Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام فاضلی، گفت:.همین که امروز پرچمدار وحدت اسلامی و دفاع از مسلمانان چه شیعه چه سنی و هر مذهب دیگر در جهان و حتی مظلومین در نظام مقدس جمهوری اسلامی است این دال بر موفقیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، در جهان اسلام امروز ملتی سرفراز تر و همدل تر و با وحدت کلمه ای بالاتر از نظام اسلامی ما وجود ندارد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به فاصله دو روایت از تاریخ میلاد پیامبر در (۱۲ ربیع الاول) اهل سنت و (۱۷ ربیع الاول) شیعه هفته وحدت میگویند. ایده اولیه شکل گیری هفته وحدت قبل از انقلاب سال ۱۳۵۶ به پیشنهاد مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان مطرح شد و پس از انقلاب در تاریخ ۶ آذر ۱۳۶۰ به پیشنهاد آیت الله منتظری و با تایید و فرمان امام این بازه زمانی به عنوان هفته وحدت مطرح شد. 

 

هفته وحدت نمادی برای وحدت و همدلی در امت اسلامی است به این معنی که باید اختلافات را کنار گذاشته و به مشترکات و وحدت رسید. اگر در سیره نبوی و اهل بیت و ائمه اطهار (ع) دقت کنیم همواره جامعه اسلامی را به وحدت و یکپارچگی در عمل و اعتقاد دعوت کرده اند . 

 

در قرآن کریم میخوانیم : ﴿و أطیعوا الله و رسوله و لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم و اصبروا إن الله مع الصابرین﴾؛ و از خدا و پیامبرش اطاعت کنید و با هم نزاع نکنید که سست شوید و مهابت شما از بین برود و صبر کنید که خدا با شکیبایان است؛از منظر قرآن کریم شرط دستیابی به وحدت امت اسلامی، اطاعت از خدا و پیامبر و صبر و شکیبایی است.

 

اگر مسلمانان و وحدت و همدلی داشته باشد و اختلافات را  میان خود کنار بگذارند و هیچ دشمنی نمی‌تواند میان آنان نفوذ کرده و باعث تفرقه و دشمنی میان امت اسلامی بشود. 

در همین رابطه خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه به سراغ حجت‌الاسلام حجت الله فاضلی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت در کرمانشاه رفته و مصاحبه‌ ای با ایشان ترتیب دادیم  که می خوانیم.

 

نکاتی را در رابطه با هفته وحدت و الگو قرار دادن سیره نبوی پیامبر اسلام در رابطه با وحدت امت اسلامی مطرح کنید؟ 

 

فاضلی : هفته وحدت سرآغاز بسیار مبارک و خوبی برای درک درست و دقیقی از وجود با سعادت پیامبر اسلام است. شخصیتی که در عالم هستی بی مانند و بی مثال است . در قرآن مجید پیامبر به عنوان اسوه و الگو برای جامعه اسلامی و جامعه بشری معرفی شده است خداوند متعال می فرماید :﴿ لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ﴾ _همانا که از بین شما پیامبر را به عنوان اسوه حسنه انتخاب کرده و قرار دادیم . اسوه حسنه در اخلاق ،مروت و در باور دینی، اعتقاد و عبادت ،همچنین در عمل و گفتار و در همه زمینه ها است. 

 

و فرصت خوبی است که جهان اسلام چه شیعه و چه سنی نسبت به پیامبر اسلام که یکی از قویترین مشترکات جهان اسلام است توجه بیشتری کند. پیامبر برای امت اسلامی نازل شده و اینجاست که امت اسلامی که امت واحد باید باشد توجه کنند که وحدت کلمه و همدلی و وحدت اسلامی امروز دقیقاً در ناامید کردن دشمنان اسلام است. امید دشمنان اسلام این است که اسلام را بنام مذهب پاره پاره و شعبه شعبه کنند و مذهبی را علیه مذهب دیگر تحریک کند .هوشیاری جهان اسلام و مسلمین باعث می‌شود این نقشه‌های شوم دشمن را نقش بر آب بشود .

 

در این رابطه سیره پیامبر بهترین محور برای وحدت اسلامی است ، امروز در جامعه دینی ما بر علما و دانشمندان دینی فرض است که این مهم را به جامعه ابلاغ و تبلیغ کنند .تعلیم سیره نبوی یکی از رکن های جامعه اسلامی است ، در این سیره  نبوی اهتمام ویژه‌ای به اخوت و برادری و همچنین هوشیاری لازم به تحرکات دشمن و بصیرت امت اسلامی باید داشته باشیم، امروز در این مقطع شاید یکی از مهمترین مسائل در امت اسلامی توجه به وحدت و اخوت بین جامعه اسلامی است.

 

چرا سخن از وحدت اسلامی است و تاثیر وحدت در جامعه اسلامی به چه صورت است؟ 

 

فاضلی : در سایه وحدت اسلامی است که حکومت اسلامی به قدرت رسیده و می‌تواند در برابر دشمن بایستد اگر وحدت اسلامی رعایت نشود در واقع قدرت و قوت لازم را جهان اسلام ندارد. شاید عامل شکست ملت‌ها تفرقه بوده ، عامل ضعف و عقب افتادگی امت اسلامی هم تفرقه است اینجاست که توجه به این مهم ضرورت امت اسلامی است در عصر حاضر . 

 

عمده اختلافات بین مسلمانان ریشه در چه چیزی دارد و راه حل رفع این اختلافات چیست ؟ 

 

فاضلی : به هر حال اختلاف یک امر طبیعی است. اختلافات باعث به وجود آمدن مذاهب و فرقه ها شده است ،در کنار اختلافات از اشتراکات زیادی هم می‌توان نام برد. در بین مذاهب اسلامی بیش از ۹۸ درصد مشترکاتی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد چند درصد اختلاف امری طبیعی است و لذا باید بیشتر به اشتراکات توجه کرد. 

 

قبله ما، پیامبر عظیم الشأن اسلام و کتاب مقدس ما قرآن کریم واحد و یکی است، همچنین مراسم و دستورات عبادی همه مشترک هستند. مثلاً حج ابراهیمی که برگزار می شود از همه مذاهب چه شیعه و چه سنی ، ویا از بین اهل تسنن چه حنفی چه حنبلی و شافعی یا از بین شیعه چه زیدی چه جعفری و چه اسماعیلی و مذاهب دیگر اعمال و مناسک حج خود را انجام می‌دهند. اگرچه بین فرق و مذاهب اختلافات جزئی وجود دارد که قابل توجه نیست ،اصل اشتراکات ملاک است که الحمدالله فراهم است و طبعاً اختلافات برداشت هایی است که از آیات قرآن و یا سیره نبوی و یا برداشت هایی که در شرایط تاریخ اسلام اتفاق افتاده و در زمان حاضر شاید مجالی برای بررسی این قضایا نباشد و یا ضرورتی هم نباشد. چیزی که دشمن روی آن توجه می‌کند بزرگنمایی اختلافات است.

 

اگر ما این موضوعات را هر چه بیشتر در حاشیه قرار بدیم جای شکرگزاری است.مشترکات را دشمن به شکلی در حاشیه قرار می‌دهد تا مسلمین توجه نکنند اما ما باید اینها را بزرگ کنیم . مثلاً در میلاد پیامبر دو روایت مشهور از اهل تسنن و اهل تشیع است که به روایت مشهور اهل سنت ۱۲ ربیع الاول ، و به روایت مشهور شیعه ۱۷ ربیع الاول میلاد پیامبر است که خب چه ۱۷م یا ۱۲م ، هر تاریخی باشد دردی را دوا نمی‌کند و مشکلی را هم ایجاد نمی‌کند . باید به این قضیه که مبارک بودن میلادحضرت است توجه کنیم . حال با ابتکار و حکمت واقعاً عالی حضرت امام (ره) می‌بینیم این تبدیل به یک نقطه وحدتی شده که به عنوان هفته وحدت از آن یاد کرده اند. از این جور مسائل و اختلافات جزئی زیاد داریم که اگر تبدیل به وحدت و یک نقطه قوت بشود طبعاً امت اسلام شاهد مشکلات موجود نخواهد بود و دشمن هم نمی‌تواند ایجاد تفرقه و مشکلاتی بکند که به تأسی از همین تعصبات کورکورانه بعضی از انسانهای بی بصیرت است که ایجاد اختلاف و تفرقه بین امت اسلامی می کنند .

 

سوال آخر اینکه جمهوری اسلامی و نظام اسلامی کشورما برای از بین بردن اختلافات بین امت اسلامی چه کرده و تا چه حد موفق بوده است؟ 
 

فاضلی: همین اندازه که ببینیم در جهان اسلام امروز ملتی سرفراز تر و همدل تر و با وحدت کلمه ای بالاتر از نظام اسلامی ما وجود ندارد و همین که نظام اسلامی ما منادی وحدت امت اسلامی است این از موفقیت نظام خبر می‌دهد.همین که امروز پرچمدار وحدت اسلامی و دفاع از مسلمانان چه شیعه چه سنی و هر مذهب دیگر در جهان و حتی مظلومین در نظام مقدس جمهوری اسلامی است این دال بر موفقیت است. 

 

یعنی ادعایی که به آن معتقد بوده و در عمل در این صحنه هم موفقیت های چشمگیری داشته ، لذا می‌توان گفت امروز یکی از کانون‌های امید جهان اسلام خود نظام مااست و مرکز این مدیریت و بالندگی هم در نظام ما و ولایت و رهبری ما الحمدالله موج می زند.

 

نتیجه گیری: توجه به این مهم بسیار ضروری است که اگر چه دشمن تلاش می کند از این وضع هم خشنود نبوده، نیست و نخواهد بود که ما مذاهب بسیار مختلف و ادیان متعددی را در نظام مقدسمان هست، اما در سایه وحدت کلمه و در سایه وحدت امروز زندگی بسیار مسالمت آمیز و همراه با افتخار داریم و حتی از بین ادیان چه کلیمی چه آشوری و یا حتی یهودیان و از بین مذاهب چه شیعه چه سنی چه حنفی چه شافعی به راحتی کنار هم زندگی می کنند.

 

با اینکه قانون اساسی نظام را نظام اسلامی و مذهب را مذهب جعفری اعلام کرده اما همه را به یک چشم دیده و به یک چشم نگاه می‌کند، این یکی از افتخارات نظام است که باید قدرش را بدانیم و از این امر هم تا می‌توانیم پشتیبانی کنیم و در این رابطه هم کوشا باشیم و ایمان داشته باشیم که ان‌شاءالله در این امر مهم ثابت قدم و موفق باشیم.

پایان پیام/712

منبع: شبستان

کلیدواژه: لزوم وحدت شیعه و سنی هفته وحدت وحدت و همدلی وحدت مسلمانان جامعه اسلامی وحدت اسلامی نظام اسلامی ربیع الاول جهان اسلام امت اسلامی سیره نبوی امت اسلام هفته وحدت وحدت کلمه چه شیعه شیعه چه چه سنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۱۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری مجاهد عرصه‌ جهاد تبیین بود

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری گفت: شهید مطهری مجاهد عرصه‌ جهاد تبیین بود. او شخصیت عظیمی بود که توانست دیانت و معنویت را همراه با سیاست الهی مبتنی بر عقلانیت به خوبی تفسیر نماید. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، آیت‌الله علی عباسی ظهر امروز در همایش عقیدتی سیاسی سپاه روح‌الله استان مرکزی که در حسینیه ستاد برگزار شد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی نقطه عطف تاریخ است. انقلاب اسلامی ایران یک نعمت بزرگ الهی است که روح جدیدی بر جهان دمید. این انقلاب همچنان مدیون اندیشه‌های شخصیت‌‌های بزرگ است، شخصیت‌ها و اندیشمندانی که در نظریه‌پردازی و تنظیم مبانی فکری انقلاب اسلامی نقش مهمی ایفا کرده‌اند و استاد شهید مطهری یکی از برجسته‌ترین این شخصیت‌هاست.

وی، شهید مطهری را مجاهد عرصه‌ جهاد تبیین برشمرد و افزود: شهید مطهری شخصیت عظیمی بود که توانست دیانت و معنویت را همراه با سیاست الهی مبتنی بر عقلانیت به خوبی تفسیر نماید و با زبان روز، معارف مکتبی اسلام ناب را به جامعه به ویژه جوانان بشناساند. این شهید والامقام فردی آگاه به زمان و مسلط بر دسیسه‌های دشمنان اسلام بود که با تبیین اسلام ناب، ماهیت اندیشه‌های انحرافی و خطرات اسلام التقاطی را برملا کرد.

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: پاسخ شهید مطهری به اندیشه ماتریالیستی روشنفکرنماهای زمان، قوی‌ترین پاسخ بود. امروز شرایط جامعه ما نیز به گونه‌ای است که برخی جوانان به اندیشه لیبرال دموکراسی شیفتگی نشان می‌دهند بدون اینکه شناختی از آن داشته باشند. در شرایطی که حق و باطل در جامعه، دارای چهره‌هایی همسان‌اند و تشخیص حقایق برای مردم دشوار است، نیاز به جهاد فکری و معنوی وجود دارد. ما بایستی این شعارها را تحلیل و نشان دهیم که بی‌محتوا هستند.

عباسی بیان کرد: شهید مطهری از توان علمی و قلم خود برای تبیین و دفاع از آموزه‌های اسلام ناب و بالاخص مسئله حقوق زن در اسلام و مسئله حجاب و غیره استفاده و ایفای نقش کرد. در مسئله نظام زن هنوز هم با تمدن امروز چالش داریم، مقام معظم رهبری فرمودند حجاب فی نفسه چالش نبود اما دست‌هایی از بیرون تلاش دارد تا آن را به یک چالش تبدیل کند. شهید مطهری برای دفاع از اسلام با تمام وجود در صحنه بود و امروز هم میدان نزاع ادامه دارد و ما باید در صحنه باشیم.

وی خاطرنشان کرد: شهید مطهری به عنوان مدافع سنگر فکری و عقیدتی به خوبی احساس مسئولیت کرد و به آن عمل کرد؛ اقدامات شایسته‌ این شهید والامقام در عرصه‌های مختلف انقلاب و تفکرات ارزشمند آن برای حل مشکلات از دلایل اصلی ترور این شهید به دست گروه‌های تروریستی بود.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست رویداد خلیج فارس در خرمشهر
  • شهید مطهری مجاهد عرصه‌ جهاد تبیین بود
  • حج تجلی وحدت و اقتدار امت اسلامی است
  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • مسئولان به بازخورد انجام وظایف خود در انتخابات توجه کنند
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • اجماع شورای وحدت برای حمایت از یک نامزد دور دوم انتخابات مجلس در مشهد
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • اقتدار جمهوری اسلامی تکیه گاهی برای آزادی خواهان جهان است
  • تغییر عرصه بین‌الملل به واسطه اقتدار جمهوری اسلامی ایران