Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور دهیاران را نماینده دولت در روستاها برشمرد و گفت: ۹۵درصد جمعیت روستایی یعنی ۳۷ هزار و ۱۱۸ روستا، دهیار دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «مهدی جمالی‌نژاد» در گفت و گویی به مناسبت پانزدهم مهر روز ملی روستا و عشایر درباره جایگاه قانونی دهیاری‌ها، گفت: در سال ۱۳۷۵ با تصویب «قانون شوراها» و در سال ۱۳۷۷ با تصویب «قانون تاسیس دهیاری‌های خودکفا» در روستاهای کشور فصل نوینی از مدیریت روستایی در کشور آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این الگو، شوراهای اسلامی روستا و دهیاری‌ها به عنوان دو بال مدیریت روستایی در کشور محسوب می‌شوند.

معاون وزارت کشور ادامه داد: بر اساس این قانون به وزارت کشور اجازه داده شده که در روستاهای کشور، مجوز تاسیس نهاد دهیاری را برای اداره عمومی روستا صادر کند.

به گفته جمالی نژاد، روستاهای بالای ۲۰ خانوار یا ۱۰۰ نفر جمعیت می‌توانند دهیار داشته باشند؛  بر اساس قانون تاسیس دهیاری‌های خودکفا  از سال ۱۳۸۲ تاکنون مجوز تاسیس ۳۷ هزار و ۱۱۸ دهیاری صادر شد و تاکنون ۹۵درصد جمعیت روستایی کشور زیر پوشش خدمات نهاد دهیاری قرار گرفته‌اند.

وی، دهیاری را طبق قانون یک نهاد عمومی غیردولتی دانست و گفت: بخشدار حکم دهیار را صادر می‌کند و دهیاران به نوعی نماینده دولت در روستاها به شمار می‌آیند.

 معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور افزود: بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون شوراها، دهیار هر روستا فردی است که با رعایت ضوابط و شرایط عمومی و اختصاصی از سوی شورای اسلامی روستا انتخاب شده و پس از معرفی به بخشداری و بررسی صلاحیت ایشان، حکم دهیار از سوی بخشدار صادر می‌شود.

وی درباره وظایف دهیاری‌ها، اظهار کرد: وظایف دهیاری‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شود؛ وظایف ذاتی نهاد دهیاری که صرفا توسط این نهاد به روستاها ارائه می‌شود مانند تنظیف سطح روستا و مدیریت پسماند، ساماندهی شبکه معابر و آسفالت معابر و کوچه‌های روستا، امور مربوط به ایمنی و آتش نشانی، ساماندهی امور مربوط به آرامستان و غسال‌خانه روستا، ایجاد فضای سبز و بوستان‌های روستایی و نظایر آنهاست و وظایف معاضدتی دهیاری که این وظایف، عمدتا وظایفی که به صورت همکاری با سایر نهادهای مسوول در سطح روستاست، وظایفی در موضوعات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مانند آنها که در همکاری با دستگاه های متولی هر بخش در سطح روستا صورت می‌گیرد را شامل می‌شود.

اختصاص ۲۱ هزار میلیارد تومان اعتبار به دهیاری‌ها در دولت تدبیر و امید

جمالی‌نژاد همچنین در باره میزان اعتبارت اختصاص یافته از دولت به دهیاری‌های کشور گفت: مجموع اعتبار پرداخت شده ملی و استانی به دهیاری‌ها از زمان تأسیس دهیاری‌ها در سال ۱۳۸۲ تا پایان سال ۱۳۹۸، نزدیک به ۲۵ هزار میلیارد تومان بوده است. در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بیش از ۲۱هزار  میلیارد تومان اعتبارات به دهیاری‌های کشور پرداخت شده است. این میزان پرداختی، ۸۵ درصد مجموع اعتبارات پرداخت شده به دهیاری‌ها از آغاز تأسیس تاکنون را شامل می‌شود.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اضافه کرد: پیش از تاسیس دهیاری‌ها در روستاهای کشور هیچ دستگاه و یا سازمانی متولی ارائه خدمات عمومی در روستاها به صورت واحد نبود. پس از تاسیس دهیاری‌ها در روستاهای کشور  این امکان به وجود آمد تا دهیاری ها به عنوان مدیر ارشد روستا نسبت به ارائه خدمات در چارچوب وظایف خود به روستاییان اقدام کنند.

جمالی نژاد یادآور شد: این خدمات شامل جمع آوری، حمل و دفن زباله، خدمات ایمنی و آتش‌نشانی، مدیریت و نظارت بر ساخت و ساز، بهسازی معابر، احداث فضای سبز و بوستان روستایی، ساماندهی آرامستان و غسالخانه می‌باشد که به عنوان خدمات نوین روستایی تعریف می‌شود.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر در ۳۰ هزار روستا سیستم جمع‌آوری و حمل زباله ساماندهی و ۹۲۴ پایگاه آتش‌نشانی در کشور راه‌اندازی شده است که به ماشین آلات و اقلام امداد و نجات مجهزند و حدود ۹ هزار روستا را زیر پوشش دارند، ۱۳۰ هزار طرح عمرانی و خدماتی از سوی دهیاری ها در روستاها اجرا شده و به‌طور متوسط سالیانه حدود ۱۰هزار پروژه اجرایی می‌شود . هفت هزار و ۵۰۰ بوستان روستایی در روستاها ساخته و در ۷۶۱ روستا زیرساخت‌های گردشگری روستایی و توسعه بوم‌گردی ایجاد شده است.

حس تعلق روستاییان از مهمترین ظرفیت‌های توسعه مناطق روستایی است

جمالی نژاد با بیان اینکه مسأله روستا و عشایر جزو مسائل جدی کشور است و روستاییان و عشایر نقش موثری در افزایش سرمایه اجتماعی کشور دارند، اظهار کرد: روستاییان و عشایر در اقتصاد، فرهنگ و تمدن ما نقش به‌سزایی دارند که باید ابعاد مختلف آنرا به‌طور تخصصی ارزیابی کرد و  همبستگی، وفاق و حس تعلق روستاییان از مهمترین ظرفیت‌های توسعه مناطق روستایی کشور است و ضرورت دارد ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و اقتصادی روستاها به نحو مطلوب شناخته و شناسانده شود تا از آنها در برنامه‌های توسعه کشور به‌خوبی بهره ببریم.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به ظرفیت پنهان توسعه پایدار روستایی در توسعه کشور و تاکید بر ضرورت هویت دادن به روستاها و توجه به سبک زندگی روستایی و کارکردهای روستاییان در تولید و کارآفرینی و در نظر گرفتن سهم آنها در مسیر توسعه و پیشرفت کشور در برنامه ریزی‌های این عرصه، مهاجرت را از بزرگترین مشکلات حوزه روستایی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه ریشه مهاجرت از روستا به چندین دهه قبل برمی‌گردد، گفت: بدون شک مهم‌ترین بحث روستاها و عامل ماندگاری در روستاها اشتغال است و اگر توجه به این موضوع از سوی همه دستگاه ها افزایش یابد، شاهد بهبود وضعیت روستاها و شهرهای کوچک خواهیم بود. بر اساس آمارها در سال های اخیر در برخی مناطق کشور، شاهد بازگشت مردم به روستاها هستیم.

جمالی نژاد همچنین گفت: در قانون دهیاری‌ها، بسترسازی برای توجه به اقتصاد روستا و اشتغال در روستاها دیده شده و با حمایت‌ها و هماهنگی سازمان شهرداری ها و دهیاری‌های کشور، تاکنون ۹۵۰ شرکت تعاونی دهیاری‌ها با هدف ایجاد درآمد پایدار برای روستا و تحول در رویکردها نسبت به روستاها تشکیل شده که حدود ۲۱ هزار دهیاری، یعنی معادل ۵۶ درصد دهیاری های کشور، عضو آنها هستند و این تعاونی ها تاکنون بیش از ۱۰ هزار شغل در مناطق روستایی ایجاد کرده‌اند. حوزه کاری این شرکت‌ها در چهار موضوع فنی و عمرانی، خدماتی و گردشگری، فناوری اطلاعات و تولیدی و اقتصادی است.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: جمالی نژاد معاون وزیر کشور روستاها روستا روستاهای کشور دهیاری های کشور تاسیس دهیاری ها دهیاری ها دهیاری ها وزارت کشور جمالی نژاد بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۷۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد

به گزارش خبرآنلاین ،رئیس شورای روستا در اینستاگرامش قصه لک‌لک جدید را منتشر می‌کند و از سراسر ایران، دوستداران محیط‌زیست چند نفری هزینه ساخت خانه جدید را برعهده می‌گیرند و برایش به اندازه نیاز خرید مواداولیه پول می‌ریزند. چند روز بعد آهنگر روستا که برادر رئیس شورای روستاست، سفارش جدید را تحویل می‌دهد. او نیز فقط پول آهن آشیانه لک‌لک را می‌گیرد و دستمزدش حال خوب لک‌لک‌هاست. از میان روستاهای اطراف تالاب، لک‌لک‌ها در ‌ روستای کپرجودکی لانه می‌سازند؛ چرا که این سهم از زمین‌های تالابی با اراده اهالی همین روستا تالابی مانده است. جعفر کرمی‌پور، رئیس شورای روستای کپرجودکی در گفت‌وگو با همشهری از ترجیح عمده جوانان روستا می‌گوید ‌که « می‌خواهیم ‌تالاب را برای لک‌لک‌ها حفظ کنیم.»

چه شد که به فکر ساختن لانه برای لک‌لک‌ها افتادید؟

به گزارش همشهری، سیل سال۱۳۹۸ برای روستای ما برکت آورد. تالاب پرآب شد و ۲سال بعد از آن هم به لطف خدا، بارندگی خوب بود. از آن سال زادآوری لک‌لک‌ها خیلی خوب شد. هرکدام ۳تا جوجه را بزرگ کردند. لک‌لک‌ها تمام سال اینجا ماندند و فقط بچه‌هایشان لانه را ترک کردند. سال بعد لک‌لک‌های بالغ به روستا برگشتند.

عید۱۴۰۱ ‌ناگهان، تمام تیرهای برق پر از لک‌لک شد. نمی‌دانستیم چطور به لک لک‌ها کمک کنیم. از دوستان محیط‌زیستی پرسیدیم آنها گفتند برخی لاستیک کهنه به سر تیر می‌اندازند. آنها ده‌ها بار چوب سرلاستیک‌ها آوردند و باد زد و لانه را خراب کرد. یکی از فعالان محیط‌زیست اراک پیشنهاد داد که برایشان سبد آهنی بسازیم ولی برای این کار اداره برق باید همکاری کند و سیم‌های برق را از بالای دکل، کمی پایین‌تر بیاورد.

عید۱۴۰۱ نخستین آشیانه‌های آهنی را نصب کردیم. یک روز صبح دیدم که در تمام لانه‌ها لک لک نشسته است. اما خشکسالی همان سال باعث شد لک‌لک‌ها جوجه‌هایشان را از لانه بیرون بیندازند. بحمدالله در سال۱۴۰۲ لک‌لک‌ها ۲۳لانه درست کردند و همه جوجه‌هایشان را نگه داشتند. هیچ تلفاتی هم نداشتیم چون تالاب خشک نبود. از ابتدای امسال تا الان با کمک خیرین و دوستداران محیط‌زیست ۶لانه ساخته ایم.
مردم چطور کمک می‌کنند؟
وقتی در پیج اینستاگرام اعلام می‌کنم که می‌خواهیم برای لک‌لکی آشیانه بسازیم، مردم به‌صورت مشارکتی هزینه ساخت لانه را پرداخت می‌کنند. افراد با نیت خیرات برای اموات پول ساخت را به دهیاری روستا می‌دهند.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901044

دیگر خبرها

  • لزوم تبیین دستاورد‌های انقلاب و اجرای طرح یاری گران در روستا‌ها
  • تجهیز ماشین‌آلات دهیاری‌های بوشهر به سیستم ردیابی
  • چند خبر کوتاه از بردسکن و رخ
  • روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد
  • شوراها در خدمت‌رسانی به مردم روستاها در تراز انقلاب عمل کنند
  • روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند
  • ۱۵ روستا در فریدن و نائین از آب شرب پایدار بهره‌مند می‌شوند
  • لزوم بهره‌گیری از ظرفیت روستاها در راستای اشتغالزایی
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • روستاهای زنجان به کارگاه عمرانی تبدیل شده‌اند