هزینه ۱۴۰۰ میلیاردی برای احداث بلوار پیامبر اعظم
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۷۳۸۸۲
رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: بلور پیامبر اعظم(ص) با هزینهای بالغبر 1400 میلیارد تومان و فروش اوراق مشارکت و تملک زمین و باهدف سرمایهگذاری کلان در شهر احداثشده و امکان اهدای زمین به شخصیتهای حقوقی و حقیقی وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری برنا از قم، عبدالله جلالی با بیان اهمیت سرمایهگذاری شهرداری در عرصههای مختلف، اظهار کرد: شهرداری با همه گستردگی فعالیتها و جایگاه آن در توسعه شهر یک نهاد خصوصی بوده و امروز با توجه به مشکلات اقتصادی کشور تمام بار توسعه شهر را بهتنهایی بر دوش میکشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رئیس شورای اسلامی شهر قم استقلال مالی شهرداری را بهعنوان مهمترین دستگاه اجرایی و مدیریت شهری امری ضروری دانست و افزود: شهرداریها باید به سمت ایجاد درآمدهای پایدار و استقلال مالی از دولت حرکت کرده و با مشارکت پویایی مردم برنامههای خود را در شهر اجرا کند.
جلالی یکی از سرمایهگذاریهای شهرداری قم را بلوار پیامبر اعظم(ص) دانست و تصریح کرد: بلور پیامبر اعظم(ص) با فروش اوراق مشارکت و تملک زمین و باهدف سرمایهگذاری کلان در شهر احداث شده است.
وی با اشاره به هزینه سنگین سود مشارکت در این بلوار به شهرداری قم، خاطرنشان کرد: احداث بلوار پیامبر اعظم (ص) تا امروز عددی بالغبر ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای شهرداری قم هزینه داشته و با توجه به قوانین زمینی را که شهرداری تملک کرده جزء اموال شهرداری محسوب میشود.
رئیس شورای اسلامی شهر قم فروش زمین در این بلوار را جبران بخشی از هزینههای تحمیلی به شهرداری عنوان کرد و یادآور شد: در شهرداری یا شورای شهر تبصرهای به نام اهدای زمین به شخصیتهای حقوقی یا حقیقی نداشته و تمام کسانی که اوراق مشارکت این بلوار را خریداری کردهاند در درآمد آن سهیم هستند.
جلالی شائبههای ایجادشده درباره کتابخانه آیتالله شهرستانی در بلوار پیامبر اعظم(ص) را موردتوجه قرارداد و گفت: شهرداری آمادگی هرگونه همکاری را با این نهاد فرهنگی داشته اما اداره کل راه و شهرسازی باید به تعهدهای خود عمل کند.
وی پرداختن به مسائل فرهنگی و دینی را یکی از دغدغههای شهرداری و شورای اسلامی شهر قم دانست و تأکید کرد: پاسداری از حقوق مردم و بیتالمال نیز یکی از دغدغههای ما بوده و نمیتوانیم به درخواست هیچ شخصیت حقوقی یا حقیقی زمین رایگان در اختیار آنها قرار دهیم.
رئیس شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: اداره کل راه و شهرسازی باید به ازای زمین واقع در بلوار پیامبر اعظم(ص) زمینی در اختیار شهرداری قرار داده و یا ما به ازای آن را بهصورت نقدی پرداخت کند.
جلالی در پایان با تأکید بر همکاری شهرداری قم با کتابخانه آیتالله شهرستانی، مطرح کرد: نقشههای ساخت کتابخانه به شهرداری ارائهشده و زمین در مرحله گودبرداری است و امیدواریم هرچه زودتر این مسئله حل شود.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: رئیس شورای اسلامی شهر قم بلوار پیامبر اعظم پیامبر اعظم ص سرمایه گذاری شهرداری قم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۳۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسجد و هویتبخشی به محله
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محلهها میشود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله میشود.
محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقالهای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد بهعنوان الگوی جامعه دينی و هويتبخش محله» به این موضوع اشاره میکند که مسجد به معنی سجدهگاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق میشود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.
* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی
به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر میآید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب میکردند.
یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزههای دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.
* مهمترین کارکرد مساجد
این پژوهشگر توضیح میدهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.
الویری در ادامه این پژوهش توضیح میدهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونهای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.
این پژوهشگر اینگونه جمعبندی میکند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محلهای متناسب با باورهای دینی و ظرفیتها و ضرورتهای برخاسته از آرمانهای نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانیها و تفاوتهای آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزههای دینی و ژرفکاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینههای آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.
گفتنی است، یافتههای این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.
انتهای پیام/