Web Analytics Made Easy - Statcounter

شصت و هشتمین جلد از کتاب «فهرست نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران» با تحقیق و تالیف حمزه مرادی بهرام توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، شصت و هشتمین جلد از کتاب «فهرست نسخ خطی» به معرفی 300 جلد نسخه خطی که شامل 406 عنوان از کتب و رساله خطی کتابخانه ملی می شود؛ پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زبان غالب عنوان های این مجموعه فارسی است.

براساس این فهرست تعداد 232 عنوان به زبان فارسی، 169 عنوان به زبان عربی، 4 عنوان به زبان ترکی و یک عنوان به زبان اردو است.

موضوعات مربوط به شصت و هشتمین جلد از کتاب «فهرست نسخ خطی» در حوزه ادبیات،‌ فقه و اصول فقه است و سایر موضوعات چون کلام، عرفان،‌ فلسفه و منطق،‌ علوم قرآنی،‌ صرف و نحو،‌ تاریخ،‌ پزشکی، ریاضیات، نجوم و غیره کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند.

یکی از مهمترین بخش های این کتاب به معرفی دیوان امیر معزّی به تاریخ کتابت925ق، الموشح فی شرح الکفایة اثر محمد بن ابی بکر خبیصی به تاریخ کتابت 977ق و تمهید القواعد اثر شهید ثانی به تاریخ کتابت 987 ق اختصاص دارد که از کهن ترین نسخه ها است که در این جلد از کتاب «فهرست نویسی نسخ خطی» معرفی شده اند.

حمزه مرادی بهرام مولف شصت و هشتمین جلد از کتاب «فهرست نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران» در مقدمه کتاب نسخه های خطی را یکی از بهترین مشخصه ها برای معرفی اصالت، پیشینه فرهنگ کشورها در دنیا عنوان کرده و چنین آورده است: «هرچه زمان می گذرد سندیت و صحت نوشته های نسخ خطی به ویژه در حوزه علوم مختلف بیشتر اثبات می شود؛ برهمین اساس اطلاع رسانی در این حوزه برای عموم مردم و داشتن شناخت اولیه از نسخ خطی ضروری است؛ و نباید اجازه داد که غبار فراموشی بر چهره این گنجینه ها بنشیند، ‌بلکه باید برای معرفی و در دسترس قرار دادن و استفاده از محتوای آنها اقدامات لازم انجام گیرد.»

لازم به توضیح است با انتشار این فهرست تعداد آثار منتشر شده در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به عدد 1554 جلد کتاب رسیده است.

شصت و هشتمین جلد از کتاب «فهرست نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران» از جمله تازه های نشر انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است و علا‌قمندان برای تهیه این کتاب می توانند به فروشگاه انتشارات سازمان واقع در ساختمان کتابخانه ملی ایران و به صورت غیرحضوری به فروشگاه آنلاین انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به آدرس http://bookshop.nlai.ir مراجعه کنند.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: انتشار فهرست نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران انتشارات سازمان عنوان به زبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۰۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند

پروانه رضاقلیزاده اظهار کرد: نام نویسی برای نخستین جشنواره کتابخوانی عشایر استان با هدف توسعه عدالت فرهنگی و تسهیل دسترسی جامعه هدف به کتاب، تا ۲۰ اردیبهشت ماه ادامه دارد و تاکنون ۶۶۱ نفر در این رویداد فرهنگی و علمی نام‌نویسی کرده‌اند. 

او افزود: جشنواره کتابخوانی عشایر استان اردبیل موسوم به "بیلیک اوبالاری" در شهرستان‌های دارای جامعه عشایری از جمله پارس آباد، بیله سوار، اصلاندوز، انگوت و خلخال در حال برگزاری است و هفت هزار برگه از قبیل پرسش‌های چهارگزینه‌ای و نقاشی و تجربه نگاری مابین عشایر توزیع شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های استان اردبیل افزود: جشنواره کتابخوانی عشایر برای نخستین بار در استان در سه بخش کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال با مشارکت حوزه هنری، سازمان امور اجتماعی کشور و استانداری اردبیل برگزار می‌شود و ارائه امکانات و خدمات فرهنگی، ایجاد فضای شاد با برنامه‌های فرهنگی و کتابخوانی و دسترس پذیر کردن کتاب برای جامعه عشایر استان از اهداف جشنواره است.

رضاقلی‌زاده ادامه داد: کتاب "کوه مرا صدا می‌زند" نوشته محمدرضا بایرامی از نویسندگان سرشناس استان، منبع این جشنواره است و بخش کودک شامل تصویرسازی و نقاشی زیست بوم عشایری، بازگویی قصه‌های عامیانه (فیلم سه دقیقه‌ای) و دست سازه‌های بومی خواهد بود.

او درباره بخش نوجوان جشنواره تصریح کرد: این بخش شامل سئوالات چهار گزینه‌ای، خاطره‌نویسی و تجربه‌نگاری از زیست عشایری، روخوانی گزیده‌ای از کتاب (فیلم سه دقیقه‌ای)، نامه به شخصیت اصلی داستان (جلال)، خلاصه‌نویسی و دست سازه‌های بومی خواهد بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل افزود: بخش جوان و بزرگسال نیز شامل سئوالات چهارگزینه‌ای، خاطره‌نویسی و تجربه‌نگاری از زیست عشایری، پویش معرفی کتاب (فیلم سه دقیقه‌ای) نامه به نویسنده کتاب (محمدرضا بایرامی) و خلاصه‌نویسی است.

رضاقلی‌زاده گفت: دبیرخانه جشنواره در اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان پارس‌آباد مستقر است و دریافت و تحویل حضوری پاسخنامه‌ها در همه کتابخانه‌های عمومی سراسر استان میسر خواهد بود و شرکت‌کنندگان غیرحضوری می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی جشنواره (www.ketabkhooon.ir) در این رخداد شرکت کنند.

استان اردبیل با ۸۳ کتابخانه عمومی در ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده است و اغلب جامعه عشایر آن در شهرستان‌های شمالی استان ساکن هستند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • ۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
  • فهرست «ایران متحد» برای انتخابات دور دوم مجلس منتشر شد
  • ۵۰۰ جلد کتاب به کتابخانه سیار بهاباد اهدا شد
  • فهرست نامزدهای مورد حمایت جبهه «ایران قوی» منتشر شد
  • نشست «سندپژوهی و سندشناسی» در کتابخانه ملی برگزار می‌شود
  • فرهنگ صلح و سازش مردم یزد باید مستند شود
  • تهران قدیم | طولانی‌ترین خیابان تهران ۶۹ سال قبل این شکلی بود
  • تصویری متفاوت از فرودگاه مهرآباد ۶۹ سال قبل + عکس
  • تهران قدیم | تصویری متفاوت از فرودگاه مهرآباد ۶۹ سال قبل/ عکس