Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@02:56:56 GMT

انجام بیش از ۱۲۵ هزار سرشاخه‌کاری گردو در همدان

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۷۶۰۰۹

ایسنا/همدان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه ۷۴ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی استان را باغات به خود اختصاص داده است، گفت: در راستای اصلاح باغات گردو بیش از ۱۲۵ هزار سرشاخه‌کاری در استان صورت گرفته است و در سال زراعی ۱۴۰۰-۹۹ نیز برنامه داریم ۱۰۰ هزار پیوند در باغات گردو اجرا شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدشهرام پرورش یکشنبه ۲۷ مهرماه در جمع خبرنگاران، اظهارکرد: در استان همدان چندین طرح خاص اصلاح و جایگزینی باغات اجرا شده است به طوریکه در باغات گردو و انگور به دنبال اصلاح باغات و بالا بردن ظرفیت تولید در سطح باغات موجود هستیم.

وی با اشاره به تولید چند رقم جدید انگور در ایستگاه تحقیقات انگور ملایر، تصریح کرد: در سال ۹۸ طرح فراز(داربستی کردن باغات انگور) در استان اجرا شد که ۱۶۵ هکتار از باغات به بانک معرفی شدند و در نهایت ۵۰ هکتار تاکنون در شهرستان ملایر و رزن باغات انگور را داربستی کردند.

پیگیری داربستی کردن ۴۶ هکتار باغ انگور در همدان

وی با بیان اینکه در سال جاری ۲۳۸ هکتار پرونده در زمینه طرح فراز تشکیل و تاکنون پنج هکتار مصوب شده و ۴۶ هکتار در حال پیگیری است، مطرح کرد: ۱۱۵۰ پایه انگور پیوند زده شده به طوریکه در استان همدان ۱.۱۵ هکتار از باغات انگور پیوندزنی شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه از ۴.۹ میلیون تن محصولات کشاورزی استان چهار میلیون تن در حوزه تولیدات گیاهی است، خاطرنشان کرد: ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی استان همدان به کشت غلات اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه نهاده‌های مورد نیاز کشت محصولات کشاورزی تأمین شده است، افزود: سه نوع کود ازته، فسفاته و پتاسه برای کشت محصولات زراعی تدارک دیده شده به طوریکه در تأمین بذور ازته مشکلی نداشتیم و ۸۸ هزار تن کود ازته سهمیه استان بوده که ۴۱ هزار تن در بین کشاورزان توزیع شده است.

تحویل ۸۴ هزار تن چغندرقند همدان به کارخانجات

پرورش با اشاره به افزایش قیمت کود فسفاته در سالجاری، ادامه داد: همچنین ۳۱۵۰ تن کود فسفات به استان همدان تخصیص یافته که ۳۳۰۰ تن تأمین شده اما ۷۰۰ تن در بین کشاورزان توزیع شده است.

این مقام مسئول  با بیان اینکه در تأمین بذور کلزا و جو مشکلی در استان وجود نداشت، اظهار کرد:  ۱۵ هزار تن بذر گندم در سال جاری خریداری شده و ۶۵۰۰ تن بذر گندم در استان توزیع شده و ۲۵۰۰ تن بذر گندم مرغوب در حال بوجاری و فرآوری است تا به کشاورزان داده شود.

وی از تحویل ۸۴ هزار تن چغندرقند به کارخانجات قند خبرداد و افزود: در سال جاری ۸۳۷۷ هکتار قرارداد بین چغندرکاران استان همدان با چهارکارخانه قند بسته شده که ۷۶۶۸ هکتار سطح سبز مزارع چغندرقند استان بوده و برآورد تولید ما ۴۶۶ هزار تن محصول بوده است.

خرید حمایتی ۱۲ هزار تن گوجه در همدان

پرورش با اشاره به اینکه در استان همدان ۳۳۰۰ هکتار گوجه فرنگی کشت شده است، درباره افزایش قیمت گوجه فرنگی نیز خاطرنشان کرد: استان همدان در تولید تابستانه نقش دارد و در حال حاضر با بروز سرما در استان بحث تولید گوجه به اتمام رسیده است به‌طوریکه از اواسط مرداد برداشت گوجه در استان همدان آغاز شده و تا دهه اول مهر به پایان می‌رسد.

وی با بیان اینکه ۱۳۰ هزار تن گوجه فرنگی در استان همدان تولید شده است، تأکید کرد: در راستای حمایت از گوجه کاران استان، ۱۲ هزار تن گوجه توسط کارخانه تولید رب اسدآباد، از کشاورزان به صورت حمایتی خریداری شد و با آمدن گوجه‌های گلخانه‌ای قیمت این محصول نیز در روزهای آینده پایین خواهد آمد.

صادرات سیب‌زمینی همدان به پاکستان و افغانستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان درباره تولید سیب‌زمینی در استان همدان یادآور شد: در استان همدان ۹۲۰ هزار تن سیب‌زمینی در ۲۱ هزار هکتار از مزارع این استان تولید شده که ۴۲۰ هزار تن آن سیب‌زمینی تابستانه بوده است.

پرورش با بیان اینکه ۵۰۰ هزار تن سیب زمینی در انبارهای استان ذخیره شده است، گفت: خوشبختانه قیمت سیب‌زمینی در مزرعه ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان بوده و بحث صادرات به پاکستان و افغانستان راه اندازی شده و در حال رایزنی با کشور عراق برای صادرات سیب‌زمینی به این کشور هستیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: باغات گردو پیوند سرشاخه کاری گردو انگور گوجه فرنگي استانی اقتصادی استان همدان تولیدات گیاهی سیب زمینی هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۷۶۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفته گرافیک افتتاح شد

مراسم افتتاحیه هفته گرافیک ایران ۱۴۰۳، عصر جمعه هفتم اردیبشهت در تالار شهناز خانه هنرمندان با حضور پیشکسوتان و فعالان حوزه طراحی گرافیک ایران برگزار شد.

بهرام کلهرنیا رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در ابتدای مراسم گفت: امروز گفتگو کردن سخت است، اما برای اینکه بتوانیم زندگی فرهنگی و صنفی خودمان را ساماندهی کنیم، امروز یکی از فرصت‌های ما برای تحقق این منظور است و ما سنگربان این معنا شدیم. دوستان جوانم من را پشتیبانی کردند تا بتوانیم برای نوع دیگری از زیست، کاری انجام دهیم. این هفته حاصل تلاش جمع زیادی از جوانان گرافیست است تا به پیروزی کاری که انجام داده‌ایم، احترام بگذاریم.

وی درباره ناخرسندی‌ها، سنگ‌اندازی‌ها و موانع موجود بیان کرد: شما سفره‌دار امروز هستید و ما کارگزار؛ کاری که انجام شده است، با معنای انجمنی سازگاری داشت؛ من خطا‌های زیادی دارم، اما دیدن خطا‌ها شاید جوانمردانه نباشد برای مردم سرزمینی که جای پای جوانمردی را محکم می‌کنند. انجمن صنفی طراحان گرافیک به دلیل ندانستن و بد دانی تا لبه سقوط رفت. با احترام به همه انجمن‌های هنری، انجمن طراحان گرافیک بنیانی‌ترین انجمن صنفی هنری است و یک میراث ارزشمند برای این روزگار است نه برای اینکه آرزو‌های صنفی ما را پوشش دهد.

کلهرنیا تاکید کرد: هفته گرافیک ۱۴۰۳، اولین تلاش هیات‌مدیره جدید است و می‌دانم به آن انتقاد وارد است، اما صد‌ها امتیاز دارد؛ بنابراین من پای خطایش می‌ایستم، اما همه امتیازهایش متعلق به دوستانم است. بگذارید انجمن باقی بماند و نفس بکشد.

وی به برنامه بزرگداشت کامران کاتوزیان اشاره کرد و گفت: من و دوستان جوانم زیر سایه کامران کاتوزیان ایستاده‌یم. این جمله معنای بسیار بزرگی دارد؛ چراکه روزی که سرو چندهزار ساله را ببینید سایه آن را درک می‌کنید و متوجه می‌شوید که چه معنایی دارد. ما زیر سایه سرو وجود استاد کاتوزیان قرار گرفته‌ایم و به همین بهانه، ویژه‌نامه‌ای تهیه شده که اولین شماره آن به نام استاد کاتوزیان مهر خورده است، اما امیدواریم شماره‌های دیگر ویژه‌نامه را نیز نشر بدهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری موسیقی و هنرهای تجسمی

دیگر خبرها

  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۶۰۰ هکتاری باغات
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • کاشت ۵۲ هزار نهال در بخش کدکن
  • برگ درخت انگور سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • هفته گرافیک افتتاح شد
  • برداشت گل محمدی از باغات بابل
  • از برداشت موز تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس