Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مصطفی کواکبیان» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره نشست شورای امنیت سازمان ملل و ناکامی‌های آمریکا علیه ایران گفت: استفاده از مکانیسم ماشه عملا برای آمریکا مقدور نیست و این کشور نمی‌تواند تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند.

دبیرکل حزب مردم سالاری گفت: طبق بندهای ۳۶ و ۳۷ معاهده برجام، اگر یکی از هفت عضو طرف برجام بخواهند شکایتی را مطرح کنند، ظرف ۳۰ فرصت بررسی وجود دارد و بعد از آن هم به حالت اول بر می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکا بیش از دو سال است که از  این توافق خارج شده است و با هیچ مبنای حقوقی نمی‌تواند از ظرفیت‌های برجام استفاده کند.

وی یادآورشد: بر اساس برجام تحریم تسلیحاتی ایران اکتبر پایان می پذیرد و ما می‌توانیم نیازهای تسلیحاتی خود را از خارج تامین کنیم و آمریکایی‌ها به هیچ شکلی نمی‌توانند به استناد قطعنامه ۲۲۳۱ و بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام اقدامی علیه ما انجام دهند.

کواکبیان گفت: در نشست اخیر شاهد شکست مفتضحانه دیپلماتیک آمریکا بودیم به طوری که ۱۳  عضو شورای امنیت به قطعنامه پیشنهادی آمریکا رای مخالف و ممتنع دادند و این دوره جدیدی از تحولات نظام بین الملل است.  آمریکا بعد از این ناکامی می‌خواهد به شیوه دیگری علیه ایران وارد شود، اما نتیجه آن از هم اکنون مشخص است  و تلاش‌های این کشور به نتیجه نمی رسد.

نماینده پیشین مردم تهران اظهارداشت: هم کشورهای عضو شورای امنیت و هم رئیس دوره ای شورای امنیت گفته اند که آمریکا را در اقدام جدید علیه ایران همراهی نمی کنند.  کشورهای اروپایی، روسیه و چین هم اعلام کردند که به هیچ نحو با طرح جدید آمریکا همراهی نمی‌کنند.

کواکبیان با اشاره به اظهارات گروه های سیاسی داخل کشور و منتقدین دولت در مورد اقدامات آمریکا علیه ایران اظهار داشت: ما نباید در شرایطی که در حال مقابله باآمریکا هستیم، ‌از خود علائمی بروز دهیم که بگویند اختلاف  وجود دارد بلکه باید انسجام  بیشتری در کشور وجود داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه افزود: افراطیون داخلی عملا در زمین ترامپ نتانیاهو و آل سعود بازی می کنند و حرف‌های آن‌ها را می زنند و اقداماتی همسو با آمریکایی‌ها انجام می‌دهند.  

 وی یادآور شد: «جان بولتون» ضد ایرانی‌ترین شخصیت آمریکایی می‌گوید آمریکایی‌ها نمی توانند از مکانیسم ماشه استفاده کنند، اما برخی در داخل  کشور سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا می‌شوند و می گویند آمریکا از این ابزار استفاده می‌کند.

نماینده سابق مجلس گفت: طرح هایی در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود که در صورت استفاده آمریکا از مکانیسم ماشه، ایران باید از NPT خارج شود. به کار بردن عبارت مورد استفاده آمریکا یعنی ما عملا در زمین آنها بازی می‌کنیم یعنی آمریکایی‌ها می توانند از این مکانیسم استفاده کنند در حالی که این امکان ‌اصلا برای آمریکایی‌ها وجود ندارد.

این فعال رسانه ای افزود: در شرایطی که آمریکا با فشار حداکثری و تحریم‌های ظالمانه می خواست ملت ایران را وادار به تسلیم کند، ما با اقتدار دیپلماتیک توانستیم اتفاقی را رقم بزنیم که در تاریخ  شورای امنیت در مورد طرح های آمریکایی  بی‌سابقه بود. در چنین شرایطی همه باید از دستگاه دیپلماسی کشور حمایت کنیم  و متعهد باشیم و بگوییم استفاده از مکانیسم ماشه یا هر ابزاری  علیه ایران محکوم است.

دبیر کل حزب مردم سالاری  با بیان اینکه  همه جناح های سیاسی با هر سلیقه‌ای باید با اقدام آمریکا مقابله کنند، گفت: با آنکه چیزی از برجام  نمانده است اما همین مقدار هم می‌تواند برای پیروزی بر اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران به ما کمک کند.

 وی اضافه کرد: ما نباید به خاطر دستمال، قیصریه را آتش بزنیم. اگر از برجام ناراحت هستید فعلا ناراحتی خود را نگه دارید و با رفتارها و گفتارها  خود سوژه دست دشمنان ندهید.

این نماینده سابق مجلس گفت: علیرغم همه مشکلات و تحریم‌های و شیوع کرونا، ملت ایران باید بتواند همچون گذشته، در این صف آرایی مجدد آمریکا هم پیروزمندانه خارج شود. ما باید بتوانیم در عرصه دیپلماسی به منافع ملی توجه کنیم و در این موضوع  مسائل حزبی را وارد نکنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به رای ممتنع کشورهای اروپایی به قطعنامه پیشنهادی آمریکا گفت: اتحادیه اروپا مخالف یکه تازی و اقدامات نابخردانه دونالد ترامپ است. رای ممتنع اروپاییان به خاطر تعهداتی است که در مقابل برجام دارند و باید به این تعهدات پایبند باشند.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآورشد: صدا وسیما باید این موضوع را برای مردم تبیین کند که آمریکا حق استفاده از مکانیسم ماشه و هیچ قطعنامه جدید را ندارد. اگر صدا و سیما بهتر عمل کند شاید برخی افراطیون متوجه شوند که رای شورای امنیت شکستی برای آمریکا و پیروزی برای ملت ایران بوده است.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی صدا و سیما شورای امنیت سازمان ملل حزب مردمسالاری جان بولتون ایالات متحده آمریکا مکانیسم ماشه مصطفی کواکبیان پروندهٔ خبری نشست شورای امنیت و قطعنامه ۲۲۳۱

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی صدا و سیما شورای امنیت سازمان ملل حزب مردمسالاری جان بولتون ایالات متحده آمریکا مکانیسم ماشه مصطفی کواکبیان مجلس شورای اسلامی صدا و سیما شورای امنیت سازمان ملل حزب مردمسالاری جان بولتون ایالات متحده آمریکا مکانیسم ماشه مصطفی کواکبیان مکانیسم ماشه آمریکایی ها شورای امنیت علیه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۰۱۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ؛ فرصتی برای تبیین اهداف ایران بعد از «وعده صادق»

دوازدهمین اجلاس بین‌المللی نمایندگان عالی کشورها در امور امنیتی چهارشنبه هفته گذشته در سن پترزبورگ برگزار شد که دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز در آن شرکت و سخنرانی داشت.

به گزارش ایسنا، در این اجلاس دبیران شورای امنیت ملی ، مشاوران امنیت ملی، معاونان نخست وزیر، روسای سرویس های امنیتی و اطلاعاتی بیش از یکصد کشور جهان حضور داشتند.

موضوعاتی از جمله مبارزه با تروریسم، مبارزه با مواد مخدر، مهاجرت‌های غیرقانونی و موضوعات دفاعی غیر نظامی در این نشست مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

همچنین چهار نشست با عناوین "تضمین امنیت اطلاعات در جهان نوظهور چند قطبی ( تهدیدها و فرصت ها)"، "حفظ هویت ملی و ارزش های سنتی برای حفظ امنیت صلح و ثبات بین المللی"، "همکاری‌های بین‌المللی برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی" و "مسائل حفاظت از جمعیت در درگیری‌های نظامی و شرایط اضطراری با ماهیت طبیعی و غیرطبیعی" برگزار شد.

درحاشیه این اجلاس نیز نمایشگاهی از محصولات و تولیدات نظامی، فناوری‌های پیشرفته، امنیت اطلاعات و مقابله با چالش های جدید و انرژی هسته‌ای برگزار شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان  که بنا به دعوت نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه به سن‌پترزبورگ سفر کرده بود، علاوه بر شرکت در اجلاس فوق، با همتایان خود از روسیه، چین، برزیل، عراق و افریقای جنوبی دیدار کرد.

در جریان دیدار احمدیان با پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه علاوه بر بررسی مسائل دو جانبه، دو طرف تفاهم‌نامه همکاری برای توسعه روابط  را امضا کردند.

به گزارش ایسنا، با توجه به شرایط فعلی منطقه و وجود برخی تنش‌ها، به ویژه پس از آنکه ایران توانست با عملیات وعده صادق به تهاجم اسرائیل به سفارتخانه کشورمان در دمشق پاسخ دهد،‌ حضور و سخنرانی احمدیان در اجلاس سن پترزبورگ و بیان مواضع ایران و تشریح جزئیات و دستاوردهای این پاسخ تنبیهی برای شرکت‌کنندگان قابل توجه بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در بخشی از سخنرانی‌اش در اجلاس بریکس، یکی از مهمترین چالش‌های امنیتی در عرصه بین‌المللی را امنیت اطلاعات خصوصاً در فضای سایبری دانست که حل این چالش نیازمند همکاری و مشارکت جمعی کشورهاست.

وی با اشاره به دو تهدید بزرگ «تهدید نرم» و «تهدید نیمه سخت» اظهار کرد: امنیت اطلاعات آنگونه که در نگاه ساده‌انگارانه تصور می‌شود صرفاً به معنای حفاظت از اطلاعات، داده‌ها و ارتباطات نیست، بلکه در نگاهی فراگیر ایجاد سپر دفاعی و امنیتی در برابر «برده‌سازی مدرن» از انسان‌ها و جوامع با حذف هویت انسانی و ملی آنان از طریق ترویج فردگرایی افراطی و ایجاد شکاف بین نسلی و گسستن پیوندهای اجتماعی است.

احمدیان گفت: امنیت فردی، اجتماعی و حاکمیت ملی کشورها به سرعت در معرض دو تهدید نیمه سخت به معنای تصرف سکوها، سیستم‌ها و سازوکارهای جهانی و همچنین، در معرض تهدید نرم به معنای تصرف افکار و علائق و اقناع انسان‌ها برابر امیال نظام سلطه جهانی است. فقدان قوانین عادلانه بین‌المللی در این حوزه موجب شده تا دولت آمریکا با در اختیار داشتن مدیریت جهانی اینترنت و توسعه سکوهای اینترنتی، فضای سایبر بین‌المللی را قلمرو حاکمیتی خود بداند و بر حکمرانی کشورهای مختلف به ویژه در حوزه امنیت ملی آنها اعمال نفوذ کند.

احمدیان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که سال‌ها قربانی حملات سایبری متعدد از طرف آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان همچنین  به برخی از کشورها که اجازه استقرار مراکز امنیت سایبری و یا خرید و نصب سخت افزارها و نرم افزارهای رژیم صهیونیستی را داده‌اند، هشدار داد و گفت: رژیمی که با نسل کشی فلسطینی‌ها و کودک کشی و زن کشی و جنایات متعدد علیه بشریت در غزه ماهیت خود را بر همگان آشکار ساخت صلاحیت ورود به این عرصه مهم را ندارد. کشورها باید مطمئن باشند که با گشودن مرزهای خود برای این رژیم، زیرساخت بزرگی برای تهدید امنیتی خود ایجاد کرده‌اند که جاسوسی از مردم و مقام‌های کشورهایشان بخش بسیار کوچکی از این خطر است.


به گفته احمدیان، مشکل بزرگتر در بقا و ثبات این کشورها خواهد بود.

احمدیان توصیه کرد که در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا و غرب، سازمان‌های منطقه‌ای همچون شانگهای و بریکس باید تلاش کنند تا در عرصه امنیت اطلاعات همکاری‌های خود را گسترش داده و ابزارها، نهادها و ساختارهای جدید را خلق کنند تا در برابر این دو نوع تهدید بی دفاع نباشند و در این رابطه یک بسته پیشنهادی در پنج محور ارائه کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جلب اعتماد نیروی کار منجر به رشد بهره‌وری می‌شود
  • لحظاتی عجیب از سقوط ابرهای بارور در عربستان!
  • تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان : لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید، همین «طرح نور» کافی است / نگرانم این لایحه مثل برجام شود
  • تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان /لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید،همین «طرح نور» کافی است /نگرانم این لایحه مثل برجام شود
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • مدودف: توقیف دارایی های روسیه در آمریکا بی پاسخ نمی ماند
  • تلنگری به طرفداران گفتمان سازش
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ؛ فرصتی برای تبیین اهداف ایران بعد از «وعده صادق»