Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از روزنامه فرا منطقه ای رای الیوم، "عبدالباری عطوان" نویسنده مشهور عرب زبان امروز، جمعه با انتشار مقاله‌ای در روزنامه فرامنطقه‌ای "رای الیوم" به تحلیل اوضاع پیچیده آمریکا به دنبال انتخابات ریاست جمهوری این کشور پرداخت و گفت که این کشور در آستانه جنگی داخلی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عطوان نوشت: بیشتر دولت‌های آمریکا در طول پنجاه سال گذشته سعی کرده‌اند تا حکومت‌هایی که با اهداف توسعه‌طلبی آنها در تعارض است، چه لحاظ سیاسی و چه از لحاظ نظامی تغییر دهند؛ همانطوری که سعی کردند مرزهای بسیاری از کشورها را از طریق حمله نظامی یا تحریم‌های قتصادی ترسیم کنند. اما اکنون به نظر می رسد که ورق برگشته و آمریکا به عنوان یک کشور ابرقدرت، اکنون در آستانه تغییر به سمت بدتر شدن قرار گرفته است.

نویسنده مشهور عرب زبان افزود: انتقال مسالمت آمیز قدرت در آمریکا اکنون به یک معجزه و اقدام غیر ممکن تبدیل شده است. انتقال مسالمت آمیز قدرت از شاخص ترین دستآوردهای نظام دموکراتیک غرب بود که با ضربات محکمی مواجه شد که رویدادهای مربوط به انتخابات اخیر آمریکا گواهی بر صدق این ادعاست. بنابراین، این دستآورد ممکن است در هر لحظه‌ای از بین برود که در نتیجه آن، همه کسانی که در اروپا و یا خاورمیانه روی حمایت آمریکا حساب باز کرده بودند، به همراه این کشور سقوط کنند و چه بسا در کل جهان ناامنی ایجاد شود.

وی در ادامه مقاله خود با اشاره به اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اعلام پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری قبل از مشخص شدن نتیجه آن، نوشت: زمانی که یک کاندیدی قبل از پایان نتیجه انتخابات، خود را پیروز معرفی می‌کند و برای حمایت از این پیروزی به دادگاه عالی مراجعه می‌کند، این عمق همان پرتگاه را نشان می‌دهد، لذا آمریکای جدید با آمریکایی که آن را می‌شناسیم و از سیاست‌های آن رنج می‌بریم، متفاوت خواهد بود.

سردبیر روزنامه رای الیوم گفت: گورباچف ​​اتحاد جماهیر شوروی را با استراتژی "پرسترویکا" که به معنای اعتراف به شکست در مقابل غرب است، سرنگون کرد و در نتیجه پرچم های سفید را برافراشت. ترامپ هم اکنون همین رویکرد را دنبال می کند، اما با ادعای عظمت، قدرت و پیروزی. او آمریکا و مردم این کشور را به همان نتیجه می‌رساند، اما هرگز تصور نمی‌کردیم که کاروان‌های افراطی و نژاد پرست سفید پوست و طرفدار ترامپ، خودروهای زرهی مجهز به مسلسل و دوشکا را در شهرهای رقبای دموکرات خود با هدف ایجاد رعب و وحشت در میان آنها به حرکت در آورند.

عطوان ادامه داد: آمریکا که آن را به عنوان بهشت برابری و مساوات و همزیستی بین نژادها و اتباع ادیان مختلف تحت حمایت شدید قانون می شناسیم، در حال سوق یافتن به سمت جنگ داخلی و کشتار نژادی و منطقه‌ای است و دلیل این وضعیت نیز دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور و چنگ زدن او به قدرت، خودخواهی و حس برتربینی و نیز باج خواهی او است. با نگاه به این وضعیت می‌توان متوجه شد که چرا ترامپ به آغوش لابی سلاح رفته و مانع هرگونه تغییر قوانین در این مورد است.

نویسنده سرشناس جهان عرب در پایان مقاله خود نتیجه‌گیری کرد که آمریکا به سرعت در حال تغییر به سمت بدتر شدن است و چه بسا به زودی عظمت و ابرقدرتی خود در جهان را از دست بدهد.

عطوان نوشت: ما که از این اوباشگری و باج خواهی آمریکا رنج برده و همچنان می‎بریم، چیزی برای از دست دادن نداریم، بلکه چه بسا فروپاشی آمریکا سرآغاز بیداری و برون رفت ما از بحران‌های موجود در منطقه باشد.

برچسب‌ها دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا عبدالباری عطوان پروندهٔ خبری آمریکا ۲۰۲۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا عبدالباری عطوان دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا عبدالباری عطوان اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۷۹۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا گفته است که در صورت انتخاب مجدد، کمکی به اوکراین اختصاص نخواهد داد، مگر اینکه اروپا نیز بودجه‌ای برای کمک به این کشور اختصاص دهد.

رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با مجله تایم گفت: "اگر اروپا به اندازه مبالغی که آمریکا برای کمک به اوکراین متحمل می‌شود، ما نیز پرداخت نخواهم کرد. اگر اروپا نپردازد، پس چرا ما باید پرداخت کنیم. "

در ۱۰ فوریه، ترامپ که متقاضی نامزدی ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه است، در گفتگو با هواداران خود در کارولینای جنوبی، از یکی از دیدارهایش با رهبران کشور‌های عضو ناتو در زمانی که رئیس جمهور آمریکا بود گفت. به گفته وی، سپس یکی از همکاران خارجی وی از او پرسید که آیا ایالات متحده آماده است تا در صورت تهدید احتمالی روسیه و در صورت عدم پرداخت کمک مالی به ناتو، ایالات متحده از این اتحاد دفاع کند. ترامپ پاسخ داد که از چنین اتحادی دفاع نخواهد کرد و علاوه بر این، روسیه را تشویق خواهد کرد تا هر کاری که می‌خواهد انجام دهد. رئیس جمهور سابق مشخص نکرد که این مکالمه چه زمانی و در کجا انجام شده است.

روسیه بار‌ها موضع خود را در مورد وضعیت پیرامون اوکراین در سطوح مختلف نشان داده است. همانطور که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیشتر اشاره کرد، مسکو همیشه برای حل دیپلماتیک بحران آماده بوده و می‌ماند و آماده پاسخگویی به پیشنهادات واقعا جدی است، در حالی که رژیم کی‌یف مذاکرات با روسیه را قطع و ممنوع کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • درخواست ترامپ برای تغییر نتانیاهو
  • اوسمار:‌همیشه بازی با سپاهان سخت و حساس است
  • ژاوی: هر وقت احساس کنم که وضعیت در بارسلونا خوب نیست می‌روم
  • ژاوی: هر وقت احساس کنم که وضعیت خوب نیست می‌روم
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • آغاز مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششم خبرگان رهبری از اوایل خرداد
  • مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششم خبرگان رهبری اوایل خرداد آغاز می‌شوند
  • مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششم خبرگان رهبری دراوایل خرداد آغاز می‌شوند
  • چشمک یوزهای ایرانی به قهرمانی شماره ۱۳