Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@04:37:01 GMT

والدین شهدا گنجینه‌های کمیاب انقلاب اسلامی

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۹۹۴۸۶

والدین شهدا گنجینه‌های کمیاب انقلاب اسلامی

مادران و پدران شهدا در نظام جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب تا به امروز شاهدانی بی‌ادعا هستند که با الهام گرفتن از مکتب حضرت زهرا(س) و دخترش حضرت زینب(س) با خدا معامله کرده و فرزندانشان را در راه حق و حقیقت راهی جبهه‌های نبرد با کفر کردند، چنین مادرانی مقام و جایگاهی ارزشمند نزد خدا دارند.

مادران شهدای زیادی در کشور هستند که نه تنها یک فرزند یا چند فرزند آن‌ها برای دفاع از انقلاب و کشور راهی جبهه‌ها شده‌اند که همسر آن‌ها نیز در این مسیر همراه فرزندان خود برای دفاع از ناموس این کشور از جان خود گذشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بانو «مریم رخش» مادر شهیدان «حسین و رضا رایکا» نمونه‌ای از مادران فداکاری است که هفته گذشته در ایام تاسوعای حسینی، در اثر کهولت سن دار فانی را وداع گفت و به فرزندان شهیدش پیوست.

پیکر پاک این مادر شهیدان یک‌شنبه گذشته نهم شهریور با حضور جمعی از مسوولان، ایثارگران و بستگان تشییع و در آرامستان باغو بندرعباس به خاک سپرده شد.

شهید حسین رایکا متولد ۲۰ اسفند ۴۶، در جبهه مسوولیت کمک «آرپی جی» را برعهده گرفت و سرانجام ۱۶ مرداد ۶۲ در جبهه «مهران» و در حین عملیات «والفجر۳» بر اثر اصابت ترکش به چشم در سن ۱۵ سالگی شهید شد. 

شهید رضا رایکا دیگر شهید این مادر فداکار، ۱۴ خرداد ۱۳۴۱ در شهرستان بندرعباس به دنیا آمد و ۲۰ اسفند ۱۳۶۳ در شرق دجله بر اثر اصابت ترکش شهید شد.

در همین ماه شهریور راضیه بلوچی مادر شهید «علی عبدلی زاده» نیز در سن ۹۶ سالگی به علت سکته مغزی به فرزند شهیدش پیوست.

شهید «علی عبدلی زاده»، ۲۷ تیر ۱۳۳۵ در روستای خورگو از توابع شهرستان بندرعباس به دنیا آمد و ۱۸ بهمن ۱۳۶۰ در شهر بندرعباس توسط گروه‌های ضدانقلاب، بر اثر اصابت گلوله به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

یا "مریم چاکری" مادرشهید«حاجی داوری» از شهیدان دوران دفاع مقدس نیز روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد امسال در شهرستان رودان در سن ۷۲ سالگی به علت بیماری درگذشت.

شهید «حاجی داوری» ۲۶ اسفند ماه ۱۳۴۷ در روستای سنگی شهرستان رودان به دنیا آمد و چهارم خرداد ۱۳۶۷ در شلمچه به شهادت رسید.

"عزیزه مایلی" مادر شهید «مهدی ایرانمنش بندری» نیز دیگر مادر شهیدی است که وی نیز روز سه‌شنبه۲۱ مردادماه در سن ۸۴ سالگی به علت کهولت سن درگذشت و پیکرش در بهشت زهرای باغو شهر بندرعباس به خاک سپرده شد.

شهید «مهدی ایران منش بندری» نیز نهم بهمن ۱۳۴۷ در شهرستان رودان دیده به جهان گشود و ۳۱ تیر ۱۳۶۷، در نفت شهر توسط نیروهای بعثی به شهادت رسید.

از دیگر مادران شهیدان دوران دفاع مقدس که در مردادماه امسال آسمانی شد، "خیری زمانی" مادر شهید «عباس زمانی» است که وی نیز روز شنبه ۱۸مردادماه  در سن ۷۸ سالگی به علت بیماری قلبی درگذشت.

شهید «عباس زمانی»، یکم بهمن ۱۳۴۸ در شهر بیکاه شهرستان رودان به دنیا آمد و ۱۹ دی ۱۳۶۵ در منطقه عملیاتی کربلای پنج به شهادت رسید.

"امرالله شهبازی احمدی" پدر شهید «بهبود شهبازی احمدی» نیز یکشنبه ۱۲ مرداد امسال در سن ۹۸سالگی و به علت کهولت سن درگذشت و پیکرش در بهشت زهرای شهر سرگزاحمدی از توابع شهرستان حاجی آباد در جوار فرزند شهیدش به خاک سپرده شد.

شهید «بهبود شهبازی احمدی»، یکم فروردین ۱۳۴۰ در روستای سرگزاحمدی به دنیا آمد و ۲۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ در منطقه عملیاتی شلمچه بر اثر اصابت گلوله آسمانی شد.

"رقیه علی‌پور" مادر شهید «علی علیمرادی دوکوهی» از اهالی روستای کلوچان شهرستان بندرعباس نیز به علت کهولت سن ۱۶ تیرماه امسال دعوت حق را لبیک گفت و به فرزند شهیدش پیوست.

شهید«علی علیمرادی دوکوهی» فرزند این مادر فداکار است که یکم فروردین ۱۳۴۰ در روستای دوکوه از توابع شهرستان بندرعباس دیده به جهان گشود و نهم اردیبهشت ۱۳۶۱ در گیلان غرب توسط نیروهای عراقی بر اثر اصابت گلوله به سر، شربت شهادت را نوشید که مزار او در گلزار شهدای شهرستان بندرعباس واقع است.

و اما در همین ۱۴ تیرماه امسال "عباس درویشی نخل‌ابراهیمی" پدر شهید «عبدالجلیل درویشی نخل ابراهیمی»، برادر شهیدان «موسی و فاطمه»، دایی شهیدان «علی، محمد، غلام گلزاری و محمد شفیعی مدنی» و همچنین عموی شهید «حر درویشی نخل ابراهیمی» در سن ۹۳ سالگی و به علت کهولت سن درگذشت.

پیکر پدر شهید پس از تشییع، در بهشت زهرای روستای نخل ابراهیمی از توابع شهرستان میناب به خاک سپرده شد.

شهید «عبدالجلیل درویشی نخل ابراهیمی»، یکم فروردین ۱۳۴۳ در جزیره هرمز به دنیا آمد و ۲۳ دی ۱۳۶۵ در شلمچه بر اثر اصابت ترکش خمپاره به خیل شهدا پیوست.

پدران و مادران شهدا و جانبازان گنجینه‌های تاریخ انقلاب اسلامی و پرخاطره دوران هشت سال دفاع مقدس هستند که برخی از آن‌ها یا از دنیا رفته‌اند و خاطرات مکتوبی از آنها نداریم یا به دلیل کم کاری‌ها درحال فراموش شدن هستند. 

درحالی که تکریم، ارج نهادن و رفع مشکلات رفاهی و معیشتی و سرکشی از والدین شهدا نه تنها وظیفه مسوولان که وظیفه همه مردم که امروز در امنیت و آرامش در این کشور زندگی می‌کنند، است؛ تکریم پدران و مادرانی که از ابتدای انقلاب به ندای پیر و مراد خود، معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) لبیک گفته و حسین‌وار و زینب‌گونه در حماسه هشت سال دفاع مقدس فرزندان خود را برای حضور در جبهه‌ها آماده و تشویق می‌کردند تا یک وجب از خاک مقدس این سرزمین در دست دشمن نیفتد.

وجود پدر و مادران شهدا خیر و برکت است

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران هرمزگان در این باره گفت: همان‌طور که زنده نگه داشتن یاد و نام شهیدان امری واجب است، تکریم والدین آن‌ها نیز وظیفه دینی و انقلابی است.

عطا ناوکی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در دوران دفاع مقدس به ویژه این مادران و پدران فداکار، صبور و شجاع بودند که عزیزترین ثمره زندگی خود را برای دفاع از عزت و اقتدار جمهوری اسلامی به جبهه‌های جنگ فرستادند و اگر امروز در کشور امنیت و آرامش داریم به دلیل وجود پدران و مادرانی فداکار بوده است.

وی ادامه داد: شکیبایی و استقامت خانواده‌های شهدا ستودنی است، آن‌ها با پیروی از آرمان‌های امام خمینی(ره) و شهیدان، به شکوه و عزت ایران اسلامی استمرار بخشیده‌اند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران هرمزگان بیان داشت: وجود پدر و مادران شهدا باعث خیر و برکت است و هرگاه یکی از آن‌ها از بین ما می‌رود بی‌شک سرمایه معنوی و عظیمی را از دست می‌دهیم.

ناوکی افزود: والدین شهدا جزو گنجینه‌های کمیاب و ارزشی انقلاب اسلامی هستند که وظیفه ما مسوولان تکریم از جایگاه آنان است.

۲ هزار و ۳۱۰ نفر از والدین شهدا مربوط به استان هرمزگان هستند که از این تعداد یک‌هزار و ۴۹۶ نفر آنها فوت شده و ۸۱۴ نفر در قید حیات هستند.

 و از این تعداد ۸۸۴ پدر و ۶۱۲ مادر شهید فوت شده‌اند و۵۷۲ مادر شهید و ۲۴۲ پدر شهید در قید حیات هستند.

استان هرمزگان در مجموع دارای یکهزارو ۱۸۲ مادر شهید و یک‌هزار و ۱۲۶ نفر پدر شهید است.

برچسب‌ها شهدا والدین شهدا هرمزگان قشم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهدا والدین شهدا هرمزگان قشم شهدا والدین شهدا هرمزگان قشم شهرستان بندرعباس توابع شهرستان خاک سپرده شد علت کهولت سن شهرستان رودان انقلاب اسلامی دنیا آمد سالگی به علت بر اثر اصابت والدین شهدا مادران شهدا مادر شهید پدر شهید جبهه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۹۹۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایستادگی امروز مردم غزه برآمده از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر کشور گفت: شهدا قهرمانان تاریخ و الگوی ایستادگی هستند و پاسداری از آرمان شهدا امری مهم است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حجت الاسلام عبدالحسین معزی با تاکید بر اهمیت جایگاه شهدا، آنان را قهرمانان تاریخ و الگوهای کم‌نظیر ایستادگی و مقاومت برشمرد و اظهار کرد: پاسداری از ارزش‌های اخلاقی و دینی و حفظ آرمان‌های بلند و تمدن‌ساز شهدا در ایران اسلامی ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه انسان برای سعادتمندی در دنیا و آخرت نیازمند الگو است، افزود: پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار بهترین الگو برای حرکت انسان در مسیر ترقی و تعالی هستند.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر کشور با اشاره به الگوبرداری شهدای جنگ تحمیلی از سیره اهل بیت علیهم السلام اظهار کرد: شهدا قهرمانان تاریخ معاصر و الگوهای کم‌نظیر ایستادگی و مقاومت هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه نیز اشاره کرد و گفت: ایستادگی امروز مردم غزه برآمده از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام معزی با اشاره به ایثارگری و پایمردی شهدا در هشت‌سال جنگ تحمیلی، گفت: شهدا در پاسداری از ارزش‌های اخلاقی و دینی مهم‌ترین سرمایه زندگی یعنی جان خود را خالصانه را در راه خدا هزینه کرده‌اند.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر کشور در ادامه به نقش پررنگ جوانان در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت‌سال جنگ تحمیلی نیز اشاره کرد و افزود: جوانان ایران اسلامی با بهره‌گیری از نهضت عاشورا در برابر قدرت‌های جهانی ایستادند و از آرمان و ارزش‌های خود پاسداری کردند.

وی در پایان جایگاه شهدا را والا دانست و گفت: تکریم و تعظیم مقام شهدا و خانواده آنان، جانبازان و ایثارگران وظیفه‌ای همگانی بوده و ترویج فرهنگ ایثارگری در کشور لازم و ضروری است.

کد خبر 748558

دیگر خبرها

  • جزئیات اجلاس ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه اعلام شد
  • جزئیات اجلاسیه ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه اعلام شد
  • اجرای بیش از ۱۰ عنوان برنامه در هفته عقیدتی و سیاسی مهرستان
  • ایستادگی امروز مردم غزه برآمده از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است
  • ایستادگی مردم غزه برآمده از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است
  • برگزاری ۳۸۱ یادواره در شهرستان کهگیلویه / استقبال از اجلاسیه شهدا
  • نمایشگاه شهدا سمنان برای بازدید رهبر معظم انقلاب آماده می‌شود
  • درگذشت مادر شهیدان محمدرضایی در شهر زاینده رود
  • میانگین سن والدین در اولین فرزندآوری در استان زنجان ‌چقدر بود؟
  • نصب تصاویر ۴۱۲ شهید در بلوار‌ها و معابر دهدشت