Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی «محمود رضا فراهانی» افزود: گشت مشترک پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک با همکاری دامپزشکی شهرستان اراک به منظور پیشگیری و پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان آغاز شده و تاکنون مورد خاصی مشاهده نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: هدف از برگزاری این بازدیدها و گشت‌های مشترک، مراقبت و پایش این بیماری در سطح حیات وحش و پرندگان آبزی، کنارآبزی و مهاجر است که به شناسایی به موقع کانون‌های بیماری در حیات وحش نقش موثری دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اراک ادامه داد: هرساله با سرد شدن هوا و ورود پرندگان غیربومی به تالاب میقان احتمال انتقال و شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان افزایش می‌یابد که پایش و کنترل تالاب میقان به‌ عنوان یکی از کانون‌های شیوع بیماری حائز اهمیت است.
فراهانی اظهار داشت: تالاب میقان به‌ عنوان یکی از مهمترین زیستگاه‌های آبی شهرستان اراک است و پایش‌های این تالاب تا زمان حضور پرندگان مهاجر در تالاب ادامه دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اراک، از شهروندان خواست در صورت مشاهده لاشه پرندگان به ویژه مرگ دسته جمعی موضوع را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اطلاع رسانی و از لمس و دست زدن به این قبیل پرندگان پرهیز کنند چرا که احتمال سرایت بیماری از پرنده به انسان وجود دارد.

تالاب کویری میقان اراک در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده و به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم ۱۴۰ گونه پرنده است.
دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون‌های تولید شن، نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.
کنگر، خودکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنچه، حواصیل، اردک سبز از جمله پرندگان مهاجر استان مرکزی هستند.
درنای خاکستری از گونه‌های خاص و مهم تحت حمایت بین المللی است که تالاب میقان هر ساله با آغاز فصل سرما میزبان کوچ موقت این گونه ارزشمند است.
تالاب کویری میقان اراک در مجموع ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر آن ۱۰ تا ۱۲ هکتار برآورد می‌شود.

برچسب‌ها اراک استان مرکزی تالاب میقان اراک آنفولانزای فوق حاد پرندگان یگان حفاظت محیط زیست

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اراک استان مرکزی تالاب میقان اراک آنفولانزای فوق حاد پرندگان یگان حفاظت محیط زیست اراک استان مرکزی تالاب میقان اراک آنفولانزای فوق حاد پرندگان یگان حفاظت محیط زیست اخبار کنکور فوق حاد پرندگان حفاظت محیط زیست شهرستان اراک تالاب میقان میقان اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۶۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند

محمدرضا علیمرادی  اظهار کرد: با آبگیری پروژه هامونک در تالاب بین المللی هامون با هدف ایجاد زیستگاه حیات وحش، دسته‌های بزرگ پرندگان فلامینگوی مهاجر مهمان هامون شدند.

وی علت حضور پرندگان مهاجر و عدم وجود گرد وغبار را زیر آب رفتن کانون های گردو غبار با توجه به باد شدید بیان کرد و افزود: با توجه به ورود سیلاب‌ها و روان آب‌های منطقه پرندگان مهاجر به منطقه کشانده شده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان عنوان کرد: برخی از این گونه ها به صورت مهاجر عبوری برای برگشت به منطقه سیبری و برخی برای گذراندن فصل تولید مثل به تالاب هامون رسیده اند که این امر موجب ایجاد تنوع زیستی و چشم اندازی متفاوت در این پهنه اکولوژی می‌شود.

وی افزود: مشاهده پرندگان، لانه ها و تخم گذاری آنها در تالاب بین المللی هامون نوید بخش حیات مجدد گونه های جانوری در این تالاب است.

علیمرادی بیان کرد: گونه‌هایی مانند پرستوی دریایی، چوب پا، چنگر، حواصیل، کاکائی، بوتیمار و فلامینگو در هامون هیرمند و در بخش هایی از هامون سابوری به تالاب هامون زیبایی و زندگی بخشیده است.

حفاظت از گونه های پرندگان مهاجر در اولویت است

وی از ایجاد هامونک‌ها در تالاب بین المللی هامون خبر داد و افزود: این هامونک‌ها با هدف ذخیره آب و ایجاد زیستگاه حیات وحش در محیطی امن از تالاب هامون با تعبیه پنج تختک جزیره ای برای زاد و ولد پرندگان مهاجر و بهره مندی ذینفعان تالاب از آب پایدار ایجاد شده است هامونک‌ها به معیشت مردم بومی نیز کمک بسزایی خواهد کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در روزهای اخیر ده‌ها گونه از پرندگان مهاجر در حاشیه آبگیرها و تالاب هامون فرود آمده اند، خواستار مشارکت مردم و حفاظت شهروندان از پرندگان مهاجر شد.

وی تصریح کرد: از مردم درخواست می‌کنیم با مشاهده افراد سودجو و شکارچی که قصد شکار و صید پرندگان مهاجر در تالاب بین المللی هامون را دارند بلافاصله با محیط زیست سیستان و بلوچستان تماس بگیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • زنده گیری بلدرچین‌ها برای ورود به معرکه شرط بندی/دستگیری باند تبعه افغان
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • وضعیت مطلوب تالابهای نقده
  • هیچ موردی از بیماری مالاریا در غرب خراسان ثبت نشده است
  • تالاب های نقده، فرصتی برای رونق اکوتوریسم