Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه وطن امروز در گزارشی به فرار طبقه متوسط ساکن لندن از این شهر و دلایل آن پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

به یاد دارم حدود ربع قرن پیش وقتی نخستین بار خبر تولید لوازم آرایش گران‌قیمت از محتوای فاضلاب کلانشهر لندن توسط یکی از برندهای معروف در پایتخت انگل‌ها پیچید، واکنش رسانه‌هایی مثل بی‌بی‌سی بسیار متفاوت از حس مردم عادی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که لندنی‌های کوی و برزن در محاوره‌های روزانه از دریافتن این واقعیت که در حال به سر و صورت مالیدن مدفوع و فضولات خودشان آن هم به بهایی گزاف هستند، احساس دل به هم خوردگی می‌کردند، بنگاه خبرپراکنی سلطنتی یا به قول انگلیسی‌ها، خاله‌بوقی با ذوق و شوق «تجارت کثافت» را تمجید می‌کرد و آن را نوعی هنر برمی‌شمرد! از دورانی حرف می‌زنیم که چهره جنایتکار منحوسی چون جیمی ساویل و حلقه کودک‌آزاری سلطنتی‌اش هنوز نماد رسانه ملی انگلیسی‌ها بودند و برای عمده مردم که به اینترنت دسترسی نداشتند، کثافات تولیدی چنین افرادی حکم آگاهی را داشت. 

هفته پیش که گزارش یا به بیان بهتر لجن‌پراکنی این بنگاه خبرپراکنی را با عنوان «تهران مخوف» دیدم، ناخودآگاه به این فکر افتادم که اگر فروش محصولات فرآوری شده از فضولات انسان‌ها به خودشان یک هنر باشد، آنوقت میزان هنرمندی بی‌بی‌سی و دیگر شبکه‌های لندنی که تلاش دارند پسماندهای ذهنی گروهی وطن‌فروش و ضدبشر را به خورد میلیون‌ها ایرانی بدهند، چقدر است؟ عجب هنر تجارت کثافتی! بویژه که این هنرمندان محترم لجن‌پراکن در لندن، یکی از کثیف‌ترین پایتخت‌های جهان، می‌نشینند و از کثافت‌کاری رسانه‌ای علیه دیگر پایتخت‌های دنیا نان درمی‌آورند.

هر چه باشد شرایط کلی لندنی که یک دهه پیش، در سال‌های قبل از برگزاری المپیک ۲۰۱۲، توسط سایت‌های معروف گردشگری نظیر تریپ ادوایزر با عناوینی چون «کثیف‌ترین پایتخت جهان» و یکی از گردشگرناپذیرترین مقاصد توریستی رتبه‌بندی می‌شد، هنوز تغییر چندانی نکرده است. 

انگلیسی‌های مغروری که می‌خواستند جزیره‌شان را از هجوم اروپایی‌ها نجات دهند و شروع به کشیدن دیوار برگزیت دور خود کردند، حالا حیات روزمره‌شان به واسطه یک میهمان کوچک و ناخوانده خارجی مختل شده که دولت فشل و رسانه‌های دروغ‌باف‌شان مدعی‌اند چینی است اما وقتی با مردم صحبت می‌کنی بیشتر انگشت اتهام را به سوی غرب دراز می‌کنند تا شرق؛ به سوی آمریکای ترامپ. با این حال نظریه جهان سومی ایمن‌سازی جامعه با «شیوع فله‌ای» ویروس «کووید-۱۹» توسط دولت محافظه‌کار بوریس جانسون حتی روی نظریه خوردن وایتکس ترامپ را هم سفید کرد.  

خلاصه! لندنی که امروز در تناقض میان نخوت جهان اولی پشت سر برگزیت و شیوع جهان سومی کرونا گیر افتاده، آن لعبتی نیست که «هنروران تجارت کثافت» در بی‌بی‌سی، من و تو و ایران اینترنشنال نشان می‌دهند یا در هر شبکه دیگر انگلیسی، فارسی، عربی، اردو یا ترکی متصل به اتاق فکر مشترک اینتلیجنس سرویس با سیا و موساد که از اینجا خاورمیانه را هدف قرار می‌دهند. لندن واقعی لندن محدود شده به قلمرو خاص سیتی، قصرها، مناطق ممنوعه، موزه‌ها، حراج‌ها، ارگ‌های حکومتی، مستغلات اشرافی، محله‌های اعیانی خاص خرپول‌ها یا طبقه کارگزارشان نیست. اینها دقیقا همان جاهایی است که دوربین‌های شبکه‌های مورد وصف با قاب‌های بشدت گزینش شده و آیتم‌هایی که تحت سانسور باورنکردنی آفکام(چشم ناظر روتشیلدها) و دولت فاشیستی راست‌گرایان به ریاست اشبه‌الناس به ترامپ یعنی بوریس جانسون قرار دارند به شما نشان می‌دهند. لندن واقعی که کلانشهر را با جمعیت ۹ میلیون نفری‌اش مفهوم می‌بخشد، اما جای دیگری است. درست مثل پکن واقعی اوایل قرن بیستم میلادی، در عصر آخرین امپراتوران سلسله مینگ که در آن سوی دیوارها و دروازه‌های شهر ممنوعه قرار داشت. 

هر کسی که یک بار گذارش به متروهای خفقان‌آور لندن، بزرگ‌ترین نماد این متروپولیتن افتاده باشد متوجه وخامت حیات شهری در اینجا می‌شود. گزارش پاییز پارسال فایننشال‌تایمز حکایت از آن داشت که حجم آلاینده‌ها در تونل‌ها و راهروهای شهر زیرزمینی لندن که تا پیش از قرنطینه بزرگ پسا‌کرونایی، روزانه ۸/۴ میلیون نفر در آنها تردد می‌کردند، ۱۰ برابر بیشتر از استانداردهای سلامت است. بر اساس این تحقیق ذرات ریز غبار، فلزات، بقایای انسانی و الیاف لباس در تونل‌هایی فرسوده به قدمت یک قرن با هم ترکیب شده و یک ملغمه گازی سمی تشکیل داده‌اند که تنفس را در شهر زیرزمینی لندن مرگبار می‌کند. 

مشکل تنفس فقط به زیر لندن مربوط نمی‌شود بلکه هوای سطح شهر نیز تا پیش از اجرای طرح فاصله‌گذاری پساکرونا، یکی از آلوده‌ترین‌ها در کشورهای توسعه‌یافته بود تا حدی که ۴ سال پیش- یعنی فقط ۴ سال بعد از میزبانی المپیک تابستانی- لندنی‌هایی که برای همه‌پرسی برگزیت پای صندوق‌های رای می‌رفتند، دغدغه‌ای بسیار جدی‌تر از ماندن در اتحادیه اروپایی یا جدایی از آن داشتند: آلودگی شدید هوا!

جرمی کوربین، رهبر وقت حزب کارگر پیش از آنکه در نشست مجلس عوام درباره عواقب برگزیت هشدار دهد، درباره نرخ مرگ‌و‌میر ناشی از آلودگی هوای لندن هشدار داده و گفته بود: بر اساس برآورد انجمن سلطنتی پزشکان بریتانیا، ۵۰۰ هزار انگلیسی تا سال ۲۰۲۵ میلادی به دلیل عوارض ناشی از آلودگی هوا خواهند مرد. این انجمن پیش‌تر هشدار داده بود آلودگی هوا سالانه موجب حدود ۴۰ هزار مرگ زودرس در انگلیس و عمدتا در لندن می‌شود.

فقط آلودگی هوا و محیط لندن نیست که از آن شهری مخوف ساخته. رسانه‌ها چند سالی است لقب پایتخت چاقوکشی دنیا را بر پایتخت انگلیس گذاشته‌اند. برنامه جمع‌آوری چاقو و اشیای تیز در جزیره که بهار ۲۰۱۹ اجرا شد هم نتوانست آمار بی‌مانند ضرب و جرح و قتل بر اثر چاقو در جامعه انگل‌ها را کاهش دهد. 

پارسال ۴۴ هزار مورد چاقوکشی در انگلیس به ثبت رسیده بود که ۷ درصد نسبت به سال ۲۰۱۸ رشد داشت. طبق آمار موسسه‌های انگلیسی ۴۳ درصد جرائم با چاقو در لندن به سرقت و تجاوز جنسی مربوط بوده است و از آن ۴۴ هزار مورد چاقوکشی، ۲۳۵ مورد به قتل و ۴۱۲ تا به اقدام برای قتل مربوط بوده است.  این نرخ جنایت با سلاح سرد در کشوری رخ می‌دهد که جرائم ناشی از سلاح گرم نیز در آن نسبت به دیگر کشورهای اروپایی و در قیاس با نرم جهانی بالاتر است و سال ۲۰۱۹ به بیش از ۶۷۰۰ مورد ‌رسید. 

«دیمین ویلسون» که روزنامه‌نگار و مشاور سیاسی شناخته‌شده‌ای در بریتانیا و اتحادیه اروپایی به شمار می‌رود، سرانجام تابستان گذشته طاقتش از شرایط حاد زندگی در لندن طاق شد و در مقاله‌ای جنجالی برای آرتی، این شهر را «بی‌قانون، به شکل خردکننده‌ای گران و شلوغ» توصیف کرد. او برای نخستین‌بار پدیده «فرار طبقه متوسط از لندن» را فاش کرد؛ روندی که حتی در سال‌های اوج آلودگی هوای این کلانشهر در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ نیز به ندرت شاهدش بوده‌ایم، چون در آن سال‌ها اعیان بودند که از آسمان دودی لندن به مستغلات‌شان می‌گریختند. 

او تابستان ۲۰۲۰ لندن را با تابستان ۲۰۱۱ مقایسه می‌کند که پایتخت انگل‌ها بر اثر ناکارآمدی اسکاتلندیارد و خشم افسار‌گسیخته معترضان به نژادپرستی پلیس، در هرج و مرج کامل و هر کوی و برزنش در حال سوختن و غارت شدن بود. 

ویلسون با گلایه از اینکه پولدارهای عمدتا خارجی در حال بیرون کردن لندنی‌های باسابقه از همه جاهای به درد بخور شهرشان هستند، می‌نویسد:«آوازه جهانی لندن متناسب با حقیقت زندگی در آن نیست. بسیاری از طبقه متوسط به قدری از چاقوکشی‌ها (زور‌گیری‌ها)، قیمت‌های بالا و انبوه تعداد آدم‌ها به تنگ آمده‌اند که می‌خواهند عطای پایتخت بریتانیا را به لقایش ببخشند».

توجه کنید! این یکی از لندن‌نشینان نسبتا مرفه است که حتی دادش از ناهارهای ۱۰۰ پوندی و گرانی فوق‌العاده بلیت اتوبوس و گلویی تازه کردن در پاب یا کافه درآمده است، اگرنه کسانی مثل من که جزو طبقه متوسط رو به پایین هستیم، تقریبا قید حیات اجتماعی در شهر را‌ زده و به کلی خانه‌نشین شده‌ایم. 

ویلسون همچنین در یک افشاگری دیگر اعمال قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی دوران واگیر کرونا را از سوی دولت محافظه‌کاری که اتفاقا توسط شهردار سابق لندن، بوریس جانسون اداره می‌شود، زیر سوال برده و به ازدحام جمعیت در فضاهای عمومی اعم از مترو، پیاده‌روها و راهبندان‌ها در شرایط قرنطینه طعنه می‌زند. 

در چنین شرایطی لندن که یکی از رکوردداران مرگ‌و‌میر کرونایی در فصل بهار بود، حالا با فرا رسیدن پاییز و سرد شدن مجدد هوا، ممکن است در نتیجه سیاست احمقانه واگیر گله‌ای جانسون و دوست نزدیکش ترامپ، دوباره آماج «کووید-۱۹» شود.

اگر بخواهم آنچه را پاییز و زمستان سال گذشته حتی پیش از آغاز فقر و فلاکت کرونایی، در کوی و برزن لندن شاهد بودم بازگو کنم، باید بیش از هر چیز بر «اتاق‌های خیابانی» تاکید کنم. این اصطلاحی است که لندنی‌ها به بساط کارتن‌خواب‌ها در هر گوشه و کنار با باروبندیل حقیرانه‌شان داده‌اند؛ کارتن یا زیرانداز پلاستیکی کثیف، چند کیسه متعلقات، پتو، کاپشن یا رو‌اندازی نیمه‌پاره تا از سرما و باران و برف پناه بگیرند. بعضی که وضع‌شان کمی بهتر است زیر چادرهای یک‌نفره پناه می‌گیرند که یکی از همین بینوایان لندنی، شب هنگام خواب با چادرش سوخته بود.

لندنی‌ها حتی برای آنها جوک هم ساخته‌اند و مثلا با احتساب فضایی که یکی از این «اتاق‌های خیابانی» از پیاده‌رو محله اعیان‌نشین کنزینگتون در قلب لندن اشغال کرده، این بی‌نوایان را که گاه افرادی واقعا آبرودار و حتی دارای شغل هستند صاحب مستغلات چندصد هزار پوندی معرفی می‌کنند. 

بله! فقر در لندن به نکبتی کاملا محسوس تبدیل شده و شما در طول روز حتی در محله‌های نسبتا خوب شهر هم با شهروندانی که روزگاری سرو‌سامان داشتند و حالا فقیر شده‌اند روبه‌رو می‌شوید و مجبور می‌شوید خجالت‌زده سرتان را پایین بیندازید و رد شوید. البته بعید می‌دانم آن هموطنان بی‌وطنی که در بی‌بی‌سی و ایران‌اینترنشنال و من و تو مشغول شده و سر در آخور شیخ‌های عربی و کانون‌های بهایی و سلطنت‌طلب دارند، با دیدن چنین صحنه‌های رقت‌باری مثل انگلیسی‌های طبقه متوسط شرم‌زده شوند. 

با همه اینها، بی‌بی‌سی مرکز هنرنمایی همان هنروران تجارت کثافت، طبیعتا کارش این نیست که به سیاه‌روزی لندن اعتراف کند بویژه که خودش بخشی از هویت شهری اهریمنی است: اینجا لندن... صدای ما را از رادیو دولتی انگلیس می‌شنوید! 

بله! اینجا لندن است، پایتخت شیطان‌پرستی. کلیسای سنت پل، قبله ماسون‌ها تنها ۵ دقیقه رانندگی با ساختمان‌های بوش هاس، مقر قدیمی بی‌بی‌سی فاصله دارد. حلقه کودک و زن‌آزاری فیلیپ، شوهر منحرف ملکه با مدیریت جیمی ساویل و همراهی تعدادی از سرشناس‌ترین مجریان بی‌بی‌سی، چند ده سال در راهروها و استودیوهای این شبکه فعال بود و چه کسی باور می‌کند که تا خوک‌های باکینگهام به سلطنت‌شان ادامه می‌دهند، حلقه‌ها و باندهای مشابه در بی‌بی‌سی و دیگر شعبه‌های متعدد فراماسونری به کارشان ادامه نمی‌دهند. 

پخش گزارش «تهران مخوف»، غرض‌ورزی بی‌نهایت نسبت به مردم پایتخت ایران. سر هم کردن عنوان یک رمان عهد قجری درباره تهران ۱۰۰ سال پیش بر تصویری از تهران ۴۰ سال پیش به جا مانده از دوران پهلوی اما درباره تهران امروز که با همه مشکلات شهرسازی و شهرنشینی‌اش، به قول جک استراو وزیر اسبق خارجه انگلیس در آخرین سفرش به ایران، شهری است که بیشتر با مادرید اسپانیا قابل قیاس است تا پایتخت‌های عربی. 

خب! در اینکه تهران شهری است با هزار‌و‌یک مشکل تردیدی وجود ندارد اما دست‌کم در همان نگاه اول، متروی نوپای تهران در قیاس با قدیمی‌ترین متروی جهان که حالا تبدیل به مرگبارترین معبر شهری جهان شده، سربلند بیرون می‌آید.

متروی لندن با آن بوی زننده ادرار و نای همیشگی‌اش، به‌ مثابه اگو یا فاضلاب همه کثافت‌های این شهر است و جز دستگاه تنفسی ۵ میلیون لندن‌نشین و مسافری که گذارشان به دالان‌های آن می‌افتد به شکل فیزیکی هم آنها را تهدید می‌کند. بر اساس گزارش پارسال بی‌تی‌پی (پلیس حمل‌و‌نقل بریتانیا)، در ۳ سال منتهی به ۲۰۱۸، میزان ارتکاب جرم در دالان‌های متروی لندن و حومه ۴۳ درصد افزایش پیدا کرده بود. بیشتر از همه جرائم مرتبط با سلاح، دزدی و اقدام به ضرب و قتل. آمار جدیدتری از بزه در متروی لندن منتشر نشده اما با توجه به افزایش فقر و بیکاری در لندن در سال اخیر که رشد بزهکاری را در پی دارد، می‌توان تصور کرد در آن سرداب‌های مخوف که حالا به خاطر کرونا خلوت‌‌تر و خطرناک‌تر هم شده‌اند، جرائم به چه حدی رسیده‌اند. 

با این وصف نسبت سلامتی سامانه حمل‌و‌نقل زیرزمینی پایتخت ایران با پایتخت کثیف بریتانیا می‌تواند مشابه نسبت امنیت خیابا‌ن‌های تهران باشد با معابر بغداد که هر لحظه ممکن است انفجار یا حمله مسلحانه‌ای در هر نقطه از آنها حتی در منطقه سبز ویژه ارگ حکومتی و سفارتخانه‌ها رخ دهد. فرو ریختن ۴-۳ سال پیش برج گرنفل با بیش از ۶۰ کشته و ۲۰۰ مجروح را که یادتان هست؟ می‌گویند حتی ملکه آن آتش مهیب را از پنجره قصر ویندسور تماشا کرد؛ ۶۰۰ ساکن برج هنوز بی‌خان‌‌مان هستند و شکایت‌شان به جایی نرسیده است.

این لندن نفرین‌شده، من را به یاد آن ترانه بریتیش راک معروف دهه هشتادی گروه کلش می‌اندازد؛ ترانه «لندن صدا می‌زند» یا «اینجا لندن است». ترانه‌ای براساس پیش‌بینی قرون وسطایی نابودی لندن: لندن (در رودخانه تیمز) غرق می‌شود... عصر یخبندان فرا می‌رسد... لندن زامبی‌های مرگ را صدا می‌زند...  

محقق و نویسنده: شهاب کاشانی، ساکن لندن

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: لندن انگلیس رسانه طبقه متوسط طبقه متوسط آلودگی هوا انگلیسی ها لندنی ها رسانه ها بی بی سی سال پیش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۴۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قمه‌کشی در لندن/ چند نفر زخمی و مظنون بازداشت شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، براساس اعلام پلیس متروپولیتان لندن، در پی وقوع حمله با سلاح سرد (قمه) و زخمی شدن چند تن، یک نفر بازداشت شد.

به گفته پلیس، مظنون ۳۶ سال دارد و به اتهام حمله به افراد عادی و دو افسر پلیس بازداشت شده است.

معاون کمیسر پلیس لندن دراین‌باره گفت: قطعاً افرادی که هدف حمله قرار گرفتند، به شدت وحشت‌زده شدند. می‌دانم که در پی این حادثه، جامعه شوکه و مضطرب شده است اما معتقدیم که خطری مردم را تهدید نمی‌کند.

همچنین پلیس لندن مدعی شد که به نظر نمی‌رسد این حمله تروریستی باشد و علاوه بر این، به‌دنبال مظنونین دیگر نخواهد بود.

کد خبر 6093149

دیگر خبرها

  • شوک به آبی‌های پایتخت، فرار ۸۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومانی مالیاتی و تنها امید بایدن
  • شوک به آبی‌های پایتخت، تنها امید بایدن و فرار ۸۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومانی مالیاتی
  • تیاگو سیلوا و دریافت پیشنهاد از سه باشگاه لندنی
  • حمله با شمشیر در لندن یک کشته و چند زخمی بر جای گذاشت
  • قمه‌کشی به لندن رسید/ چند نفر بازداشت شدند
  • کابینه نتانیاهو هزینه زیادی را به ما تحمیل کرد/ طبقه متوسط در حال نابودی
  • قمه‌کشی در لندن/ چند نفر زخمی و مظنون بازداشت شد
  • در حمله با چاقو در لندن ۴ نفر زخمی شدند
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل تنش در روابط دوبلین-لندن
  • لندن و تجهیز اوکراین برای جنگ بهاره پیش از انتخابات انگلیس