Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-28@20:58:33 GMT

نگذارید عده‌ای دوگانه عزاداری و سلامت ایجاد کنند

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۳۷۲۷۵

حجت‌الاسلام احمد مروی گفت: باید در این شرایط به گونه‌ای عمل کرد که ضمن برگزاری مراسم محرم با شور و هیجان، دوگانه دین و عقلانیت ایجاد نشود چرا که عده‌ای به دنبال این موضوع هستند؛ لذا نگذارید دوگانه عزاداری و سلامت ایجاد کنند. ناطقان: تولیت آستان قدس رضوی ضمن تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری مراسم عزاداری محرم گفت: باید در این شرایط به گونه‌ای عمل کرد که ضمن برگزاری مراسم محرم با شور و هیجان، دوگانه دین و عقلانیت ایجاد نشود چرا که عده‌ای به دنبال این موضوع هستند؛ لذا نگذارید دوگانه عزاداری و سلامت ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حجت‌الاسلام احمد مروی که در مراسم اذن عزا و اهدای پرچم به هیئات مذهبی در حرم مطهر رضوی سخن می‌گفت، با تاکید بر اینکه نام امام حسین(ع) نباید کم‌رنگ شود، اظهار کرد: روضه‌ها نباید کم‌رنگ شود اما عزاداران به گونه‌ای عمل کنند تا دشمنان نگویند مسلمانان دارای عقلانیت نیستند؛ لذا پروتکل‌ها را رعایت کنید و دچار احساسات جاهلانه نشوید چرا که اسلام دین عقلانیت و منطق است. پس پرچم عزا را کم‌رنگ نکنیم.

وی بیان کرد: بار دیگر پرچم عزا، پرچم عزت و افتخار حسینی به اهتزاز درآمد و بار دیگر نام پربرکت، حیات‌بخش و عزت‌آفرین امام حسین(ع) فضای کشور ما و بسیاری از کشورها و جوامع اسلامی را عطرآگین نمود. عاشورای امام حسین(ع) صرفا یک حادثه و یک اتفاق تلخ نبود که در یک مقطع تاریخی به وجود آمده باشد و سپس در یک مقطع پایان یابد. عاشورا یک جریان زنده و جاویدان است که در طول تاریخ برای تمام حق‌جویان الهام‌بخش و هدایت‌گر است.

مروی افزود: عاشورا برای همه مبارزان راه خدا، تمام مبارزان راه حق، جهادگردان و برای همه عالم بشریت که جویای سعادت ابدی و شرافت هستند، تابلوی راهنما، قطب‌نمای آنان و الگو و اسوه است. امروز اگر ارتباط قلبی و عمیق ما با حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و مکتب عاشورا برقرار است و اگر نام حضرت در عمق وجود ما نشسته و عشق به ایشان دل‌های ما را تسخیر کرده، مسئولیتی بسیار بزرگ در مقابل حفظ این میراث عظیم  و گران‌قدر داریم.

وی عنوان کرد: مسئولیت ما در برابر مکتب عاشورا، مراقبت از فرهنگ و معارف نورانی و حیات‌بخش عاشورایی است؛ لذا هیئات، محافل و مجالس روضه‌خوانی ما باید هم دارای شور و هم دارای شعور باشد.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: در مراسم عزاداری که با نام حضرت برپا می‌شود، باید احساس و معرفت‌افزایی توامان باشد. جهل‌زدایی، دشمن‌شناسی به‌هنگام، جسارت و شهامت در اتخاذ تصمیمات سخت و سرنوشت‌ساز، ظلم‌ستیزی، مقاومت و ایستادگی در برابر طاغوت و امویان زمان، پیام محوری نهضت حسینی است.

وی با تاکید بر اینکه باید مراسم عزا را با شور برگزار کنیم و هر سال باید پرشورتر از سال قبل باشد ولی نباید به احساس و شور بسنده کنیم، عنوان کرد: عاشورا یک مکتب و دارای پیام است؛ لذا در این محافل باید انتقال‌دهنده پیام زندگی‌بخش عاشورا به نسل جدید باشیم. جامعه حسینی باید مشمول معارف حسینی باشد. عزادار امام حسین(ع) کسی که لباس سیاه برای اباعبدالله(ع) می‌پوشد؛ دلش در عزای حضرت غمگین و اشکش در عزای امام جاری است. پس باید فرهنگ عاشورایی در رفتار و منش او پیدا باشد.

مروی با بیان این که باید معارف و فرهنگ عاشورایی در رفتار، سلوک و زندگی ما نمایان باشد، اظهار کرد: درباره فلسفه قیام حضرت تحلیل‌ها بسیار است اما آنچه در تحلیل مهم است، پیامی خواهد بود که از سخنان خود حضرت درک می‌شود چرا که حضرت اباعبدالله(ع)، خود به عنوان خالق عاشورا بهترین سخنان را پیش روی ما قرار داده‌اند.

قیام امام حسین(ع) برای جهل‌زدایی از افکار جامعه بود

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به وصیت‌نامه امام حسین(ع) که به محمد حنفی فرمود «برای اصلاح دین جدم قیام می‌کنم»، بیان کرد: در آن زمان منکری بالاتر از جایگزین اسلام اموی به جای اسلام نبوی و اسلام علوی نبود و قیام سیدالشهدا(ع) نیز برای همین منکر بزرگ بود؛ لذا مبارزه امام حسین(ع) برای اصلاح این مورد، یعنی برای احیای اسلام نبوی و احیای اسلام علوی بود اما در این میان حضرت دنبال چگونه اصلاحی بودند؟ در واقع ایشان به دنبال اصلاح فکر، اندیشه و باورهای غلط مردم بودند؛ باورهایی که نتیجه آن، این شد که یزید خلیفه و جانشین رسول‌الله است.

مروی گفت: این تفکر و باور غلط باید اصلاح می‌شد. مردم آن روزها با کسی که اعتقادی به خدا و پیامبر(ص) و آموزه‌های دینی نداشت، کما اینکه پدر و  پدر جدش نیز این اعتقاد را نداشتند، بیعت کردند و جانشین پیامبر(ص) خطابش کردند. این اندیشه باید اصلاح می‌شد که چه کسی را جای پیامبر(ص) نشاندند؛ لذا اصلاح جامعه یعنی رفع جهالت چرا که جهل مردم بود که موجب شد معاویه خلیفه شود و امام حسین(ع) را در عاشورا به شهادت رساند؛ در واقع امویان از جهل مردم نهایت استفاده را کردند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به حدیث امام صادق(ع) که فرمود «امام حسین(ع) خون خود را بخشید تا مردم را از سرگردانی نجات دهد»، عنوان کرد: این معارف باید بیان شود. اینکه با انقراض امویان جریان ضد دین از بین رفت یا همچنان باقی است، که البته بدون شک همچنان باقی است، اما باید دانست نماینده اسلام اموی امروز کیست.

مروی با اشاره به اینکه چرا عاشورا اتفاق افتاد، اهداف حضرت از قیام عاشورا چه بود و امروز ما چه وظیفه‌ای داریم، ابراز کرد: امسال با شرایط تلخی مواجه هستیم. محدودیتی که در زیارت و اعتاب مقدسه و در هیئات و روضه‌ها به وجود آمده، حقیقتا کام همه را تلخ کرده و هرکس که محب اهل بیت(ع) است، این شرایط برایش تلخ است. در محرم امسال غم ما دوچندان شده است.

صیانت از سلامت مردم مهم است

وی تاکید کرد: هم عزاداری، هم نکات بهداشتی و صیانت از سلامت مردم مهم است؛ لذا باید محرم امسال جلوه دیگری از مکتب اباعبدالله‌الحسین(ع) را برپا کنیم و با دستگیری از نیازمندان با توجه به اینکه در این شرایط بسیاری از افراد آبرومند فقیر شدند، فرهنگ اباعبدالله(ع) را زنده کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به حدیثی از امام حسین(ع) در خصوص اینکه «وقتی مردم به شما احتیاج پیدا می‌کنند، این نعمت خداست؛ پس نعمت خدا را به دیگری حواله ندهید»، گفت: هر تهی‌دستی که وارد مدینه می‌شد، او را به خانه امام حسن(ع) و امام حسین(ع) حواله می‌دادند و هیچ نیازمند و فقیری نبود که به این بزرگواران مراجعه کرده و دست خالی بازگردد.

مروی بیان کرد: پهن کردن سفره‌ها در هیئات و پذیرایی از عزاداران زیبا بود اما امسال با این شرایط و اعمال ممنوعیت‌ها، باز هم راه خیر بسته نیست. همه این نذورات را عزتمندانه به نیازمندان برسانید. منبع: ایسنا برچسب ها: تولیت آستان قدس رضوی ، عزاداری ، سلامت

منبع: ناطقان

کلیدواژه: تولیت آستان قدس رضوی عزاداری سلامت تولیت آستان قدس رضوی امام حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۳۷۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشتیبانی ۲۱ میلیارد تومانی از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار مهر، محمود ابراهیمی ظهر شنبه در همایش جهش تولید در دیمزارها گرامیداشت روز جهانی گندم و نان روستای امام‌قیس بروجن، اظهار کرد: در طرح ملی جهش تولید در اراضی دیمزار، سال گذشته ۳۰ هزار هکتار از اراضی در این استان تحت پوشش قرار گرفت.

وی افزود: پشتیبانی طرح جهش تولید در دیمزارها، برعهده ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) چهارمحال و بختیاری بود که شامل جذب پشتیبان، در اختیار قرار دادن ادوات کشاورزی، پرداخت جهت خرید ادوات و… هستند.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) چهارمحال و بختیاری ادامه داد: جمع اعتبارات پشتیبانی این ستاد از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۲، یک صد میلیارد ریال بود.

ابراهیمی عنوان کرد: اراضی تحت پوشش در سال ۱۴۰۳ به ۶۰ هزار هکتار افزایش پیدا کرد و جمع ریالی مجموعه پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) چهارمحال و بختیاری که شامل تسهیلات، حضور کارشناسان در پهنه‌ها و خدمات سامانه‌ای است، به ۲۱ میلیارد تومان رسیده است.

کد خبر 6089906

دیگر خبرها

  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • پشتیبانی ۲۱ میلیارد تومانی از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۳
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)