دیگر تمایلی ندارد به سمت طلا بیاید. الان هم اگر مردم طلا می‌خرند، خواهان حفظ ارزش پول خود هستند و بعضا این خرید را مورد استفاده شخصی نیز قرار می‌دهند. این اتفاق که بیفتد، دیگر به سمت خرید طلا هم نمی‌آید و رونق بازار بسیار کم می‌شود. مردم به سمت و سوی طلای آبشده و دست دوم می‌روند که در آن صورت تولید طلا در کشور به شدت کاهش پیدا می‌کند.

وی در ادامه درباره ابهام اخذ مالیات از طلا اشاره کرد: مشخص نیست منظور از مالیات بر طلا چیست؛ آیا منظور متقاضیان عادی است؟ یا اینکه مالیات بر همکاران ما در واحدهای صنفی بر روی حجم قابل توجه اخذ می‌شود؟ مالیات مشخص نیست بر چه بخشی اعمال می‌شود. اگر بر واحدهای صنفی باشد، همکاران ما در حوزه شفافیت باید فعال باشند و در مقابل قانون اطاعت کنند، اما همکاران ما بحث مالیات را همین الان هم پرداخت می‌کنند؛ چه مالیات بر مشاغل و چه مالیات بر ارزش افزوده که عموماً پرداخت می‌کنند. ممکن است برخی مالیات واقعی را پرداخت نکنند، اما بیش از نود درصد مالیات پرداخت می‌کنند. اگر مالیات برمصرف‌کننده است، سازمان امورمالیاتی باید به طور شفاف بگوید که مردم در این بین چه کنند؟

ولی درباره راهکار مناسب برای مالیات بر طلا گفت: راهکار حل مشکل دست ما نیست، اما در نهایت ما به عنوان پیشنهاد می‌گوییم که بهتر است خرید و فروش طلا مثل گذشته جریان داشته باشد. حالا اگر یک فرد بخواهد یک گوشواره و انگشتر ۲ گرمی بخرد دیگر قدرت ندارد و تمایلی هم ندارد. رونق هر بازار و شهری، چراغ‌های طلا فروش هاست. مجلس بهتر است شرایط به قبل برگرداند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899745

دیگر خبرها

  • «مالیات برعایدی سرمایه» چرا صدای ۲ درصد از جامعه را درآورد؟
  • پورابراهیمی: طرح مالیات بر سوداگری به کاهش التهابات بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند
  • التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد
  • تداوم عقب‌نشینی نرخ ارز در بازار غیر رسمی/ قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان بازمی‌گردد؟
  • قیمت گوشت دوباره نجومی می‌شود؟
  • هشدار به‌ پلتفرم‌های آگهی جواب می‌دهد؟
  • (عکس) قیمت نجومی اجاره‌بها برای بالاشهر نشینی در تهران
  • آیا هشدار به‌ پلتفرم‌های آگهی جواب می‌دهد؟
  • ماجرایی تازه برای خریداران طلا/ مالیات جدید در راه است؟
  • حذف حق‌الزحمه‌های نجومی مشاوران املاک با سامانه خودنویس