Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-03@00:18:36 GMT

خون تازه در رگ‌های نمایش

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۵۴۸۲۱

خون تازه در رگ‌های نمایش

این اولین بار نیست که آثارنمایشی در فضای باز اجرا می شود و پیش از این روزهای کرونایی هم تئاتر ما چنین تجربه‌ای را در کارنامه خود داشته است. از اسفندماه که کرونا تاختنش را در کشور ما آغاز کرد و کار را به تعطیلی فضاهای فرهنگی و برنامه‌های این حوزه رساند تا تیرماه که کم‌کم سالن‌های تئاتر بازگشایی شدند و این بازگشایی مجدد با تئاتر خیابانی در فضای تئاتر شهر، دوباره این ایده را مطرح کرد

که می‌توان سرمایه‌گذاری بیشتری روی اجرا در محیط‌های باز کرد و حالا چهره‌های شناخته شده نمایش ایرانی می‌آیند تا با اجراهای تازه خود جان و خون تازه‌ای به رگ‌های هنر نمایش تزریق کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌عنوان مثال هادی کمالی‌مقدم سال پیش و درست قبل از آنکه درگیر شیوع ویروس کرونا در جهان شویم نمایشی با عنوان «تله سیتی تهران» را در سرای کاظمی محله عودلاجان اجرا کرد و امسال پس از شیوع این ویروس کارگردان‌هایی مثل علی اتحاد با نمایش «شب سیصدوشصت‌وششم» و سعید چنگیزیان با نمایش «داستان‌های سرزمین مردمان خردمند» تجربه اجرا در فضای باز فرهنگسرای نیاوران را پشت سر می‌گذارند. این روزها دو کارگردان صاحبنام دیگر هم به ایده اجرا در فضای باز لبیک گفته‌اند و محمد رحمانیان «عشق روزهای کرونا» را در محوطه باز تالار وحدت اجرا می‌برد و امیررضا کوهستانی «در انتظار گودو» را در فضای باز پردیس تئاتر و پیمان قدیمی هم نمایش «هه» را در فضای باز تالار وحدت اجرا خواهد کرد. با این مقدمه سری بزنیم به نمایش‌هایی که این روزها در نقاط مختلف تهران روی صحنه می‌روند و ببینیم چه آثاری در چه مکان‌هایی میزبان علاقه‌مندان تئاتر هستند.
فضای باز پردیس تئاتر
امیررضا کوهستانی این روزها نمایشی بر اساس نمایشنامه «در انتظار گودو» ساموئل بکت را کارگردانی و در فضای باز پردیس تئاتر اجرا می‌برد. روایت متفاوت کوهستانی را در قدم اول یعنی انتخاب بازیگران می‌شود متصور بود و همین روایت علاقه‌مندان به تئاتر را کنجکاو دیدن نمایشش می‌کند. او به جای دو مرد که در قالب و متن اصلی نمایشنامه بکت وجود دارد از 5 بازیگر زن در اجرای خود استفاده می‌کند و لیلی رشیدی، مهین صدری، الهام کردا، مونا احمدی و خزر معصومی بازیگران اجرای تازه کوهستانی هستند. بجز خزر معصومی که پس از سال‌ها مجدداً به عرصه بازیگری بازگشته، کوهستانی پیشتر با دیگر بازیگران نمایش در نمایش‌های متعددی از جمله «۱۷ دی کجا بودی؟» «شنیدن» و «بی تابستان» همکاری داشته است. این کارگردان مطرح تئاتر ایران که تاکنون آثار خود را در سالن‌های مختلف تئاتری از جمله تالار مولوی، مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه ایرانشهر و تالار شمس مجموعه اکو به صحنه برده این بار و به‌دلیل شرایط خاص کشور، «در انتظار گودو» را در فضای باز پردیس تئاتر و موسیقی (باغ کتاب؛ مجموعه دکر پارس) اجرا می‌کند.
مجموعه تئاتر شهر و تالار وحدت
«عشق روزهای کرونا» عنوان تازه‌ترین اثر محمد رحمانیان است که در واقع نمایشی است در شش اپیزود. در این نمایش که هر شب در فضای باز مقابل تالار وحدت اجرا می‌رود امیرکاوه آهنین‌جان، نوشین اعتماد، سیما تیرانداز، سعید توکلی، آرمین رحیمیان، راحیل زمانی، غزل شاکری، بهنوش طباطبایی، مبینا طبایی، نیما طیبی، مانیا علیجانی، مهتاب نصیرپور، افشین هاشمی و احترام برومند ایفای نقش می‌کنند. تهیه‌کننده این نمایش آزیتا موگویی است و ترانه سرای آن حسن علیشیری و صدای محمد صالح علا و حمیده جعفری آوای خوشی است که در این نمایش شنیده می‌شود. «اودیسه 2020» نمایشی است به نویسندگی امین طباطبایی و کارگردانی آرش دادگر که هرشب ساعت 19:30 در سالن چهارسو تئاتر شهر روی صحنه می‌رود و استقبال از این نمایش آن‌قدر خوب بوده که مدت اجرای آن تمدید شد و علاقه‌مندان هنوز هم وقت دارند تا برای نمایشی که آرش دادگر، امین طباطبایی، عمار عاشوری، امیر رجبی و ندا حبیبی در آن ایفای نقش می‌کنند بلیت تهیه‌ کنند. کمی آن‌طرف‌تر هم نمایش «بین یه عالمه ماهی» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی امیر دلفانی ساعت 19 در تالار سایه مجموعه روی صحنه است که خشایار قائدرحمتی، مهدی یگانه، امیر دلفانی و ایمان عبدی بازیگران آن را تشکیل می‌دهند. همچنین نمایش «بیداری» نوشته ژولیان گارنر با ترجمه و کارگردانی داوود دانشور هم از ساعت 19:30 در سالن قشقایی با بازی رضا امامی، گیلدا حمیدی، افشین زارعی و فرزانه نشاط‌ خواه هر روز اجرا خواهد داشت.
تماشاخانه ایرانشهر
«مرثیه‌ای برای ژاله.م و قاتلش» به نویسندگی و کارگردانی میلاد فرج‌زاده هر شب ساعت 20 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی روی صحنه می‌رود که در این نمایش صبا سرور، سپهر زمانی، نغمه طوسی، علی پوراحمدیان، الهه فرازمند و رضا مرشد ایفای نقش می‌کنند. نمایش «اسموکینگ روم» به کارگردانی سعید زارعی هم هر شب ساعت 19 در همین مجموعه اجرا خواهد داشت که بازیگران این نمایش را هم امیر امرایی‌نیا، محمدامین افشار، مریم بهمن‌پور، الهه پورسند، سویل جعفری، مهبد جهان‌نوش، فاطمه حسین‌زاده، فرناز حسین‌مردی، سعید زارعی، مرتضی سالاری، فاطمه صادق، علیرضا صمدزاده، بیتا طالشی و آهو قلندر تشکیل می‌دهند.
تالار مولوی و خانه نمایش مهرگان
نمایش «عبور» نوشته هوگو سالسدو با ترجمه و کارگردانی بهروز سروعلیشاهی هر شب از ساعت 20:30 در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه است که در آن هدی استواری، الهام پرویزی، احمد حامدی، طه حامدی، امیرسجاد دبیریان، بهروز سرو علیشاهی، ملیکا شهاب، بابک قادری، رسول قادری، سهیلا مفیدی، شاهین ملک‌زاده، معصومه میراشه و سعید نبوی ایفای نقش می‌کنند. «دوستان کمدی» هم از ساعت 18 در سالن اصلی همین مجموعه روی صحنه می‌رود. این نمایشنامه نوشته گابور راسوو با ترجمه ساناز فلاح فرد توسط امیرمحمد حسین ابراهیمی دراماتولوژی، طراحی و کارگردانی شده و علی قانعی، صبا پویشمن، عباس صابری و مهشید آقاخانی بازیگران این نمایش هستند. خانه نمایش مهرگان هر روز ساعت 19 میزبان نمایش «فصل گربه آبی‌ست» به نویسندگی وحید فقیهی و کارگردانی شبنم قلی‌خانی است. نیما ابراهیمی، هستی پاکدل، سپنتا پزشکی، مهدی تحیری، کیانا تاجیک، نرگس جدیدی، محمد چیتی، محمد حاجی محمدی، زهرا حسن‌نژاد، پارسا خسروی، پژمان داوودی، داوود زارع گاریزی، محمدصادق سلمانیان، محمدرضا شجاعی، وحید فقیهی، محدثه شیخ قمی، علی ظریفی‌فر، محمدرضا عبدالله‌پور، یاسمن عبدالله‌زاده، زهرا علی یزدی، کیانا عزیزی، دینا غلامی، امین فرمانیان، ستایش کاوه، معصومه کسکنی، سارا منیرپور، کامیار مهدی‌زاده، محمدرضا نیکزاد و رها یزدی بازیگران این نمایش هستند.
تئاتر مستقل تهران
در تئاتر مستقل تهران نمایش «سون‌سی» به نویسندگی علی دل‌پیشه و کارگردانی مجتبی راوش هر شب ساعت 21 روی صحنه می‌رود که بازیگرانی همچون ‌علی دل‌پیشه، فائزه یوسفی، حامد شریف‌پور، خالق استواری و امید دانشوران در آن ایفای نقش می‌کنند. «نوشت سر» عنوان نمایشی است که نویسندگی و کارگردانی آن را محمدنیما مظاهری انجام داده و از ساعت 19 در تئاتر مستقل تهران اجرا می‌شود. بازیگران این نمایش هومن مقیمی، یوسف محوی، هدی احمدی، رز داورپناه، دانیال چاوشی، نرگس عبداللهی، بردیا باباپور، مونا شهسوار، مونا کشاورز، ابی شیشه بران، سیاوش عیسی‌زاده، رضا حسین‌زاده، نیما
زین العابدینی، کسری فریادی، مهدی کریمی، شیما صفری، نفس محمدی، کیمیا کرمانیان، امیر نراقی، یاشار باب، نیما رضایی، آمیتا سیرانی، غزل بنی آدمی و فاطیما فاراب هستند.«غرب وحشی» به تهیه کنندگی پرویز پرستویی و کارگردانی امید سعیدپور هم از 30 شهریور در همین تماشاخانه روی صحنه خواهد رفت که در آن محمد چرختاب، امید سعیدپورو بیتا آزادی ایفای نقش می‌کنند.
تماشاخانه‌های سپند، سرو، ملک، سنگلج و روبه‌رو
در تماشاخانه سپند هر شب و از ساعت 21 میزبان نمایش «مرغ ماهیخوار» نوشته و کار آرش سنجابی است. حمیدرضا نعیمی، کامبیز امینی، ایمان اصفهانی، رازیما میرزایی، پریسا محسنی، محدثه حیرت و یاسمین خلخالی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند. همچنین در تماشاخانه سرو هم ساعت 20 نمایش «نقل سرخ» نوشته آرش عباسی به کارگردانی سیدامیر حسینی روی صحنه می‌رود که بازیگران آن را سیدامیر حسینی، مهدی براری، امید چناقچی و سید عرفان فرهی تشکیل می‌دهند. در تماشاخانه ملک هم ساعت 19 نمایش «مجلس آذر» به نویسندگی و کارگردانی حامد شیخی روی صحنه می‌رود که پرهام دلدار، ویدا لقمانی، حامد شیخی، علی اسدیان و مجتبی جعفری‌پور در آن ایفای نقش می‌کنند. این روزها در تماشاخانه سنگلج، «عمو هاشم» داوود فتحعلی بیگی ساعت 19 روی صحنه می‌رود که منیژه داوری، حمید رضا معدن کن، امیر آزاد روستا در این نمایش ایفای نقش می‌کنند. در عمارت روبه‌رو هم «فقرات بی‌ستون» به‌کارگردانی میلاد شجره روی صحنه می‌رود که در آن کاوه ستاری، انوشیروان آریا و میلاد شجره ایفای نقش می‌کنند. همچنین «بازی در وقت اضافه» به نویسندگی و کارگردانی محمدعلی نصیری‌پور دیگر نمایشی است که از ساعت 20:30 در همین مجموعه روی صحنه می‌رود و حمیدرضا زکیانی، معصومه ایرانشاهی و فاطمه عباسی در آن ایفای نقش می‌کنند.
فرهنگسرای نیاوران
«شب سیصد و شصت و ششم» به نویسندگی و کارگردانی علی اتحاد از ساعت 20 در باغ فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌رود و بازیگران آن برکه بذری، پویا فیاضی، حسین رضایی، برنادت تاتارو، داریوش احمدی، گیز طاهایی، ملیکا بهجت، سوگند انتظاری، فاطمه توکلی، شیوا سرمست، شایان شهرابی، ثمین سارانی، شهریار نیک پیکران، حدیث لک و مهدیه ابراهیمی هستند. نمایش «داستان‌های سرزمین مردمان خردمند» هم با طراحی و کارگردانی سعید چنگیزیان ساعت 20 در باغ همین فرهنگسرا اجرا می‌رود که علی ایزدی، راحله تعبدی، محمد دارآفرین، مهدی صناعتی، داوود ونداده، مهسا قریشی، طلیعه ایمانی، صونا احمدپور ملکی، حامد رجایی، مبینا آقاخانی، سپاس رضایی، سپهر سهرابی، ستاره بذرافشان و امیر بیرانوند در آن ایفای نقش می‌کنند.
مجموعه دیوار چهارم
«حقایقی درباره یک ماهی مرده» نوشته محمد چرمشیر به کارگردانی علی روان‌بد ساعت 21:30 در مجموعه دیوار چهارم روی صحنه می‌رود و بازیگران آن مرجان پورمحمودی، امیر شریعت، ابوالفضل سلحشور و میترا مسائلی هستند. این تماشاخانه ساعت 19 هم پذیرای نمایش «خنکای ختم خاطره» نوشته حمیدرضا آذرنگ با طراحی و کارگردانی پوریا جلال‌وند است که علیرضا زنده دل، بهار ودادی، پوریا جلال‌وندی، آوا ولدیان، فاروق محمدی، الهام غریب، مجید اقبالی، مهسا انصاری، علی دبستانی و یاسمن حسینی در آن بازی می‌کنند. نمایش «رؤیای یک نویسنده» به نویسندگی و کارگردانی میثم ترکمند هم در همین تماشاخانه و از ساعت 17 روی صحنه می‌رود. در این نمایش شهره اشتری، مژگان اخلاقی، مهسا بان، سیمین بهفر، علی بهمنش، میثم ترکمند، شایان حاج اسماعیلی، امید درویش‌زاده، مبین رستگار، علی ساکی، احمد شاهوار، معصومه عالمی، روح الله عقدایی، صدیقه مرادی و امیر عبادی، محمد طاها تقی‌زاده، فاطمه نائینی و علیرضا حنیفی ایفای نقش می‌کنند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نویسندگی و کارگردانی بازیگران این نمایش طراحی و کارگردانی روی صحنه می رود فضای باز بازیگران آن تالار وحدت تئاتر شهر شب ساعت ساعت 20 ساعت 19

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۴۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای پاکت قهوه‌ای پول چیست؟/ دارودسته باعث پیشرفت آدم‌ها است!

دریافت 17 MB

به خبرنگار مهر، ایوب آقاخانی نویسنده و کارگردان تئاتر و نمایش‌هایی رادیویی که در فعالیت‌های رادیویی خود به سراغ آثار مطرح و تاثیرگذار ادبیات و ادبیات نمایشی جهان می‌رود و این آثار را در قالب نمایش رادیویی کارگردانی و به مخاطب ارایه می‌دهد، به سراغ رمان «بیلی بت‌گیت» ادگار لارنس دکتروف نویسنده آمریکایی رفته است.

«بیلی بت‌گیت» که روایت‌گر ورود پسری ۱۵ ساله به یک باند تبهکاری است، برنده جایزه انجمن ملی منتقدان کتاب آمریکا و جایزه پن/ فاکنر برای داستان و همچنین کاندیدای دریافت جایزه ادبی پولیتزر شده است.

در سال ۱۹۹۱ و با کارگردانی رابرت بنتون فیلمی با اقتباس از رمان «بیلی بت‌گیت» ساخته و اکران شد. در این فیلم بازیگرانی چون داستین هافمن، نیکول کیدمن، استیون هیل، استیو بوشمی و بروس ویلیس به ایفای نقش پرداختند.

ایوب آقاخانی علاوه بر کارگردانی، اقتباس و تنظیم برای رادیوی نمایش رادیویی «بیلی بت‌گیت» را بر اساس رمان دکتروف و با ترجمه احسان برکت بر عهده داشته است.

بازیگران حاضر در قسمت دوم این نمایش رادیویی به ترتیب ایفای نقش عبارتند از پریسا مقتدی در نقش لولا، شیرین بیده در نقش بیلی بت‌گیت، اکبر مولایی در نقش برمن، احمد لشینی در نقش شولتز، محمد شریفی‌مقدم در نقش میکی، محمدرضا قلمبر در نقش بازرس آتش‌نشانی، بابک داداش‌پور در نقش ایروینگ.

فرشاد آذرنیا افکتور، رضا طاهری صدابردار، شهلا نیساری تهیه‌کننده، دیگر عوامل نمایش رادیویی «بیلی بت‌گیت» هستند.

در قسمت دوم نمایش رادیویی «بیلی بت‌گیت» با مدت‌زمان ۱۸ دقیقه و ۵۳ ثانیه، لولا و بیلی در هتل منتظر تماس شولتز هستند. لولا از بیلی سوال می‌کند که احساسش از اینکه در دارودسته فردی تبهکار و معروف است، چیست. بیلی با لولا درباره اتفاقی که برای بو رخ داد صحبت کرد و اینکه حالش از دیدن این اتفاق خوب نیست. لولا از بیلی می‌خواهد تا تعریف کند که چگونه وارد دارودسته شولتز شده است.

بیلی شروع به تعریف نحوه آشنایی خود با شولتز می‌کند. بیلی می‌گوید که روزی با سرعت به دنبال ماشین شولتز دویده است تا محل کار او را پیدا کند. برای بیلی جالب بود که تمام کسانی که به دفتر شولتز مراجعه می‌کردند با پاکت قهوه‌ای در دست به دفتر می‌رفتند و موقع برگشت پاکتی در دست‌شان نبود. بیلی نیز یک پاکت قهوه‌ای خریده و داخل آن کیک شکلاتی ریخته و داخل دفتر شده است.

داخل پاکت دیگران پول بوده و وقتی پاکت بیلی باز می‌شود همه از دیدن کیک‌های شکلاتی متعجب می‌شوند اما شولتز با دیدن کیک‌ها ناراحت نمی‌شود. بیلی به برمن دستیار شولتز می‌گوید که دوست دارد وارد دارودسته او شود.

این اتفاق باعث می‌شود تا بیلی وارد این دارودسته شود و بعد از آن ... .

با هم دومین قسمت نمایش رادیویی «بیلی بت‌گیت» را بشنویم.

کد خبر 6094348 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
  • عکس| جدیدترین عکس سجاد افشاریان در پشت صحنه تئاتر
  • ماجرای پاکت قهوه‌ای پول چیست؟/ دارودسته باعث پیشرفت آدم‌ها است!
  • تماشای «العهد الأبدی» در کارون
  • نمایش راز خوشه‌ی پروین در تبریز به روی صحنه‌ می‌رود
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
  • از فردریک تا بازگشت به خان نخست
  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند