Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا حسن زاده رئیس پژوهشکده مردم شناسی درباره این طرح گفت: زلزله به لحاظ گستره تأثیراتی که بر زندگی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی افراد دارد و همچنین حجم انبوه تغییرات اجتماعی که به دنبال می‌آورد، متغیر مهمی در تحول حیات اجتماعی جوامع محسوب می‌شود.

او با اشاره به این نکته که پیامدهای اجتماعی فاجعه بر اساس سن، جنسیت، طبقه اقتصادی و اجتماعی متفاوت است و کودکان، زنان و افراد کم درآمد، آسیب بیشتری در گروه آسیب دیدگان فاجعه را تجربه می‌کنند تصریح کرد: پژوهش حاضر به مطالعه انسان شناختی تجربه زیسته زنان از زلزله پرداخته و نتایج مهمی را جهت به کارگیری در مرحله پیش از بحران با توجه بحران خیز بودن ایران به دست آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مینو سلیمی مجری این طرح نیز در ادامه گفت: مطالعه حاضر پژوهشی مردم شناسی است که با هدف درک تجربه زیسته زنان سرپل ذهاب از زلزله انجام شده است.

او افزود: مطالعه تجربه زیسته زنان و توجه به کارکرد مثبت آنان در جامعه و اعتماد و مشارکت دادن آنان در جریان بازسازی‌های اجتماعی، فرهنگی جامعه فاجعه دیده می‌تواند به صورت چشمگیری مؤثر باشد زیرا آن‌ها بخشی از یک شبکه روابط اجتماعی فعالی هستند که خبر یا اطلاعیه هشدار را از طریق کانال‌های غیررسمی دریافت می‌کنند.

سلیمی خاطرنشان کرد: به این ترتیب زنان می‌توانند هم گیرنده و هم انتقال دهنده خوبی برای پیام‌های هشدار، ایمنی و بازسازی‌های اجتماعی و فرهنگی در برابر خطرات ناشی از زلزله تلقی شوند.

او اظهار داشت: زنان می‌توانند در ایجاد فرهنگ ایمنی و بازسازی زودهنگام جامعه فاجعه دیده در جامعه فعالیت‌های پیشگیرانه و ضروری پس از بحران‌های طبیعی به ویژه زلزله نقش‌های مهمی را ایفا نمایند.

این پژوهشگر افزود: زنان در شهر زلزله زده سرپل ذهاب، از ریسک آسیب پذیری بالاتری در قیاس با مردان برخوردارند و معرفت به کم و کیف این آسیب پذیری و بسترهای شکل گیری و تداوم آن ضرورت انجام دادن مطالعه در این زمینه را نشان می‌دهد.

مجری طرح افزود: با عنایت به چنین ملاحظاتی در خصوص وضعیت زنان در هنگام بروز سوانح و میزان آسیب پذیری آنان از یک سو و شیوه بهینه مدیریت ریسک این سوانح با هدف کاهش میزان آسیب پذیری زنان و بهره‌گیری از مطالعاتی که تجربه زیسته زنان را مورد مطالعه قرار داده ضروری است.

وی خاطر نشان کرد که این پژوهش نشان داد: در سرپل-ذهاب زنان شرایط بسیار سختی را سپری می‌کنند و بی هویتی زنان پس از زلزله و عدم انطباق آنان با وضعیت پس از زلزله از مسائل عمده زنان است.

سلیمی در پایان یادآور شد: اگر به تمام شرایط موجود از بین رفتن حریم خصوصی و زندگی در کانکس‌ها را اضافه کنیم در یک کلام می‌توان گفت ما شاهد نابه‌سمانی اجتماعی، روانی در این مناطق هستیم.

کد خبر 5028914 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: سرپل ذهاب مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی هفته دفاع مقدس ترجمه تازه های نشر معرفی کتاب انتشارات سروش گردشگری تجدید چاپ رایزنی فرهنگی ادبیات جهان انقلاب اسلامی ایران دفاع مقدس انتشارات علمی و فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی دفاع مقدس جنگ تحمیلی تجربه زیسته زنان آسیب پذیری سرپل ذهاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۷۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا چشم‌های سگ همیشه غمگین است؟

یک مطالعه جدید از علت ناتوانی ما برای مقاومت در برابر برخی حالات چهره سگ‌ها مانند چشمان غمگین توله‌سگ‌ها پرده برداشت.

به گزارش «زی‌سان» به نقل از راز بقا، بین انسان‌ها و سگ‌ها طی ۳۰ هزار سال اهلی‌سازی و همراهی، پیوند منحصربه‌فردی ایجاد شد که به هر دو گونه امکان داد حالت‌های چهره یکدیگر را دقیقا تشخیص دهند.

این تحقیق جدید نشان می‌دهد که انسان‌ها به دلیل هزاران سال پرورش انتخابی [سگ‌ها]، به توانایی سگ‌ها در شکل‌گیری حالات صورت کمک کرده‌اند.

این تحقیق نشان داد ماهیچه‌های صورت سگ طوری تکامل یافته‌اند که فورا واکنش نشان می‌دهد و بدین ترتیب این جانور با انسان ارتباط موثرتری برقرار می‌کند.

این بدان معنا است که وقتی سگ شما چیزی می‌خواهد، می‌تواند فورا برای برقراری ارتباط، سریع‌تر از سایر حیوانات اهلی مانند گربه‌ها، حالت صورتش را تنظیم کند.

این ماهیچه‌های خاص در چهره سگ‌های اهلی نسبت به گرگ‌ها که سگ از نسل آن است به نسبت بیشتری تکامل یافته است.

پروفسور ان باروز، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه دوکین، در این هفته، این یافته‌ها را به انجمن آمریکایی آناتومی در فیلادلفیا ارائه کرد.

به گزارش ساینس نیوز، او گفت: «پیوند متقابل سگ با انسان نسبت به سایر پستانداران منحصر به فرد است؛ پیوندی که با تبادل نگاه شکل می‌گیرد و آن را بین انسان و سایر پستانداران اهلی مانند اسب یا گربه نمی‌بینیم.»

یافته‌های اولیه ما از نقش حالات چهره در تعامل و ارتباط بین سگ و انسان درک عمیق‌تری ارائه می‌دهد.»

در انسان‌ها، ماهیچه‌های کوچکی به نام عضلات تقلیدی برای ایجاد حالات چهره استفاده می‌شوند. این ماهیچه‌ها تحت تسلط تار‌های میوسین سریع‌الانقباض‌اند که به فرد اجازه می‌دهد فورا حالتی را شکل دهد که البته نمی‌تواند آن را برای مدت زیادی حفظ کند.

این محققان دریافتند که ماهیچه چهره سگ‌ها و گرگ‌ها یکسان و تحت تسلط تار‌های عضلانی سریع‌الانقباض‌اند، اما تعداد تار‌های عضلانی کندانقباض در چهره گرگ در مقایسه با سگ، بیشتر است.

این مطالعه همچنین نشان داد که انسان‌ها بیشتر سگ‌هایی را برای پرورش و زادآوری انتخاب می‌کنند که حالات چهره‌ای شبیه انسان داشته باشد و همین باعث شده است ارتباط بین سگ و انسان در طول زمان بهتر شود.

پروفسور باروز و همکارش، کیلی اومستد، گفتند برای تایید یافته‌هایشان تحقیقات بیشتری لازم است که می‌تواند به یافتن اطلاعات بیشتری در مورد تفاوت آناتومی سگ و گرگ منجر شود.

tags # سگ سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌ دراز
  • سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز
  • پیش بینی صعود ۴۰هزار نفری به ارتفاعات بازی دراز
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند
  • بازی‌دراز آماده میزبانی از زائران راهیان نور است
  • دهمین همایش بین‌المللی علوم شناختی برگزار می‌شود
  • چرا چشم‌های سگ همیشه غمگین است؟
  • دهمین همایش بین‌المللی دوسالانه علوم شناختی برگزار می‌شود
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی