Web Analytics Made Easy - Statcounter

پروژه احداث شهرک صنعتی زاوه پس از کلنگ زنی با شکایت کارخانه سیمان زاوه متوقف شد و مطالبه 9 ساله مردم این شهرستان همچنان در پیچ و تاب بروکراسی اداری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ احداث شهرک صنعتی زاوه یکی از نیازهای اقتصادی  شهرستان زاوه  و از مطالبات قدیمی تولیدکنندگان ومردم این منطقه است و سرمایه‌ گذارانی که متقاضی کارهای تولیدی هستند، به دنبال زمین و مکان لازم برای احداث واحدهای تولیدی‌ اند و بهترین مکان برخوردار از زیرساخت‌های لازم  نیز شهرک صنعتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود اینکه طبق اظهارات مسئولان حدود 9 سال قبل موافقت اصولی برای احداث شهرک صنعتی صادرشده، به دلیل اختلافی که بر سر اراضی که قرار است شهرک صنعتی در آن احداث شود، با کارخانه سیمان زاوه به وجود آمده، این پروژه معطل مانده است.

سال گذشته با پیگیری استاندار قبلی و با حضور  صالحی‌نیا معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران کلنگ شهرک صنعتی زاوه به زمین خورد، اما پس از این مراسم،  دوباره شکایتی  از سوی کارخانه سیمان زاوه به سازمان بازرسی استان ارسال شد مبنی براینکه زمین در نظرگرفته‌ شده در حریم اراضی معدن کارخانه سیمان زاوه قرار دارد و قبلا این منطقه برای بهره‌ برداری به سیمان زاوه  واگذار شده است.

حالا پس از گذشت یکسال از کلنگ‌زنی،  مسئولان از تصمیم‌ گیری نهایی درباره این موضوع در شورای معادن استان خبر می‌دهند، شورایی که به گفته یکی از اعضای آن تشکیل اش منوط به تعیین استاندار جدید برای خراسان رضوی است.

دیماه سال گذشته ، صالحی‌نیا معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با سفر به شهرستان زاوه، کلنگ احداث شهرک صنعتی این شهرستان را به زمین زد؛اما فرماندار زاوه معتقد است بعد از کلنگ‌زنی، کارخانه سیمان زاوه شکایتی به سازمان بازرسی استان می‌کند و می‌گوید این زمین در حریم اراضی معدن کارخانه ما قرار دارد و قبلا این منطقه برای بهره‌ برداری به ما واگذار شده است.

صادقی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر این‌که چرا با وجود شکایت‌ های موجود کار کلنگ‌ زنی پروژه انجام شد، می‌افزاید: اگر هم شکایتی در قبل از کلنگ‌ زنی از سوی کارخانه سیمان زاوه وجود داشته است در روز کلنگ‌زنی  این موضوع مطرح نشد و مانعی برای کار نبود و بعد از شکایت سازمان بازرسی در نامه‌ای به سازمان شهرک‌های صنعتی مطابق قوانین موجود مانعی برای ادامه کار پیدا کرد و کار قفل شد و کش‌وقوس‌های مختلفی برای ادامه مسیر احداث تاکنون طی شد و اختلافاتی وجود داشت.

دروازه اشتغال زاوه ،منتظر تشکیل جلسه شورای معادن استان است

صادقی فرماندار زاوه خاطر نشان می کند: بعد از دستور استاندار ،معاون اقتصادی وی اواخر تیرماه امسال در زاوه حضور یافت و با بازدید میدانی از منطقه مشکلات  از نزدیک دیده و گفته شد که چون پروژه احداث شهرک صنعتی شهرستان کلنگ‌ زنی شده است، موضوع به شورای‌عالی معادن استان برده شود تا تصمیم نهایی از طریق آن شورا اتخاذ شود‌.

وی می‌افزاید: هنوز جلسه‌ای از آن زمان در شورای معادن استان با این موضوع تشکیل نشده است.

صادقی خاطر نشان کرد: شهرک صنعتی یکی از نیازها و اولویت‌ های مهم شهرستان است و ما به مردم قول داده‌ایم و جزو برنامه‌های ماست تا این مسئله به نتیجه برسد.

صادقی می‌گوید: شهرک صنعتی دروازه اشتغال‌زایی و رفع بیکاری منطقه زاوه خواهد بود و از طرفی هم ما تابع قوانین موجود کشور هستیم و نه حاضریم معادن را فدای شهرک صنعتی کنیم و نه شهرک صنعتی را فدای معادن و هر دو موضوع برای ما مهم است و هر کدام حقی به گردن دولت دارند و نباید کاری کرد که هم کارخانه سیمان ضرر ببیند و هم حق مردم عزیز زاوه ضایع شود.

یک دهه پیش احداث شهرک صنعتی زاوه کلید خورد

حجت‌الاسلام شمس‌الدین‌زاده امام جمعه زاوه در گفت‌وگو با خبرنگار ما می افزاید: حدود یک‌دهه است که  مسئله شهرک صنعتی شهرستان زاوه کلید خورده و بنا بود کلنگ ناحیه صنعتی زاوه هم در همان زمان، توسط استاندار وقت به زمین بخورد اما این حرکت متاسفانه به دلیل شکایت کارخانه سیمان زاوه به دلیل قرارگیری ۵۲ هکتار زمین شهرک‌ها در حریم اراضی این کارخانه متوقف شد‌.

برگشت اعتبار و عدم تحویل زمین از سوی کارخانه سیمان زاوه

وی می‌افزاید: این درحالی است که حدود دو سال زمان برای تهیه طرح توجیهی و گرفتن موافقت‌نامه اصولی احداث این شهرک گذاشته شده و مجوزهای مربوط صادر شده بود‌ و حتی آن زمان حدود ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای حصارکشی زمین شهرک  جذب شده بود اما متاسفانه این اعتبار برگشت خورد و هزینه نشد. بعد از آن شرکت سیمان زاوه در جلسه‌ای در فرمانداری زاوه متعهد می‌شود که در قبال ۵۲ هکتار زمینی که در حریم اراضی معدنی آن کارخانه قرار گرفته است، ۴۲ هکتار زمین را در جایی دیگر به شرکت شهرک‌های صنعتی تحویل دهد. اما متاسفانه در این ۹ سال هیچ اقدامی از سوی این کارخانه در این زمینه صورت نگرفته است.حجت‌الاسلام

شمس‌الدین‌ز.اده می‌گوید: دو سال است که به عنوان امام جمعه شهرستان زاوه پیگیری کرده‌ام و در زمان حضور استاندار وقت آقای رزم‌حسینی و طرح مثلث اقتصادی با توجه به جایگاه ائمه جمعه در این طرح،حرف ما این بود که چرا باید حق مردم پایمال شود و سرمایه‌گذار نتواند به دلیل نبود شهرک صنعتی در زاوه کار اقتصادی و تولیدی انجام دهد.

وی می‌افزاید: سه هزار شغل در طرح اولیه توجیهی این شهرک پیش‌بینی شده است که البته در این 9 سال ظلم بزرگی به مردم این منطقه شده است

. وی خاطر نشان می‌کند: برفرض حل مشکلات ،اگر بخواهیم از فردا کار احداث شهرک صنعتی را آغاز کنیم به پولی ۲۰ برابر اعتبار آن زمان احتیاج داریم. ما تازه به نقطه سرخط رسیده‌ایم و تازه بعد از 9 سال مسئله زمین آن را می‌خواهیم حل کنیم و حالا با دستور استاندار سابق آقای رزم‌حسینی و کمک همه مسئولان استانی و شهرستانی که باید از آن‌ها تشکر کنم،حدود ۹۰ درصد کار انجام شده است و تاکنون ۷ هکتار از آن ۵۲ هکتار خارج شده و سند مادر باطل و سندهای تفکیکی برای دوطرف صادر شده است.

کارخانه سیمان زاوه به تعهداتش عمل نکرد

حجت تارا ،نایب رئیس شورای اسلامی شهر زاوه بیان کرد: مجوزهای لازم و موافقت اصولی حدود ۱۰ سال است برای احداث شهرک صنعتی زاوه صادر شده است اما شرکت سیمان زاوه به دلیل استفاده از ماده معدنی آماده که در منطقه محل اختلاف است و این منطقه قبلا جزو پیشکار آن کارخانه بوده و در تفاهم‌نامه‌ای کتبی که به امضای طرفین رسیده،اعلام کرد که  به جای این زمین  ۴۴ هکتار زمین در جایی دیگر برای احداث شهرک صنعتی می‌دهد که تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده است‌.

وی می‌افزاید :به دلیل عدم انجام تعهد کارخانه سیمان  استاندار قبلی وارد عمل شد و سال ۹۸ مراسم کلنگ‌زنی انجام و سپس بار دیگر شرکت سیمان زاوه شکایت کرد و در توافق‌نامه‌ای مجددا در استانداری کارخانه سیمان متعهد می‌شود که اراضی جایگزین بدهد و باز اتفاقی نیفتاده است.

صبوحی مدیر کارخانه سیمان زاوه  نیز در این خصوص اظهار کرد: زمینی که برای ساخت شهرک صنعتی زاوه کاندیدا کرده‌اند در حریم معادن در حال برداشت کارخانه سیمان زاوه است و در واقع در قلب معادن ماست. و این معادن از سال ٨٣ مجوز بهره‌برداری‌ اش صادر شده است..

وی در پاسخ به این سوال که چرا پس در این مکان ساخت شهرک صنعتی پیش‌بینی شده، گفت : نمی‌دانم این را باید از خودشان سوال کنید، آنها می‌گویند، شهرک صنعتی باید در جوار شهر باشد و اگر بخواهند در حریم کارخانه این شهرک را بنا کنند بخش زیادی از مواد اولیه ما از بین خواهد رفت و این مسئله‌ای است که ما در حال مقابله با آن هستیم.

صبوحی خاطر نشان می‌کند: اعتراض اخیر ما به این مسئله قرار است در شورای معادن استان مطرح و در آنجا تصمیم‌ گیری شود.

مدیر کارخانه سیمان زاوه می‌گوید: اگر شورای معادن استان بخواهد رای صحیح و سالمی بدهد قاعدتا رای به نفع کارخانه سیمان زاوه صادر خواهد شد.

کارخانه سیمان زاوه به وعده خود عمل‌ کرده

صبوحی در پاسخ به این سوال که چرا کارخانه سیمان به وعده خود در زمینه اهدای ٤٢ هکتار زمین در جای دیگر برای ساخت شهرک صنعتی عمل نکرده است؟ می‌گوید: ما به وعده خود ٨ سال پیش عمل کرده‌ایم و زمین را در اختیار آنها قرار داده‌ایم، اما آن‌ها خود دیر برای انجام سایر امور اقدام کردند و مسئله به اختلافات حقوقی و اعتراضات مردمی منجر شد.

وی می‌افزاید: ما ٤٠ هکتار را خارج از حریم شهر دولت‌آباد و اطراف کارخانه خودمان برای ساخت این شهرک اختصاص دادیم اما عده‌ای از مردم می‌گفتند این زمین ها از ماست، درصورتی که کارخانه این زمین‌ها را خریداری کرده بود. ما حتی وکالت بلاعزل آنجا را به شرکت شهرک‌های صنعتی داده بودیم، اما عملا این اتفاق به نتیجه‌ای نرسید و ما در اقدامی دیگر ٢٥ هکتار از زمین‌های کارخانه را به آن ها اهدا کردیم، اما مورد تایید قرار نگرفت.

آریو برزن مافی عضو شورای معادن استان و رئیس انجمن معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی  نیز به خبرنگار ما می‌گوید: مسئله شهرک صنعتی زاوه هنوز در جلسه جدید شورای‌عالی معدن استان مطرح نشده و جلسه اخیر بیش از یک‌ماه پیش برگزار شده، اما این موضوع مطرح نشده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر دلیل برگزارنشدن شورای عالی معادن استان، اظهار داشت: دلیلش این است که یکی از اعضای شورای معادن استان باید شخص آقای استاندار باشد و البته این موضوع در کمیته زیرگروه مطرح شده اما هنوز در شورای معادن استان مطرح نشده است‌.

مافی خاطرنشان می‌کند: آقای رزم‌حسینی هم که حالا به وزارت صمت رفته‌اند و باید منتظر باشیم تا استاندار جدید بیاید و با مسائل آشنا شود و کی زمان به شورای معادن می‌رسد را نمی‌دانیم.

رضا شجاعی مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما از برگزاری جلسه کارشناسی روز گذشته در استانداری برای بررسی موضوع احداث شهرک صنعتی شهرستان زاوه خبر داد و گفت: مطالعات شهرک صنعتی  زاوه  در سال 88 آغاز شد، همچنین مصوبات کمیسیون برنامه‌ریزی را در سال ‌های 90 و 91  دریافت کرده است.

.وی افزود: زمانی که این پروژه به مرحله اجرا رسید مشخص شد که با زمین های محدوده معدن تداخل دارد، وقتی این تداخل ایجاد می‌شود در نهایت بنا به مصوبه‌ای که برای تصمیم‌ گیری نهایی به شورای معادن استان تفویض اختیار شده، این موضوع در دستور کار شورای معادن استان قرار دارد، ضمن اینکه در این زمینه چندین جلسه نیز برگزار شده است.

وی با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی استان عضو شورای معادن استان نیست، تصریح کرد: سازمان صمت در این‌باره اظهار نظر می‌کند.

انتهای پیام،/

منبع: دانا

کلیدواژه: کارخانه سیمان زاوه شورای معادن استان شهرک های صنعتی حریم اراضی شهرستان زاوه برای احداث هکتار زمین خبرنگار ما خاطر نشان کلنگ زنی صادر شده شهرک ها زمین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۲۲۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان

معاون فرماندار همدان گفت: مهاجرت از روستاها به شهر و کم شدن جمعیت روستایی طی چند دهه اخیر باعث گسترش بی‌رویه جمعیت شهری و کاهش جمعیت تولید کننده روستایی شده است و باید با حمایت از اشتغال روستایی تلاش کرد تا مهاجرت معکوس از شهر به روستا اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، اسدالله ربانی‌مهر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی، توسعه زیرساخت‌ها و اختصاص امتیازات ویژه باعث مهاجرت به روستاها، کاهش جمعیت شهری و رونق روستا خواهد شد.

وی افزود: شغل‌هایی همچون کشاورزی، مشاغل خانگی، خیاطی و قالی‌بافی، صنایع‌دستی، نان‌های خانه‌پز و زنبورداری از کسب و کارهای موفق در روستاها است و روستاهای ابرو و چشین در کنار گردشگری، ظرفیت خوبی برای توسعه اقتصادی دارند.

معاون فرماندار همدان با تقدیر از برادران بختیاری در توسعه کسب‌وکار در این روستا، ادامه داد: از کسب‌وکارهای بانوان این روستا حمایت و به برگزاری نمایشگاه‌ها و تسهیلات کمک خواهیم کرد.

ربانی‌مهر تصریح کرد: دفتر کارآفرینی با مشارکت خوب بانوان و مدیریت برادران بختیاری، اقدامات خوبی را با هدف اشتغال‌زایی و رونق تولید در رشته‌های قالیبافی، خیاطی، کشاورزی، نان خانه‌پز در حوزه اشتغال‌زایی و برنامه‌های فرهنگی و مناسبتی انجام داده است.

وی گفت: مهاجرت از روستاها به شهر و کم شدن جمعیت روستایی طی چند دهه اخیر باعث گسترش بی‌رویه جمعیت شهری و کاهش جمعیت تولید کننده روستایی شده است و باید با حمایت از اشتغال روستایی تلاش کرد تا مهاجرت معکوس از شهر به روستا اتفاق بیفتد.

کد خبر 748674

دیگر خبرها

  • آغاز ساخت پایگاه اورژانس جاده‌ای شهرک صنعتی در بویراحمد
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • بنگاه‌های اقتصادی موظف به بکارگیری نیروهای بومی رزن هستند
  • آتش سوزی گسترده یک کارخانه بزرگ در جنوب تهران (+فیلم و عکس)
  • آتش‌سوزی گسترده یک کارخانه بزرگ در جنوب تهران
  • آتش‌سوزی بزرگ در کارخانه مبل شهرک صنعتی شمس‌آباد
  • کلنگ عملیات اجرایی ناحیه صنعتی جویم به زمین زده شد
  • ساخت شهرک صنعتی پوشاک هنوز آغاز نشده است
  • بروکراسی فلج‌کننده اداری مانع ورود تولیدکنندگان به اقتصاد می‌شود
  • پاکسازی محیط زیست توسط کودکان شهر زاوه در هفته زمین پاک + تصاویر