Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدصالح جوکار گفت: ساخت مجتمع های تجاری به جای آثار تاریخی قابل قبول نیست. قطعا مجلس در مقابل دست اندازی ها به اماکن تاریخی ایستادگی می کند.

محمدصالح جوکار، دبیر فراکسیون گردشگری و میراث ‌فرهنگی مجلس شورای اسلامی، به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: وزارت میراث فرهنگی در چارچوب فعلی نوپاست. سازمان‌ها همواره در مقوله پاسخگویی به خوبی عمل نمی کنند و تبدیل این نهاد به یک وزارتخانه کمک شایانی به حل مشکلات این حوزه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجلس به دنبال یک تحول جدی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری است.

او افزود: به علت شیوع کرونا مقوله گردشگری به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و عملا ورود گردشگران خارجی به کشور به حداقل رسید. در این میان صنعت هتلداری بیشترین آسیب را دید.

جوکار تصریح کرد: زمانی که صنعت گردشگری تحت تاثیر است بالطبع میراث فرهنگی و صنایع دستی نیز تحت‌الشعاع قرار می گیرد. زمانی که گردشگر وارد کشور می شود حوزه صنایع دستی یکی از صنعت هایی است که زنده و پویا به حیات خود ادامه می دهد.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: امروزه حفظ میراث فرهنگی یکی از اولویت های اصلی دولت و مجلس است و در این راستا ضرورت دارد تربیت نیروهای متخصص در دستور کار قرار گیرد. در وهله بعد دو مقوله شناساندن و اکتشاف مسائلی هستند که در حوزه میراث فرهنگی کمبود آن ها احساس می شود.

دبیر فراکسیون گردشگری و میراث ‌فرهنگی مجلس اظهار کرد: امروزه بسیاری از اراضی تاریخی هنوز کشف نشده‌اند. گنجینه‌هایی که می‌توانند تحولی جدی در کشور ایجاد کنند. مجلس به دنبال این است که با تعامل و انجام همکاری مشترک با وزارت میراث فرهنگی چالش‌های این حوزه اعم از نیروی انسانی و منابع را برطرف کند. 

جوکار در خصوص تخریب برخی بناها و خانه‌های تاریخی و خلا قانونی در این رابطه اضافه کرد: از حوزه میراث فرهنگی حمایت قانونی انجام خواهیم داد. خانه‌ای که جنبه تاریخی دارد باید از آن صیانت شود و اگر قوانین نیز در این حوزه مشکل داشته باشند مجلس قطعا ورود خواهد کرد.

این نماینده مجلس افزود: در راستای تملک بناهای تاریخی باید اصول قانونی رعایت شود و به گونه‌ای نباشد که حق مالکین تضعیف شود. باید حرکت ما به سمتی باشد که مردم به‌صورت داوطلبانه از این گنجینه‌ها حمایت و حفاظت کنند. امروزه بناهای تاریخی که جنبه اقتصادی نیز پیدا کرده‌اند نشان داده‌اند که می‌توان از پتانسیل آن‌ها به خوبی استفاده کرد و همزمان از آن ها نیز مراقبت کرد. اگر در این زمینه برنامه وجود داشته باشد قطعا قوه قضائیه نیز به خوبی همکاری خواهد کرد.

این عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری در پایان گفت: ساخت مجتمع‌های تجاری به جای آثار تاریخی قابل قبول نیست. قطعا مجلس در مقابل دست‌اندازی‌ها به اماکن تاریخی ایستادگی می‌کند و اجازه نمی‌دهد این قبیل اماکن مورد تعرض قرار گیرند.

انتهای پیام: 3

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی مجلس جوکار مرمت آثار تاریخی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۵۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نطنز گفت: شب گذشته برای اولین بار گروه بین‌المللی ایسکارسا که یکی از تشکل‌های حرفه‌ای بین‌المللی مرمت بنا‌های تاریخی و سازه‌ای معماری محسوب می‌شود از مجموعه تاریخی مسجد جامع و بقعه شیخ عبدالصمد، بافت تاریخی اطراف مسجد جامع و آتشکده ساسانی نطنز بازدید کردند.
حسین یزدانمهر افزود: گروه بین المللی ایسکارسا در بحث مرمت آتشکده ساسانی قرار است در خصوص نحوه مرمت و ایجاد گنبد آتشکده اعلام نظر کنند.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نطنز با بیان اینکه در خصوص بقعه شیخ عبدالصمد قر ار است این گروه کار پژوهشی داشته باشند، گفت:: یکی از پیشنهاد‌های این گروه حفاظت از کتیبه منحصربه‌فرد به جای مانده در زیر گنبد بود، این کتیبه با قدمت بیش از هزار سال متعلق به اواخر قرن سوم دوره دیلمی و آل‌بویه (۳۸۹ ه. ق) است که خط کوفی تلفیق گچ و آجر آن در دهه‌های گذشته توسط مرحوم دکتر شیرازی معمار برجسته کشور نمایان شد و باید با بررسی بیشتر و اجرای عملیات ویژه از آن حفاظت شود که به‌زودی در دستور کار اداره کل استان قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: گروه بین المللی ایسکارسا زیر نظر سازمان یونسکو فعالیت داشته و به شکل ان جی او فعال هستند و مرت آثار تاریخی را بررسی کرده و به لحاظ فکری و پژوهشی میزان دقت مرمت‌های انجام شده و بررسی می‌کنند.
شهرستان ۴۷ هزار نفری نطنز در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

دیگر خبرها

  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • بازدید رایگان از موزه ها برای معلم ها و استادان دانشگاه
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • کوتاهی در معرفی استان کرمان قابل قبول نیست
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی