Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@04:43:32 GMT

هاشمی، مرد انتخابات دوقطبی

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۹۹۹۹۳

هاشمی، مرد انتخابات دوقطبی

دولت ششم بعد از انقلاب و دوم آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی، در حالی در مرداد سال ۷۲ کار خود را آغاز کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری آن سال برای اولین‌ بار به‌ صورت دوقطبی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، روزنامه شرق در ادامه نوشت: «در آن دوره ۱۲۸ نفر در انتخابات ثبت‌ نام کردند که در نهایت عبدالله جاسبی، رجبعلی طاهری، احمد توکلی و هاشمی‌ رفسنجانی توانستند برای کرسی ریاست‌جمهوری رقابت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توکلی به‌عنوان رقیب جدی هاشمی، مبنا را بر بی‌عدالتی اقتصادی و اجتماعی و ناکارآمدی سیاست‌ها و مدیریت‌های دولت اول سازندگی بنا نهاده بود و بر همین اساس، رأی خوبی نیز به دست آورد. در این دوره، جناح راست از جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین گرفته تا دبیر کل جمعیت مؤتلفه اسلامی از هاشمی حمایت کردند و مجمع روحانیون که به جناح چپ تعلق داشت، درباره انتخابات سکوت کرد. در نهایت نیز آیت‌الله رفسنجانی در انتخاباتی که ۳۳ میلیون نفر واجد شرایط بودند و فقط ۱۶میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در آن شرکت کردند، با ۱۰ میلیون رأی و حدود ۶۴ درصد آرا و ۳۲ درصد واجدین شرایط دوباره دولت را در دست گرفت. احمد توکلی نیز بیش از چهار میلیون رأی به دست آورد و دوم شد. اما شرایط اقتصادی پیش‌آمده در دولت اول سازندگی، کار را برای آیت‌الله سخت کرد.

هاشمی دولت دوم خود را با حفظ ۱۳ نفر از ۲۲ وزیر کابینه اول و تغییر ۹ وزیر شروع کرد. او در ابتدا محسن نوربخش را برای وزارت اقتصاد و دارایی به مجلس چهارم معرفی کرد اما نتوانست رأی لازم را به دست آورد و در نهایت مرتضی محمدخان به‌عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شد و نوربخش به بانک مرکزی رفت. مصطفی معین و عبدالله نوری نیز که به جناح چپ سیاسی آن دوران تعلق داشتند، از کابینه خارج شدند.

سال ۷۷، یک سال بعد از پایان کار دولت سازندگی، آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی درباره دولت خود به صداوسیما گفته بود: «اولین سؤال این بود که با چه چیزی شروع کنیم؟ با دست‌ خالی و نبودن نیروها و تحت محدودیت‌های شدید، با بایکوت‌ها و تحریم‌های خارجی چگونه می‌توانیم بازسازی کنیم؟ آن‌ هم با آن همه نیاز روزانه؟ ما هم به منابع انرژی نیاز داشتیم که آن‌ موقع وضعیت ارزی خوب نبود و هم به منابع ریالی نیاز داشتیم، هم مشکل نقدینگی را در جامعه داشتیم که باعث تورم شده بود. طبیعی است که دوران جنگ نقدینگی را در هر جامعه‌ای زیاد می‌کند. چون تولید نیست و هزینه‌های مصرف وجود دارد. جنگ هم به این مشکل کمک می‌کند و این وضع به‌ وجود می‌آید.»

او در ادامه گفته بود: «مثلا برای منابع ارزی یک اولویت به بازسازی بخش نفت دادیم که درآمدهای تولید نفت ما را بالا آورد. حوادثی هم پیش آمد و قیمت نفت بحمدالله بالا رفت و ما توانستیم از نفت ارز مطلوبی به‌ دست بیاوریم. منبع دومی که انتخاب کردیم، جذب ارز از خارج بود که با این کار از دو طریق اقدام کردیم. از یک طریق ورود کالا با ارز صاحب کالا از خارج را آزاد کردیم که در زمان جنگ محدود بود. عمدتا در زمان جنگ تجارت خارجی در اختیار دولت بود و ما آزاد کردیم. فکر می‌کنم ظرف یکی - دو سال، پنج یا شش میلیارد دلار ارز بدون هیچ تعهدی وارد کشور شد؛ آن‌ هم به‌ صورت کالاهایی که مورد نیاز سازندگی و مصرف مردم بود. از مجلس هم اجازه گرفتیم که از منابع خارجی برای طرح‌ها و بازسازی ارز بگیریم که به‌صورت فاینانس این کار انجام می‌شد. البته اجازه مجلس خیلی سریع بود و ما محدود عمل کردیم. ما برای پنج سال اجازه داشتیم که ۱۳۵ میلیارد دلار هزینه کنیم. مقداری از داخل تأمین می‌شد و بقیه را از خارج می‌گرفتیم اما عملا کمتر از صد میلیارد دلار هزینه کردیم و از آن مقداری که در داخل پیش‌بینی می‌کردیم هم زیادتر به دست آمد. توانستیم حدود ۳۰ میلیارد دلار از خارج به‌صورت فاینانس ارز بگیریم؛ آن‌ هم در طرح‌هایی که سعی می‌شد بعد از به‌ ثمر رسیدن جواب بدهد و ارز را برگرداند. سیاست هم این‌طوری تنظیم شده بود که در چند سال اول ارز بگیریم و در چند سال دوم ارز را بپردازیم و این کار هم با وقفه انجام شد.»

تولد حزب کارگزاران

آذر ۷۴ نزدیکان هاشمی «حزب کارگزاران سازندگی» را تأسیس و خود را برای انتخابات مجلس پنجم آماده کردند. پیروزی نسبی این حزب در انتخابات باعث شد هفت نفر از ۳۱ نماینده تهران را نامزدهای کارگزاران تشکیل دهند. آنها در انتخابات دوم خرداد ۷۶ نیز از سیدمحمد خاتمی حمایت کردند.

سیاست خارجی دولت دوم

گفتمان سیاست خارجی هاشمی‌رفسنجانی مبتنی‌بر سیاست تنش‌زدایی و همزیستی مسالمت‌آمیز بود. او گفت‌وگوهای انتقادی با اروپا را پیش گرفت و با آمریکا به بهبود روابط بازرگانی روی آورد تا جایی که در سال ۱۹۹۴ ایالات متحده به پنجمین صادرکننده‌ به ایران تبدیل شد و از ایران نفت می‌خرید. شرکت در سازمان‌های بین‌المللی، حضور در جنبش عدم تعهد، روند عادی‌سازی و توسعه روابط با اروپا، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌ فارس و تنش‌زدایی با آمریکا از محورهای عمده سیاست خارجی مرحوم هاشمی بود. پایان‌یافتن جنگ و ضرورت بازسازی خرابی‌های ناشی از آن همچنین نیاز به استفاده از امکانات و سرمایه‌گذاری‌های خارجی موجب شد تا جهت‌گیری‌های جدیدی در سیاست خارجی کشور صورت بگیرد و در همین راستا بود که مرحوم هاشمی برای عادی‌سازی روابط با بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش زیادی کرد. بر این اساس، مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی این دوره تنش‌زدایی، کوشش در راستای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی، همکاری با کشورهای حوزه آسیای مرکزی و قفقاز ... را می‌توان نام برد. البته روابط ایران و اروپا با افت‌وخیزهای زیادی همراه بود. انگلستان رسما روابط خود را با ایران به دلیل ماجرای ارتداد سلمان رشدی قطع کرده بود و ماجرای دادگاه میکونوس آلمان رابطه ایران با اروپا را تیره کرده بود.

عملکرد فرهنگی و اجتماعی دولت سازندگی

در دوره دوم ریاست‌جمهوری آیت‌الله، دگرگونی بزرگ ساختاری در بنیادهای اجتماعی و فرهنگی کشور به وقوع پیوست؛ گسترش مدارس و دانشگاه‌ها، تحول در شبکه ارتباطی درون‌شهری و ایجاد پیوند مستقیم میان شهرها و روستاها، افزایش گسترده شهرها و تبدیل جامعه روستایی به شهری. با این‌ حال مهاجرت از روستاها، شکاف طبقاتی و ترویج روحیه مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی و... از مواردی است که به‌عنوان نقاط ضعف دولت هاشمی از آن نام می‌برند.

آغاز دوران اصلاحات

پایان دوران دولت سازندگی، آغاز دوران اصلاحات بود. مرحوم هاشمی‌ رفسنجانی در حالی دولت خود را به وزیر سابق ارشاد خود تحویل می‌داد که شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور در حال تغییرات اساسی بود و مردم دیگر اقتصاد را مسئله اصلی خود نمی‌دانستند. شاید به همین دلیل بود که آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی در گفت‌وگو با «همشهری ماه» گفت دولت اول خود را بیشتر دوست دارد: «به نظرم بررسی هر دوره را باید در ظرف زمانی‌ همان دوره سنجید، چون شرایط زمانی و سیاسی در هر دوره متفاوت بوده است؛ در زمان دفاع مقدس و درگیری، کشور در جنگی نابرابر دارای یک شرایط ویژه و خاص بود و در آن زمان نخست‌وزیر امور اجرایی را نیز در اختیار داشت. پس از پایان جنگ که کشور درگیر مسائل روانی جنگ و خرابی‌های فراوان در شهرها و زیرساخت‌ها بود، کسری بودجه و فروش نفت هر بشکه هفت تا ۱۰ دلار آن‌ هم در شرایط تحریم و شرارت‌های بیگانگان، همه این موارد، شرایط را متمایز می‌کند ولی اولین دوره ریاست‌جمهوری من یعنی از سال ۶۸ تا ۷۲ در بین همه ادوار ریاست‌جمهوری چون از جنگ فارغ شده بودیم و به سازندگی رو آوردیم، بهتر است. البته به دو دلیل: اول این که خودم رئیس‌جمهور بودم و به کرات از عملکردم دفاع مستند می‌کردم و دوم جدای از این، در سال ۶۸ در حالی ریاست‌جمهوری را قبول کردم که بودجه کشور به‌صورت رسمی ۵۱ درصد کسری داشت. شهرها در خطر مجدد اصابت مستقیم موشک‌ها و توپخانه دشمن قرار داشت و به زیربناها و مناطق مسکونی پنج استان کشور که در جبهه اول جنگ بودند، خسارات کلی وارد شده بود.»

پایان ریاست‌جمهوری آیت‌الله، پایان دوران سیاست‌ورزی او نبود بلکه آغاز راهی بود که رویکرد جناح راست و چپ کشور را نسبت به او متحول کرد. هاشمی مردی بود که بعد از ریاست‌جمهوری خود بیشتر مورد توجه قرار گرفت.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آیت الله هاشمی رفسنجانی ریاست جمهوری میلیارد دلار سیاست خارجی آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۹۹۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت از استاندار جدید لرستان حمایت کند/ لزوم برخورد قاطع با فساد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید احمدرضا شاهرخی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه خرم‌آباد در مصلای الغدیر این شهر در سخنانی با سفارش همگان به رعایت تقوای الهی و با تأکید بر لزوم حمایت دولت، حاکمیت و قوای سه‌گانه از نماینده خود یعنی استاندار، اظهار داشت: برای حل مشکلات استان، استاندار نیازمند حمایت ویژه برای تحقق تحول همراه با جهش است.

لزوم انتخاب افراد شایسته در انتخابات

وی عنوان کرد: حمایت‌هایی که تابه‌حال شده قابل‌تقدیر است، اما با این میزان، مشکلات استان لرستان حل نمی‌شود، راز موفقیت نماینده دولت این بوده که ابتدا هیئت دولت و سپس حاکمیت در بیرون از استان حمایت کامل از استاندار داشته باشند، این حمایت و همکاری نیز در درون استان باید وجود داشته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان در ادامه با اشاره به برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخی حوزه‌های انتخابیه از جمله خرم‌آباد و چگنی، افزود: این انتخابات به‌صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود، بارها از تریبون نمازجمعه عرض شده که اگر کسانی بدون ملاحظه شایسته‌سالاری و… به کسی رأی بدهند، خیانت به خدا، رسول خدا و مؤمنین است و گناهی نابخشودنی است.

حجت‌الاسلام شاهرخی ادامه داد: انتخاب بهترین‌ها و شایسته‌ترین‌ها یک امر شرعی، دینی، عرفی، منطقی و عقلی است، نگاه قبیله‌ای، قومی و… که بدون توجه به معیارهای اسلامی و خدمتگزاری و شایسته‌ترین‌ها باشد، امری غیرقابل‌قبول و آسیب‌زا است.

با تخلفات انتخاباتی برخورد شود

وی تصریح کرد: برگزارکنندگان انتخابات نیز نقطه وسط دایره هستند، نسبت آنها به همه مساوی است، این افراد امین و امانت‌دار مردم و نظام هستند، حفاظت و صیانت از رأی مردم بر عهده اینها است و باید به‌عنوان یک واجب الهی این وظیفه خود را انجام دهند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تأکید بر اینکه مسئولان که طبق قانون حق دخالت در انتخابات را دارند، انتظار می‌رود که در نهان و آشکار از قانون پیروی کنند، در غیر این صورت کمیته رصد و رسیدگی به تخلفات انتخاباتی اعلام کرده که با چنین متخلفانی اعمال قانون می‌کند و در مسئله تخلف در انتخابات، جای ترحم به کسانی که تخلف می‌کنند یا کرده‌اند، نیست. پس از نهایی‌شدن حکم در صورت اجازه قانون، اطلاع‌رسانی شود تا جنبه بازدارندگی از تخلف محفوظ بماند.

حجت‌الاسلام شاهرخی در ادامه سخنان خود، تأکید کرد: همچنین منصوبان نماینده ولی‌فقیه، وظیفه شأن گفتمان‌سازی انقلابی و دعوت به عملیاتی‌کردن چهار راهبردی است که مقام معظم رهبری اعلام کردند، نسبت منصوب به ولی‌فقیه نیز به همه مساوی است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به سالروز تشکیل ورزش زورخانه‌ای، عنوان کرد: این ورزش با یاد اهل‌بیت و آمیخته بافرهنگ جوانمردی، ولایت‌مداری، کمک‌رسانی به نیازمندان است، باید این ورزش را با این خصوصیات حفظ کرد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان همچنین با اشاره به سالروز شهادت شهید استاد آیت‌الله مطهری و روز معلم، عنوان کرد: ایشان اسلام‌شناسی کامل بودند و در آثار ایشان شناخت عمیق از جریانات گوناگون سیاسی، عقیدتی و.. را مشاهده می‌کنیم و مهارت‌های مثال‌زدنی این فیلسوف و فقیه در تجزیه‌وتحلیل این جریانات را همواره شاهد بوده‌ایم.

در برخورد با فساد اقدام قاطع و به هنگام صورت گیرد

حجت‌الاسلام شاهرخی با تأکید بر اینکه معلم کسی است که چراغ هدایت، معرفت، ارشاد و… را در دل شاگرد و آموزنده روشن می‌کند و این باارزش‌ترین و ماندگارترین هدیه یک معلم است، گفت: معلمان باید آگاهی به تربیت اسلامی داشته باشند تا بتوانند نسلی کارآمد و باشرافت که افتخار برای ایران اسلامی باشد را تربیت کنند.

وی در ادامه با اشاره به مناسبت روز جهانی کارگر، بیان داشت: کار و تلاش است که جامعه را شکوفا می‌کند و سبب پیشرفت می‌شود، حیات و زندگی جامعه وابسته به کار و کارگر است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان تأکید کرد: جامعه اسلامی باید به سمتی حرکت کند که کسب ثروت رابطه مستقیم با کار داشته باشد، باید در نظام اسلامی ویژه خواری، دلال‌بازی، واسطه‌گری، رشوه، ربا، ثروت‌های به‌دست‌آمده از ارتباط با فلان شخص و گروه رخت برچیند.

حجت‌الاسلام شاهرخی با اشاره به تأکید و نگاه ویژه مقام معظم رهبری به کار و کارگر، بیان داشت: بخشی از مشکلات امروز استان ما از عدم اقدام به هنگام و قاطع در مبارزه با فساد است، با اقدامات قاطع، به هنگام و فوری استاندار و همکاری هیئت حاکم دولت، سران سه قوه و همیاری مردم این گونه روابط در استان از بین می‌رود.

وی با تأکید بر لزوم توجه به ارتقای زندگی کارگر، امنیت شغلی کارگر، تأمین مایحتاج زندگی و… سبب افزایش کیفیت کار و محصول و حتی سود بیشتر برای صاحب‌کار می‌شود.

کد خبر 6089051

دیگر خبرها

  • لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست
  • ون‌های تاکسی تهران در اختیار یک شرکت شهرداری/ قرارداد‌های اتوبوسرانی خارجی به کجا رسید؟ 
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • ماسک آزادی و حقوق بشر دولت‌های خارجی برای مردم جهان کنار رفته است
  • رشد اعتبارات سفر دولت در استان سمنان/ واحدهای تولیدی جان گرفتند
  • آیت الله خاتمی: در مساله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود
  • دولت از استاندار جدید لرستان حمایت کند/ لزوم برخورد قاطع با فساد
  • امام جمعه تهران: مذاکره موشکی نکردیم، نمی‌کنیم و نخواهیم کرد /وقتی می‌گوییم می‌زنیم محکم می‌زنیم /در مساله عفاف و حجاب دوقطبی شکل ندهید
  • قطب گردشگری، ترمینال خارجی ندارد
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور