Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، همزمانی شیوع ویروس کرونا با ایام سوگواری ماه محرم موجب شده تا آئین‌ها و مراسم عزاداری در شهرهای مختلف به گونه دیگری برگزار شود و یا به دلیل جلوگیری از انتشار این ویروس به گونه‌ای دیگر برگزار شود.

هر ساله مراسم عزاداری در تکیه سادات اخوی قدیمی ترین حسینیه ایران با حجم بسیار زیادی از مردم در شهر تهران برگزار می‌شد این مراسم از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ ظهر طول می‌کشید اما این مراسم اکنون بنا به اطلاعیه متولیان این حسینیه به شکل مجازی برگزار خواهد شد و علاقه مندان می‌توانند از طریق صفحات مجازی شاهد برگزاری مراسم روضه باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین هیچ عزاداری در این حسینیه حضور پیدا نخواهد کرد.

در روستای تاریخی ابیانه نیز که هر سال خیل عظیمی از گردشگران در روزهای سوگواری به این روستا می‌رفتند، امسال شاهد مراسمی به شکل سالهای گذشته نخواهند بود اگرچه همیشه مدیران شورای روستا اعلام عمومی می‌کردند عزاداران ضمن حفظ حرمت سوگواران، از حضور بیش از اندازه در این روستا جلوگیری کنند و ورود به این روستا را در روزهای عاشورا و تاسوعا ممنوع می‌کردند اما امسال اعلام کردند که برنامه‌ای نخواهند داشت. بلکه حسینیه‌ها و مساجد سیاه‌پوش خواهد شد و نوار نوحه‌خوانی از بلندگوی مساجد و حسینیه‌ها پخش می‌شود. بنابراین گردشگران برای حضور در مراسم به این روستا سفر نکنند.

برخی از مراسم دیگر مانند آئین گل مالی در لرستان نیز ممنوع شد سیدموسی خادمی استاندار لرستان در حاشیه جلسه هماهنگی نحوه برگزاری مراسم ماه محرم گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت حفظ سلامت مردم، محرم امسال برگزاری آئین سنتی گل مالی روزهای تاسوعا و عاشورا در استان ممنوع است. با توجه به تصمیم‌گیری صورت گرفته مراسمی همچون شیرخوارگان حسینی نیز ممنوع شده است.

استاندار لرستان استفاده از ماسک در هیأت‌های عزاداری را الزامی دانست و تصریح کرد: امسال به منظور جلوگیری از ایجاد تجمعات بزرگ؛ مکان‌های بیشتری برای هیأت‌های عزاداری در نظر گرفته شده است. همچنین روضه‌های خانگی متداول نیز ممنوع است و با توجه به شعار هر منزل یک حسینیه مردم در خانه‌های خود عزاداری کرده و از تجمع افرادی در یک منزل پرهیز شود.

در بسیاری از شهرهای دیگر نیز به دلیل جلوگیری از تجمع افراد اعلام شده که مراسم و آئین سنتی عزاداری یا به شکل مجازی برگزار خواهد شد و یا لغو می‌شود. بنابراین امسال خیلی از افرادی که قصد سفر به استان‌های مختلف را برای شرکت در این مراسم داشتند باید از انجام مسافرت در روزهای تعطیل به دلیل لغو این آئین‌ها و تأکیدات مکرر وزارت بهداشت خودداری کنند.

کد خبر 5010442 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: مراسم عزاداری ماه محرم آئین های عاشورایی محرم 99 ترجمه عاشورا ویروس کرونا ادبیات داستانی تازه های نشر تجدید چاپ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب و کتابخوانی میراث فرهنگی گردشگری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران کتاب ادبیات کودک و نوجوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۲۲۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه یازدهمین همایش سراسری مسؤولان جوامع فرهنگی قرآنی عصر که امروز در سالن غدیر مجتمع یاوران مهدی شهر مقدس قم با معرفی و تقدیر از نفرات برتر پویش ستاره‌های زمین برگزار شد.

در بخش همایش ستاره‌های زمین و فضای مجازی آقای نصری از استان کرمان، در بخش ستاره ساز و فضای مجازی آقای میراحمدی از استان چهارمحال‌وبختیاری با کشف ۶۰۰ مربی ستاره ساز و در بخش سرکشی از جلسات خانگی آقای قادری از استان یزد حائز رتبه برتر شدند.

همچنین در شاخص میز معرفی پویش ستاره‌های زمین و سرکشی از جلسات خانگی آقای جهان‌آرا از استان همدان، در شاخص تبلیغات محیطی حجت‌الاسلام دهقان‌دار از استان البرز و در شاخص برگزاری نمایشگاه ستاره‌های زمین آقای روزبه از استان فارس رتبه‌های برتر را کسب کردند.

کد خبر 6089236 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • آیت الله جوادی آملی: حرف هر واعظی در مردم اثر نمی‌کند، وگرنه روضه خوانی‌ها و وعظ کم نیست
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • تغییر زیاد در مدیریت شهری آسیب‌ جدی به شهر وارد می‌کند
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم
  • آیت‌الله درچه‌ای از آخرین فروغ‌های حوزه کهن اصفهان بود