Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از برنا، محمدتقی جغتایی امروز در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی آلزایمر برگزار شد، گفت: اختلال حافظه به افزایش سن بستگی دارد. کشور ما با خدمات بهداشتی و درمانی فرهنگ مردم افزایش امید به زندگی افزایش یافته است. ۳ درصد آلزایمری‌ها در سنین زیر ۶۵ سال هستند و ۳۶ درصد ۸۵ سال به بالا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جغتایی درباره تفاوت آلزایمر و پارکسیون گفت: فرد مبتلا به آلزایمر نیازمند به فرد نگهدارنده است و اختلال حافظه نیز نیازمند خدمات مداخله‌ای است. بیماری‌های پیشرونده به سن فرد مربوط می‌شود. پارکینسون ناشی از اختلال عصبی و آلزایمر ناشی از اختلال در حافظه است. نوع اختلال حافظه با نوع اختلال شناختی متفاوت است. آلزایمر در سنین بالا مشکلات حرکتی به دنبال دارد اما شروع آن اختلال حافظه به دنبال دارد .

تشخیص دیر هنگام مبتلایان به آلزایمر

در ادامه این نشست محسن شتی، رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت نیز گفت: براساس مطالعات انجام‌شده مبتلایان به آلزایمر دیرهنگام تشخیص داده می‌شوند. در برخی مواقع افراد از لحاظ هوشیاری تغییر می‌کنند.

شتی گفت: باید به مراقبان و خانواده ها توصیه شود که حواسشان به بیماران باشد. زیرا در رعایت پروتکل ها شاید آگاه به شرایط نباشند.

وی با بیان اینکه آلزایمر عوارض بسیار زیادی برای افراد دارد، گفت: یک بیمار آلزایمری یک خانواده چندنفره را درگیر می‌کند و به شدت همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

افزایش ابتلا به آلزایمر با هر ضربه به سر

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت گفت: تمام کشورها باید زمینه سوادآموزی را ایجاد کنند. مثلا حتی مشکلات شنوایی باعث بروز آلزایمر می‌شود. همچنین مراقبت از سر در برابر ضربه برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر از اهمیت برخوردار است.

شتی گفت: هر ضربه به سر احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد. درضمن فشار خون، دیابت، اضافه وزن و چاقی نیز از عوامل بروز آلزایمر است. هر قدر دور کمر افزایش یابد، خطر ابتلا به آلزایمر نیز افزایش می یابد.

این پزشک گفت: در این شرایط حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در روز پیشنهاد می‌شود. درضمن آلودگی هوا، افسردگی و دیابت نوع دو هم عامل بروز آلزایمر است.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت در خصوص تمهیدات اندیشیده‌شده برای پیری جامعه در آینده و جلوگیری از افزایش آمار ابتلا به آلزایمر در میان جمعیت کشور گفت: کشور ما به سمت سالخوردگی پیش می‌رود. براساس سرشماری‌ها حدود ۱۰ درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند و پیش‌بینی‌ها حکایت از افزایش این رقم به ۲۰ تا۳۰ درصد دارد. درصد بالای از تخت بیمارستان‌ها توسط سالمندان اشغال شده است. پس باید به این موضوع اندیشیده شود.

۵۰ میلیون نفر در جهان به آلزایمر مبتلا هستند

معصومه صالحی، موسس انجمن آلزایمر در ادامه این نشست گفت: هم اکنون ۵۰ میلیون نفر در جهان به آلزایمر مبتلا هستند. در ایران بیش از ۷۵۰ هزار نفر به آلزایمر مبتلا هستند.  آلزایمر اختلال رفتار، حافظه  و ...  به همراه دارد. بیماری کبدی، پرکاری یا کم کاری تروئید، افسردگی و ... باعث بروز آلزایمر می‌شود.

او تصریح کرد:  ۸۰درصد مردم دنیا از آلزایمر وحشت دارند. بیماری آلزایمر بیماری سن است. از ۶۵ سالگی به بالا ریسک ابتلا افزایش می یابد البته در ایران میانگین سنی ابتلا کمتر است.

زنان بیش از مردان به آلزایمر مبتلا می شوند

صالحی ادامه داد: میانگین سنی امید به زندگی در خانم ها ۴ سال بیشتر از آقایان است و سطح سواد زنان در گذشته کمتر بود و مشکلات خانوار برعهده زنان است و همین قضیه نشان می‌دهد که آلزایمر در زنان بیش از مردان است.

موسس انجمن آلزایمر تاکید کرد: عامل اختلال حافظه به سن بستگی دارد. فرقی بین ابتلای زن و مرد وجود ندارد.

وی درباره هزینه نگهداری بیمار مبتلا به آلزایمر گفت: ۱/۱ تریلیون دلار هزینه سالانه نگهداری از سالمندان در جهان است در کشور بیش از ۷ میلیون تومان برای نگهداری فرد آلزایمری هزینه می‌شود.

صالحی گفت: نگهداری از یک فرد مبتلا به آلزایمر به جای ۲۴ ساعت، ۳۶ ساعت زمان می‌برد. باید پیشگیری را در دستور کار قرار داد. مراقبت بیش از درمان هزینه دارد.

کد خبر 551447 برچسب‌ها بیماری - آلزایمر سالمندی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بیماری آلزایمر سالمندی آلزایمر مبتلا ابتلا به آلزایمر اختلال حافظه بروز آلزایمر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۵۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برتری تیم ملی شطرنج مردان و تساوی تیم ملی زنان مقابل نمایندگان روسیه

در دور ششم مسابقات شطرنج شهرهای آسیا در روسیه، تیم ملی امید مردان و زنان مقابل نمایندگان روسیه به ترتیب به برتری و تساوی رسیدند. 

به گزارش ایسنا، در دور ششم مسابقات شطرنج شهرهای آسیا خانتی مانسیسک روسیه، تیم ملی امید مردان و زنان ایران برابر نمایندگان روسیه با نام‌های تولاسیتی و مسکوسیتی صف‌آرایی کردند که در نهایت با برتری ۳ بر ۱ تیم ملی مردان ایران و تساوی ۲ بر ۲ تیم زنان ایران به پایان رسید.

در پایان دور ششم تیم ملی امید مردان ایران با ۱۰ امتیاز تیمی و ۲ امتیاز اختلاف نسبت به تیم صدرنشین روس در جایگاه دوم و تیم ملی زنان با ۷ امتیاز تیمی و پوئن‌شکنی بهتر نسبت به رقبا در جایگاه چهارم قرار دارد.

سه دور تا پایان مسابقات باقی مانده و تیم‌های ایرانی برای تصاحب صدر جدول در تکاپو هستند. 

تیم ملی امید مردان با ترکیب بردیا دانشور، سینا موحد، آبتین عطاخان، سیدکیان پورموسوی و مسعود مصدق‌پور و تیم ملی زنان ایران با ترکیب آناهیتا زاهدی فر، میترا اصغرزاده، ملیکا محمدی، طناز ازلی و پروا بهزاد نظیف در مسابقات خانتی مانسیسک حضور دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
  • در مقابل هر ۱۰۰ زن فوت شده در ایران چند مرد سال گذشته فوت کردند؟
  • آمار مرگ و میر در ایران؛ فوت مردان بیشتر از زنان
  • اعلام آمار مرگ و میر‌های سال ۱۴۰۲/ زنان یا مردان کدام بیشتر فوت کردند؟
  • اعلام آمار مرگ و میرهای سال ۱۴۰۲/ زنان یا مردان کدام بیشتر فوت کردند؟
  • آمار مرگ در ایران | افزایش تعداد فوتی‌ها | آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • برتری تیم ملی شطرنج مردان و تساوی تیم ملی زنان مقابل نمایندگان روسیه
  • فرمولی ساده برای اینکه هرگز به آلزایمر مبتلا نشوید
  • همایش روز جهانی اتیسم در رشت