Web Analytics Made Easy - Statcounter

خردادنیوز؛ بازتعریف در ساختار حقوقی و اداری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با توجه به هویت آموزشی آن از یک سازمان تابعه وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به سازمانی با ساختار هیات امناء ، راه برون رفت از رکود سازمانی است که فقدان راهبرد و تحلیل مشخص در آن مشخص است . باید عنوان نمود حفره های تقنینی و فقدان قوانین مشخص در سیاستگذاریهای آموزشی ، دلیل اصلی افت آموزشی این سازمان در سنوات گذشته بوده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همانطور که عنوان گردید ، ماهیت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ، آموزشی و به علت آموزشی بودن و دوری از سیر بوروکراسی قانونگذاری و خوانشی جدید از ماموریتهای خود ، به شدت نیازمند ساختاری هیات امنائی است که می تواند مزیتهائی مانند انعطاف پذیری چارت سازمانی و همسو بودن با مقتضیات محیطی ، استخدام نیروهای کارآمد فارغ از آئین تشریفات سازمان اداری استخدامی ، احصاء منابع درآمدهای پایدار برای نیل به اهداف و تصویب بودجه های سازمان با توجه به سیاست ها و راهبردها را موجب ، گردد.

به طور قطع ساختار کنونی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با توجه به فقدان مجوز لازم جهت هرگونه سیاستگذاری قائم به ذات در میدانهای آموزشی ، بودجه و قبض و بسط در چارت سازمانی ، آسیب پذیر و علی رغم داشتن اموال غیر منقول فراوان در اقصی نقاط کشور به سازمانی بی رمق و کم تاثیر تبدیل که مراکز آن تبدیل به دپوی تجهیزات و منابع انسانی ، شده اند.

از سوئی باید عنوان نمود در تمامی اسناد و برنامه های توسعه ای ، آموزشهای فنی و حرفه ای به عنوان عامل خیز اقتصادی معرفی شده که بخشهای اقتصادی و صنعتی از آبشخور این آموزشها ارتزاق می نمایند .لذا تعریف ، تدوین و اجرای استراتژی توسعه مهارتهای ملی ، رکن رکین سیاستگذاری مهارتی بوده که البته همانطور که عنوان گردید ، هیات امنائی اداره شدن این سازمان و با حضور اضلاعی مانند وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، علوم و آموزش پرورش ، الزامی حیاتی در آینده مهارت آموزی و اشتغال کشور و پرهیز ار گردشهای بی منطق و رادیکال و گریز از حضور افراد ناکارآمد در سطوح عالی این سازمان است. باید عنوان نمود که این سازمان در سالیان اخیر با فرمانپذیری از وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی توان خود را محدود به طرح های عقیمی مانند طرح تکاپو ، مهارت آموزی و کارورزی قرار داده که متاسفانه طرحهای مذکور علاوه بر استهلاک منابع مالی ، فاقد خروجی مناسب بودند ، مضاف بر اینکه توان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نیز در سالیان اخیر به جهت ذوب در همین دستور کارهای بی نتیجه ، مستهلک گردیده است . در پایان و در تائید الگوی حقوقی / اداری هیات امنائی شدن سازمان آموزش فنی و حرفه ای باید عنوان نمود که سرعت تصمیم سازی و تصمیم گیری و تطابق با نیازهای بازار کار و اشتغال و حیات مجدد این سازمان تنها با پایان یافتن الگوی قدیمی موجود و پذیرش ساختار هیات امناء ، میسر است که امید است در دستور کار مقامات قوه مجریه و مقننه و مشخصاً ، کمیسیون اجتماعی مجلس قرار ، گیرد.

دکتر محمد رضا عبداله پور


منبع: خرداد

کلیدواژه: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۲۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوره آموزشی مدیران دبیرستان‌های شبانه‌روزی غرب کشور در سنندج

به گزارش خبرنگار مهر، دوره آموزشی مدیران دبیرستان‌های شبانه‌روزی دوره دوم متوسطه نظری قطب غرب کشور با شرکت مدیران ۱۰ استان غرب کشور در سنندج برگزار شد

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه وزارت آموزش و پرورش صبح دوشنبه در این دوره آموزشی با بیان اینکه بزرگ‌ترین افتخار زندگی ما معلمی است، اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) بزرگ‌ترین معلم تاریخ و چراغ سعادت جامعه بشریت بود.

نادر کریمی بیرانوند با اشاره به برگزاری دو رویداد مهم در سنندج تحت عنوان نمایشگاه خوداتکایی مدارس شبانه‌روزی کردستان و دوره آموزشی مدیران دبیرستان‌های شبانه روزی قطب غرب کشوری، این رویدادها را فرصت ارزشمندی برای تبادل تجربیات عنوان کرد و با اشاره به میزبانی مطلوب کردستان، از دست‌اندرکاران برپایی آن قدردانی نمود.

وی با بیان اینکه مدیران مدارس شبانه‌روزی کردستان در مهارت‌آموزی پیشرو هستند، گفت: مهارت آموزی در آموزش و پرورش در راستای تحقق شعار سال در اولویت است.

وی شعارها را جهت اجرا لازم دانست و با اشاره به الزامات اجرایی شعار سال، آموزش و پرورش را مورد اعتماد خانواده‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه خوداتکایی نمادی از امانت‌داری در حوزه دانش‌آموزان است‌.

کریمی شعار «هر دانش‌آموز یک مهارت» را سیاست حاکمیتی عنوان کرد و با اشاره به ظرفیت‌های مدارس شبانه‌روزی افزود: مدارس شبانه‌روزی بهترین ظرفیت برای مهارت‌آموزی است.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش، مهارت‌آموزی را منطبق بر ساحت‌های تعلیم و تربیت عنوان کرد و اظهار داشت: هفته گذشته مهارت آموزی در دولت مصوب شد و دستگاه‌ها مکلف به اجرای کامل این مصوبه شدند.

کریمی تصویب این مهم را گامی ارزشمند برای نتیجه‌بخش شدن تلاش‌ها در تعلیم و تربیت دانست و ابراز امیدواری کرد اتفاقات مثبت در آموزش و پرورش ادامه یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز ضمن خیرمقدم به مهمانانان و قدردانی از واگذاری میزبانی به استان کردستان، در سخنانی خطاب به مدیران مدارس گفت: مدیران مدارس شبانه روزی مهم‌ترین اولویت کاری شما توجه به تربیت و آموزش مهارت‌های زندگی به دانش آموزان این مدارس هست چرا که ظرفیت مدارس شبانه‌روزی برای تعلیم و تربیت در هیچ مدرسه و آموزشگاه دیگری وجود ندارد.

هاشم ناظمی جلال عنوان کرد: ما در این دوره تمام ظرفیت‌های در اختیار را به‌کار گرفته‌ایم تا بتوانیم یک دوره آموزشی در شأن شما مدیران را فراهم آوریم و در نهایت بتوانیم زمینه تبادل تجربه را در میان شما به وجود بیاوریم.

وی افزود: این امر هم جز با عشق و علاقه به کار محقق نخواهد شد.

حجت‌اله موسوی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان هم در سخنانی اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که خاطره خوبی در ذهن‌های شما بنگاریم.

وی در ادامه سخنانش عنوان کرد: این دوره برای تبادل تجربه و در کل یک دوره تعاملی است.

موسوی در خصوص عناوین برنامه‌های این دوره نیز گفت: برای آن سرفصل‌هایی تعیین شده که انتظار می‌رود مدرسان بر اساس سرفصل‌های تعیین شده مطالب لازم را به مدیران ارائه دهند.

گفتنی است؛ این دوره تا ۱۰ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

کد خبر 6091903

دیگر خبرها

  • دیپلماسی مهارت یکی از راهبردهای کلیدی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است
  • افزایش ۵۰ درصدی مراکز آموزشی جوار کارگاهی در کشور
  • افزایش ۵۰ درصدی مراکز جوار کارگاهی در دستور کار سازمان فنی‌وحرفه‌ای است
  • آموزش‌های مهارتی کلید توسعه اشتغال پایدار در جامعه است
  • ارمغان روانشناسان و مشاوران، بهرورزی و فضیلت مندی در زندگی 
  • دوره آموزشی مدیران دبیرستان‌های شبانه‌روزی غرب کشور در سنندج
  • بودجه مناسب برای بروزرسانی تجهیزات فنی‌و‌حرفه‌ای مهاباد در نظر گرفته می‌شود
  • استاندار مرکزی: آموزش فنی و حرفه‌ای راه نجات کشور است
  • بازدید سرزده فرماندار مهاباد از کارگاههای فنی و حرفه‌ای
  • مهارت آموزی ۱۵۰۰ بانوی بیرجندی در رشته‌های فنی و حرفه‌ای