Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح جامع حمایت از نظام آموزشی و تحقیقاتی کشور توسط نمایندگان در مجلس تدوین شد.  به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، طرحی با عنوان حمایت از نظام آموزشی و پژوهشی کشور توسط جعفر قادری نماینده مردم شیراز به مجلس ارایه شده و برای جمع آوری امضای نمایندگان در سامانه قانونگذاری بارگذاری شده است.
جزئیات این طرح به شرح زیر است:
طرح جامع حمایت از نظام آموزشی و تحقیقاتی کشور
مقدمه:
افزایش نرخ دلار و ارز‌های خارجی اثرات بسیار مخربی بر ساختار دانشگاه‌ها و حوزه‌های تحقیقاتی کشور گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعمال این تحریم‌های ظالمانه باعث شده تا روند تحقیقات در کشور با کندی مواجه شده و ساختار آموزشی کشور با چالش‌های جدی مواجه گردد.

بالا رفتن قیمت ارز‌های خارجی سبب شده است تا مشکلات زیر به صورت حدی برای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بوجود آید؛

۱- بالا رفتن هزینه‌ی چاپ مقالات در ژورنال‌های معتبر خارجی و عدم استقبال دانشگاهیان و اساتید از این مسئله و در نتیجه کاهش رتبه علمی ایران در سطح جهان (هزینه چاپ در هر ژورنال به صورت متوسط ۸۰۰ دلار میباشد)
۲- عدم استقبال اساتید از فرصت‌های مطالعاتی به دلیل هزینه‌های بسیار بالای اقامتی در سایر کشور‌ها با وضعیت ارز‌های جدید و دور ماندن اساتید از فرایند و دانش روز تحقیقات جهانی
۳- هزینه بسیار بالای فرایند‌های آزمایشگاهی و خصوصاً پروژه‌های تحقیقاتی در موسسات آموزشی پزشکی و مهندسی و تعطیلی بسیاری از آزمایشگاه‌ها به دلیل خرابی دستگاه‌ها و فقدان قطعات (قیمت یک کیت dna از حدود ۴۰۰ هزار تومان به حدود ۹ میلیون تومان رسیده است)
۴- عدم برخورداری اساتید و عدم تمکن مالی آن‌ها در خصوص خرید لپ تاپ و سایر تجهیزات آموزشی و پژوهشی به دلیل قیمت بسیار بالای آن‌ها (در وضعیت فعلی قیمت یک لپ تاپ معمولی به حدود ۳۰ میلیون تومان رسیده است)
۵- عدم امکان خرید مقالات و استاندارد‌های علمی به دلیل قیمت‌های بسیار بالای آن‌ها با محاسبه ارز‌های جدید برای رفع بخشی از این مشکلات این طرح تهیه شده است.
متن طرح:
ماده۱- معاون علمی رئیس جمهور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلفند با استفاده از منابع موجود، بمنظور ساماندهی نیاز‌های جامعه تحقیقاتی از ایجاد بانک‌های اطلاعاتی مقالات و ژورنال‌های خارجی در داخل کشور به صورت متمرکز حمایت نمایند.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی مکلفند در صورت ارائه پذیرش مقاله در مجلات خارجی معتبر مورد قبول نظام آموزش عالی کشور (که فهرست آن به طور سالیانه منتشر و در اختیار همگان قرار می‌گیرد) از سوی اساتید، دانشجویان و پژوهشگران هزینه چاپ مقاله را به طور مستقیم به حساب مجله مربوطه واریز کنند.

ماده۲- وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی و موسسات پژوهشی وابسته به سایر دستگاه‌های اجرایی مکلفند بر اساس دسته بندی ساختاری و نیاز‌های کاربردی با استفاده از منابع داخلی، با اعطای کمک‌های بلاعوض و یا با کمک سیستم بانکی، تسهیلات کم بهره خرید لب تاپ و تجهیزات آموزشی و پژوهشی به اعضای هیات علمی خود پرداخت نمایند.

ماده۳- بانک مرکزی مکلف است در تخصیص منابع ارزی دولتی، آزمایشگاه‌های دانشگاهی کشور را در قالب طرح جامع حمایتی سالیانه در اولویت قرار دهد.

ماده۴- وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی مکلفند در فرآیند اعزام اساتید به خارج از کشور بازنگری کرده و ضمن محدود کردن اعزام به موارد کاملا ضروری با افزایش مشوق‌های مالی و غیرمالی، فرصت مطالعاتی در داخل را از طریق همکاری با صنایع، واحد‌های بزرگ کشاورزی و واحد‌های اداری و خدماتی داخلی طراحی و به اجرا درآورند.

ماده ۵- وزارتین علوم و بهداشت، مکلفند با اعمال طرح‌های جامع و خدمات مشترک بین دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به کاهش هزینه‌های ارزی کشور و دانشگاه‌ها کمک کنند.

ماده۶- وزارتین علوم و بهداشت مکلفند با هدف دسترسی کل دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی کشور، یارانه خرید کتاب‌های خارجی را به صورت متمرکز به نهاد‌های اصلی وزارتخانه‌های ذیربط اختصاص دهند.

ماده ۷- بمنظور استقرار مراکز رشد در دانشگاه‌ها، اجازه داده میشود تا بخشی از زمین‌های دانشگاه‌ها در قالب قرارداد‌های تعریف شده و بدون واگذاری حق مالکیت، در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد.

ماده ۸- وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی مکلفند آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی را به گون‌های اصلاح نمایند که وزن ارائه راه حل‌های مشکلات کشور بیشتر از صرف تولید مقاله برای ارتقاء جایگاه بین المللی کشور باشد.

ماده ۹- وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی مکلفند حمایت لازم از ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت را فراهم کرده و در آیین نامه ارتقاء وزن کافی برای این ارتباطات منظور نمایند.

ماده ۱۰- وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی مکلفند با تامین زمین، امکان جذب سرمایه‌های غیردولتی برای احداث واحد‌های مسکونی استیجاری مورد نیاز اعضای هیات علمی جوان را فراهم کنند. منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی جلسه علنی مجلس نظام آموزشی و پژوهشی مصوبات مجلس شورای اسلامی حمایت از نظام آموزشی آموزشی و پژوهشی طرح جامع حمایت تحقیقاتی کشور دانشگاه ها بسیار بالای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۶۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزبان جشنواره شهید مطهری

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: جشنواره شهید مطهری به صورت متمرکز، ۱۲ اردیبهشت ماه در تهران و پس از آن در قطب‌های کلان منطقه ۹ آموزشی برگزار می‌شود و مشارکت دانشجویان در حوزه اجرایی و پنل‌های آموزشی، یکی از رویداد‌های جدید آموزشی در این دوره از جشنواره شهید مطهری است.   دکتر حمیدرضا کیانی فر افزود: هفت پنل و رویداد آموزشی توسط دانشجویان اجرایی می‌شود که محوریت آنها بر مبنای حضور دانشجو در حوزه آموزش به عنوان دستیار یا کمک کننده آموزش است.   وی با بیان اینکه توانمندی دانشجویان در حوزه هوش مصنوعی، آموزش رباتیک و واقعیت افزوده، مثال زدنی است، اظهار داشت: بر این اساس هفت پنل آموزشی توسط این دانشجویان ارائه می‌شود و در مجموع ۲۹ رویداد آموزشی برای هفدهمین دوره جشنواره شهید مطهری در نظر گرفته شده است.   مدیر توسعه آموزش علو م پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در این پنل‌ها به مشکلات آموزشی کلان منطقه ۹ و راهکار‌های آن پرداخته می‌شود، گفت: علاوه بر این سه مسابقه در زمینه یادگیری و آموزش برگزار می‌شود که مسابقه اتاق فرار آموزشی یکی از رخداد‌های جذاب این دوره برای دانشجویان خواهد بود.   دکتر کیانی فر با اشاره به اینکه یک مسابقه علمی نیز در افتتاحیه برای دانشجویان برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در این جشنواره از تعداد قابل توجهی از اساتید و دانشجویان برتر قدردانی می‌شود و از فرایند‌هایی که طی سال گذشته ارائه و داوری شده نیز قدردانی به عمل می‌آید.   وی ادامه داد: جایزه تداوم آموزشی نیز به کسانی تعلق می‌گیرد که در طی پنج سال یا بیشتر، اقدام نوآورانه و مورد تایید آموزش را به طور مستمر انجام داده است.   مدیر توسعه آموزش علو م پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: برای اولین بار از استاد و دانشجویان پایان نامه‌های برتر در حوزه آموزش علوم پزشکی قدردانی می‌شود.   وی با بیان اینکه در این جشنواره غرفه‌های در اختیار دانشگاه‌های کلان منطقه ۹ قرار می‌گیرد و به غرفه برتر جایزه ویژه اهدا می‌شود، تصریح کرد: در مجموع بیشتر از ۱۰۰ نفر در هفدهمین جشنواره مطهری قدردانی خواهند شد.   دکتر کیانی فر ابراز کرد: افتتاحیه این جشنواره با حضور موثر دانشجویان و اختتامیه با حضور دانشجویان و اساتید برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • کلاس تمام دانشگاه امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
  • جزییات تعطیلی کلاس‌ های دانشجویان امروز یکشنبه ساعت ۱۲ تا ۱۴
  • تاکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر تلاش تجهیزات موجود و اتقاء کمی و کیفی ارائه خدمات
  • توسعه مدیریت در نظام سلامت مبتنی بر جوان‌گرایی
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزبان جشنواره شهید مطهری
  • برگزاری اردوی آموزشی تابستانه اندیشه جامع تمدن نوین اسلامی
  • برنامه بهبود سلامت شهری در ایران/ تعامل مدیریت شهری با نظام سلامت
  • اتمام طرح تحقیقاتی تهیه و تدوین نقشه راه صنعت استان کرمانشاه