Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی یک کارگردان تئاتر انتظارات و خواسته‌های خود از استاندار جدید استان در زمینه فرهنگ و هنر را تشریح کرد و گفت: باید بگویم که تا هنرمندان نتوانند مشکلات خود، فضای داخلی حوزه هنر و به خصوص تئاتر را حل کنند، استاندار جدید نیز نمی‌تواند کمک قابل توجهی کند.

محمد جهان‌پا در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص انتظارات فرهنگی و هنری این صنف از استاندار جدی اظهار کرد: استاندار قبلی که در حوزه فرهنگی هنری حضور پررنگی نداشتند و تنها با برگزاری جلساتی با مسئولین ارشاد اسلامی خراسان و برخی از دوستان هیچ اتفاق نتیجه‌بخشی را برای این عرصه رقم نزدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته به عقیده من حضور استاندار جدید نیز اتفاق خاصی را در عرصه فرهنگ و هنر مشهد به خصوص تئاتر رقم نخواهد زد و شرایط تغییری نخواهد کرد؛ نزدیک به هفت ماه است که تئاتر در این شهر تعطیل شده است و هیچ کدام از مسئولین این حوزه پیگیری در مورد هنرمندان این حوزه نداشته‌اند.

وی افزود: بسیاری از فعالان حوزه فرهنگ و هنر در این شرایط دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند و هیچکس این افراد را درک نکرده است. در کشور ما و مخصوصا شهر مشهد هنر شغل محسوب نمی‌شود تا هنرمند بتواند به لحاظ قانونی برخی از مسائل کاری خویش را پیگیری کند.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: این اتفاقات برای فردی مانند من که نزدیک به ۲۰ سال در این حوزه فعال هستم، دلسردی و یاس شدیدی را به وجود آورده است؛ به همین دلیل ترجیح می‌دهم دیگر تئاتر کار نکنم، چرا که ما به هیچ عنوان نه توسط مسئولین و نه حتی توسط مردم دیده نشدیم.

جهان‌پا خاطرنشان کرد: اوضاع تئاتر در کشور بسیار با بحران روبه‌رو است، افراد زیادی در سراسر کشور مانند طراحان، نویسندگان، کارگردانان و بازیگران زیادی از این طریق امرار معاش داشتند و زندگی می‌کردند که در حال حاضر به این افراد ضربه زیادی وارد شده است و به عقیده من ورود استاندار جدید نیز باعث تغییر زیادی در این حوزه و تاثیرگذاری خاصی نخواهد شد.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد که اهالی فرهنگ و هنر این استان در اولویت نیستند و این مورد کاملا مشهود است؛ شرایط پیش آمده من را به عنوان یکی از اهالی فرهنگ و هنر در این استان به قدری ناامید کرده است که دیگر علاقه‌ای به ادامه کار ندارم، تنها اتفاق مثبتی که در این چند ماه اخیر برای اهالی فرهنگ و هنر رخ داده پرداخت بیمه سه ماه اول سال بوده است.

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: اما خواهش دارم به خاطر جوانانی که تحصیل‌کرده این رشته هستند و به امید کار در شهر خودشان سال‌ها زحمت کشیده‌اند، مسئولین ارشاد با برگزاری جلساتی طرح‌هایی را مطرح کرده و به تصویب برسانند که پس از چندین ماه تعطیلی به دلیل شیوع بیماری کرونا حداقل چند تله تئاتر در شبکه خراسان برای پخش در ایام مختلف ضبط شود تا بازیگران تئاتر بتوانند با بازی در این تئاترها درآمدی داشته باشند. 
جهان‌پا در راستای این پیشنهاد تشریح کرد: باید گفت مسئولین می‌توانستند هم‌چنین طرح‌هایی را برنامه‌ریزی کنند و بودجه‌ای را در نظر گیرند تا در این چند ماه تعطیلی کارهای تحقیقاتی، علمی و حتی آموزشی در این حوزه انجام شود و مبلغ پرداختی بابت این فعالیت‌ها بتواند مشکلی را از فعالین این حوزه حل کند.
وی ادامه داد: در نتیجه مسئولین می‌توانستند با برنامه‌ریزی و طرح‌هایی که در وضعیت کرونا انعطاف‌پذیری داشت مانند آموزش تئاتر به صورت مجازی که در این مدت بهترین فرصت برای این کار بود و با فراهم کردن استانداردهای لازم به هنرمندان این حوزه کمک کنند.

این کارگردان تئاتر عنوان کرد: افرادی که از هزینه زندگی خود کاستند و برای ساخت سالن‌های تئاتر هزینه کردند به این امید که بتوانند به تئاتر این شهر کمک کرده و انگیزه‌ای به فعالین این حوزه تزریق کنند، در حال حاضر مقروض بوده و با اجاره بهاهای سنگینی نیز رو به رو هستند و مسئولی نیز پاسخگوی این افراد نیست.

جهان‌پا ابراز کرد: تمام امید ما این است که هنر و فعالیت ما روزی به عنوان یک شغل به حساب آید و اگر این اتفاق برای ما رخ دهد قطعا بسیاری از مسائل مربوط به این حوزه راحت‌تر پیگیری خواهد شد. یکی از دلایل وجود مشکل در این حوزه عدم وجود گروه و انجمن درستی است تا در مورد این مسائل به فعالین این حوزه کمکی کند.

وی اضافه کرد: در اصل نبود یک سخنگو نیز باعث شده است که در مقابل درخواست استاندار، این صنف نتواند با آمارهای دقیق از حقوق فعالین این حوزه حمایت کند تا برای مسئولین افرادی که تنها از طریق این حوزه امرار معاش می‌کنند شناسایی و معرفی شوند تا در این شرایط پیش آمده از لحاظ اقتصادی مورد حمایت قرار گیرند.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: باید گفت که در این حوزه آنقدر ضعف داریم که حتی در صورت درخواست استاندار نمی‌توانیم خواسته‌هایمان را مطرح کنیم، حتی در صورت برگزار جلسه برای رفع برخی از موارد آنقدر سخن‌های بی‌راه داریم که نمی‌توانیم به درستی مطالبه داشته باشیم، چرا که ما از ابتدا درست مطالبه کردن را آموزش ندیده‌ایم. در این راستا نباید تنها به فکر خود و گروه شخصی‌مان باشیم بلکه در این خصوص باید به منافع یک جمع بزرگ بیاندیشیم و خود را نیز جزئی از این جمع بزرگ بدانیم.

جهان‌پا گفت: تا فعالین حوزه فرهنگ و هنر به خصوص تئاتر این موارد را آموزش نبینند تغییر مدیریت در استان به راحتی و بدون هیچ دغدغه‌ای رخ خواهد داد، چرا که فردی مانند استاندار متوجه می‌شود که هیچ اتحادی بین افراد در این حوزه وجود ندارد تا بتوانند مطالبه‌گری داشته باشند که این مورد از بزرگ‌ترین نقص‌های ماست.

وی تشریح کرد: متاسفانه در چند سال گذشته از فعالیت‌ها و اقدامات اداره ارشاد خراسان می‌توان فهمید که هنرمندان کوچکترین اهمیتی برای آن‌ها ندارند، در صورتی که خاک این شهر خاک هنرمندخیزی است و هنرمندان در این شهر به هر نحوی که شده به فعالیت می‌پردازند.

این کارگردان تئاتر ابراز کرد: مشهد در زمینه فرهنگ و هنر به خصوص تئاتر پس از تهران حرف اول را می‌زند و هنرمندان این عرصه بسیار پر کار هستند به این صورت که تا قبل از شیوع کرونا در ۳۶۵ روز از سال در این شهر تئاتر اجرا می‌شده است و این مورد برای همه واضح است؛ زمانی که مدیران و مسئولان مربوطه هیچ زحمتی برای این حوزه نکشیده باشند و اتفاقات هنری در این شهر بدون حتی یک ریال خرج کردن از سمت آن‌ها اجرا شود دیگر برای مسئولین تفاوتی ندارد.

جهان‌پا افزود: باید بگویم که که تا ما نتوانیم مشکلات خودمان و فضای داخلی این حوزه را حل کنیم، استاندار جدید نیز نمی‌تواند به ما کمکی کند؛ با دوراندیشی، طراحی‌های خوب، اقدامات درست و عقلانی می‌توان از رخ داد برخی از بحران‌ها در این حوزه جلوگیری کرد، اما برای آخرین حرف باید بگویم که این اتفاقات از حافظه تاریخی هیچ کدام از ما پاک نخواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری تئاتر مشهد هنرهای نمایشی استاندار خراسان رضوی کارگردان تئاتر استاندار جدید نیز فعالین این حوزه خصوص تئاتر فرهنگ و هنر جهان پا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۹۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات ضدفرهنگی پدافند شایسته می‌طلبد

ما همین حالا هم درگیر بزرگ‌ترین جنگ فرهنگی تاریخ هستیم و نیروهای متخاصم خارجی با کینه‌های تمدنی به همراه ایادی داخلی‌شان خیز گرفته‌اند تا در هر فرصت خاکریزی از فرهنگ ایران را ساقط یا تصرف کنند.

 به گزارش ایسنا، علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده در یادداشتی با این عنوان در روزنامه جام جم نوشت: برخی رخدادها فرصت بررسی موقعیت‌های مخرب تکرار شونده و اصلاح آنها را تامین می‌کنند که سریال «حشاشین» از آن جمله است؛ سریالی در ظاهر تولید مصر اما در واقع روایتی صهیونیستی و مملو از تحریفات تاریخی از ظهور اسماعیلیه که در لایه‌های زیرین خود، جنبش‌های شیعی را با فتنه‌های برساخته اسرائیلی همچون داعش در ذهن مخاطب تطبیق می‌دهد.

به طور کل آش این سریال در ضدیت با فرهنگ ایرانی آنچنان شور است که صدای تمام رسانه‌های داخلی با گرایش‌های متفاوت را در آورد و همگی متفق‌القول این سریال را اثری ضد ایرانی توصیف کردند. 

با این مقدمه ذکر چند نکته ضروری است:
پلتفرم‌های رسمی و مجوزدار داخلی همزمان با پخش سریال درماه مبارک وهمگام باپخش آن در مصر، اقدام به نمایش سریال کردند؛ اقدامی که با طمع جذب مخاطب و درآمد بیشتر صورت گرفت‌. بسیاری از پلتفرم‌ها پس از اعلام رسمی ممنوعیت دیرهنگام‌، پخش حشاشین را از خروجی خود حذف کردند امابرخی برادامه این مسیر ودرسرپیچی از قانون اصرار واستمرار دارند.

اگر کسی اندکی تاریخ بداند و سریال را ببیند آشکارا متوجه خط ضد فرهنگ ایرانی و ضد شیعی و مخالفت آن با اصل اتحاد اسلامی می‌شود و حتما از خود می‌پرسد پس مدیران پلتفرم‌های داخلی چطور به خود اجازه داده‌اند فیلمی صد در صد تحریف شده از تاریخ کشورشان را منتشر کنند؟ 
‌پاسخ در این است که پخش فیلم‌ها و سریال‌های خارجی در گروه نظارت پسینی قرار می‌گیرد؛ در جهت کمک به پلتفرم‌ها و برای این‌که در صف صدور مجوز نمانند مسئولیت نظارت پیشینی بر آثار خارجی به پلتفرم‌ها تفویض شده و نهاد نظارتی پس از پخش اثر در سکوها و در قالب نظارت پسینی در صورت وجود تخلفات آنها را به پلتفرم مربوط  تذکر می‌دهد. حالا برخی پلتفرم‌ها بدون توجه به ضرورت‌های اخلاقی، قانونی و فرهنگی از این فرصت به وجود آمده سوء‌استفاده و هر اثر مخربی را به تشخیص ناصواب خود منتشر می‌کنند. این وضعیت مثل آن است که درهای قلعه تحت محاصره خودی را باز کنیم و علاوه بر آن به سربازان ارتش دشمن آب و غذا هم بدهیم و بعد مدعی دفاع آفندی و پدافندی هم باشیم‌.

یادمان نرود که ما همین حالا هم درگیر بزرگ‌ترین جنگ فرهنگی تاریخ هستیم و نیروهای متخاصم خارجی با کینه‌های تمدنی به همراه ایادی داخلی‌شان خیز گرفته‌اند تا در هر فرصت خاکریزی از فرهنگ ایران را ساقط یا تصرف کنند. چندی پیش اسرائیل با استفاده از ایادی جریان نفوذ و خائنان داخلی در آن عملیات مضحکش برای دقت سنجی پدافند ایران چند ریزپرنده (کوادکوپتر) را پرواز داد که بلافاصله توسط پدافند ایران منهدم شد. آیا پخش سریال یا فیلم‌های ضد ایرانی در پلتفرم‌های داخلی حکم پرواز ریزپرنده‌های دشمن را ندارد؟ آیا پدافند فرهنگی نباید امکان انهدام آن را در لحظه داشته باشد؟ 
خطای پخش سریال حشاشین وتکرار موارد مشابه که در رسانه‌ها بازتاب منفی داشته‌اند نشان می‌دهد فرصت نظارت پسینی در اختیار پلتفرم‌ها، نتیجه عکس داده و کار از انتشار فیلم‌ها و سریال‌های با موارد اخلاقی و فرهنگی به آثار ضد فرهنگی و ضد ایرانی رسیده و دیگر وقت آن است باتوسعه وتجهیز نظارت پیشینی ازنظر نیروی انسانی‌، امکانات فنی‌،هوش مصنوعی و...ومهم‌تر از آن اصلاح آیین‌نامه‌های اجرایی‌،تمام آثار سینمایی، سریال‌، مستند و...خارجی پیش ازپخش موردارزیابی ونظارت قرارگیرند. همچنین لازم است اصرار به تکرار تخلف را با جرایم مالی و محرومیت‌های معنادار مدیریت کنیم؛ درست براساس الگوهای جهانی‌. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ◄ دوربین های آزادراه اصفهان شیراز ؛ چگونه تصادف های مرگبار را 85 درصد کاهش دهیم؟
  • ملاقات مردمی استاندار آذربایجان شرقی
  • بررسی مسائل و مشکلات روستا‌های پیرانشهر با حضور مدیر کل بنیاد مسکن استان آذربایجان غربی
  • حملات ضدفرهنگی پدافند شایسته می‌طلبد
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • انعقاد ۳۱ تفاهم‌نامه داخلی و خارجی بر مبنای توانمندی‌های فارس در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • اجرای همایش شورا‌های اسلامی شهر و روستا
  • حضور بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳