Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@01:22:51 GMT

کتاب «گویش فریدنی زبان گرجی در ایران» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۲۲۴۸۲

کتاب «گویش فریدنی زبان گرجی در ایران» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید مصطفوی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تفلیس درباره انتشار کتاب «گویش فریدنی زبان گرجی در ایران» گفت: این کتاب از سوی خانم مارینا بریدزه و خانم لیا باکورادزه، از اساتید دانشگاه و زبانشناسان انستیتوی زبانشناسی ارنولدچی کوووا وابسته به دانشگاه دولتی تفلیس در ۸۹۵ صفحه در قطع رحلی توسط بنیاد علمی شوتا روستاولی گرجستان به خط و زبان گرجی تألیف شد و اخیراً از سوی انتشارات مری دیانی در شهر تفلیس پایتخت گرجستان به چاپ رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این پروژه تحقیقاتی با هدف مستندسازی و مطالعه گویش فریدنی گرجی زبانان ایران و همچنین انتشار اطلاعات در مورد نتایج این مطالعه و ایجاد شرایط دسترسی به آن انجام شده است.

رایزن فرهنگی ایران در تفلیس اضافه کرد: در این کتاب خصوصیات‌های آواشناسی، صرفی، نحوی، لغوی گویش فریدنی تا حد ممکن منعکس شده و خصوصیات زبانی متمایز داخلی گویش و همچنین رویدادهای جالبی ناشی از ادغام مجدد زبانی و فرهنگی گرجی زبانان ایرانان با میهن تاریخی خود، بحث شده است.

وی درباره ساختار این کتاب نیز گفت: این کتاب دارای ۱۶ فصل شامل منابع تاریخی در مورد مهاجرت و اسکان گرجی‌ها در ایران، گزارش‌های مطبوعاتی و شفاهی درباره مستعمرات گرجی در ایران، فریدن و گرجستان، گویش فریدنی در سیمای زبانی ایران مدرن، جزیره زبانی گویش فریدنی نمونه‌ای بی نظیر از گویش جزیره‌ای، ویژگی‌های اصلی بسیج قومی فریدنی‌ها، داده‌های بررسی زبان شناسی از گویش فریدنی و ویژگی‌های آوایی فریدنی است.

مصطفوی ویژگی‌های مورفولوژی در گویش فریدنی، ویژگی‌های اشکال فعل در گویش فریدنی، کلمات بدون تغییر در گویش فریدنی، ویژگی‌های نحوی اصلی گویش فریدنی، مدل‌سازی و نمایش فضای زبانی فرهنگی گویش فریدنی در پیکره گویش‌های گرجی، علم اشتقاق لغات، توضیحات عمومی لغت فریدنی و افسانه‌های فریدنی را از دیگر فصول این کتاب برشمرد.

رایزن فرهنگی ایران در تفلیس ادامه داد: بر اساس یافته‌های این تحقیق طبق متون فریدنی، منتشر شده در مجموعه لهجه‌های گرجی، ۵۰۶۰۱ کلمه منحصر به فرد وجود دارد پیش از این تحقیق کتاب فرهنگ گویش فریدنی تألیف (ن.ناخوتسریشویلی، م. بریدزه، ل.باکورادزه) منتشر و در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۲۰۱۸ رونمایی شده است.

وی با اشاره تاریخچه حضور گرجیان در ایران اظهار کرد: نخستین حضور گرجیان در ایران به دوره صفویه برمی‌گردد که جمعیتی بین ۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر طی سال‌های ۱۵۴۱ تا ۱۵۵۴ میلادی به ایران آمدند. به هنگام پادشاهی شاه عباس اقوام ترک از دشت مغان آذربایجان و ارمنی‌ها از ارمنستان و گرجی‌ها از گرجستان به منطقه فریدن مستقر شدند.

مصطفوی اضافه کرد: فَریدَنْ یا فِرِیْدَنْ منطقه‌ای در غرب استان اصفهان است. منطقه فریدن شامل چهار شهرستان: فریدون‌شهر، چادگان، بوئین و میاندشت و فریدن می‌شود. منطقه فریدن از شمال به شهرستان خوانسار، از جنوب به استان چهارمحال و بختیاری، از شرق به شهرستان تیران و کرون و از غرب به استان مرکزی و لرستان محدود می‌شود.

وی یادآور شد: براساس اسناد تاریخی در عهده صفوی بیش از ۲۰۰ هزار گرجی به ایران کوچانده شدند. گرجی‌ها که عمدتاً از منطقه کاختی گرجستان به ایران کوچانده شدند، ابتدا همگی در زمان شاه عباس در «عباس‌آباد» اصفهان و پس از مدتی عده‌ای از آنان در نجف آباد ساکن شدند که به دستور شاه عباس عده‌ای از آنان که دارای خصال ستیزه‌جویی و جنگاوری بودند، جهت حفظ پایتخت (اصفهان) از حملات اقوام لر همچنین به دلیل آب و هوای مساعد و مزارع و شکارگاه‌های مناسب به فریدن مهاجرت کردند.

مصطفوی در پایان گفت: در حال حاضر بزرگترین محل اسکان آنها شهر امروزیِ فریدن در حوالی شهر اصفهان است و روستایی در حومه بهشهر در مازندران که امروزه به نام گرجی‌محله شاخته می‌شود. همچنین، اجتماعات بسیار کمتری در استان‌های امروزیِ قزوین، گیلان، گلستان، لرستان، فارس، خراسان، یزد و تهران نیز ساکن شدند.

کد خبر 5067640 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: رایزنی فرهنگی تفلیس گرجستان اصفهان معرفی کتاب هفته کتاب تازه های نشر ادبیات جهان کتاب و کتابخوانی معرفی کتاب انتشارات سروش ترجمه کتاب دفاع مقدس جایزه ادبی ادبیات داستانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انتشارات سوره مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۲۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد

«عنوان بصری» دربرگیرنده بیانات آیت‌الله سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی در شرح حدیث عنوان بصری مروی از امام صادق(ع) است که به صورت موضوعی منتشر می‌شود.

جلد ششم کتاب عنوان بصری به تازگی منتشر شده که مولف در این جلد، به شرح فقره «ولا یُدبّر العبدُ لنفسه تدبیراً» از این حدیث نورانی پرداخته و موضوع تدبیر در امور اجتماعی و حکومت را بسط و توضیح داده است.

آیت‌الله طهرانی در مجالس نوزده‌گانه این کتاب در توضیح مختصات مکتب الهی و حکومت اسلامی و تفاوت آن با سایرین، محوریت توحید را شاخصه اصلی حکومت اسلام بیان داشته و آثار و تبعات آن را برمی‌شمرند. وی با تاکید بر اهمیت انتخاب تعابیر و کیفیت شعارِ در حکومت اسلام، توجه به توحید و اخلاص در عمل را محور حرکت حاکم اسلام مطرح کرده و با بیان جریاناتی از تاریخ معصومین و اولیای الهی به تبیین مطلب می‌پردازد.

نویسنده در بخشی دیگر از کتاب، با تبیین کلام امام صادق(ع) در حدیث شریف که به عدم تدبیر عبد نسبت به خویش اشاره دارند، اصطلاح مشورت و تدبیر اجتماع و جایگاه و اهمیت آن در اسلام را شرح و تفصیل داده و مسئله تعهد و تخصص را از زوایای مختلف واکاوی و تشریح می‌کند.

برخی از دیگر موضوعات این اثر عبارتند از: «بنای عالم تکوین و خلقت بر توحید»، «نظام تربیتی انسان از منظر اسلام»، «وظایف فردی و اجتماعی سالک در شبانه‌روز»، «اتقان و استحکام عمل در سیر و سلوک إلی‌ الله»، «اهمّیت تعهّد و وجوب التزام به آن»، «اهمّیت بینش عرفانی در مسائل فقهی و اجتماعی»، «لزوم تامین امنیت اخلاقی برای تمام اقشار جامعه در حکومت اسلام».

در پشت جلد کتاب چنین می‌خوانیم: «آن کسی که در انجام امور نسبت به مسائل إتقان و إحکام ندارد، نسبت به مسائل سلوکی هم هیچگونه پیشرفتی ندارد! آن کسی که نسبت به تعهدات اخلاقی و شرعی‌اش بین افراد احساس وظیفه نمی‌کند و یا نسبت به قراردادهای مابین طرفین احساس وظیفه‌ای ندارد و خدا را جدای از این مسائل فیمابین می‌داند، در وادی سلوک و حرکت هم بیش از یک مدّعی نیست و یک سانت هم به جلو نمی‌رود! سلوک به معنای انطباق نفس با واقعیت‌ها و با مسائل فطری است نه اینکه یک سری کارهایی را انجام دادن و نمازی را خواندن و اورادی را گفتن و بعد به هر کاری دست زدن و به هر عمل خلافی اشتغال پیدا کردن و هر ارزشی را زیر پا گذاردن.»

گفتنی است مجموعه «عنوان بصری» از دوره علوم و مبانی اسلام و تشیع منتشر می‌شود که جلد ششم در ۶۲۰ صفحه توسط انتشارات مکتب وحی روانه بازار نشر شده است. دیگر موضوعات این دوره عبارتند از: «جلد اول: ولایت و هدایت»، «جلد دوم: حقیقت ذکر»، «جلد سوم: حقیقت علم»، «جلد چهارم: تزکیه و تهذیب»، «جلد پنجم: حقیقت عبودیت».

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • کارگاه آموزشی وسایل نقلیه کشاورزی ویژه رانندگان و کشاورزان فریدنی
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • تاکید ایران و گرجستان بر اهمیت تحکیم صلح و امنیت منطقه
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • تاریخ برده‌داری به زبان طنز
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • ‌ کتاب «طراحی مدارهای منطقی» در جهاددانشگاهی قزوین منتشر شد