نهم ربیع سرآغاز ولایت منجی عالم بشریت
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۵۸۹۷۷
به گزارش ایرنا، نهم ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری قمری اولین روز امامت حضرت ولیعصر(عج) است، یعنی حضرت امام حسن عسکری (ع) در هشتم ربیع الاول به شهادت رسیدند و امام زمان(عج) در روز نهم امامتشان شروع شد.
سیدمحمدحسن شفیعی یک کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آغاز امامت حضرت مهدی (عج) از سال ۲۶۰ هجری در سن پنج سالگی در دو دوره غیبت صغری ۶۹ ساله وغیبت کبری که تا به امروز به طول انجامیده دارای اهمیت ویژه و پیام های بسیار مهم برای شیعیان است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: آغاز فصل جدید انتظار به عنوان یکی از مهمترین گزاره های اسلامی. چنانکه جمله «افضل اعمال امتی انتظار الفرج» اولین بار از رسول مکرم اسلام سپس در کلام ائمه به اشکال گوناگون لفظی و معنایی تکرار شده و در آخر از امام حسن عسکری شنیده شده، به اهمیت مساله انتظار در مفاهیم اسلامی و شیعی تاکید می کند.
این کارشناس مذهبی خاطر نشان کرد: فصل جدید پیروی از ولایت در پرده غیبت. شیعه که پیش از این ولو به صورت محدود پیشوایان خود را حاضر می دیده اکنون باید در شرایط غیبت از ولی امر خود پیروی کند.
وی عنوان کرد: شیعه می داند که به حکم الهی "لکل قوم هاد" هیچ گاه زمین ازحجت خالی نمی ماند و اکنون می بایست مردم به سان خورشید در پس ابر از نورالهی حجت خداوند در زمین مستفیض شوند.
شفیعی اذعان داشت: شکل جدید انتقال مفاهیم از معصومین در قالب پیروی از نواب و نمایندگان امام، اگرچه امامان شیعه پیروان خویش را به آرامی در دورههای اخیر با شبکه نواب آشنا ساخته و ایشان را برای عصر غیبت آماده کردند.
وی ادامه داد: اما در این مقیاس و با این حساسیت و محدودیت در تعداد نواب و ملاقات کنندگان امام، تا به حال سابقه نداشته و در دوران غیبت طولانی و کبری که دست عامه مردم از امام کوتاه می شود، جایگاه نواب عام حضرت بیش از گذشته دارای اهمیت و حساسیت میشود.
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: رویکرد جدید مبارزات شیعه با هدف زمینه سازی برای ظهور امام عصر و برپایی عدالت است.
وی گفت: انتظار موعود اگر چه در ادیان مختلف وجود دارد و پیروان ادیان در انتظار روزی که جهان از عدل و داد لبریز شود روزشماری می کنند.
شفیعی در ادامه افزود: مفهوم جهاد و شهادت در مسیر اعتلای کلمه حق و انتظار مهدی موعود که جهان را پر از عدل و داد می کند در آموزه های شیعیی متفاوت است.
این کارشناس اضافه اضافه کرد: در رویکرد اسلامی اینگونه نیست که مردم منفعل بنشینند بلکه باید تا زمان فراهم شدن زمینه های ظهور به شکل های مختلف تلاش کنند و با طواغیت زمانه مبارزه نمایند تا موعد فرج و ظهور فرا رسد و حتی در مواردی به نقل از امام صادق (ع) کوتاهی شیعیان و آماده نبودن زمینه ها، زمان ظهور را به تعویق انداخته است.
وی یادآور شد: لزوم تقویت جبهه فکری و مبارزات عقیدتی برای صیانت از تفکر ناب شیعی و اسلام محمدی. افکار التقاطی منحرفین و مغرضین و کسانی که قلبشان به بیماری مزمن و صعب العلاج مبتلاست همیشه در تعارض با حق فعالند و مهمترین وظیفه انبیا و اولیاء بعد از ایشان مبارزه در جبهه فکری و حفظ معتقدات پیروان خود بوده است.
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: در عصر غیبت با ظهور بی شمار مدعیان دروغین، هجوم ناجوانمردانه جریان های انحرافی از درون و بیرون به باوهای اعتقادات مسلمین از لحاظ کمی و کیفی فزونی یافته و لذا تقویت خط اول جبهه های مبارزات اندیشه ای، اولویت اول علمای شیعه و نواب عام حضرت ولیعصر است.
رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری به خبرنگار ایرنا در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آغاز امامتِ امام عصر چه اهمیتی دارد و چرا باید این روز را جشن گرفت؟ گفت: به همان دلیلی که باید «غدیر خم» را جشن گرفت و اهتمام ورزید و جایگاه امامت و رهبری امام معصوم را ارج نهاد.
حجت الاسلام علی کنگرلو افزود: آغاز امامت هر امام نیز، شایسته تکریم است، ولی نسبت به ائمه دیگر چنین رسمی نبوده و معمولاً روز وفات یا شهادت هر امام، آغازِ امامتِ امام بعدی هم هست و در یک فرصت، هم داغ شهادت امام و هم سرور برای امامتِ جانشین او است.
وی اظهار داشت: درباره حضرت ولی عصر (ع) این مسئله اهمیت خاصی پیدا می کند، چون آن امام، هم اکنون زنده است و دوران ما، دوران امامت اوست و آن حضرت، «امام عصر» ما است و برای این که دل ها و ذهن ها توجه بیشتری به آن حضرت پیدا کند و مسئلة امامت در عصر غیبت از یادها نرود و شوق انتظار در دل ها برافروخته تر شود، سالروز آغاز امامت آن حجت الهی را یاد می کنیم و جشن می گیریم.
رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری خاطر نشان کرد: جشن ما هم براساس حدیث پیامبر که فرمودند: «هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است».
وی اضافه کرد: همه باید امام زمان خود را بشناسند و در این دوران شناختن حضرت ولی عصر از اهم واجبات برای ما است که همه زندگی ما (اجتماع، اقتصاد و همة مباحث حول محور مهدویت) زیر مجموعة ولایت است.
وی ادامه داد: ما باید با برگزاری مراسم جشن و اجتماعات بزرگ به تبیین جایگاه امام در هستی و شناخت آن حضرت بپردازیم.
کنگرلو تاکید کرد: مأموریت اصلی، سه چیز است؛ اول، باید شناخت و معرفت به امام را در جامعه بیشتر کنیم، دوم، انس به آن حضرت را در جامعه افزایش دهیم؛ سوم این که وظایف و تکالیف مردم را در عصر غیبت بیان کنیم.
حجت الاسلام عباسعلی باباگل زاده کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نهم ربیع فرصتی برای شناخت بیشتر با ولی عصر (عج) و بیعتی دوباره با منجی عالم بشریت است.
وی به اهمین فرهنگ مهدویت اشاره کرد و افزود: ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار و انتقال آن به نسل جوان تداوم داشته باشد.
این کارشناس مذهبی خاطر نشان کرد: مبارزه با باطل و دفاع از حق و عدالت بزرگترین درس و هدف در ایام نهم ربیع به شمار می رود.
وی عنوان کرد: آماده بودن برای ظهور امام زمان (عج) از مواردی است که عاشقان و شیفتگان امامت و ولایت همواره در نظر و مورد توجه و تاکید خود دارند.
برچسبها شهرستان ری امام زمان(عج) مناسک دینیمنبع: ایرنا
کلیدواژه: شهرستان ری امام زمان عج مناسک دینی شهرستان ری امام زمان عج مناسک دینی اخبار کنکور کارشناس مذهبی آغاز امامت امام زمان عصر غیبت حضرت ولی نهم ربیع آن حضرت ولی عصر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۸۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
حجتالاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی درمورد عظمت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه بیان کرد: مهمترین نشانه عظمت معنوى و مقامات باطنى حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه، برابرى فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار، با فضیلت زیارت سیّد الشهدا است.
شیخ المحدّثین، صدوق؛ از محمّد بن یحیى عطّار - که یکى از اهالى رى است - اینگونه نقل کرده است که خدمت امام هادى علیه السلام رسیدم. ایشان فرمودند: «کجا بودى؟».
گفتم: حسین بن على علیه السلام را زیارت کردم. امام هادى علیه السلام فرمودند:
«أما إنَّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِ العَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِىٍّ.» «بدان که اگر قبر عبد العظیم را در شهر خودتان زیارت کنى، مانند کسى هستى که حسین بن على را زیارت کرده باشد.»
معنای برابرى زیارت حضرت عبد العظیم حسنی (ع) با زیارت حرم حضرت سید الشهدا (ع)
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مسئله این است که آیا بر اساس حدیثِ یاد شده، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه به طور مطلق مىتواند جایگزین زیارت امام حسین علیه السلام شود و یا در شرایط خاصى، از چنین فضیلتى برخوردار است؟
بىتردید، مقصود امام هادى علیه السلام در حدیث یاد شده، این نیست که از فضایل زیارت امام حسین علیه السلام بکاهند و یا در بیان فضیلت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه مبالغه نمایند.
بنابراین، در پاسخ به سؤالى که مطرح شد، مىتوان گفت: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه و امام حسین علیه السلام مقید است به فضاى سیاسى ویژهاى که پیروان اهل بیت علیه السلام در آن مقطع تاریخى زندگى مىکردند. زیرا زمانى بود که اختناق شدیدى جهان اسلام را فرا گرفته بود و جامعه تشیّع در دوران زمامدارى افرادى مانند: متوکّل، مُعتَز و معتمد عباسى، سختترین دورانهاى تاریخىِ خود را سپرى مىکرد.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: در چنین شرایطى، امام هادى علیه السلام به منظور پیشگیرى از خطرهایى که از طرف حکومتهاى وقت، شیعیان را تهدید مىکرد، فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام را با زیارت امام حسین علیه السلام برابر دانسته اند. به تعبیرى روشنتر، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام براى کسانى که آمادگى خطرپذیرى براى زیارت امام حسین علیه السلام را داشته باشند، پاداشى معادل زیارت آن حضرت علیهالسلام را دارد و حرم حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام شعبهاى از حرم سید الشهدا علیه السلام است و این خود، فضیلتى بزرگ و حاکى از جایگاه بلند حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه نزد اهل بیت علیه السلام و عظمت معنوى ایشان است.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه با زیارت سید و سالار شهیدان علیه السلام هر چند در شرایط ویژه، بىتردید بدون حکمت نیست و شاید نتوان به حکمت آن پى برد؛ لیکن راز و رمز این فضیلت بزرگ را باید در شخصیت علمى، عملى و جهادى آن بزرگوار، جستجو کرد.
در میان امامزادگان، شخصیتهاى بزرگى وجود دارند؛ امّا در باره هیچ یک از آنها نقل نشده و حداقل به ما نرسیده است که زیارتش با زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام برابرى کند.
عرضه دین بر امام هادی علیهالسلام
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی اظهار کرد: این احادیث بیانگر عظمت والای حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه است ولی نکتهای که در زندگی ایشان بسیار جای تأمل و دقت نظر دارد این است که روزی این «امام زاده مجتهد محدث کبیر» به محضر امام هادى علیه وآله رسید.
وقتى نگاه ایشان افتاد، فرمودنذ: «مَرحَباً بِکَ یا أبَا القاسِمِ! أنتَ وَلِیُّنا حَقّاً» «خوش آمدى، اى ابوالقاسم! تو حقیقتاً دوست ما هستى».
گفتم: اى پسر رسول خدا! مایلم دینم را به شما عرضه کنم، اگر مورد پسند بود، بر آن ثابت باشم تا خداوند عزوجل را ملاقات کنم.
امام علیه السلام فرمودند: «اى ابو القاسم، عرضه کن»؛ و بعد حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام همچون طفلی که به مکتب رفته باشند به محضر امام علیه السلام نشستند و به عقاید خویش درباره اصول و فروع دین پرداختند.
گفتارش که تمام شد. در این هنگام، امام هادى علیه السلام فرمودند «اى ابوالقاسم! به خدا سوگند، این [عقاید]، دین خداست که آن را براى بندگانش برگزیده است. پس بر آن، ثابت قدم باشید.
خداوند، تو را بر عقیده ثابت در زندگى دنیا و آخرت پایدار بدارند!».
به کارشناس دینی مراجعه کنیم
این کارشناس مذهبی یادآور شد: این کار یعنى مراجعه به کارشناسان دین که ریشه قرآنى دارد.
خداوند متعال در دو آیه، مردم را به آنان ارجاع فرموده اند: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛» «اگر نمىدانید، از آگاهان بپرسید.»
حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه از نظر علمى، یکى از بزرگترین محدّثان و فقها بوده و از نظر سنّى، تقریباً دو برابر امام هادی علیهالسلام سن داشته اند. اما میخواهند به ما بیاموزند کهای انسان به علم خود و به اصطلاح، به چند کلمه مغرور نشو. لذا، شایسته است وقتى انسان دیندار به محضر دینشناس بالاتر از خود مىرسد، براى تأیید و یا تکمیل معارف دینى خود اقدام نماید.
این بهرهگیرى از نظریه کارشناسان دینى، زمینهساز ثبات و پایدارى انسان در دیندارى است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت