Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: کوچ پرندگان مهاجر به تالاب کویری میقان اراک آغاز شده و این تالاب میزبان گونه‌های مختلف آبزی و کنارآبزی است.
«رضا میرزایی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در آستانه فصل پاییز و سرد شدن هوا مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی به سمت نواحی جنوب و گرمسیر کشور آغاز شده و در مسیر مهاجرت، تعدادی از این پرندگان زمستان خود را در تالاب میقان اراک می‌گذرانند و تعدادی به مناطق گرم‌تر سفر می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: تالاب میقان اراک در فاصله هشت کیلومتری شمال اراک و در مناطق مرکزی کشور واقع شده و تنها تالاب دارای آب در فصل پاییز است که دارای قابلیت میزبانی پرندگان مهاجر را دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: به‌واسطه ورود پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اراک به میزان یک مترمکعب در ثانیه پایداری منابع آب در منطقه حاکم است و رودخانه‌های فصلی دارای آب در فصل بارندگی به این سمت نیز هدایت می‌شود.
میرزایی اظهار داشت: بیشترین فراوانی حضور پرندگان مهاجر در تالاب میقان اراک در نیمه دوم آبان ماه است و سرشماری آنها نیز تا اوایل آذرماه ادامه دارد.
وی گفت: بیشترین گروه پرندگان مهاجر تا این زمان درنا بوده به همین مناسبت چندسالی است که 15 آبان‌ماه به همت سازمان‌های مردم نهاد در استان مرکزی به نام روز درنا نامگذاری شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: حفظ تالاب میقان اراک به عنوان استراحتگاه میان راهی پرندگان در پدیده کوچ از اهمیت بالایی برخوردار است و از زمان مهاجرت پرندگان و استقرار آنها در تالاب گشت‌های کنترل و محافظت از منطقه افزایش یافته و تجهیزات انفرادی برای حفاظت پرسنل محیط بان و مواجهه با لاشه احتمالی پرنده و مواد ضد عفونی کننده در نظر گرفته شده است.
میرزایی تصریح کرد: وضعیت بیماری پس از کوچ پرندگان به طور دایم در حال رصد است و تاکنون هیچ گزارشی از بیماری در پرندگان مهاجر و حیات وحش استان گزارش نشده است.
وی بیان کرد: با اپیدمی کرونا در کشور مراقبت و پایش تالاب میقان در خصوص بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از اهمیت بیشتری برخوردار است و انتظار است دستگاه‌های اجرایی مرتبط بخصوص دامپزشکی، امور دام، شبکه بهداشت و درمان و مدیریت بحران استان نیز در این راستا همکاری و اطلاع رسانی ویژه داشته باشند.
تالاب میقان اراک زیستگاه 140 گونه پرنده است و سالانه 90 گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب شده که مهمترین آنها درنای خاکستری، چنگر، خوتکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنجه، حواصیل، اردک سرسبز است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تالاب میقان اراک پرندگان مهاجر استان مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۵۷۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از ظرفیت های موجود در جامعه هنرمندان مهاجر استقبال می کنیم

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران در جلسه مشترکی که با حضور سرپرست اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران و جمعی از هنرمندان افغانستانی در دفتر امور اتباع برگزار شد حیدری عنوان کرد:هنرمندان نیز همچون روحانیون، ورزشکاران، فرهیختگان، از اثر گذاران جامعه مهاجرین هستند و باید از ظرفیت های موجود در این قشر برای آموزش و توانمند سازی مهاجرین استفاده شود.

حیدری همچنین افزود: تلاش می کنیم تا با پیگیری مسائل هنرمندان به عنوان سفیران صلح و بازوهای توانمند جامعه مهاجر در حد توان و مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران برای سهولت در انجام امور فرهنگی کنار آنها باشیم.

 حیدری گفت هنرمندان مهاجر به عنوان قشر آگاه و فرهیخته، مسئولیت سنگین تری را برای آگاه سازی جامعه مهاجر نسبت به قوانین جامعه میزبان دارند و از آنها درخواست نمود تا با آگاهی بخشی و اقدامات فرهنگی تاثیر گذار در همکاری با این اداره کل اقدام نمایند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • از ظرفیت های موجود در جامعه هنرمندان مهاجر استقبال می کنیم
  • هدیه نکونام به هوادار خاص/ دختر آبی پوش در آغوش سرمربی استقلال
  • تالاب دورگه‌سنگی نقده میزبان فلامینگو‌های مهاجر
  • وضعیت مطلوب تالابهای نقده
  • تصویری از در آغوش کشیدن کاظم صدیقی توسط آقای وزیـر
  • تالاب های نقده، فرصتی برای رونق اکوتوریسم
  • نجات ده‌ها پناهجو در سواحل مراکش
  • پسربچه گمشده به آغوش مادرش بازگردانده شد/ عکس
  • بازگرداندن پسر بچه ۳ ساله به آغوش مادر