Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، کرونا این روزها مهمان ناخواندۀ بسیاری از خانواده ها شده است و بسیاری از مردم را مبتلا و چندین هزار نفر را نیز به دل خاک سپرده است، این بیماری ویروسی از طریق تنفسی و همچنین تماس اشیاء آلوده قابل انتقال است.

 در حال حاضر این بیماری هیچ نوع درمان و واکسن مخصوصی ندارد اما با با استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده تا حدود زیادی قابل کنترل و پیشگیری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در صورتی که اکثریت جامعه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند آمار مبتلایان و فوتی‌ها به‌صورت چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و به دنبال آن هزینه‌های تحمیل شده بر کشور نیز کم‌تر خواهد شد.

علی جعفری، کارشناس سلامت دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در قزوین در رابطه با   اهمیت استفاده از ماسک می‌گوید: یکی از روش‌های اصلی انتقال بیماری کرونا از طریق آلاینده‌های هوابرد است و در هوای تنفسی هر فردی این ویروس می‌تواند وجود داشته باشد که از  طریق هوای تنفسی به محیط منتقل و فرد دیگری که سالم باشد با تنفس او آلودگی وارد بدن می‌شود.

 

این کارشناس اضافه کرد: ماسک می‌تواند تا حد زیادی جلوی ورود ویروس به بدن فرد را بگیرد و برای فرد بیمار از انتشار آلودگی به محیط جلوگیری کند، از این رو برای فرد ناقل بیماری و فرد سالم شدیداً توصیه می‌شود که استفاده شود.

وی ادامه داد: در رابطه با مواد ضدعفونی کننده نیز از انجا که امکان دارد آلودگی در سطوح مختلف وجود داشته باشد و دست را آلوده کند و این دست با چشم دهان و بینی تماس پیدا کند، استفاده از مواد ضدعفونی کننده جلوی مسیر انتشار را می‌گیرد.

۹ تا ۱۲ درصد درآمد ماهانه ایرانی‌ها باید هزینه ماسک و موادضدعفونی شود

به گفته متخصصان استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده زمانی مؤثر است که اکثریت جامعه بدون وقفه این دو عنصر مهم مبارزه با کرونا را در دستور کار خود قرار دهند، اما مسئله‌ای که باید به آن توجه شود این است که در این شرایط اقتصادی که اولویت بسیاری از مردم، خصوصاً طبقات متوسط به پایین، تأمین نیازهای ضروری زندگی است و برخی از افراد آنچنان در تنگنا قرار دارند که با یارانه و کمک‌های معیشتی زندگی را سپری می‌کنند، تهیه ماسک استاندارد و مواد ضدعفونی کننده می‌تواند توسط این طبقه مورد توجه باشد.

هر چند طبق توصیه کارشناسان بهداشتی حتی استفاده از ماسک خانگی هم می‌تواند تا حدودی در پیشگیری از ویروس کرونا مؤثر باشد اما استفاده از این ماسک‌ها که محافظت اندکی دارد آخرین راهکار است.

 

هزینه استفاده مداوم از ماسک استاندارد برای یک خانواده 4 نفره، با در نظر گرفتن مصرف روزانه 4ماسک استاندارد به قیمت 1500تومان، مواد ضدعفونی کننده(الکل) یک لیتری در حدود یک ماه به قیمت 50هزار تومان و همچنین با قیمت متغییر مایع دستشویی در ماه، مجموعاً مبلغی در حدود 200هزار تا 250هزار تومان برای خانواده‌های طبقه پایین تحمیل می‌کند. در شرایط خاص این هزینه ممکن است دو تا سه برابر این برآورد نیز باشد. این یعنی برای کارگران روزمزد یا کارگران با حداقل دستمزد قانون کار، خرید ماسک و موادضدعفونی چیزی در حدود ۱۲ درصد حقوق ماهانه‌شان را اشغال می‌کند. اگر هم شاغلان طبق قانون کار را در نظر بگیریم، برای یک خانواده ۴ نفره در حدود ۹ درصد درآمد ماهانه را به خود اختصاص می‌دهد که در شرایط فعلی بسیار سنگین است. این در حالی است که بخش اعظمی از درآمد خانوار در شرایط فعلی به تأمین هزینه مسکن و احتیاجات اولیه معاش اختصاص پیدا می‌کند و هزینه جدید بهداشتی برایشان بسیار گزاف است.

برخی مجبورند از ماسک غیراستاندارد استفاده کنند!

حجت الاسلام میلاد قلی‌پور کارشناس اجتماعی که به دلیل فعالیت در مناطق کم‌تر برخوردار از نزدیک با افراد محروم و نیازمند جامعه در ارتباط است در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در قزوین، در رابطه با عدم توانایی برخی از مردم در تهیه اقلام بهداشتی مقابله با کرونا می‌گوید: یکی از دلایلی مهمی که بسیاری از افراد  از ماسک استفاده نمی‌کنند این است که توان خرید ماسک استاندارد را ندارند.

وی افزود: اولویت افراد تأمین هزینه‌های ضروری زندگی است و آن اندازه درآمد مازاد ندارند که توانایی خرید مستمر ماسک و مواد ضدعفونی کننده را داشته باشند و غالبا از ماسک‌های غیراستاندارد استفاده می‌کنند و یا از ماسک استاندارد یکبار مصرف چندین بار استفاده می‌کنند که فایده ای در حفاظت ندارد.

 

نقش قزوین در تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده کشور

هر چند در موج اول کرونا با هیجانات حاکم بر جامعه و همچنین نبود برنامه‌ریزی مناسب از سوی مسؤولان در استان قزوین نیز به مانند سایر استان‌ها از لحاظ تأمین ماسک و مواد ضدعفونی کننده مشکلاتی به وجود آمد، اما به تدریج با فروکش کردن هیجانات و فعالیت واحدهای تولیدی و کارگاهی، کمبود ماسک و مواد ضدعفوتی کننده مرتفع شد.

قزوین به‌عنوان یکی از استان‌های صنعتی نقش بسیار مهم و کلیدی در تهیه ماسک و خصوصاً مواد ضدعفونی کننده در سطح استان و البته کشور داشته است.

حمیدرضا خانپور، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قروین با  بیان این که در بحران کرونا بعضی از واحد‌های صنعتی تغییر رویکرد داشتند و به تولید مواد ضدعفونی کننده و ماسک روی آوردند اظهار داشت: بیشترین مواد اولیه شوینده‌های کل کشور از طریق واحد‌های صنعتی قزوین تأمین می‌شود.

وی افزود: با توجه به فعالیت واحدهای صنعتی، استان قزوین در زمینه مواد ضدعفونی کننده و ماسک بی‌نیاز است و این اقلام با قیمت مناسب ارائه می‌شود و به زودی واحد بزرگ تولید کننده ماسک نیز در استان افتتاح می‌شود.

تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده مازاد در استان/ تولید روزانه ۵۵۰ هزار عدد ماسک

عیسی قبادی معاون اقتصادی استاندار قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس استان قزوین با بیان این که 20 واحد کارگاهی و صنفی به همراه 11 واحد صنعتی در زمینه تولید ماسک در استان فعال هستند گفت: روزانه ۵۵۰ هزار ماسک در استان تولید می‌شود.

وی افزود: در بحث تولید الکل به‌عنوان پایهٔ مواد ضدعفونی و مواد شوینده، با سه واحد بزرگ تولید چیزی بالغ بر ۶میلیون لیتر الکل در شش ماهه اول تولید شده که مورد استفاده واحد‌های شوینده و مواد ضدعفونی و دارویی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: هیچ کمبودی در استان در رابطه با ماسک و محلول ضدعفونی نداریم و استان‌های هم جوار از استان ما کمک می‌گیرند.

 

لزوم تخصیص یارانه و تخفیف برای تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کننده

خوشبختانه استان قزوین آنچنان در زمینه تولید ماسک و مواد ضدعفونی کنند فعال است که نه تنها نیازهای استان را در این زمینه کاملاً مرتفع کرده است بلکه به استان‌های دیگر نیز در این زمینه خدمات ارائه می‌دهد، همچنین تولید انبوه ماسک و مواد ضدعفونی کننده در استان سبب شده است که با قیمت مناسب در دسترس قرار گیرند، شاید تولید انبوه و مازاد این فرصت را در استان فراهم سازد تا ماسک و مواد ضدعفونی کننده مورد نیاز افراد نیازمند به آسانی تأمین شود.

حجت الاسلام قلی پور در رابطه با فراهم‌سازی امکان توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده بین نیازمندان می‌گوید: از مسؤولان درخواست داریم، تا با در نظر گرفتن یارانه و تخفیف به مؤسسات خیریه، مساجد، موسسه‌های مردم نهاد، مجموعه‌های فرهنگی، هیئت‌ها و... ما را در توزیع رایگان ماسک و مواد ضدعفونی یاری کنند.

وی افزود: با همکاری و مساعدت مسؤولان در این شرایط بحرانی نخست امکان استفاده از ماسک استاندارد برای افراد نیازمند استان فراهم شود و دوم می‌تواند یک انگیزه و مشوق در جهت حفظ سلامتی فرد، خانواده و اطرافیان باشد.

وی ادامه داد: تا به امروز با کمک خیرین تقریباً ۲۵۰۰عدد ماسک را بین افراد بی بضاعت توزیع کردیم که قطعاً کفاف تمام منطقه و محلاتی که در حال رایزنی و پخش هستیم را نمی‌دهد و امیدوارم ستاد کرونای استان در این زمینه ما را یاری دهد.

از نهادهای حمایتی در توزیع ماسک و مواد ضدعفوتی حمایت می‌کنیم

معاون اقتصادی استاندار قزوین  درباره امکان توزیع رایگان ماسک استاندارد و مواد ضدعفونی کننده بین افراد نیازمند استان می‌گوید: چنانچه مؤسسات خیریه و نهادهای حمایتی دستگاه‌ها بخواهند به‌صورت رایگان ماسک و مواد ضدعفونی کننده در اختیار نیازمندان استان قرار دهند، واحدهای صنعتی با کم‌ترین قیمت این محصولات ضروری را در اختیارشان قرار خواهند داد.

وی افزود: در رزمایش کمک‌های مؤمنانه هم در بسته‌هایی که در اختیار افراد محروم استان قرار داده شد و ما هم مشارکت داشتیم، ماسک و مواد ضدعفونی کننده در نظر گرفته شده بود.

 

لزوم تعیین متولی و پیگیری مستمر

به نظر می‌رسد به دلیل تولید انبوه و مازاد ماسک و مواد ضدعفونی کننده درسطح  استان، می‌توان با استفاده از ظرفیت نهادهای حمایتی، خیرین، سمن‌ها و گروه‌های جهادی و همکاری واحدهای صنعتی و مسؤولان به‌صورت رایگان ماسک و موادضدعفونی کننده را در اختیار افراد کم و بی‌بضاعت استان قرار داد.

شاید مهم‌ترین مسئله موجود این باشد که توزیع این اقلام به‌صورت رایگان در مناطق کم برخوردار، متولی خاصی ندارد و هر از گاهی از سوی خیرین، نهادهای حمایتی، گروه‌های جهادی و... توزیع این اقلام انجام می‌گیرد که با توجه به مقطعی نبودن کرونا و نیاز به حفاظت بلند مدت، عزم جدی و پیگیری مستمر را می‌طلبد.

لذا برای حفاظت از افراد بی بضاعت در مقابل این ویروس منحوس و همچنین فرهنگ‌سازی، نیاز به تشکیل قرارگاه و نهادحمایتی خاص است تا با پیگیری از سه ضلع خیرین، مسؤولان و واحدهای صنعتی ماسک و موادضدعفونی کننده تأمین و به‌صورت مستمر در اختیار افراد بی‌بضاعت استان قرار داده شود و در نهایت گام بلند و مهم در زمینه ریشه کنی این ویروس منحوس برداشته شود.

 گزارش از زهرا اسدی

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کرونا ماسک مواد ضدعفونی کننده قزوین هزینه تهیه ماسک ماسک و مواد ضدعفونی کننده ماسک و مواد ضدعفونی کنند ماسک و موادضدعفونی خبرگزاری فارس استفاده از ماسک نهادهای حمایتی ماسک استاندارد واحدهای صنعتی رایگان ماسک استان قزوین تولید ماسک استان قرار تهیه ماسک بی بضاعت استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۱۰۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مثبت شدن تراز درآمد و هزینه تأمین اجتماعی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ تراز منابع و مصارف تأمین اجتماعی استان مرکزی پس از ۱۰ سال مثبت شد.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان مرکزی گفت: در سال ۱۴۰۲ اقدامات خوبی در زمینه‌ی اشتغال‌زایی، راه‌اندازی کارگاه‌های تعطیل و نیمه تعطیل، پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی، کاهش تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری و معرفی افراد به کارگاه‌ها و تلاش تأمین اجتماعی استان برای شناسایی کارگاه‌هایی که کارگران خود را بیمه نکرده بودند، صورت گرفت.

به گفته حسینی با اقدامات صورت گرفته در سال گذشته، تراز منابع و مصارف تامین اجتماعی استان -بدون درمان- پس از ۱۰ سال مثبت شد و تعداد کارگاه‌های فعال در سطح استان نیز به ۲۵ هزار و ۲۰۳ کارگاه رسید.

او افزود: برای نخستین بار به مناسبت هفته‌ کار و کارگر، ۸۰ میز خدمت این اداره‌کل تا ۱۱ اردیبهشت‌ در شهرستان‌ها دایر است.

دیگر خبرها

  • مشکل تأمین برق ناشی از ناترازی درآمد و هزینه‌های شرکت برق است
  • گیاهی که برای جلوگیری از ریزش مو معجزه می‌کند
  • سیگنال رایگان ارز دیجیتال فیوچرز یا سیگنال فارکس؟
  • مثبت شدن تراز درآمد و هزینه تأمین اجتماعی
  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم
  • هزینه‌های درمانی دهک‌های پایین در مراکز دولتی کرمانشاه رایگان است
  • متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان
  • شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد
  • شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی متلاشی شد
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران