Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-01@01:04:40 GMT

چرا طلا و سکه دوباره گران شد؟

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۸۰۵۵۴

چرا طلا و سکه دوباره گران شد؟

فرارو- طلا و سکه در بازار داخل دوباره سیر صعودی به خود گرفته، به طوریکه سکه تمام قیمتش به حدود ۱۱.۵ میلیون تومان رسیده و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز بالای یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.
به گزارش فرارو، بسیاری از فعالان بازار طلا و سکه دلیل این افزایش قیمت‌ها را در هفته جاری مربوط به جهش دوباره نرخ دلار می‌دانند، از سوی دیگر قیمت طلا در بازار‌های جهانی نیز در این هفته دوباره صعودی شد، که این مسئله در افزایش قیمت طلا و سکه نیز تاثیر بسزایی گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دو دلیل افزایش قیمت طلا و سکه
محمد کشتی‌آرای نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه افزایش قیمت طلا و سکه تحت تاثیر دو عامل بوده است، گفت: قبل از توضیح درباره دلایل افزایش قیمت‌ها باید بگویم، که در هفته جاری بازار طلای تهران به دلیل ایام سوگواری محرم تعطیل است و این تعطیلی تا روز شنبه ادامه پیدا می‌کند، بنابراین عرضه و تقاضایی در بازار نبوده که این عامل بخواهد موجبات افزایش قیمت را فراهم کند.
وی با اشاره به اینکه دلیل اول افزایش قیمت سکه و طلا در بازار، رشد نرخ دلار بوده است، اظهار داشت: از هفته گذشته تاکنون بیش از هزار تومان بر روی قیمت دلار رفته، به طوریکه در هفته گذشته این ارز ۲۳ هزارو ۳۰۰ تومان قیمت خورد، اما در هفته جاری قیمت دلار تا محدوده ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان پیشروی کرد، طبعا در چنین شرایطی به دلیل اینکه ارز یکی از دو متغیر اصلی تعیین کننده قیمت طلا و سکه در بازار است، با افزایش آن قیمت‌ها در بازار سکه و طلا با صعود روبرو می‌شود.
کشتی آرای دومین دلیل افزایش قیمت طلا و سکه در بازار را، رشد قیمتی این فلز گرانبها در بازار‌های جهانی عنوان کرد و افزود: طی روز‌های اخیر نیز اونس جهانی با افزایش بین ۳۰ تا ۴۰ دلاری نسبت به هفته گذشته مواجه شد، حتی در روز دوشنبه طلا تا آستانه شکستن کانال ۲ هزار واحدی نیز پیش رفت، در چنین شرایطی تا زمانیکه اونس جهانی روند صعودی داشته باشد، به تبع آن قیمت‌ها در بازار داخل نیز با شیب افزایشی همراه خواهد بود.
این مقام صنفی در بازار طلا با تاکید بر اینکه دو دلیل عمده برای افزایش قیمت جهانی این فلزگرانبها وجود دارد، بیان داشت: دلیل اول مرتبط با کرونا می‌شود، با شیوع این ویروس رکود جهانی اقتصاد را فرا گرفت و نرخ بیکاری در اکثر کشور‌ها با افزایش همراه شد، با توجه به این موضوع نرخ رشد اقتصادی بسیاری از کشور‌ها نیز به منفی گرایید، بنابراین به صورت کلی ارزش پول با کاهش روبرو شد که این امر تقویت تقاضا برای خرید طلا و افزایش قیمت آن را به همراه داشت.   قیمت طلا این روزها دوباره افزایشی شده است ترامپ یکی از دلایل افزایش قیمت جهانی طلا است
وی اضافه کرد: در حال حاضر ارزش ارزی به مانند دلار نزولی است به صورت کلی و این روند از زمان شیوع کرونا تقویت شده، از سوی مقابل در این شش ماهه طلا در کانال افزایش قیمت قرار گرفته، بر اساس همین موضوع است که در چند هفته اخیر شاهد بودیم که طلا کانال دو هزار واحدی را نیز درنوردید، در این رابطه به صورت کلی اکثر پیش‌بینی‌های تحلیگران جهانی حاکی از آن است که طلا تا پایان سال میلادی احتمال دارد که در کانال دو هزار واحدی تثبیت شود و این مسئله امر دور از ذهنی نیست.
نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران دلیل دوم افزایش قیمت جهانی طلا را جنگ تجاری بین آمریکا و چین قلمداد کرد و ادامه داد: از زمانیکه ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شده جنگ تجاری این کشور با چین رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و این وضعیت طی یک سال گذشته تشدید شده، طبعا در چنین وضعیتی هرگاه ترامپ با اظهاراتش به تهدید چین می‌پردازد، بورس‌های جهانی با سقوط و در مقابل قیمت جهانی طلا با افزایش قیمت همراه می‌شوند، از سوی دیگر در این اواخر تقاضای سرمایه گذاران برای خرید طلا به دلیل نا اطمینانی از وضعیت موجود فزونی یافته که این موضوع، افزایش قیمت طلا را دو چندان کرده است.
کشتی‌آرای با اشاره به اینکه پیش‌بینی قیمت طلا حتی برای یک روز امکان پذیر نیست، یادآور شد: به دلیل اینکه تحولات به سرعت رخ می‌دهد، با روی دادن یک رخداد، وضعیت قیمت جهانی طلا با تلاطم روبرو می‌شود، بنابراین نمی‌توان پیش‌بینی در این زمینه ارائه داد، اما به صورت کلی می‌توان گفت، با وضعیتی که وجود دارد سیر قیمتی طلا در بازار داخلی رو به افزایش خواهد بود.
رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جوار اتاق اصناف همچنین به مردم توصیه کرد در صورتی که می‌خواهند در بازار طلا سرمایه گذاری کنند، به سمت خرید مصنوعات طلا و سکه بروند و از خرید طلای شکسته و آبشده پرهیز کنند، زیرا که این اقدام می‌تواند با ریسک زیادی برای خریداران روبرو باشد و در صورتیکه مشکلی در این خرید به وجود آید، مردم به دلیل اینکه فاکتور خریدی دریافت نمی‌کنند، ممکن است با ضرر و زیان هنگفتی روبرو شوند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: قیمت طلا و سکه بازار سکه و طلا قیمت طلای 18 عیار افزایش قیمت سکه و طلا اونس جهانی افزایش نرخ ارز افزایش قیمت دلار افزایش قیمت طلا و سکه قیمت جهانی طلا صورت کلی بازار طلا قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۸۰۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکوردشکنی فروش نفت با تمرکز بر ابتکارات جدید در بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده

موفقیت ایران در افزایش فروش نفت خام خود با وجود تحریم ها و چالش ها را می توان به دیپلماسی فعال و هوشمند انرژی آن نسبت داد. ایران با تمرکز بر توسعه همکاری با پالایشگاه‌های کوچک مقیاس چین و اجرای سیاست هوشمندانه نوسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده، توانسته است صادرات نفت خام خود را به سطح پیش از دور جدید تحریم‌ها در سال 2017 افزایش دهد. فایننشال تایمز، انعطاف پذیری و رویکرد استراتژیک ایران را برای عبور از پیچیدگی های بازار جهانی نفت به عنوان عامل اصلی این موضوع معرفی کرده است

محمدرضا کارگزار کارشناس انرژی در رابطه با رکوردشکنی ایران در توسعه تجارت نفت خام خود در 6 سال گذشته گفته است: تلاش‌های مشترک ایران و پالایشگاه‌های کوچک چینی در افزایش فروش نفت خام مؤثر بوده است. ایران با تقویت شراکت با همتایان چینی خود کانال های صادراتی خود را گسترش داده و بازار قابل اعتمادی را برای محصولات نفتی خود تضمین کرده است. این همکاری استراتژیک نه تنها به ایران کمک کرده تا فروش نفت خام خود را حفظ کند، بلکه روابط بلندمدتی را نیز تقویت کرده است که به ثبات و پایداری صادرات نفت این کشور کمک می کند.

ایران اتکای خود به بازارهای سنتی نفت را به حداقل رسانده است

وی افزود: علاوه بر این، تمرکز ایران بر سیاست هوشمندانه نوسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده نقش مهمی در افزایش فروش نفت خام این کشور داشته است. ایران با نوسازی زیرساخت های فرسوده و بهینه سازی فرآیندهای تولید، توانسته ظرفیت پالایشی خود را افزایش داده و کیفیت فرآورده های نفتی خود را ارتقا دهد. این سرمایه‌گذاری استراتژیک در ارتقای پالایشگاه‌ها نه تنها رقابت‌پذیری ایران را در بازار جهانی نفت افزایش داده است، بلکه این کشور را قادر می‌سازد تا نیازهای رو به رشد شرکای صادراتی خود را برآورده کند.

وی ادامه داد: تاکید ایران بر ایجاد بازار برای نفت خام ایران عامل اصلی موفقیت این کشور در افزایش فروش بوده است. ایران با هدف قرار دادن مناطقی مانند آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیای مرکزی برای سرمایه گذاری در پالایشگاه ها، مقاصد صادراتی خود را متنوع کرده و اتکای خود به بازارهای سنتی را به حداقل رسانده است.

کارشناس انرژی تاکید کرد: این گسترش به مناطق جدید، همراه با رشد بازاریابی شبکه ای در کشورهای آسیای شرقی، به ایران اجازه داده است تا از فرصت های نوظهور سرمایه گذاری کند و پتانسیل فروش نفت خام خود را به حداکثر برساند.

دیپلماسی هوشمند انرژی در زمینه تمرکز مداوم بر ابتکارات جدید

کارگزار با اشاره به دیپلماسی فعال و هوشمند انرژی در زمینه تمرکز مداوم بر ابتکارات جدید در حوزه بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده و صادرات خدمات فنی و مهندسی اظهار کرد: انعطاف‌پذیری و سازگاری صنعت نفت ایران در برابر تحریم‌ها و چالش‌های ژئوپلیتیکی اهمیت دیپلماسی فعال و هوشمند انرژی را نشان می‌دهد.

وی گفت: ایران با استفاده از مشارکت های استراتژیک، اجرای سیاست های نوآورانه و سرمایه گذاری از فرصت های بازار توانسته است بر موانع غلبه کرده و به سطوح بالایی از فروش نفت خام دست یابد. حرکت رو به جلو ایران در بازار نفت خام، با تمرکز مداوم بر ابتکارات جدید در حوزه بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده و صادرات خدمات فنی و مهندسی در ارتقاء زیرساخت های مذکور جهت تنوع بخشیدن بر بازار جهت حفظ موفقیت ایران در بازار جهانی نفت صورت پذیرفته است.

وی  گفت: موفقیت ایران در افزایش فروش نفت خام خود گواهی بر چشم انداز استراتژیک و تعهد این کشور به محرک رشد و توسعه در بخش نفت است. ایران با اتخاذ رویکرد دیپلماسی فعال و هوشمند انرژی، خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی نفت معرفی کرده و مقاومت خود را در برابر چالش ها نشان داده است. از طریق ادامه همکاری، نوآوری و گسترش بازار، ایران آماده است تا فروش نفت خام خود را بیشتر افزایش دهد و جایگاه خود را به عنوان صادرکننده بزرگ نفت در صحنه جهانی مستحکم کند.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • قیمت سکه ۱۱ اردیبهشت چقدر گران شد
  • سکه به کانال ۴۲ میلیون تومان بازگشت
  • قیمت سکه و طلا امروز ۱۱ اردیبهشت؛ سکه ۸۰۰ هزار تومان گران شد
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ طلا و سکه باز هم گران شد
  • رکوردشکنی فروش نفت با تمرکز بر ابتکارات جدید در بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده
  • قیمت هر شاخه تیرآهن در سال جدید چقدر است؟
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • سقوط طلا دامن‌گیر نقره شد/ معامله‌گران در لاک احتیاطی!
  • قصه دو زار و ده شاهی کرایه تاکسی‌ها به تاریخ پیوست
  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟