واکنش خانه هنرمندان استان مرکزی به ایجاد خانه بدلی/ برخی جریانات غیرقانونی از نام این مجموعه استفاده کردهاند
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۱۰۵۰۵
گروه استانها ـ مدیرعامل خانه هنرمندان استان مرکزی با بیان اینکه "فعالیت برخی با برند خانه هنرمندان غیرقانونی و فاقد وجاهت است" از فشار جریانی برای لغو مجوز یا واگذاری خانه هنرمندان استان خبر داد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، علیرغم ثبت رسمی خانه هنرمندان استان مرکزی در سال 89، این روزها جریانی به دنبال ایجاد بدلی به نام خانه هنرمندان است که هیچ سنخیتی با آن خانه نداشته و حتی با وجود خانه هنرمندان استان مرکزی، ثبت چنین مجموعهای هم تخلف است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
موضوعی که این روزها با پیگیری دولتیها به ویژه مسئولان شهرداری و شورای شهر اراک در دست اقدام است؛ تا آنجا که هنوز خانهای ثبت نشده، شهردار اراک اقدام به تهیه مکانی در بهترین نقطه اراک به این مجموعه کرده است.
موضوعی که درپی انتشار جزئیات اقدام برخی جریانات برای ثبت خانه با عنوان "جعلی" هنرمندان، واکنش تند مدیرعامل خانه هنرمندان استان مرکزیرا بهدنبال داشته است.
اختصاصی| راهاندازی خانهای به نام "هنرمندان" در استان مرکزی / اصل ماجرا چیست؟
خانه هنرمندان استان مرکزی رسما سال 89 به ثبت رسیده است
شهاب طالبی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به ثبت و فعالیت خانه هنرمندان اظهار داشت: سالها قبل زمانی که ایده ثبت حوزهای برای هنرمندان به عنوان "خانه هنرمندان" را پی میگرفتیم، نمیدانستیم باید چه روندی را طی کنیم و از نهادهای مختلف همچون ارشاد، شهرداری و ارگانهای دیگر تقاضا کردیم برای انجام مکاتبات جهت راهاندازی خانه هنرمندان کمک دهند که متاسفانه هیچ کدام کمکی به ما نکردند.
وی افزود: پس از مدتها پیگیری، مسئول وقت حراست اداره کل ارشاد درخواست ما را قبول کرد تا مکاتبهای برای ثبت این خانه انجام دهد چر که مکاتبه باید توسط نهادی حقوقی انجام میشد و اولین مکاتبه رسمی ما در تاریخ پانزدهم دی ماه سال87 صورت گرفت.
طالبی خاطر نشان کرد: با همیاری موسسههای مردم نهاد توانستیم مجوز خانه هنرمندان استان مرکزی را در سال 89 از استانداری بگیریم و هیئت موسس خانه هنرمندان با 9 هنرمند در رشتههای مختلف تشکیل شد که قصد داشتیم رشتههای هنری را بسط و گسترش دهیم.
پارادوکس فعالیتی مسئولان؛ حمایت از یک خانه جعلی و بیخیالی نسبت به خانه هنرمندان
طالبی خاطر نشان کرد: در خانه هنرمندان استان مرکزی تنها 2 انجمن خوشنویسان و عکاسان شکل گرفت که نشان از پویایی و تلاش این مجموعه بود که نیاز به همکاری و حمایت مسئولان بود.
وی ادامه داد: ما به دنبال سقفی برای هنرمندان بودیم که با پیگیریهای فراوان شهرداری یک مکان در کوچه شکرایی که قبلا برای یکی از روزنامههای استان بود به ما اختصاص دادند که تا مرز افتتاح خانه هنرمندان رفتیم اما دولتیها نگذاشتند سقفی به خانه هنرمندان تعلق بگیرد.
اختصاصی| راهاندازی خانهای به نام "هنرمندان" در استان مرکزی / اصل ماجرا چیست؟برخی شهرهای استان مرکزی هنوز خانه هنرمندان و "گذر فرهنگ و هنر" ندارنداخبار هنرهای تجسمی| مسابقه عکس «رواق حسینی» برگزار میشود/ گرامیداشت «یاد شهدای سلامت» در خانه هنرمندان ایرانوی اضافه کرد: ما تقاضای بیجایی نداشتیم و تنها خواسته ما مطالبههای هنری از مسئولان بود و با عدم همکاری و همیاری افراد مجوز خانه هنرمندان در حد یک کاغذ باقی ماند.
فشار غیرقانونی جریانی برای لغو یا تغییر مجوز خانه هنرمندان
مدیرعامل خانه هنرمندان استان مرکزی تصریح کرد: در سال گذشته برخی از مسئولین با من تماس گرفتند که مجوز خانه هنرمندان را ابطال کنیم یا با همکاری گروهی دیگر فعالیت کنید، برای ابطال مجوز مانع شدیم چون برای این مجوز بسیار زحمت کشیده بودیم و مطالبات هنرمندان روی زمین باقی مانده بود، از ما خواستند طبق اساسنامهای که طبق نظر آنها است فعالیت کنیم اما ما برای اساسنامهای برای آن زحمت کشیده بودیم و پس از بررسیهای فراوان مورد توافق تمام اعضاء گرفته بود احترام قائل هستیم.
طالبی افزود: اعضای قبلی خانه هنرمندان پای کار آمدند و در حال تاسیس انجمنهای حوزه خود هستند و قطعا خانه هنرمندانی که بیش از یک دهه در استان به راه افتاده و از جنس هنرمندان است وجاهت دارد و میتواند موثرترین مجموعه فرهنگی و هنری باشد به شرطی که مسئولان هم پای کار بوده و همکاری کنند.
هیچ نمایندهای از طرف خانه هنرمندان معرفی نکردهایم
وی خاطر نشان کرد: برخی با برند خانه هنرمندان و به عنوان نماینده خانه هنرمندان فعالیت میکنند در صورتی که عملا و رسما هیچ مجوزی ندارند، ما تنها به خاطر پیشبرد هنر سکوت کردهایم اما اخلاقی نیست با نام خانه هنرمندان کار کنند چراکه وقتی کار نادرستی رخ دهد اعتبار خانه هنرمندان به مخاطره میافتد.
مدیرعامل خانه هنرمندان استان مرکزی بیان کرد: ما هیچ نمایندهای از طرف خانه هنرمندان معرفی نکردیم، برای همیاری هیچ منعی نداریم خانه هنرمندان مختص تمام هنرمندان است و برای پیشنهاد همکاری که ارائه شد جلسات متعددی برگزار کردیم اما تنها بهانه هایی برای تغییر ساختار خانه هنرمندان بیان شد.
انتهای پیام/711/ش
منبع: تسنیم
کلیدواژه: مجوز خانه هنرمندان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۰۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ساترا رقیب است یا شریک تولیدات تصویری؟/ ۷۰۰ تقاضا در انتظار مجوز
به گزارش خبرنگار مهر، پنجمین جلسه از سلسله نشستهای نقد و بررسی نظام تنظیمگری شبکه نمایش خانگی در ایران با حضور سعید مرادی مدیرعامل اتحادیه تولید کنندگان فیلم و برنامههای تصویری ایران به میزبانی خبرگزاری مهر برگزار شد.
مرادی در ابتدای این نشست و در پاسخ به این سوال که با وجود دنیای آزاد اطلاعات چه الزامی به حضور نهاد تنظیمگر وجود دارد، گفت: همانگونه که ما در محیط خانوادگی خود برای رفتار اعضا محدودهای را تعیین میکنیم، در دنیا نیز سازمانها و دولتها به دنبال این هستند که رفتار همسو و همگن را ایجاد کنند تا از ایجاد آسیبهای اجتماعی برحذر بمانند.
وی افزود: در اروپا و آمریکا حوالی دهه ۱۹۷۰ موضوع تنظیمگری در فیلم و سریال ایجاد شد. به عنوان مثال هیچکاک درباره برخی تولیدات خود میگوید که «من حق نداشتم فرضا سرویس بهداشتی را در فیلم خود به تصویر بکشم». در کشور ما نیز از نیمه دوم دهه ۷۰ این مساله دارای اهمیت شد.
مرادی عنوان کرد: موضوع این است که در تولیدات رسانهای و تصویری ما به دنبال تجارت و اقتصاد هستیم. زمانی که نگاه اقتصادی بر محصولات فرهنگی چیره شود، سازندگان به دنبال جذب مخاطب میروند. در این زمینه نیز لاجرم باید از جاذبههای تصویری استفاده شود که گاه بسیار برای جامعه مخرب است.
خشونت، خیانت و جاذبههای تصویری در آثار غرب
وی افزود: در غرب نیز این جاذبههای تصویری مانند خشونت، خیانت، موضوعات جنسی، مشروبات الکی و … در آثار تولیدی به وفور استفاده شده است و آثار آن در جوامع شان دیده میشود. در کشور ما نیز متاسفانه در برخی موارد استفاده از همین قواعد در تولیدات رسانهای انجام شده است.
این فعال فرهنگی در ادامه با اشاره به نقش ساترا در تنظیمگری تولیدات رسانهای و تصویری تصریح کرد: از سال ۱۳۹۵ که ساترا ایجاد شد، ۲ نقش مهم برای آن توسط سیاستگذار در نظر گرفته شد. اولاً ساترا باید بهعنوان یک نهاد ناظر بر تولیدات فرهنگی و رسانهای کشور نظارت و کیفیت سنجی میکرد و دوم اینکه ساترا باید ریلگذاری مناسب را برای تولیدات فرهنگی کشور انجام میداد تا فرضا ۱۰ سال آینده مخاطب ایرانی از نقطه فعلی به یک نقطه متعالیتر برسد.
مرادی ادامه داد: در واقع تا پیش از سال ۹۵ به این دلیل که تولیدات سینمایی و سریالی کشور توسعه و تعدد زیادی نداشت، وزارت ارشاد میتوانست به تنهایی بر این تولیدات نظارت داشته باشد اما امروز با توجه به رشد غیرقابل مقایسه تولیدات، سیاستگذار فرهنگی تشخیص داد که باید قدرت تنظیمگری خود را آرام آرام افزایش دهد. به همین منظور در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این مساله دیده شد که یک نهاد مجزا مسؤولیت مرکزی را بر عهده گیرد و سایر نهادهای فرهنگی کشور نیز در امر تنظیمگری به کمک آن بیایند.
۷۰۰ تقاضا برای دریافت مجوز به ساترا داده شده است
وی در پاسخ به این سوال که «یکی از تهیهکنندگان مطرح کشور ادعا کرده است که ساترا تنظیمگر نیست، بلکه سد راه تولیدات هنری کشور است» عنوان کرد: این جمله قطعاً درست نیست. تاکنون ۷۰۰ تقاضا به ساترا برای دریافت مجوز تولید داده شده و این نهاد درخواستها را کمتر از ۱ ماه پاسخ میدهد. بنابراین ساترا بیش از ۹۵ درصد درخواستها را در کوتاهترین زمان پاسخ میدهد و احیاناً اگر نیاز به اصلاح داشته باشد بهصورت مشخص موارد اصلاحی را اعلام میکند تا سازندگان بتوانند با رعایت آن موارد، مجوز خود را دریافت کنند.
مرادی گفت: به نظر من بهعنوان یک فعال صنفی، ساترا در این سالها توانسته است تعامل و ارتباط خوبی را با جامعه سازندگان برقرار کند. در واقع سه وجه مهم برای تعاملات ساترا تنظیم شده بود و ساترا توانست هر ۳ بخش یعنی «حمایت از حقوق کاربران»، «حمایت از تولیدکنندگان و بخش خصوصی» و «حمایت از سفارشدهنده و سکوها» را به خوبی هماهنگ کند.
این تهیه کننده با تشریح اقدامات ساترا در ایجاد گفتوگو و آگاهی در بین تولیدکنندگان محتوا افزود: ساترا توانست اثبات کند این جمله که «رقیب نمیتواند ناظر نیز باشد» از اساس اشتباه است. زیرا ساترا اساساً رقیب نیست و بهعنوان یک شریک در تولیدات رسانهای و تصویری کشور نقش آفرینی میکند. این نهاد در سالهای گذشته به واقع توانست در کنار بخش خصوصی باشد و با ایجاد گفتو گو بهعنوان یک بخش همدل دغدغه تمام طرفین را لحاظ کند.
در پایان مدیرعامل اتحادیه تولید کنندگان فیلم و برنامههای تصویری گفت: برنامه ساترا فعال کردن بخش خصوصی و ظرفیتهای خاموش است. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که این چه نفعی برای ساترا دارد؛ باید در پاسخ بگویم زمانی که نگاه به ارتقای کمی و کیفی آثار تولیدی باشد، ساترا کمک میکند که بخش خصوصی مشغول و فعال در زمینه تولیدات باشد و این نهاد نگاه ایجابی به بخش محتوا و آثار دارد.
ویدیوی این نشست را می توانید از اینجا دریافت کنید.
اتحادیه تولید کنندگان فیلم و برنامههای تصویری بزرگترین نهاد صنفی در حوزه محصولات سریالی و سینمایی است که بیش از ۱۰۰ شرکت تولیدکننده در آن عضویت و حضور دارند.
کد خبر 6088910