Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، آلودگی آب روستای شیخ صله ثلاث باباجانی که از روز دوشنبه هفته گذشته آغاز و امروز وارد ششمین روز خود شد و اهالی روستا اکنون منتظر برگزاری جلسه تعیین تکلیف آن با حضور معاون شرکت آب و فاضلاب کشور و استاندار و مسوُولان استانی هستند تا درباره آن تصمیم‌گیری کنند.

دوشنبه ۱۷شهریور مسمومیت اهالی روستالی شیخ صله ابتدا با ۷۰ نفر آغاز و در نهایت بعد از سه روز به ۳۲۰ نفر افزایش یافت که اغلب آن ها کودک بودند و در بیمارستان فوق تخصصی دکترمحمدکرمانشاهی شهر کرمانشاه بستری شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتیجه آزمایش شبکه آب روستای شیخ‌صله مشخص شد فزایش آمار مسموم‌شدگان روستای شیخ‌صله به ۱۲۰ نفر

به گفته رییس بیمارستان فوق تخصصی دکتر محمدکرمانشاهی ۲۴ کودک مسموم شده روستای «شیخ‌صله» در این بیمارستان که علایم اسهال و استفراغ داشتند، بستری شدند.

فرماندار ثلاث باباجانی اولین مسئولی بود که موضوع مسمومیت ۷۰ نفر از اهالی این روستا را رسانه‌ای کرد و پس از آن معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز اعلام کرد که مسمومیت این افراد به دلیل مصرف آب آلوده بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه نیز پس از این اظهارات اعلام کرد که آب شبکه روستا آلوده نبوده و سالم است و احتمالا مردم روستا از آب چاه‌های غیرمجاز که آلوده به فاضلاب بوده استفاده کرده و مسموم شده‌اند.

همچنین شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه روز پنجشنبه ۲۰ شهریور خبرنگاران را به آزمایشگاه کنترل کیفیت آب دعوت کرد و سرپرست دفتر پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب شرکت آبفا استان کرمانشاه اعلام کرد که نتایج تمام آزمایش‌های انجام شده بر روی نمونه‌های آب روستای شیخ‌صله ثلاث‌باباجانی سلامت آب این روستا را تایید می‌کند و نشان می‌دهد هیچ‌گونه آلودگی در آب  این روستا وجود ندارد.

آب آلوده به فاضلاب شده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و رییس شبکه بهداشت استان اعلام کرد که دلیل اصلی و قطعی مسمومیت مردم روستای شیخ صله مصرف آب آلوده بوده و اظهار داشت: بنابر نمونه‌برداری‌های علمی و آزمایش‌های دقیق در مراکز پیشرفته آزمایشگاهی حوزه بهداشت استان، آلودگی منابع آبی روستای شیخ‌صله در ثلاث‌باباجانی به دلیل عدم وجود کلر مناسب و آلودگی آن با فاضلاب قطعی است.

ابراهیم شکیبا افزود: این نمونه برداری ها یک روز قبل از طغیان و روز بعد از آن از آب مصرفی در مناطق مختلف روستا جمع آوری شده و همه این آزمایش ها نشانگر آلودگی آب به دلیل عدم وجود کلر مناسب و آلودگی آب‌ با فاضلاب است.

او گفت: از بررسـی مسـتندات و بازدیـدهای میدانی مشـخص شد که از سه ماه گذشـته نوسانات کلر باقی‌مانده بـه‌دلیل نقص فنی سیسـتم سـالم سازی آب، ثبت و به شـرکت آبفا گزارش شده؛ همچنین وجود منابع آلاینـده در پیرامون منبع تـامین کننـده آب و عـدم بهسازی و لایروبی مخزن جمع آوری آب چشـمه و رعایت نکردن حریم بهداشتی منبع تامین کننده آب مشهود بوده است.

او با بیان اینکه کلرسنجی روزانه طی ۲ هفته پیش از بروز طغیان صفر بوده است، اظهار داشت: آخرین نتیجه میکروبی قبل از بروز طغیان در تاریـخ ۱۵ شـهریور از روسـتای شـیخ صله و بازارچه مرزی از نظر «اشریشـیاکلی» (باکتری) و آلودگی آب بـا فاضـلاب توسط آزمایشـگاه آب و فاضلاب مرکز بهـداشت ثلاث باباجانی مثبت گزارش شده است.

به گفته او، منبع آب دارای دریچه نفوذپذیر بـا امکان نشت رواناب سـطحی است و از زمان ساخت مخزن جمع آوری آب چشمه، لایروبی آن انجام نشده است.

شکیبا گفت: در صـبح روز شروع طغیان میزان کلر باقی مانده در شبکه توزیع صفر گزارش و ثبت شده بود و بعدازظهر با انجام کلرزنی بصورت دستی و اسـتفاده از قرص های کلر میزان کلر به ۲ پی پی ام در ابتدای شبکه توزیع و ۰/۷ پی پی ام در فاصـله زمانی کوتاه در انتهای شـبکه رسـید که این میزان کلر خواهی می تواند نشانه وجود ماده آلی در شبکه و آلودگی آب بوده باشد.

آب دارای آلودگی و غیرقابل استفاده برای شرب بود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: همچنین نمونه‌برداری از آب شـبکه توزیع در حین طغیان در تاریخ ۱۷ شهریورماه انجام گرفت که براساس نتایج بدسـت آمده در تاریخ ۱۹ شهریورماه، دارای آلودگی باکتریولوژیکی و غیرقابل استفاده برای شرب است.

او عنوان کرد: طی بررسـی های به عمل آمـده در سـطح روسـتا در چنـد روز اخیر، مراسم خاص و دارای تجمع و همچنین توزیع موادغذایی و نذورات در بین خانوارهای روسـتاییان وجود نداشـته است و بنابراین احتمال طغیان در اثر مصرف موادغذایی منتفی است.

آنچنان که شکیبا گفت، مـدرسه روسـتا دارای مخزن آب است و با بازبودن مـدرسه و اسـتفاده دانش آموزان از آب لوله کشـی، موارد بیماری زیادی میان دانش آموزان مشاهـده شده که تا اطلاع ثانوی و با هماهنگی شورای تامین شهرسـتان، مدرسه تعطیل شده است.

او همچنین گفت: دفع فاضـلاب توالت در خانوارهـا به‌صورت چاه جـذبی است و تعـدادی از این خانوارها در بالادست مظهر چشمه تامین کننده آب روستا قرار دارند؛ بنابراین سامانه آبرسانی به دلیل عدم کلرزنی، عدم بهسازی منبع و امکان نشت فاضـلاب به علت بالا بودن سـطح آب زیرزمینی، با ریسک زیاد ارزیابی می‌شود.

شکیبا گفت: با دلایل و مستندات موجود بر اساس معیارهای علمی وزارت بهداشت، آلودگی منابع آب قطعی است و با توجه به این امر در روزهای اخیر تلاش های خوبی توسط فرماندار و مجموعه آبفا برای اصلاح و بهینه سازی آب روستا انجام گرفته است.

۳۴۰ نفر مسموم شدند

رییس شبکه بهداشت استان کرمانشاه همچنین در ادامه به شست و شو و کلرزنی مخازن و لوله‌های آب روستای شیخ صله اشاره کرد و گفت: که به مردم تاکید کرده‌ایم از آب لوله کشی فعلی تا زمان تایید نتیجه آزمایش‌های جدید برای آشامیدن، فقط برای استحمام و شست و شو استفاده کنند.

شکیبا مجموع بیماران مسموم شده روستای شیخ صله بر اثر استفاده از آب آلوده را  حدود ۳۴۰ نفر اعلام کرد و افزود: اکثر این افراد به صورت سرپایی درمان و کمتر از ۵۰ نفر نیز در بیمارستان های جوانرود، ثلاث و کرمانشاه بستری شده اند و هم اکنون مشکل خاصی وجود ندارد.

تاکید بر جداسازی فاضلاب و بهسازی با کیفیت چشمه

در نهایت روز پنجشنبه ۲۰ شهریور هیاتی متشکل از معاون و مدیران کل دفاتر شرکت مهندسی آبفا کشور به منظور بازدید میدانی و بررسی وضعیت آب شرب روستای شیخ صله شهرستان ثلاث باباجانی استان کرمانشاه در این روستا حضور یافتند و از نزدیک به بررسی شرایط و وضعیت منبع تأمین آب، مخزن و شبکه توزیع آب روستا پرداختند.

سرپرستی این هیات را سید «حمیدرضا کشفی» معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور بر عهده داشت که در این بازدید بر جداسازی فاضلاب به صورت اضطراری و در ۲ فازجداگانه، بهسازی با کیفیت چشمه و انجام مطالعات و اجرای حفاری چاه عمیق به منظور تأمین آب مطمئن روستا تأکید کرد.

این هیات قرار است در جلسه ای با حضور استاندار و مسوولان استانی در استانداری کرمانشاه وضعیت آب این روستا را به صورت تخصصی مورد بحث و بررسی قرار دهند و برای آن تصمیم گیری کنند.

تامین آب شرب با تانکر و آب بسته‌بندی تا تعیین تکلیف نهایی

فرماندار ثلاث باباجانی نیز افزود: آب لوله کشی روستا اکنون وصل است اما به‌دلیل تامین سلامت مردم از آنها خواسته‌ایم فعلا برای مصارف شرب از این آب استفاده نکنند.

یدالله شکری افزود: هر روز ۲ تانکر آب سالم و بهداشتی را در روستا توزیع می‌کند و تاکنون نیز ۱۰ هزار بسته آب معدنی بین مردم روستا برای مصارف شرب توزیع شده است.

وی با بیان اینکه دیگر مسمومیتی را در روستا شاهد نبودیم، گفت: مردم روستا بعد از بروز بیماری و مسمومیت دیگر از آب لوله کشی استفاده نمی‌کنند و خوشبختانه بیمار جدیدی نداشته ایم.

شکری اظهار داشت که تاکنون چندین مرتبه مخزن آب روستای شیخ صله شست و شو شده و کلرزنی نیز انجام گرفته است.

کد خبر 548489 برچسب‌ها آب استان کرمانشاه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آب استان کرمانشاه آب روستای شیخ صله شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه ثلاث باباجانی مردم روستا آزمایش ها آلودگی آب آب روستا آب آلوده آب لوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۵۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰۰ روستای لرستان از نعمت آب شرب سالم بهره‌مند می‌شوند

به گزارش خبرنگار مهر، یاسر اکبریان امروز دوشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به پیشرفت فیزیکی مناسب طرح جهاد آبرسانی در لرستان، اظهار داشت: پیشرفت فیزیکی طرح در حال حاضر ۷۰.۲۵ است.

وی عنوان کرد: آبرسانی به ۷۰ روستای استان در قالب طرح جهاد آبرسانی انجام شده است و مابقی تا پایان دولت سیزدهم انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان، گفت: با اجرای این طرح تعداد ۱۲۵ روستا با جمعیتی معادل ۷۱ هزار نفر تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب استان لرستان قرار خواهند گرفت.

اکبریان، بیان کرد: با رایزنی انجام شده در سطح وزارت نیرو و شرکت مهندسی آبفا کشور تلاش خواهیم کرد تعداد روستاهای برخوردار از این طرح را افزایش دهیم، پیش‌بینی ما این است که در مجموع این روستاها به ۳۰۰ مورد برسد.

وی افزود: قرارداد فاز دوم طرح جهاد آبرسانی استان به‌زودی نهایی می‌شود.

کد خبر 6098069

دیگر خبرها

  • آلودگی آب رودخانه روستای سنقرآباد به لطف گاوداری + فیلم
  • ۳۰۰ روستای لرستان از نعمت آب شرب سالم بهره‌مند می‌شوند
  • راهکار دولت برای پایان بلاتکلیفی ۳۲ ساله مالکان هفت‌آسیاب
  • تصفیه فاضلاب ١١ شهر و روستای استان همدان
  • پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه آبرسانی تجهیز و تکمیل چاه و خط انتقال آب تم‌تم در شهرستان جوانرود
  • پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه آبرسانی به شهر جوانرود
  • جهاد آبرسانی در ۱۲۵ روستای لرستان
  • آبرسانی به ۷۸ هزار نفر از جمعیت روستایی لرستان
  • پیشرفت ۹۵درصدی پروژه آبرسانی به جوانرود باهدف کاهش تنش آبی این شهرستان
  • ادامه بارش ها در کرمانشاه