Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در روزهایی که موضوع دستورالعمل قیمت‌‌گذاری محصولات فولادی و احتمال توزیع رانت‌های میلیارد دلاری موضوع داغ فعالان بازار سرمایه و صنعت بود و سایر موضوعات خبری را تحت‌الشعاع قرار داد.

موضوعی که با واکنش مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم اصفهان نیز همراه بود و طغیانی نیز روز سه‌شنبه در صفحه توییتری خود نوشته بود: ‏متاسفانه تجربه قیمت‌گذاری فولاد و توزیع رانت آن برای چندمین مرتبه در حال تکرار است، بهتر نیست وزیر تازه کار صمت قبل از ابلاغ این دستورالعمل نتایج اقدامات قبلی و رانتی که به جیب دلالان فولاد ریخته شد را بررسی کنند؟در

در نهایت اما با ورود مجلس و حساسیت رسانه‌ای این طرح ختم به خیر شد و به گفته  عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در جلسه غیرعلنی با وزیر صمت اجرای دستورالعمل وزارت صنعت منتفی شد و در عوض قرار شد علاوه بر شمش فولاد، محصولات فولادی نیز در بورس کالا عرضه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی در این باره هم از دو تعهد معاون وزیر صمت در زمان حضور در مجلس خبر داد و نوشت: ‏در حاشیه حضور وزیر صمت در مجلس با معاون معدنی در مورد قیمت‌گذاری صحبت کردم؛ تعهد دادند بر عدم سقف‌گذاری بر رقابت و اجبار بر عرضه همه محصولات فولادی در بورس کالا، امیدوارانه از این تصمیم حمایت می‌کنیم تا دست دلالان و رانت خواران از بازار فولاد قطع شود.

اما در کنار این موضوع پر سر و صدا و پر حاشیه و مهم، یک بحث فولادی دیگر در پایتخت این صنعت یعنی استان اصفهان در این روزها محل بحث قرار گرفته است.

البته از نیمه مهر ماه بود که موضوع تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه با مصاحبه حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی به عنوان طراح آن مطرح شد.

موسوی لارگانی علت اصلی درخواست تحقیق و تفحص از مجموعه فولاد مبارکه را شفافیت در توزیع محصولات، تشریح دلایل به کارگیری مدیران بازنشسته و فاقد صلاحیت فردی و تخصصی در سطوح مختلف مدیریتی و روشن شدن علت دست‌اندازی به منابع عظیم این شرکت برای ماندگاری در مدیریت می‌داند.

 

بررسی دلایل کاهش حجم صادرات، عملکرد مالی و انتصابات خلاف قانون، افزایش هزینه‌های تولید، توزیع رانت، انعقاد قراردادهای پر ابهام، پرداخت حقوق‌های نجومی و مداخلات متعدد مدیریت در فرآیند خرید در مجتمع فولاد مبارکه و کلیه شرکت‌های زیر مجموعه از سال ۹۷ تا کنون از دیگر محورهای این تحقیق و تفحص از دیدگاه این عضو هیأت رئیسه مجلس است.

شرح روند قانونی تحقیق و تفحص

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس هرگاه نماینده‌ای، تحقیق و تفحص در هر یک از امور کشور را لازم بداند تقاضاى خود را به‌ صورت کتبی به هیأت رئیسه مجلس تقدیم می‌کند و هیأت ‏رئیسه قوه مقننه نیز ظرف ۴۸ ساعت آن را به کمیسیون تخصصى ذی‏‌ربط برای رسیدگى ارجاع می‌دهد. کمیسیون مربوطه نیز موظف است حداکثر ظرف دو هفته از تاریخ وصول، اطلاعاتى را که در این زمینه کسب نموده در اختیار متقاضى یا متقاضیان قرار دهد.

در صورتى که متقاضى یا متقاضیان، اطلاعات کمیسیون را کافى تشخیص ندهند، کمیسیون موظف است ظرف یک هفته از متقاضى یا متقاضیان و بالاترین مقام دستگاه اجرایى ذى‏‌ربط دعوت کرده و دلایل ضرورت تحقیق و تفحص و نظرات مقام فوق‌الذکر را استماع کند و تا مدت ده روز گزارش خود را مبنى بر تصویب یا رد تقاضاى تحقیق و تفحص به هیئت رئیسه مجلس ارائه دهد.

این گزارش خارج از نوبت در دستور هفته بعد مجلس قرار می‌گیرد و در صورت تصویب تحقیق و تفحص، موضوع به همان کمیسیون تخصصى ذ‌یربط ارجاع مى‏‌شود.کمیسیون موظف است در مدت بیست روز اعضای هیئت تحقیق و تفحص را که حداقل یازده و حداکثر پانزده نفر خواهند بود از بین نمایندگان تعیین و به رئیس مجلس برای صدور و ابلاغ معرفى کند. هیأت تحقیق و تفحص طبق آیین‌نامه داخلی مجلس ۶ ماه فرصت دارد تا گزارش نهایی خود را برای قرائت در صحن علنی پارلمان به کمیسیون مربوطه ارائه کند تا پس از تصویب در آن کمیسیون برای قرائت در صحن علنی پارلمان تقدیم هیئت‌رئیسه پارلمان شود.

در صورتی که جلسه مشترک هیأت تحقیق و تفحص و کمیسیون تخصصی تخلفات موضوع تحقیق را مهم و مسؤول دستگاه یا سازمان را مقصر تشخیص دنهد، طرح استیضاح وزیر مربوطه در صورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم (۸۹) قانون اساسی در دستورکار مجلس قرار خواهد گرفت. در صورتی‌ که در گزارش کمیسیون، تخلف احراز و درخواست تعقیب شود، متخلف توسط هیأت رئیسه مجلس حسب مورد به قوه قضائیه یا مرجع رسیدگی به تخلفات اداری معرفى مى‏‌شود تا خارج از نوبت تقاضاى کمیسیون را مورد رسیدگى قرار داده و نتیجه آن را به کمیسیون اعلام کند.

 

طرح تحقیق و تفحص از فولاد به کمیسیون تخصصی ارجاع شد

۱۸ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این طرح را امضا کرده و تحویل هیأت رئیسه دادند که برای بررسی به کمیسیون تخصصی آن ارجاع می‌شود، حجت‌الاسلام حسین میرزایی، نماینده مردم اصفهان نیز یکی از امضاکنندگان این طرح است.

میرزایی در این خصوص گفته است: گزارشاتی در مورد تخلف و بعضی موارد موهوم فساد، رانت و عدم تخصص کافی در مدریت مجموعه فولاد مبارکه به دست ما رسیده و باعث شد که چنین طرحی را امضا و پیگیری کنیم.

درخواست نماینده لنجان از استاندار اصفهان و دستگاه نظارتی

البته تا کنون تنها نمایندگان استان اصفهان که این طرح را امضاکرده‌اند موسوی لارگانی و میرزایی بوده‌اند اما نمایندگان دیگری هستند که از این تحقیق و تفحص حمایت کرده‌اند؛ حسین رجایی نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از حامیان این طرح بوده و در این باره اظهار داشته است: از استاندار و دستگاه‌های نظارتی می‌خواهیم به طور جدی در مورد فساد و رانت در فولاد مبارکه ورود کنند.

رجایی در نشست مجمع نمایندگان استان اصفهان با بنیاد مطالعات نصف‌جهان با اشاره به اینکه استان اصفهان رتبه‌دار فرار سرمایه شده است، افزود: با وجود اینکه اصفهان استانی بسیار برخوردار است اما شاهد فرار سرمایه از این استان هستیم و ما در این قضیه آسیب دیده‌ایم.

وی در ادامه از استاندار خواستند پروسه صدور مجوز در استان را تسهیل کنند و بر روند کار مدیران نظارت بیشتری داشته باشند. نماینده مردم لنجان در مجلس این را هم گفت که سرمایه‌داری نتوانسته برای صنعتی در اصفهان مجوز زیست محیطی دریافت کند اما در یکی از استان‌های هم جوار به راحتی برای همان صنعت مجوز صادر شده است.

دلایل توجیهی نیاز هر تحقیق و تفحصی در مجلس است

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی نیز در یک لایو اینستاگرامی احتمال حمایت از این طرح را رد نکرده و خاطرنشان کرد: هر تحقیق و تفحصی مطرح می‌شود دلایل توجیهی دارد، در مورد تحقیق و تفحص از فولاد نیز به همین منوال است که با مطالعه دلایل توجیهی تحقیق و تفحص از فولاد و اگر قانع‌کننده باشد به این طرح می‌پیوندم.

 

قول نماینده مبارکه برای پیگیری قانونی و منطقی شفافیت در فولاد

در سمت مقابل اما نظرات متفاوتی در این‌باره مطرح شده است، پروین صالحی نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی از ورود افراد غیرمرتبط به مسائل این شهرستان انتقاد کرده و نسبت به نحوه بیان موضوعات این چنین گلایه‌مند است.

وی ایجاد تحرکات بیرون از شهرستان را صحیح ندانسته و در این خصوص اظهار داشت: من به عنوان نماینده شهرستان و مسؤولیت‌هایی که مدتی در بهداشت و درمان داشتم، می‌توانم با عینک بهتری مسائل را ببینم؛ با توجه به اینکه حق شهرستان را در پیگیری مسائل مختلف محفوظ می‌دانم اما در شرایطی که صنایع تحریم است صلاح نمی‌ببینم که کسی بخواهد وارد این مقوله‌ها شود.

 

صالحی در نشست خبری خود قول پیگیری شفافیت در فولاد مبارکه از مسیرهای قانونی را داد و با اشاره به ایجاد سر و صدا برای مخفی شدن بحث‌های دیگر گفت که با توجه به تحریم‌های ظالمانه باید تحلیل و ارزیابی‌هایی که می‌کنیم منصفانه باشد.

وی با انتقاد از نحوه بیان این موضوع عنوان کرد: در این شرایطی که نفت تحریم‌های شدید دارد و کمک به صنایع بزرگ، کمک به کشور محسوب می‌شود باید حرکات سنجیده‌ای انجام شود؛ قبل از اثبات هر چیزی نباید در جامعه راجع به آن صحبت کنیم که جامعه از این نحوه بیان مشکلات آسیب‌های زیادی دیده است.

استقبال مدیرعامل فولاد مبارکه از ورود دستگاه قضایی

حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه نیز با وجود استقبال از ورود دستگاه قضایی برای بررسی مدارک و اسناد ادعاهای مطرح شده، از برخی رفتارها انتقاد کرده و بیان داشته است: در حال حاضر فولاد مبارکه ۳ بار از سوی آمریکا تحریم شده و نباید با فضاسازی سیاسی و عنوان صحبت‌های بدون پایه و اساس این صنعت را مورد حمله قرار داد.

عظیمیان صورت‌های مالی شرکت فولاد مبارکه را به دلیل حضور در بورس شفاف دانسته و گفته که تمامی اطلاعات مالی آن در کدال بورس افشا می‌شود. وی همچنین عنوان کرده است: از سوی دیگر، سازمان حسابرسی مسؤول رسیدگی به حساب‌های این شرکت است و تمام اطلاعات حسابداری شرکت به سهامداران اعلام می‌کند.

مدیرعامل فولاد مبارکه همچنین گفته است: اختصاص سود سالیانه شرکت فولاد مبارکه به انتخاب جریان سیاسی خاص در دوره قبلی انتخابات مجلس نیز مطرح بود، در آن زمان بلافاصله دستگاه‌های نظارتی، استانداری و... آن را تکذیب کردند؛ این شرکت قویا این مورد را تکذیب می کند، ما به لحاظ شرعی و قانونی اجازه صرف هزینه در جریان‌های سیاسی نداریم.

وی تأکید کرده است که در این بین اگر هر ادعایی هم مطرح می‌شود لازم است مدعیان نسبت به ارائه مدارک خود به مراکز قضایی اقدام کنند.

 

وی از نمایندگان درخواست کرده که از این مجموعه بازدید کرده و سوال و ابهاماتی که برایشان ایجاد شده را اعلام کنند و از آن‌ها پاسخ بخواهند تا در راه پیشرفت و رفع نقاط ضعف قدم بردارند.

مدیرعامل فولاد مبارکه درخصوص به‌کارگیری بازنشستگان نیز اظهار داشت: فولاد مبارکه یک شرکت خصوصی است و بنابراین مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمی‌شود؛ مجلس و دستگاه‌های ذی‌ربط به صراحت اعلام کرده‌اند که شرکت فولاد مبارکه مشمول قانون منع به کارگیری بازنشسته نمی‌شود؛ بر فرض اینکه این موضوع هم مطرح شود، نشان از عدم اطلاعات کافی مطرح‌کنندگان چنین موضوعاتی است.

جزئیات انعقاد قرارداد برای اجرای طرح نورد گرم ۲، سؤالات درباره ابهام در برخی قراردادهای زیباسازی، دلایل کاهش میزان تولید و حجم صادرات نسبت به سال‌های گذشته، نحوه فروش محصولات فولاد مبارکه، انتقادات به برگزاری آزمون استخدامی و اعلام نتایج بدون جزئیات از دیگر دلایل مطرح شده از سوی حامیان تحقیق و تفحص از این مجموعه است که به نظر می‌رسد هر یک ارزش بررسی منطقی را دارد و در پاسخ‌های اخیر مدیرعامل فولاد مبارکه به آن اشاره نشده و وی پاسخ نمایندگان را به بعد از بازدیداز فولاد مبارکه موکول کرده است.

پیشنهادی برای بررسی تخصصی و شفاف مسائل صنایع ارزآور اصفهان

البته این موضوع در حالی مطرح شده است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و بروز برخی مفاسد چند شرکت صنعتی بزرگ اصفهان با مشکلات جدی رو به رو شده‌اند و البته به دلیل دور بودن از جذابیت‌های رسانه‌ای عزمی برای پرداختن به مسائل آن‌ها وجود ندارد.

پالایشگاه اصفهان، پتروشیمی اصفهان، پلی اکریل ایران، ذوب‌آهن، فولاد مبارکه و صنایع کاشی اصفهان از جمله مهمترین صنایع استان اصفهان هستند که در این شرایط اقتصادی بخش قابل توجهی از تولید ثروت و درآمد ارزی غیرنفتی کشور را بر عهده دارند اما هر کدام با بحران‌هایی رو به رو هستند که باعث باز شدن پرونده‌های مختلف برای آن‌ها در دستگاه‌های مختلف شده است.

برخی از این مسائل در حال پیگیری است و برخی نیز به طور کلی با بی‌تحرکی و کم توجهی از سوی مدیران مختلف در حال تبدیل شدن به دردهای مزمن هستند که اگر چه امروز نمای بیرونی ندارند اما ماه‌های آتی احتمالا تبدیل به بحران‌های جدی خواهند شد.

در همین راستا محمدرضا علینقی دبیرتحریریه خبرگزاری فارس اصفهان با تداوم اظهارنظرها در این باره شب گذشته در توئیتی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

 

وی در این توئیت ضمن اعلام آمادگی برای بررسی تخصصی مسائل صنایع بزرگ استان اصفهان در فضای منطقی و شفاف نوشت: «برای برگزاری مناظره تخصصی اعضای اصفهانی کمیسیون اقتصادی، اصل۹۰ و امنیت ملی با مدیران دولتی و مدیران پالایشگاه، پتروشیمی، پلی اکریل، ذوب‌آهن، فولاد و صنایع کاشی و بررسی مسائل این شرکت‌ها آماده و منتظر پاسخ طرف‌های مناظره هستیم».

باید منتظر ماند و دید آیا نمایندگان، مدیران دولتی و نیز مدیران عامل صنایع بزرگ اصفهان گه این روزها با مسائل مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند آیا نسبت به این پیشنهاد برای تنویر افکار عمومی استقبال می‌کنند یا همچنان تا روشن شدن وضعیت تحقیق و تفحص در مجلس کار را در فضای تقابل چالش بر انگیز اظهارنظرهای یکطرفه پیش خواهند برد.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ص۳۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه رانت در فولاد مبارکه طرح تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی تحریم مدیرعامل فولاد مبارکه تحقیق و تفحص از فولاد مجلس شورای اسلامی هیأت رئیسه مجلس محصولات فولاد نماینده مردم استان اصفهان برای بررسی مطرح شده مطرح شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۷۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم ایلام به آمدن شهید تازه تفحص شده روشن شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ در شب شهادت رییس مذهب تشیع، حضرت امام جعفر صادق (ع)، پیکر مطهر شهید مفقودالأثر دوران دفاع مقدس، شهید محمد شفیع فیضی زاده، مورد استقبال اهالی محله صفاری و ربابه کمالی شهر ایلام قرار گرفت.
این شهید والامقام پس از تفحص، چند روزی است که میهمان مردم قدرشناس و شهیدپرور ایلام است و با برگزاری مراسم استقبال و یادواره با او تجدید پیمان می‌کنند.

همتی منتخب مردم استان در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم گفت: شهدا همچون ستارگانی هستند که در آسمان این مرز و بوم می‌درخشند و امنیت و آرامش کشور به برکت خون همین شهدا است.
استاندار ایلام نیز با حضور در منزل شهید محمد شفیع فیضی زاده، ضمن دیدار با خانوده این شهید به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
  • لبه تیغ
  • چهار نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس تحریم شدند
  • فولادمبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی ایران
  • دیدار گیتی پسند مقابل نیروی زمینی شهید شاملی کازرون
  • فردا گیتی‌پسند اصفهان میزبان نیروی زمینی شهید شاملی کازرون
  • جزئیات جریمه قطعی بدحجابی از زبان عضو کمیسیون ویژه لایحه عفاف و حجاب
  • تحقیق و تفحص بین المللی برای محاکمه سران جنایتکار رژیم صهیونیستی
  • چشم ایلام به آمدن شهید تازه تفحص شده روشن شد
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ شد