Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@21:24:44 GMT

رادیو روسی ۷۵ ساله شد

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۳۷۱۰۵

رادیو روسی ۷۵ ساله شد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سعید حمزه‌ای، مدیر رادیو روسی برون مرزی با تاکید بر اهمیت تأسیس شبکه تلویزیونی به زبان روسی در صداوسیما در این زمینه توضیح داد: با توجه به حجم بالای مطالب، تبلیغات و سیاه‌نمایی های موجود در رسانه های غربی علیه جمهوری اسلامی ایران و همچنین اطلاعات و آگاهی اندک روس‌زبانان از ایران،  ضروری بود رسانه ای برای تکمیل حلقه شبکه های برون مرزی سازمان صداوسیما راه اندازی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا باید توجه داشت که زبان روسی،  تنها زبان رایج در روسیه نیست،  بلکه این زبان همچنان در کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی و شرق اروپا رواج دارد. در واقع زبان روسی پرگوینده‌ ترین زبان اروپا است.

او درباره ضرورت راه اندازی شبکه روسی برون مرزی همچنین گفت: وجود یک رسانه تصویری روس‌زبان ایرانی می تواند به شناخت بیشتر مردم و نخبگان روسیه از جمهوری اسلامی ایران کمک کند. همچنین با توجه به آنکه زبان روسی در بیش از ۱۵ کشور جهان رواج دارد، برخورداری از یک رسانه که به این زبان مسلط باشد،  می توانست ابعاد و زوایای مسائل زیادی را برای مردم این کشورها درباره مسایل داخلی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران روشن کند. ضمن آنکه چنین رسانه ای می تواند نقش مهمی در روشنگری رویدادها و تحولات منطقه ای و جهانی داشته باشد تا روس‌زبانان هرچه بیشتر با واقعیت های موجود ایران و منطقه آشنا شوند.

حمزه‌ای افزود: ما در رادیو روسی از سال ۱۳۹۴ تجربیات ارزشمندی در تولید برنامه های رادیویی به شکل رادیو تصویری داشتیم،  اما بنا به دلایل مختلف خارج از رادیو روسی،  این طرح از آن زمان عملیاتی نشد،  ولی تجربیات و تولیدات آزمایشی آن همچنان موجود بود.  با مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیدیم که در گام اول،  بهترین اقدام برای تبدیل شدن به سیمای روسی،  راه اندازی «رادیو تصویری اینترنتی»  است؛  که نیاز به سرمایه گذاری های کلان و تخصیص بودجه مستقل ندارد و با ترکیب کنونی همکاران رادیو روسی و امکانات موجود در برون مرزی کاملا قابل اجراست.

زینب السادات شهبازیان، سردبیر رادیو تصویری و تهیه کننده رادیو هم درباره سابقه همکاری خود با مجموعه رادیو روسی برون مرزی گفت: من از سال ۱۳۹۱ به عنوان تهیه کننده و دبیر خبر در رادیو روسی شروع به فعالیت کردم و چون فارغ التحصیل دانشکده صداوسیما در رشته رادیو بودم و زبان روسی را هم در دانشگاه تربیت مدرس تحصیل کرده بودم،  این کار کاملا متناسب با تخصصم به حساب می آمد. بعد از تغییراتی که در ساختار رادیو به وجود آمد، به عنوان سردبیر پخش تلویزیونی و همچنین تهیه کننده پادکست مشغول به کار هستم. مخاطبان رادیو روسی به دو دسته تقسیم می شوند: مسلمانان و غیرمسلمانان و نظر و بازخورد هر دو گروه اکثرا مثبت و سازنده است.

زهره دوستی نیری، مترجم و نویسنده برنامه های شبکه های اجتماعی رادیو برون مرزی هم درباره نحوه آشنایی با این مجموعه می گوید: من از آبان سال۱۳۹۳ به عنوان مترجم به جمع همکاران رادیو روسی اضافه شدم و در کنار آن وظیفه ارتباط با مخاطبان را برعهده داشتم، نویسنده و تنظیم کننده برنامه های «ما و شنوندگان»  و «پرسش و پاسخ اسلامی»  بودم و یکی از گویندگان برنامه «ما و شنوندگان» هم به حساب می آیم. همچنین مصاحبه های تلفنی و گزارشهای رادیویی تهیه می کردم.  در سال ۱۳۵۹به عنوان خبرنگار برگزیده حوزه اروپاو آمریکا انتخاب شدم و بعد از اینکه پخش رادیویی روسی به تلویزیون اینترنتی تغییر پیدا کرد، علاوه بر ترجمه، متن برنامه   «بررسی شبکه های اجتماعی» را مینویسم و مصاحبه های تصویری تهیه می کنم.

وی درباره وسعت مخاطبان رادیو روسی برون‌مرزی هم گفت: مخاطبان ما تنها محدود به روسیه نیستند و از تمام کشورهای حوزه زبان روسی مخاطب داریم. حتی چند مخاطب پیگیر از تایلند، فرانسه و ژاپن داریم که البته روس‌زبان هستند. بسیاری از روس‌زبانان ساکن ایران هم برنامه‌ها و صفحات اجتماعی ما را دنبال می‌کنند. درباره برخوردها می‌توانم به نکته‌ای اشاره کنم که برایم جالب است و آن حساسیت جالب مخاطبان مسلمان به برنامه‌های ما در حوزه مذهبی است. ما مخاطبانی داریم که با شنیدن برنامه‌های رادیو روسی به اسلام علاقه‌مند و مسلمان شده‌اند.

کد خبر 550205 برچسب‌ها رسانه - رادیو

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: رسانه رادیو روسی برون مرزی رادیو روسی زبان روسی روس زبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۷۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های امروز رادیو ارومیه یازدهم اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، مخاطبان برنامه‌های رادیو ارومیه می‌توانند برنامه‌های رادیو چی چیست را با مراجعه به جدول زیر پیگیری کنند.

خبر سراسری۰۰:۰۰پخش زنده
شب های ایران۰۲:۰۰
کتاب شب۰۲:۱۰
سازیان۰۲:۳۰
ویژه اذان صبح۰۳:۱۵
آوای کتاب۰۳:۳۰
اجابت۰۴:۳۰
ویژه اذان صبح۰۵:۱۵
ویژه اذان صبح۰۵:۳۰
روایت راوی۰۶:۱۰
چشمه سار ادب۰۶:۳۰
اخبار سراسری۰۷:۰۰
سلام یاشایش۰۷:۱۰
خبر سراسری۰۸:۰۰
ایستکلر۰۸:۳۵
قاصدک۰۹:۰۰
ایشیقلی گونلر۰۹:۳۰
اخبار استان۱۰:۰۰
سئوگی سارایی۱۰:۰۵
جوانه های چی چست۱۱:۴۰
اجابت چاغلاری۱۲:۰۵
پیام چی چست۱۲:۲۵
ائل سوزی۱۲:۳۰
اجابت چاغلاری۱۲:۵۰
جوانه های چی چست۱۳:۳۰
خبر سراسری۱۴:۰۰
آیه ها و قصه ها۱۴:۴۵
شما بپرسید۱۵:۰۰
اخبار استان۱۶:۰۰
بیرآخشام بیرسلام ( اذان و مناجات )۱۷:۰۰
پیام چی چست۱۸:۴۰
قند پارسی۱۸:۴۵
کندیمیز۱۹:۳۰
نغمه لر (بازپخش)۲۰:۳۰
اخبار سراسری۲۱:۰۰
این فصل را با من بخوان۲۱:۳۵
شب بخیر کردی۲۲:۰۰
آشوری۲۳:۰۰

دیگر خبرها

  • برنامه‌های امروز رادیو ارومیه یازدهم اردیبهشت
  • فرهنگ خیر و احسان ایرانی در حوزه برون‌مرزی ترویج می‌شود
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • وزیری‌تبار، قره‌نی‌نواز سال کودتا: قمرالملوک پیر دیر است و برایم ارشدیت دارد/ از مردها بنان و بنان و بنان
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • رادیو یعنی گرما صمیمیت و درک هستی
  • اصلاحات اساسی در اقتصاد برق، راهکار برون رفت از مشکلات بخش توزیع
  • برنامه «خط اول» از رادیو ورزش
  • (ویدئو) سکانس خنده‌دار از حرف زدن نعیمه نظام‌دوست به زبان روسی
  • سکانس خنده‌دار از حرف زدن نعیمه نظام‌دوست به زبان روسی (فیلم)