Web Analytics Made Easy - Statcounter

هاشم امینی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در سال‌های اخیر برای رفع تهدید احتمالی زیرساخت‌های آب و فاضلاب برای میراث فرهنگی اصفهان افزود: مشکل یکی دو نقطه در پشت مسجد امام در میدان نقش جهان که مشکل دفع فاضلاب داشت با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان حل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به انجام بازدیدهای میدانی از بافت تاریخی و گردشگری این خطه ادامه داد: حذف ۲ شبکه فاضلاب دیگر در اطراف این میدان تاریخی سبب بالا رفتن ضریب امنیت این باقت تاریخی و جلوگیری از آسیب احتمالی به علت نشت آب و فاضلاب شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان اضافه کرد: این نهاد آماده است هر زمان و در هر مکانی که شبکه‌های آب و فاضلاب تهدیدی احتمالی برای آثار باستانی و میراث فرهنگی داشته باشد با پذیرش مسئولیت اجتماعی برای حل مشکل وارد عمل شود.

امینی با تاکید بر حفظ آثار تاریخی و ملی خاطرنشان کرد:: بخشی از شبکه‌های فاضلاب زیر بازار قیصریه، نواحی پشت مسجد شیخ لطف الله و مسجد جامع بررسی و آزمایش‌های مربوطه و ویدئومتری در عمق هفت متری انجام شد و مشاهده کردیم که هیچگونه رطوبتی از این شبکه‌ها به پی این آثار تاریخی نمی‌رسد و خطری از این حیث آنها را تهدید نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: برخی شبکه‌های آب که در اطراف بافت فرهنگی و تاریخی اصفهان بویژه میدان نقش جهان احتمال داشت سبب آسیب شود نیز با تفاهمنامه با سازمان میراث فرهنگی اصلاح شد.

به گزارش ایرنا، میدان نقش جهان، میدان تاریخی و مرکزی شهر اصفهان، در زمان صفویه حدود ۴۰۰ سال قبل در ابعاد ۵۶۰ در ۱۶۰ متر بنا شد.
معماری و مهندسی این مجموعه تاریخی که زنجیره ای از نیاز های اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی شامل بازار، مسجد، مدرسه و امکانان تفریحی را در خود جای داده، پس از گذشت ۴۰۰ سال نه تنها همچنان کاربردها و نقش خود را حفظ کرده بلکه به کانون جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده و به کاربری های خود افزوده است.
بناهای تاریخی موجود در چهار طرف این میدان شامل عالی قاپو، مسجد شاه (اصفهان)، مسجد شیخ لطف الله و سر در قیصریه است و علاوه بر این بناها، ۲۰۰ حجره دو طبقه در اطراف میدان واقع شده که بیشتر جایگاه عرضه صنایع دستی اصفهان به شمار می‌رود.
در گذشته این میدان جایگاه برگزاری آیین های گوناگون و بازی چوگان بوده که امروزه بصورت یک گردشگاه همگانی و جایگاهی برای برگزاری آیین‌های ملی و مذهبی محسوب می‌‍‌شود.
این میدان در بهمن ماه سال ۱۳۱۳ به شماره ۱۰۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ جزو نخستین آثار ایرانی بود که به عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.
چهار اثر تاریخی استان اصفهان از جمله میدان نقش جهان، کاخ موزه چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع عتیق (به عنوان اولین مسجد جهان اسلام که به ثبت جهانی رسیده ) در فهرست جهانی یونسکو ( سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی ملل متحد ) به ثبت رسیده است.

برچسب‌ها اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان میدان نقش جهان آب و فاضلاب شركت آب و فاضلاب اصفهان اصفهان وزارت نیرو پروندهٔ خبری گردشگری و میراث فرهنگی نصف جهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان میدان نقش جهان آب و فاضلاب شركت آب و فاضلاب اصفهان اصفهان وزارت نیرو اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان میدان نقش جهان آب و فاضلاب شركت آب و فاضلاب اصفهان اصفهان وزارت نیرو اخبار کنکور میدان نقش جهان میراث فرهنگی آب و فاضلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۰۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد: همزمان با روز معلم، بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی برای معلم‌ها و استادان دانشگاه رایگان خواهد بود. 

براساس این اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه، معلم‌ها، آموزگاران و استادان دانشگاه با ارائه کارت شناسایی مرتبط می‌توانند از موزه‌ها، پایگاه‌های میراثی و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سراسر کشور، به صورت رایگان بازدید کنند.

ساعت کاری اماکن فرهنگی‌تاریخی در ۶ ماه نخست سال از ۹ تا ۱۸ است.

علاقه‌مندان به بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث فرهنگی یا محوطه‌های تاریخی، با مراجعه به تارنما یا صفحه آنها در فضای مجازی، می‌توانند از ساعت دقیق فعالیت‌شان اطلاع یابند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • ساخت یک شهرک جدید؛ تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت!
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • ثبت میراثی از جهان اسلام در بروجرد
  • اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود