Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@05:16:00 GMT

نقش علوم عقلی در تمدن نوین اسلامی بررسی می‌شود

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۷۵۱۲۶

نقش علوم عقلی در تمدن نوین اسلامی بررسی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست علمی با عنوان «نقش علوم عقلی در تمدن نوین اسلامی» پنج شنبه ۸ آبان ماه از ساعت ۱۰ الی ۱۲ به صورت مجازی و حضوری در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی واقع در خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، کوچه ۲ برگزار می‌شود.

در این نشست علمی کارشناسان حجج اسلام والمسلمین محسن الویری و حبیب الله بابایی در رابطه با نقش علوم عقلی و جایگاه آن در تمدن سازی نوین اسلامی به بحث بررسی خواهند پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر علمی نشست نامبرده را حجت الاسلام و المسلمین مسعود آذربایجانی بر عهده خواهد داشت.

اهم محورهایی که کارشناسان به آن می‌پردازند به قرار زیر است:

تبیین هستی‌شناختی تمدن، تبیین چگونگی تعامل بین مؤلفه‌های تشکیل دهنده یک تمدن، مانند تعامل انسان و طبیعت، بازخوانی میراث عقلی ما از متون دینی گرفته تا آرای صاحب‌نظران به منظور شناخت و کاربست ظرفیت‌های آن برای چالشهای نو شونده، آیا توسعه در علوم عقلی موجود می‌تواند یک نقش تمدنی برای آنها ایجاد کند؟ و یا این که از اساس باید علوم عقلی موجود بر پایه یک موضوع جدید بازسازی شوند؟ و یا یک یا چند علم عقلی جدید باید به تدریج زاده شود؟، قلمرو پرستیژ تمدنی (ابعاد ایمانی و الهیاتی) از مسیر علوم عقلی توسعه می‌یابد (مفهوم تحدی عقلانی از مسیر ظرفیت‌های علوم عقلی)
بخش معتنابهی از مسئله‌های بنیادین تمدن ناظر به علوم عقلی است (ذکر ۹ مسئله به عنوان نمونه) در این بین چهار مسئله اهمیت تمدنی دارد که باید در علوم عقلی اسلام به آنها پرداخته شود: الف: انسان تمدنی (انسان در مقیاس امت)، ب) عقل عملی و عقل تمدنی، ج) طبقه‌بندی علوم و مسئله تمدن، د) تنوع و تمدن و ضرورت تحلیل عقلی از مهم‌ترین مسئله تمدنی معاصر.

شرکت در این نشست برای عموم برادران و خواهران آزاد است.

علاقه مندان می‌توانند این نشست را به صورت زنده از سایت مجمع عالی حکمت اسلامی به آدرس www.hekmateislami.com و اینستاگرام مجمع عالی حکمت اسلامی به آدرس hekmate_islami  مشاهده کنید.

کد خبر 5057517

منبع: مهر

کلیدواژه: علوم عقلی مجمع عالی حکمت اسلامی تمدن اسلامی معرفی کتاب سازمان اوقاف و امور خیریه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امام رضا ع ویروس کرونا رضا داوری اردکانی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات مرکز فرهنگی شهر کتاب توهین به پیامبر رادیو گفتگو غلامعباس توسلی سازمان سمت امام حسن عسکری ع علوم عقلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۵۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی خلیج فارس از نگاه نوجوانان روی موج سلامت

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رادیو سلامت، برنامه «مثبت ۱۲» روز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه موضوع آگاهی بخشی نوجوانان از ملیت، جغرافیا و تمدن کشور اختصاص دارد. این برنامه به مناسبت روز ملی خلیج فارس این موضوع را دستمایه قرار داده تا به نوجوانان آموزش بدهد که چگونه حافظ کشور به لحاظ جغرافیا، تمدن و ... باشند.

این برنامه با حضور سایناز مودت، روانشناس تخصصی کودک و نوجوان پخش می‌شود. برنامه "مثبت ۱۲" مجری ندارد و به این صورت است که سه نوجوان در برنامه حضور دارند و آن‌ها پیامک‌هایی که نوجوانان به برنامه ارسال می‌کنند را بازخوانی می‌کنند.

پرند مالکی، یاسمین و حسن دولابی سه نوجوانی هستند که سوالات نوجوانان را بازخوانی می‌کند. این برنامه به تهیه کنندگی فاطمه بی تقصیر ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه از رادیو سلامت پخش می‌شود.

برنامه مثبت ۱۲ به سوالات نوجوانانی پاسخ می‌دهد که دوست دارند پدر و مادرشان بیشتر درک شان کنند. برنامه مثبت ۱۲ روی سخن اش با والدین است و درباره ارتباط موثر با فرزندشان راهکار‌های ساده را در اختیار می‌گذارد.

دیگر خبرها

  • شهید «مطهری» طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی است
  • تدوین سند هوش مصنوعی باید مبتنی‌بر تمدن نوین اسلامی باشد/ پیش بینی بودجه ۵ همتی برای هزینه در هوش مصنوعی
  • بررسی خلیج فارس از نگاه نوجوانان روی موج سلامت
  • بررسی آخرین وضعیت بودجه واعتبارات وطرح‌های نیمه تمام گیلان
  • دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
  • تعاون راهکاری علمی، عملی و عقلی برای مشارکت مردم در تولید
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
  • برگزاری اردوی آموزشی تابستانه اندیشه جامع تمدن نوین اسلامی
  • دیدگاه یک استاد دانشگاه درباره تعطیلی جمعه و شنبه