Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ اصلاح طلبان بر سر دو راهی قرار گرفته اند، اگر به صندوق‌های رأی پشت کنند شاید برای مدت طولانی از عرصه سیاسی کشور خارج شوند و اگر یکبار دیگر در دقیقه نود وارد گود انتخابات شوند؛ شاید این بار با عدم اقبال مردم در مسیری قرار بگیرند که نتیجه آن یک بازنگری و حتی بازسازی در این جریان مطرح سیاسی کشور باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



آذر منصوری به عنوان یک بانوی سیاستمدار اصلاح طلب در شرایطی که به نظر انفعال عجیبی بر اردوگاه اصلاح طلبان حاکم شده، خبر از برقراری یک سلسله گفتگو‌ها در بین اصلاح طلبان می‌دهد و می‌گوید؛ برخی از احزاب اصلاح طلب در ذیل جبهه هماهنگی اصلاحات با یکدیگر در حال گفتگو هستند تا بر اساس یک خرد جمعی به برنامه و حتی کاندیدای مشترک برای انتخابات سال آینده برسند.

قائم مقام حزب اتحاد ملت با تحلیل فضای سیاسی پیش رو تأکید می‌کند؛ به نظر نمی‌رسد عزمی از سوی شورای نگهبان برای ایجاد فضای بازتر در جهت حضور اصلاح طلبان در عرصه انتخابات وجود داشته باشد و شاید همین رفتار بخش‌هایی از حاکمیت منجر به کاهش مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری همانند اسفندماه سال ۹۸ نیز شود.

آنچه در ادامه می‌خوانید گفتگو با آذر منصوری فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شاخص حزب اتحاد ملت است:

* خانم منصوری! تحلیل شما از فضای فعلی اردوگاه اصلاحات در نبود «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان» و همچنین سکوت برخی از بزرگان این جریان چیست؟

اصلاح طلبان در شرایط فعلی در حال بررسی و آسیب شناسی خود و آنچه که از انتخابات ۹۲ به این سو پشت سر گذاشتند هستند. این آسیب شناسی و گفتگو‌ها هم در احزاب در جریان است و هم در جمع احزاب اصلاح طلب که در قالب جبهه هماهنگی اصلاحات تشکیل جلسه می‌دهند.

همه گفتگو‌ها در دو محور در حال انجام است؛ نخست اینکه با توجه به آنچه در چند انتخابات گذشته پشت سر گذاشته‌ایم، آیا امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بتوانیم از جایگاه نهاد‌های انتخابی دفاع کنیم که به تبع آن برویم سراغ کاندیدا‌ها و از هم اکنون روی مصادیق متمرکز شویم که به سیاق چند انتخابات گذشته به دنبال سازوکار مناسب مانند شورای عالی یا هر سامانه اجماع ساز دیگری باشیم که در نهایت به یک کاندیدا برسیم. امروز حتی اگر نظارت استصوابی هم نباشد مشارکت مردم بالا نخواهد رفت در واقع مسئله امروز ما در مواجهه با انتخابات آینده این نیست که چه کسی کاندیدا شود و یا چه برنامه‌ای داشته باشد؛ و یا اینکه اجماع روی کاندیدا بشود یا نشود، مسئله مهم به نظرم جایگاه نهاد‌های انتخابی در مناسبات امروز قدرت در کشور است. اگر واقع بینانه نگاه کنیم و بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم و صورت مسئله را پاک نکنیم و خودمان را با خوش بینی‌های کاذب فریب ندهیم، حضور اصلاح طلبان در سه انتخابات۹۲، ۹۴ و ۹۶ نتوانست مطالبات حداقلی که شعارش را در این انتخابات داده بودیم برآورده کند.

به عبارت دیگر حضور با کاندیدا‌های حداقلی که ما تصور می‌کردیم می‌تواند ضمن تحقق مشارکت حداکثری، در بدنه اجتماعی اصلاح طلبان رضایت ایجاد کند، نه تنها این رضایت را از عملکرد نهاد‌های انتخابی به دنبال نداشت، بلکه شرایط به گونه‌ای پیش رفته است که اساسا این بدنه اجتماعی نسبت به اصل انتخابات بی تفاوت و چه بسا بدبین شده است. به گونه‌ای که اگر امروز شورای نگهبان اعلام کند هیچ استصوابی در کار نخواهد بود انتخابات کاملا آزادی برگزار شود، مشارکت مردم در انتخابات خیلی به لحاظ مشارکت مردم، متفاوت‌تر از آنچه در انتخابات ۹۸ اتفاق افتاد، نخواهد بود. بدنه اصلاحات کاندیداتوری برخی افراد در انتخابات ۱۴۰۰ را مورد تمسخر قرار می‌دهد اینجا همان نقطه‌ای است که اصلاح طلبان باید در خصوص آن به جمع بندی و اتفاق نظر برسند. اینکه از حالا زمزمه‌هایی از سوی برخی افراد مطرح می‌شود که قصد کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ را دارند، نه تنها واکنش مثبتی از طرف جامعه به دنبال ندارد، چه بسا مورد تمسخر نیز قرار می‌گیرند.

در واقع پرسش مقدر جامعه از آن‌ها این است؛ که قرار است با آمدن شما به فرض رای دادن ما، کدامیک از مشکلات امروز کشور از تحریم تا سبک زندگی و ابعاد سفره‌های مردم حل شود؟ به بیان دیگر پرسش که کاندیدا‌ها باید به آن پاسخ دهند این است که نسخه شفابخش و راه نجات مد نظر شما چیست؟ هم در سیاست خارجی و هم در سیاست داخلی. این‌ها مسائلی است که در گفتگو‌های بین اصلاح طلبان در جریان است.

علی القاعده تا تکلیف این بحث‌ها روشن نشود، نقشه راهی برای ورود عملیاتی به انتخابات آینده هم به سبک و سیاق انتخابات گذشته ترسیم نخواهد شد. البته این فقط مشکل اصلاح طلبان نیست، اصولگرایان هم باید به این پرسش‌ها پاسخ دهند؛ به خصوص آنکه مجلس یکدست در اختیارشان است. موسوی خوئینی‌ها ادعای لیدری در جریان اصلاحات را ندارد * احتمال پذیرش آقای موسوی خوئینی‌ها به عنوان یک لیدر در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده و در غیاب شورای عالی سیاستگذاری را چه میزان محتمل می‌دانید؟

آقای موسوی خوئینی‌ها به دلیل نگرانی که نسبت به وضعیت کشور دارند، دونامه که یکی در قالب بیانیه است منتشر کرده اند. تا جایی که از ایشان شناخت دارم، به هیچوجه با انگیزه اینکه بخواهند لیدر جریان اصلاحات باشند، این مواضع را نگرفته اند.

در مورد شورای عالی سیاستگذاری هم من و خانم مولاوردی گزارش عملکرد این دوره شورا را مکتوب برای آقای خاتمی فرستادیم و گفتگو‌های مجازی در جمع اعضای این شورا در جریان است و ضرورتی هم برای تشکیل جلسات رسمی آن وجود ندارد، چرا که بحث مقدماتی تعیین تکلیف اصلاح طلبان با انتخابات است و هنوز بحثی در مورد کاندیدا‌ها در نگرفته که بودن یا نبودن شورای عالی محل بحث باشد. بعید است اصلاح طلبان با کاندیدای حداقلی وارد انتخابات ۱۴۰۰ شوند * حمایت مجدد اصلاح طلبان از یک کاندیدای میان جریانی در صورت حضور شخصیت‌های تندرو اصولگرا در انتخابات ۱۴۰۰ را امری محتمل می‌دانید.

با توجه به رویکردی که اصلاح طلبان در انتخابات ۹۸ در پیش گرفتند، بعید است بار دیگر با کاندیدا‌های حداقلی در انتخابات شرکت کنند. این قاعده رقابت است. اینکه به مردم گفته شود فردا مسابقه است و مردم هم برای تماشا و تشویق بازیکنان به استادیوم بیایند و ببینند که به نه تنها به هیچکدام از بازیکنان اصلی اجازه ورود به بازی داده نشده است و داور هم به نفع رقیبشان سوت می‌زند، ممکن است در یک یا دوبازی جواب بدهد، اما وقتی ببینند با این بازیکنان تیمشان مرتب گل می‌خورد، طبیعی است دیگر رغبتی برای حضور در استادیوم و تشویق و همراهی تیم خود نخواهند داشت. این قاعده رقابت در انتخابات است.



حالا اگر برای برگزار کنندگان پرشدن استادیوم‌مد نظر است، حداقل باید اجازه دهند هر تیمی بازیکنان خود را به میدان بیاورد. اما بعد از انتخابات ۹۸ ظاهرا نگرانی هم از بابت پرشدن استادیوم وجود ندارد. چشم انداز روشنی از تغییر رفتار شورای نگهبان دیده نمی‌شود * آیا می‌توان به یک سلسله گشایش از سوی بخش‌هایی از حاکمیت مثل شورای نگهبان برای کنش سیاسی جدی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده امیدوار بود؟

در حال حاضر هیچ چشم انداز روشنی که حاکی از تغییر رفتار شورای نگهبان باشد به چشم نمی‌خورد و به نظر می‌آید اراده غالب هم تکرار همان رفتاری باشد که در انتخابات ۹۸ اتفاق افتاد. طبعا این گشایش اگر حتی محدود و منحصر به انتخابات هم باشد، نمی‌توان با قاطعیت گفت که می‌تواند موجب مشارکت گسترده مردم در انتخابات شود. این تغییر رفتار مجموعه‌ای از اقدامات را باید در بر بگیرد تا انگیزه مشارکت در مردم بالا برود. اصلاح طلبان تکلیف خود را با نهاد انتخابات مشخص کنند * به نظر شما آیا اصلاح طلبان باید به صورت تک کاندیدایی وارد عرصه رقابت انتخابات ۱۴۰۰ شوند؟

اگر توافقی برای نحوه حضور و مشارکت در این انتخابات هم شکل بگیرد، علی القاعده روی کاندیدای واحد هم امکان توافق و سازوکار آن وجود دارد، اما مسئله امروز و مقدم اصلاح طلبان برای معرفی کاندیدا، تعیین تکلیفشان با نهاد انتخابات است. اصلاح طلبان مخالف کاندیدای زن برای ریاست جمهوری نیستند * به عنوان یک بانوی سیاستمدار، فکر می‌کنید بهتر نیست اصلاح طلبان از یک گزینه خانم برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده حمایت کنند؟ اگر موافق این تحلیل هستید، گزینه‌های شاخص مدنظر شما چه کسانی هستند؟

هنوز هیچ بحث و جمع بندی در این ارتباط در بین اصلاح طلبان صورت نگرفته است. اما اگر شرایط برای حضور اصلاح طلبان فراهم باشد، بعید می‌دانم اصلاح طلبان مخالفتی با معرفی کاندیدای زن برای ریاست جمهوری داشته باشند. منبع: خبرآنلاین لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 انتخابات 1400 انتخابات ریاست جمهوری آیت الله سیستانی انتخابات ریاست جمهوری اصلاح طلبان اصلاح طلبان انتخابات ۱۴۰۰ شورای نگهبان انتخابات ۹۸ کاندیدا ها شورای عالی اصلاح طلب سال آینده گفتگو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۸۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش به اظهارات حسن روحانی درباره دلایل رد صلاحیت خود | آخرین وضعیت لایحه حجاب | شورای نگهبان به مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ایراد گرفت؟

به گزارش همشهری‌آنلاین، هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان صبح یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲در نخستین نشست خبری خود، به گزارشی از نظرات اخیر شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اماره بها که از سال گذشته میان محلی و شورای نگهبان در رفت و آمد بود، در نهایت خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و امیدواریم این طرح به اهداف خود دست یابد.

تشکیل سازمان «سپند» به تایید شورای نگهبان رسید

وی افزود: طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) نیز در جلسه اخیر شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی گاز ایران با هند به داوری نیز مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت. طرح اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی نیز است سوی شورای نگهبان نگهبان مورد بر سی قرار گرفت که به تایید شورا نرسید. همچنین اصلاح قانون نظام صنفی کشور نیز با ایراداتی از سوی شورای نگهبان مواجه شد.

وی همچنین گفت که شورای نگهبان نسبت به قانون مصباح نشان صنفی ابهاماتی وارد کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: دو طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها و استفساریه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران اجتماعی و همچنین لایحه دو فوریتی تمدید امرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست و لایحه ارجاع اختلاف توانیر و شرکت گنت ترکیه به داوری خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طحان نظیف با اشاره به اساسنامه‌های بررسی شده از سوی شورای نگهبان گفت: اصلاح اساسنامه صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور، اصلاح اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی، اصلاح اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی اردبیل و همچنین اصلاح اساسنامه سازمانهای مناطق آزاد کیش،قشم، ارسباران، جلفا و انزلی نیز خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد

وی با بیان این‌که « ۳ استعلام از دیوان عدالت اداری از سوی فقهای شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته است» اظهار کرد: دو مورد از این موارد خلاف موازین شرع شناخته نشد و یک مورد بر خلاف موازین شرع تشخیص داده شد.

فرصت ثبت‌نام نمایندگان کاندیداها در سامانه داوطلب آغاز شد

به گزارش ایسنا سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره تمهیدات شورای نگهبان برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: در انتهای هفته مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف ۴۵ کرسی باقیمانده در ۱۵ استان برگزار می‌شود؛ در ۸ خوزه انتخابیه که بالای دو نفر از داوطلبان آن‌ها تعیین تکلیف نشدند (تبریز، ری، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم شهر و ملایر) انتخابات بصورت تماماً الکترونیک برگزار می‌شود.

طحان نظیف افزود: از امروز فرصت ثبت‌نام نمایندگان کاندیداها در سامانه داوطلب آغاز می‌شود.

وی با بیان این‌که «تعداد ناظران شورای نگهبان برای دور دوم انتخابات بیش از ۴۰ هزار نفر هستند»، عنوان کرد: در مرحله قبل همه موارد تخلفاتی که به شورای نگهبان اعلام شد، مورد بررسی قرار گرفت؛ برخی از موارد در روز انتخابات و طی تذکر، برخی با اعزام بازرس و باز شماری و برخی دیگر نیز به دستگاه قضا ارجاع شد.

هنوز بررسی لایحه عفاف و حجاب به اتمام نرسیده است

سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب تاکید کرد: اخیرا اصلاحیه مجلس را در این خصوص دریافت کردیم و در حال رسیدگی هستیم هنوز بررسی به اتمام نرسیده است؛ تا اینجای کار برخی از ایرادات شورای نگهبان همچنان به قوت خود باقیست که عمدتا این موارد شامل مواد ۴۷ و ۴۸ است.

«شفافیت» در دستور کار شورای نگهبان است

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت لایحه‌های برنامه هفتم و شفافیت اظهار کرد: برنامه هفتم تاکنون دومرتبه برای اظهار نظر به شورای نگهبان ارسال شده است؛ هنوز اصلاحیه اخیر مجلس را دریافت نکردیم. درباره شفافیت نیز اصلاحیه را دریافت کردیم و در دستور کار شورای نگهبان قرار گرفته است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره سیستم انتخابات تناسبی اظهار کرد: این موضوع در مصوبه اصلاح قانون انتخابات مطرح و از سوی شورای نگهبان تأیید شد اما اعضای هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام دراین زمینه نکاتی داشتند که در آن مقطع مجلس تصمیم گرفت آن را از مصوبه خارج کند.

برخی وقتی تایید می‌شوند سطح درک شورای نگهبان بالاست و وقتی رد می‌شوند حرف دیگری دارند

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات اخیر حسن روحانی درباره دلایل رد صلاحیت خود تاکید کرد: بررسی صلاحیت خبرگان رهبری با فقهای شورای نگهبان است و تاکید عزیزان نیز همیشه بر اجرای قانون بوده است؛ این حرفها تازگی ندارد ظاهراً برخی وقتی تایید می‌شوند سطح درک شورای نگهبان بالاست و وقتی رد می‌شوند حرف دیگری دارند.

ایرادی به مصوبه مجلس درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نداشتیم

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره مصوبه مجلس درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: ما نسبت به این موضوع ایرادی نداشتیم و تایید آن را قبلاً اعلام کردیم اما ما درباره لایحه برنامه هفتم ایرادات و ابهامات دیگری داشتیم که در حال رفت و آمد میان مجلس و شورای نگهبان است و پس از رفع این ایرادات لایحه بطور کامل ابلاغ می‌شود. طبق مفاد این مصوبه نیز قانون برنامه هفتم از ابتدای سال ۱۴۰۳ لازم‌الاجرا خواهد بود.

تمهیدات شورای نگهبان برای نظارت بر برگزاری انتخابات بصورت الکترونیکی

وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره تمهیدات شورای نگهبان برای نظارت بر برگزاری انتخابات بصورت الکترونیکی گفت: آموزش‌هایی را برای عوامل اجرایی و نظارتی در نظر گرفتیم که انجام شده است؛ همچنین در حوزه‌هایی که انتخابات بصورت الکترونیکی انجام می‌شود آموزش‌هایی برای مردم ارائه و پیش‌بینی‌هایی برای آشنایی با فرآیند انجام شده است؛ فرآیند نظارتی شورای نگهبان نیز متناسب با این نوع برگزاری انتخابات پیش‌بینی شده است.

کد خبر 849323 منبع: ایسنا برچسب‌ها بازنشستگان کشوری خبر ویژه حسن روحانی زنان - حجاب شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم!
  • ادعای‌های متعارض اصلاح‌طلبان در خصوص انتخاب هیئت رئیسه مجلس/ از نگاه چپ‌ها قالیباف با پایداری ائتلاف می‌کند یا با اعتدالی‌ها؟
  • تاییدتشکیل سازمان «سپند»/ آغاز ثبت‌نام نمایندگان کاندیداها در سامانه داوطلب
  • واکنش به اظهارات حسن روحانی درباره دلایل رد صلاحیت خود | آخرین وضعیت لایحه حجاب | شورای نگهبان به مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ایراد گرفت؟
  • توضیحات مهم سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب/ تشکیل سازمان «سپند» تأیید شد
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای ۲۰ ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای 20 ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • دعوا شانا و امنا بر سر یک کاندیدا /کاندیدای انتخابات تهران در نهایت وارد کدام لیست شد؟
  • پراکنده شده ۳۲ کاندیدای تهران در پنج لیست انتخاباتی /کاندیدا‌های اشتراکی شانا و اُمنا چه کسانی هستند؟ +جدول
  • شوک به شانا در دومین روز تبلیغات انتخابات /۱۱ کاندیدای مشترک شورای وحدت و امنا/ توافق سه گانه بر روی دو کاندیدا