Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان دبیر پویش مردمی «نه به گذر آقانجفی» از مخالفت قاطعانۀ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با هرگونه تخریب جدید و اتصال بخش‌های تخریب‌شده جهت ایجاد گذر سواره‌رو برای احداث خیابان نورالله نجفی در حریم میدان نقش‌جهان خبر داد.

محمدمهدی کلانتری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مخالفت با ایجاد گذر آقا نجفی از سال ۱۳۹۲ و هم‌زمان با آغاز تخریب‌ها مطرح بود که در نهایت بعد از طرح مسئله با آقای طالبیان و پیگیری ایشان، پیشروی شهرداری منتفی اعلام شد اما تا سال ۱۳۹۷ این تخریب‌ها ادامه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مصوبه‌ای که شهرداری اصفهان در سال ۱۳۹۴ از طریق کمیسیون ماده پنج و با امضای معاون میراث فرهنگی اصفهان گرفته بود، رسانه‌ای نشده و حتی وزارتخانه میراث فرهنگی نیز در تهران از آن بی‌خبر بود؛ تا اینکه سال ۱۳۹۷ پویش مردمی «نه به گذر آقا نجفی» را راه‌اندازی کردیم و با حمایت مردم و متخصصان، دکتر ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی دستور توقف پروژه را داد. بعدازاین بود که دیگر اقدامی در محدودۀ شرقی پشت میدان نقش‌جهان انجام نشد.

این کارشناس ارشد مرمت و احیای بناها و بافت‌های تاریخی با بیان اینکه مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری دربارۀ احداث گذر تا به امروز طول کشیده بود و شهرداری اصفهان نیز مسئله را پشت گوش می‌انداخت، تصریح کرد: البته شهرداری یک‌بار طرحی را برای ادامۀ احداث گذر ارائه داد و زمزمه موافقت در کمیسیون ماده سه نیز با این طرح شنیده می‌شد اما در نهایت بعد از تذکر آقای مقتدایی نمایندۀ مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در رأی اخیر شورای عالی معماری و شهرسازی قاطعانه با احداث این گذر مخالفت شد.

​​​کلانتری گفت: در این نامه به‌ صراحت ذکرشده که اتصال دو قسمت و تخریب بدنه حافظ، ساباط و پلاک‌های باقیمانده ممنوع است و این یعنی عملاً سواره‌رو شدن این بخش منتفی است.

وی افزود: شهرداری اصفهان طبق این مصوبه موظف است هر چه سریع‌تر جداره سازی، کف سازی و بدنه سازی بخش‌های تخریب‌شده را انجام بدهد و این محوطه را ساماندهی کند.

به گزارش ایسنا، در متن نامۀ معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خطاب به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اصفهان آمده است:

«نظر به مخدوش شدن یکپارچگی و انسجام بافت فرهنگی تاریخی شهر اصفهان، بی‌توجهی به اثر جهانی میدان نقش‌جهان، عدم لزوم ایجاد پیاده راه با توجه به فاصله اندک با پیاده راه پیرامون میدان نقش‌جهان، تأثیرات تخریب  بناها و رهاسازی فضاهای موجود به وجود آمده بر کیفیت خدمات و زندگی ساکنین و نارضایتی ایشان، با هرگونه تخریب و تملک بنا به‌منظور احداث یا امتداد گذر موجود مخالفت گردید.

با عنایت به لزوم ساماندهی وضعیت موجود، ضمن تأکید بر حفظ کلیه پلاک‌های موجود در گذر پیشنهادی (بدنه خیابان حافظ، ساباط و  پلاک‌های مجاور طبق نقشه پیوست) مقرر گردید طرح ساماندهی با تأکید بر ایجاد و احیای فضاهای شهری پشتیبان محله و میدان نقش‌جهان و  توجه به احیای بناها و فضاهای ارزشمند فرهنگی در جهت تداوم هویت تاریخی گذر، ظرف مدت یک ماه از تاریخ  ابلاغ مصوبه توسط شهرداری تهیه و پس از تصویب در کمیسیون ماده پنج جهت ابلاغ به دبیرخانه شورای عالی ارائه شود.

نظر به مشکلات و نارضایتی‌های به وجود آمده برای ساکنین در اثر اقدامات بی‌برنامه و نیز لزوم توجه  به جلب مشارکت مردمی در احیای بافت، ضروری است مدیریت شهری اهتمامی ویژه به بهبود وضعیت کالبدی موجود داشته باشد و  اقداماتی اجرایی از نوع بهسازی، کف سازی و بدنه سازی با قید فوریت توسط شهرداری انجام پذیرد.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری بافت تاريخي میدان نقش جهان شهرداری اصفهان میراث فرهنگی اصفهان شورای عالی شهرسازی و معماری ایران شورای عالی شهرسازی و معماری میدان نقش جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۹۳۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم عدالت‌محوری در توسعه شهرها/ شورای اسلامی شهر، صدای مردم است

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه شهرسازی و توسعه شهر باید عدالت محور باشد گفت: در این سال ها که خادم و امانت دار آراء شما عزیزان هستیم سعی کرده ایم اگر درآمدی کسب می‌شود، توسعه شهر براساس عدالت باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مصطفی نباتی‌نژاد ظهر امروز _جمعه هفتم اردیبهشت_ در نماز جمعه خوراسگان با اشاره به روز شوراها اظهار کرد: در سوره شوری به صفاتی از مؤمنین اشاره و گفته شده که از صفات اصلی و ذاتی مؤمنین این است که در امور اصلی خودشان شور و مشورت داشته باشند.

وی با بیان اینکه یکی از اولین مسئولیت‌های ما در شورای شهر انتخاب شهردار اصفهان است که شهردار نیز در سلسله مراتب بعدی، شهرداران مناطق و مدیران خود را می‌چیند، افزود: نظارت بر کار شهرداری برعهده شورای اسلامی شهر است و وظیفه شهرداری، اداره امور شهر در کنار مردم است، در غم و شادی مردم از زمان طفولیت تا زمان فوت، یعنی از زمان نوزادی آن پسماندی که در بیمارستان تولید می‌شود وظیفه قانونی شهرداری است که آن را دفع کند تا آن زمانی که تک تک ما فوت می‌کنیم باز وظیفه شهرداری ایجاد و اداره آرامستان‌ها است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: اگر مکانی آتش بگیرد، آتش نشانی در کنار شماست، در حوزه شادی نیز اماکن و رویدادهای تفریحی و فرهنگی همگی جزو مأموریت‌های شهرداری است که شهرداری در این سال‌ها تلاش کرده است آنطور که شایسته و بایسته است آن را انجام دهد.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه شهرسازی و توسعه شهر باید عدالت‌محور باشد، گفت: در این سال‌ها که خادم و امانت‌دار آرا شما عزیزان هستیم سعی کرده‌ایم اگر درآمدی کسب می‌شود، توسعه شهر بر اساس عدالت باشد و امروز در کمیته نظارتی شرق شهر به همراه از دو تن از همکاران ۶ ماه اول سال را مستقر هستیم که وظیفه داریم مسائل را به‌صورت دقیق ببینیم تا با مشورت شهرداری اعتباراتی را تخصیص دهیم و بر تأمین و هزینه کرد آن‌ها نظارت کنیم.

وی تصریح کرد: چند روز قبل استاندار اصفهان بازدیدی از پروژه رینگ چهارم داشت؛ آزادسازی‌های پروژه رینگ چهارم شهر اصفهان که در کاهش آلودگی و حل مسائل ترافیکی شهر یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی این دهه اصفهان بوده که تمام شده امسال همه ما در کنار هم بهره‌برداری از این منطقه و پروژه رینگ چهارم را جشن می‌گیریم.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: کمربندی شمالی و احداث خیابان شهید باقری از دیگر پروژه‌های در دست انجام است که آزادسازی‌های آن در دست پیگیری است و کارهای زمین مانده دیگری نیز وجود دارد که بسیاری از آن‌ها در توان ما نیست اما سعی کرده‌ایم امروز صدای مردم اصفهان باشیم‌.

نباتی نژاد تاکید کرد: ما تعهد کرده‌ایم به‌عنوان منتخبین مردم در شورا و مجلس در کنار هم باشیم زیرا بسیاری از اوقات نرخ بانک و گرانی‌ها از من مطالبه می‌شود و نظافت شهر و کرایه اتوبوس از نمایندگان مجلس، و به همین دلیل ما باید در جلسات کنار یکدیگر باشیم.

وی ادامه داد: امروز در محضر نمایندگان مطالبه پیگیری متروی شرق اصفهان را مطرح کردم و عزم ما این است که مطالعات آن کامل شود، این پروژه مصوبه کشوری دارد و امیدواریم که بتوانیم در توان خودمان تصویب، طراحی و آغاز پروژه مترو را در این دوره داشته باشیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان یادآور شد: البته این مسئله به یک دوره و دو دوره نمی‌کشد اما دنبال هستیم تا حداقل پیگیری اجرای مترو از سمت شرق را در جهت تقویت حمل و نقل عمومی داشته باشیم‌.

نباتی‌نژاد خاطرنشان کرد: هرچقدر پیشنهاد بدهید، انتقاد کنید و توقع خود را به ما منتقل کنید قطع به یقین ما در تصمیم گیری‌ها آگاهانه‌تر و دقیق‌تر عمل می‌کنیم، در طول این ۶ ماه جلساتی را در خدمت شهرداری منطقه ۱۵ بوده‌ایم و اگر مشکلاتی باشد که بتوانیم پیگیری کنیم حتماً این کار را انجام خواهیم داد.

وی در انتها گفت: جمله‌ای از حضرت امام خمینی (ره) در خصوص وظیفه مردم در قبال ما وجود دارد که فرمودند: «مملکت باید به دست خود مردم و با دست خود اشخاص اداره شود و شهرها باید به توسط خودتان اداره شود، آباد شود، ننشینید کنار و نگویید شورای شهر درست شد برویم کنار، شورای شهر خودش کاری نمی‌تواند، چند نفر آدمی هستند که مثل دیگران ضعیف هستند و نمی‌توانند کاری بکنند، تا همه باهم نباشند و دست به هم ندهند نمی‌شود این کارها انجام بگیرد و این وظیفه انسانی است که کمک کنیم همه به هم، معاونت کنیم تا بلکه انشاالله کارها اصلاح شود.»

کد خبر 748094

دیگر خبرها

  • الزام شورای عالی معماری جهت تعیین حدود مرزی شهر پردیس
  • شورا انتظار بعضی تغییرات در شهرداری را داشت/ بدهکاری دلیل بی‌مهری نیست
  • ۱۲۷ هزار نفر عضو شورا در کشور وجود دارد
  • آیت‌الله اعرافی: در ‌معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم
  • طرح جامع شهری در شهرهای کوچک بلاتکلیف مانده است
  • ‌زورخانه بزرگ مرکزی شیراز احداث می‌شود
  • شهر اسلامی را با درآمد حلال اداره می‌کنیم/ مسئله اصفهان‌ستیزی باید در سطوح عالی دنبال شود
  • اجرای مانور‌های نمایشی شهر فرهنگی ویژه معماری
  • لزوم عدالت‌محوری در توسعه شهرها/ شورای اسلامی شهر، صدای مردم است
  • راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان