Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه  فاکس‌نیوز  بار دیگر با «فاجعه‌» خواندن توافق هسته‌ای ایران مدعی شد که با برجام، امکان توافق میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس وجود نداشت.

رئیس‌جمهور آمریکا در این گفت‌وگو ضمن دفاع از توافقات اخیر رژیم صهیونیستی و دو کشور امارات عربی متحده و بحرین و انتقاد از دولت‌ قبلی آمریکا به دلیل راه‌اندازی جنگ‌های غرب آسیا گفت: « آنها (دولت قبلی آمریکا) این مسیر را در پیش گرفتند که به خونریزی منتهی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میلیون‌ها نفر کشته شدند. ما ۸ تریلیون دلار در خاورمیانه (غرب آسیا) صرف کردیم که به جایی نرسیدیم».

وی در ادامه بار دیگر از توافق هسته‌ای ایران به شدت انتقاد کرد و خروج یکجانبه واشنگتن از این توافق را اقدامی خوب و درست توصیف کرد و گفت: «توافق ایران یک فاجعه بود. با توافق ایران شما هرگز نمی‌توانستید این توافقات (میان رژیم صهیونیستی و دو کشور عربی حاشیه خلیج‌فارس) را پیش ببرید. ۱۵۰ میلیارد دلار بعلاوه ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد به ایران داده شد. افراد حتی نمی‌توانند تصورش را هم بکنند که آنها چنین توافق بدی صورت دهند ».

رئیس‌جمهور آمریکا سپس با انتقاد از «جان کری» وزیر خارجه دولت پیشین آمریکا به دلیل توافق با ایران تصریح کرد: «جان کری بسیار بی‌کفایت بود. آنها درباره توافقی مذاکره کردند که گرچه به دنبال تمامی نکات بودند اما حتی حداقل‌ها را در این توافق به دست نیاورد. برخی اوقات باید بلند شوید و خارج شوید.برخی اوقات باید بلند شوید و بگویید که متأسفم ما توافق نمی‌کنیم و خداحافظی کنید و آنها دوباره با شما تماس خواهند گرفت چون تمامی دلایل را برای این کار در اختیار داریم. این (برجام) احمقانه‌ترین توافق بود و امکان انجام هرکاری را غیرممکن می‌کرد ».

ترامپ که به امید وادار کردن ایران برای توافق مورد پسند واشنگتن به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و از آن پس کارزار «فشار حداکثری» علیه ایران در پیش گرفت اما تاکنون دستاوردی نداشته است، در ادامه مصاحبه مدعی شد که با خروج از توافق هسته‌ای ایران موفق شده تغییراتی را در تهران حاصل کند.

وی اینگونه مدعی شد: «بنابراین من به این توافق پایان دادم و ایران به یک کشور متفاوت تبدیل شده است که گرچه رفتارهای خشونت‌آمیز و شرورانه خود را پایان نداده است اما ضعیف شده است. تولید ناخالصی این کشور به ۲۷ درصد رسیده است که یک رکورد تاریخی است...من دنبال این نیستم و من می‌خواهم که این کشور مجدداً قدرتمند باشد اما نمی‌خواهم تسلیحات هسته‌ای داشته باشند. آنها نمی‌تواند تسلیحات هسته‌ای داشته باشند.»

رئیس‌جمهور آمریکا  در بخشی از مصاحبه خود خروج از برجام را یک دستاورد توصیف کرد که به اعتقاد وی اتفاقات خوبی را رقم زده است و مدعی شد که ایران هم‌اکنون بودجه کافی برای کمک به گروههای مقاومت در منطقه را ندارد.

ترامپ در این خصوص گفت: «من به این توافق پایان دادم و اتفاقات خوبی چون توافقات صلح خاورمیانه (میان رژیم صهیونیستی و امارات عربی متحده و بحرین) شروع به رخ دادن کرد».

دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ علیرغم پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و رسماً پایان مشارکت ایالات متحده در این توافق را اعلام کرد و از آن زمان به امید منزوی کردن ایران و وادار کردن این کشور به توافق مجدد با واشنگتن، تحریم‌های مختلفی را علیه جمهوری اسلامی به کار گرفت و سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را در پیش گرفت که نه تنها دستاوردی برای این کشور نداشت بلکه ایران بعد از بدعهدی شرکای اروپایی برجام، شروع به کاهش برخی تعهداتش ذیل برجام کرد.

واشنگتن در ادامه سیاست‌های فشار حداکثری علیه ایران هم‌اکنون بعد از شکست تحقیرآمیز اخیر در شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، دست به کار شده است تا به امید فعالسازی مکانیسم ماشه، تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را بازگرداند و این در حالی است که کشورهای عضو برجام تأکید دارند از آنجایی که ایالات متحده دیگر عضو این توافق هسته‌ای نیست، اجازه استناد به مکانیسم ماشه را ندارد.

محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران طبق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ منقضی خواهند شد و تلاش قبلی آمریکا برای جلوگیری از انقضای آنها از طریق معرفی قطعنامه‌ای در شورای امنیت، به شکست انجامیده است.

پیش‌نویس قطعنامه آمریکا که روز ۲۵ مرداد به رأی گذاشته شد با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) رد شد.

در همین زمینه:

 آمریکا مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کرد واکنش دبیرکل سازمان ملل درباره درخواست آمریکا علیه ایران | تحریم‌ها بازمی‌گردند؟ پمپئو برجام را نخوانده؛ منتظر است فیلمش بیاید | یک نفر در دولت ترامپ برجام را خوانده است هشدار نظامی و دیپلماتیک ایران به آمریکا و ترامپ واکنش ایران به ادعای آمریکا درباره بازگشت تحریم‌های شورای امنیت آمریکا مدعی بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران شد | بیانیه پمپئو ایران بی‌درنگ پاسخی قاطع به هرگونه تجاوز آمریکا خواهد داد واکنش قالیباف به فعال شدن مکانیسم ماشه توسط آمریکا | پیروزی واقعی را زمانی اعلام کنیم که اقتصاد و مردم قوی شدند واکنش تند فرمانده کل سپاه به ادعای آمریکا درباره فعال کردن مکانیزم ماشه | این ماشه بدون گلوله است3 واکنش‌های بین‌المللی به ادعای آمریکا در بازگشت تحریم‌های ایران

کد خبر 550927 برچسب‌ها ایران و آمریکا آمریکا - دونالد ترامپ

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ایران و آمریکا آمریکا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا رژیم صهیونیستی توافق هسته ای مکانیسم ماشه شورای امنیت علیه ایران تحریم ها مدعی شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۵۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

شبکه آمریکایی «سی ان ان» جزئیات تماس اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را فاش کرد.

به گزارش ایسنا، این شبکه گزارش داد لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه به عنوان یک کانال دیپلماتیک اصلی بین بن سلمان و دولت جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ظاهر شده است؛ کانالی که تلاش‌هایی را که در دوره ترامپ برای دستیابی به توافق عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی آغاز شد، افزایش داد.

این شبکه آمریکایی افزود که در آخرین سفر گراهام به عربستان سعودی در اواخر ماه گذشته میلادی، او و بن سلمان با ترامپ تماس گرفتند. طبق این گزارش، این تماس تقریباً پنج دقیقه طول کشید.

دو فرد آگاه از این تماس به این شبکه گفتند: «مکالمه دوستانه و بیشتر شامل تبادل نظر و گفت‌وگوهای غیررسمی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود.»

یکی از این منابع گفت: «در مقطعی ترامپ آمار و ارقام نظرسنجی‌های خود را اعلام کرد»، در حالی که این ۲ منبع گزارش دادند که «توافق عادی‌سازی روابط حتی یک بار هم در آن تماس مطرح نشد».

این تماس خلاصه شد به اینکه چگونه ترامپ در خصوص دستیابی به توافقی که مقامات آمریکایی، اسرائیلی و سعودی آن را برای دستیابی به «ثبات پایدار در خاورمیانه» حیاتی می‌دانند، «در افق ظاهر می‌شود».

افراد مطلع از این موضوع به سی ان ان گفتند در حالی که رئیس جمهور سابق از مذاکرات مربوط به سازش آگاه است، اما «در این مذاکرات دخالتی ندارد».

این شبکه اشاره کرد نگرانی واقعی در میان برخی از شرکت کنندگان در مذاکرات جاری وجود دارد که «ترامپ ممکن است تلاش کند هر گونه توافقی مربوط به دولت بایدن را خنثی کند، نظیر آنچه در اوایل سال جاری انجام داد و از جمهوری خواهان در کنگره خواست تا از توافقنامه مهاجرتی بین ۲ حزب حمایت نکنند.

افراد نزدیک به ترامپ می‌گویند که رئیس‌جمهور سابق معتقد است که اگر بتواند به کاخ سفید بازگردد، می‌تواند در مورد توافق بهتری با سعودی‌ها مذاکره کند و همچنین به دنبال مشارکت یا کار فعالانه برای خنثی کردن هر نوع توافق عادی سازی روابط در دوران بایدن نیست».

۲ مقام آمریکایی گفتند که تماس ترامپ با محمد بن سلمان «در کاخ سفید به مذاقشان خوش نیامد» اگرچه آنها به صراحت گفتند که هیچ مدرکی دال بر تأثیر آن بر مذاکرات بین نمایندگان بایدن و همتایان سعودی آنها وجود ندارد».

گراهام مقامات بایدن را از آن تماس مطلع کرد و گفت که آنها «درک می‌کنند که چرا او می‌خواهد ترامپ را در جریان قرار دهد».

سناتور گراهام به سی‌ان‌ان گفت که «همه کار انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که توافق در زمان بایدن منعقد می‌شود، تا حدی به این دلیل که معتقد است بایدن شانس بیشتری برای بسیج حمایت دموکرات‌ها در کنگره خواهد داشت».

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • سرکوب اعتراضات دانشجویی ضدصهیونیستی، رسوایی غرب در ادعای آزادی بیان است
  • (ویدئو) ثبت اولین شهادت علیه ترامپ در پرونده «حق السکوت»
  • ثبت اولین شهادت علیه ترامپ در پرونده حق السکوت به بازیگر جنجالی
  • ثبت اولین شهادت علیه ترامپ در پرونده حق السکوت برای فیلم‌های مستهجن !
  • ببینید | ثبت اولین شهادت علیه ترامپ در پرونده حق السکوت
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان