Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ عباسعلی اکبری سرپرست فدراسیون ورزش روستایی و بومی محلی با تاکید بر لزوم پاسداشت و توجه به میراث‌های فرهنگی و ناملموس کشور، گفت : آنطور که صاحب نظران پیش بینی کرده‌اند، در آینده جنگ بین کشور‌ها جنگ آموزش، هویت و فرهنگ خواهد بود و کشور‌هایی در این جنگ برنده می‌شوند که میراث‌های فرهنگی و ناملموس خود را حفظ کرده و ارتقاء داده باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت : هویت فرهنگی و اصالت فرهنگی در درون خیلی از موضوعات نهفته شده که باید آن را آشکار و هویدا کنیم، چراکه نسل به نسل و سینه به سینه به دست ما رسیده اند تا باقی بمانند، نه اینکه فراموش شوند.

سرپرست فدراسیون ورزش روستایی و بومی محلی ورزش زوران را یکی از میراث‌های باقی مانده از گذشتگان در منطقه زاگرس دانست و افزود: خوشبختانه این ورزش در سال‌های گذشته به ثبت ملی رسید و امروز هم شاهد رونمایی از آن هستیم تا اولین قدم‌ها برای هویدا کردن آن در سطحی گسترده برداشته شود.

او به پیشینه و ریشه ورزش زوران در کشور هم اشاره کرد و افزود: از زمان‌های بسیار دور ریش سفیدان و بزرگان زاگرس نشین، در فصل برداشت محصول آیین‌های مختلفی را اجرا می‌کردند که در آن ورزش زوران هم برگزار می‌شد و این میراث و فرهنگ را تا به امروز انتقال داده اند و نگذاشته‌اند که فراموش شود.

اکبری بااشاره به اهمیت توسعه و گسترش ورزش‌های بومی محلی شاخص در کشور، ادامه داد: در کشور چین ورزشی به نام ووشو را برای دفاع از کشورشان داشتند که بومی این کشور بود، اما آن را به مرور اشاعه دادند تا جایی که امروز در همه کشور‌ها این رشته ورزشی وجود دارد. همچنین برخی از رشته‌های توپی و رزمی هم بومی کشوری مانند ژاپن است، اما آنقدر آن‌ها را توسعه دادند که به المپیک راه پیدا کردند و اکنون ما برای اینکه بتوانیم در رقابت‌های المپیک در این رشته‌ها صاحب مدال شویم، هزینه‌های زیادی می‌دهیم.

او گفت: ووشو چین و رشته‌های رزمی و توپی ژاپن بومی این کشور‌ها و جزئی از فرهنگ و میراث آن‌ها بودند، اما شاهدیم که خیلی آرام و بصورت زیرپوستی توانستند فرهنگ و میراث خودشان را در خیلی از کشور‌های دنیا اشاعه دادند.

سرپرست فدراسیون ورزش روستایی و بومی محلی افزود: ما هم می‌توانیم برخی از رشته‌های بومی خودمان را درحدی شاخص کنیم و توسعه دهیم که در سطح دنیا مطرح شوند و اینگونه فرهنگمان را نیز در سطح بین المللی اشاعه دهیم.

او گفت: برای ورزشی همانند زوران هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم، هرچند ممکن است برخی از کشور‌های هم مرز و همجوار نیز که دارای ورزشی مشابه هستند، بخواهند آن را به نام خود تمام کنند، اما ما باید سریعتر عمل کنیم. برای نمونه رشته کوراش که امروزه وارد بازی‌هایی آسیایی شده، رشته‌ای بومی مربوط به کشور‌های آسیای میانه است، اما در بین این کشور‌ها ازبکستان برنده شد و توانست آن را به نام خود ثبت کند و اکنون همه کوراش را رشته‌ای ازبکی می‌دانند.

اکبری با تاکید براینکه رشته‌ای مثل زوران قابلیت این را دارد که هم در بُعد همگانی و هم قهرمانی در سطح جهان توسعه پیدا کند، گفت: در این راستا ضروری است که اقداماتی همچون ایجاد ساختار، تدوین شرح وظایف، برنامه ریزی برای برگزاری مسابقات، استانداردسازی، تدوین سند توسعه ملی، آموزش‌های مربیگری و داوری، فراهم کردن زیرساخت ها، ایجاد علاقمندی بین جوانان برای گرایش به سمت این رشته و ترسیم کردن افقی ۱۰ تا ۱۵ ساله را برای آن انجام دهیم.

رشد سرانه فضای ورزشی استان کرمانشاه

صابر رحیمی مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمانشاه گفت: طی دو سال گذشته با مجموعه اقداماتی که انجام داده ایم، سرانه فضای ورزشی استان به اندازه ۱۵ سال گذشته رشد داشته است.

او گفت: همچنین با توجه به زیرساخت‌های مناسبی که در برخی از رشته‌ها داریم، تاپیش از شیوع کرونا میزبانی مسابقات ملی و بین المللی مختلفی را در کرمانشاه داشتیم که برگزاری چنین مسابقاتی آمار ورزشکاران سازمان یافته استان را به حد قابل توجهی افزایش داد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمانشاه از حمایت کامل اداره کل ورزش و جوانان استان برای اشاعه ورزش زوران در سطح کشور خبرداد و افزود: در صورتی که امسال اعتبارات عمرانی مناسبی داشته باشیم، برای احداث بزرگترین گود زوران کشور در استان اعتبار خواهیم گذاشت.

او افزود: از همه استان‌های زاگرس نشین می‌خواهیم که برای رتوسعه ورزش زوران پای کار بیایند .

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انجمن های ورزشی جنجال ورزشی ورزش همگانی بومی محلی ورزش زوران بومی محلی کشور ها رشته ها او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۲۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نخستین المپیاد ورزش‌های فناورانه ویژه دانشجویان سراسر کشور

ابراهیم نعمتی معاون امور دانشجویان داخل کشو سازمان امور دانشجویی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، گفت: برای ایجاد شادی، نشاط، حرکت، شادابی و پویایی دانشجویان این المپیاد در سه محور فعالیت‌های رباتیک، محوردیجیتال و فیجیتال و محور طراحی و نو آوری در ورزش در ۱۸ رشته طراحی شده است.
ابراهیم نعمتی افزود: همه دانشجویان زیر مجموعه وزارت علوم، دانشگاه‌های آزاد و وزارت بهداشت تا ۲۵ اردیبهشت می‌توانند با مراجعه به سامانه setav. Ir با جزئیات این المپیاد آشنا و ثبت نام کنند.
وی افزود: این المپیاد ابتدا در دانشگاه‌های هر شهر، سپس در دانشگاه‌های استان و در پایان در مرحله ملی، پایان شهریور برگزار و دانشجویان برتر در این ۱۸ رشته به جامعه علمی کشور معرفی خواهند شد.

دیگر خبرها

  • توسعه و پیشرفت بی سابقه بولینگ و بیلیارد لرستان
  • خلیلی: طرح گذرگاه‌های ورزش با جدیت در کشور دنبال می‌شود
  • تیم بسکتبال دانشگاه آزاد در مسیر بازگشت به لیگ برتر
  • چهل و چهارمین دوره مسابقات بین المللی کشتی جام تختی در زنجان برگزار می شود
  • «تست ژنتیک»، گمشده و چراغ راه ورزش ایران
  • سند آمایش سرزمینی ورزش استان ایلام تدوین شده است
  • آموزش رشته شنا به شش هزار و ۵۳۶ دانش‌آموز در چهارمحال و بختیاری
  • پیشرفت ورزش استان یزد با همکاری تمامی نهاد‌ها
  • تجلیل از دختران مدال‌آور ‌رشته‌های‌ ووشو و کاراته در مشهد
  • برگزاری نخستین المپیاد ورزش‌های فناورانه ویژه دانشجویان سراسر کشور