Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمان یک کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه بی تحرکی اثر منفی در قد بچه ها می گذارد، تصریح کرد: تبعات کرونا خیلی زیاد است و زمانی که تحرک نباشد، جذب ویتامین D کمتر است و بچه ها در منزل نور آفتاب نمی خورند و در قد آنها تاثیر دارد و خانواده ها باید شیر و لبنیات کم چرب و غنی شده با ویتامین D و تا جائی که وضعیت اقتصادی خانواده اجازه می دهد از مغزهای کم نمک در تغذیه بچه ها استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"سحر فلاحی شاه آباد" در گفت و گو با ایسنا با اشاره به تغذیه مناسب در ایام کرونایی اظهار کرد: مطالعات نشان داده افرادی که اضافه وزن و چاقی دارند، احتمال درگیریشان با کرونا بیشتر و ریه آنها مستعد درگیری بیشتر با ویروس است لذا افراد باید سعی کنند وزن خود را در محدوده نرمال حفظ کنند تا از این دوران عبور کنیم.

وی افزود: در این دوران یکی از توصیه های اصلی وزارت بهداشت فاصله گذاری و در خانه ماندن است که موجب شده احتمال اضافه وزن در افراد بالاتر برود.

فلاحی با اشاره به اینکه اضافه وزن و چاقی خیلی خطرناک است و احتمال بیماری های کبدی، قلبی ،عروقی، دیابت و فشارخون با اضافه وزن خیلی بیشتر می شود، تصریح کرد: برخی افراد می گویند برای تقویت سیستم ایمنی بدن بیشتر بخوریم در حالی که برعکس برای تقویت سیستم ایمنی بدن باید به اندازه بخوریم و پرخوری را کنار بگذاریم زیرا پرخوری موجب اضافه وزن می شود و افرادی که چاقی دارند سیستم ایمنی ضعیف تری دارند.

وی بیان کرد: هر چه وزن نرمال تر باشد سیستم ایمنی بهتر می تواند کار خود را انجام داده و با بیماری های ویروسی مقابله کند و در این فصل که احتمال سایر بیماری های واگیردار فصلی مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی بیشتر است بهتر می توانیم شرایط را کنترل کنیم.

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی گفت: در تغذیه، تعادل و تنوع اهمیت زیادی دارد. تعادل یعنی از پنج گروه اصلی غذائی به اندازه استفاده کنیم و تنوع در استفاده از مواد غذائی و سبزیجات و میوه ها داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید سعی کنیم در منزل از بی تحرکی زیاد جلوگیری کنیم، افزود: در ایام کرونایی در خانه مانده ایم و بچه ها کم تحرک شده اند که باید ورزش هایی را که می شود در منزل انجام داد تا به سمت چاقی نرویم زیرا در کشور ما ۲۰ درصد بچه ها در گروه سنی نوجوانی دچار اضافه وزن و چاقی هستند و زمانی که این اضافه وزن از دوران کودکی باشد، مقداری خطر بیشتری دارد و در بچه ها دیابت و فشارخون را می بینیم.

فلاحی تصریح کرد: با توجه به اینکه توصیه بر خانه ماندن است، این نکته اهمیت دارد در تغذیه دقت و احتیاط کرد و خوراکی هایی که در اختیار بچه ها قرار می دهیم کم کالری و از سوی دیگر دارای مواد مغذی خوبی باشد.

وی بیان کرد: اگر بچه ها تنقلات مانند شیرینی، نوشیدنی های شیرین و ... مصرف کنند و تحرک نداشته باشند، موجب اضافه وزن و چاقی می شود و باید از میان وعده های ساده مانند خرما و میوه خشک، توت خشک و مویز که سرشار از مواد مغذی هستند استفاده کرد ضمن اینکه مویز آنتی اکسیدان های زیادی برای پیشگیری از کرونا دارد و اگر کسی در خانواده داریم مبتلا به کروناست و مشکلات تنفسی دارد استفاده از مویز کمک کننده است.

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: با جایگزینی این مواد ساده انرژی کمتری دریافت می کنیم و اضافه وزن کمتری خواهیم داشت و باید توجه داشت که بچه ها در خانه کم تحرک نباشند و کنار تلویزیون و سیستم نباید غذا بخورند و غذا را آرام بخورند.

وی افزود: باید سبزیجات مانند هویج، خیار و دیگر میوه ها را به بچه ها بدهیم که سبزیجات آب و فیبر خیلی خوبی به بچه ها می رسانند و سعی کنیم بدن کم آب نشود زیرا کم آبی سیستم ایمنی را تضعیف می کند و باید از حبوبات در برنامه غذائی بچه ها قرار بدهیم.

فلاحی با اشاره به اینکه بی تحرکی اثر منفی در قد بچه ها می گذارد، تصریح کرد: تبعات کرونا خیلی زیاد است و زمانی که تحرک نباشد، جذب ویتامین D کمتر است و بچه ها در منزل نور آفتاب نمی خورند و در قد آنها تاثیر دارد و خانواده ها باید شیر و لبنیات کم چرب و غنی شده با ویتامین D و تا جائی که وضعیت اقتصادی خانواده اجازه می دهد از مغزهای کم نمک در تغذیه بچه ها استفاده کنند.

وی با اشاره به ارتباط چاقی با ابتلاء به کرونا بیان کرد: کاهش وزن حتما باید با نظر مشاور تغذیه صورت بگیرد تا اصولی باشد و افراد کمبود مواد مغذی پیدا نکنند و محدودیت خیلی شدید اعمال نکنند که این محدودیت شدید سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می دهد و به محض قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا، مبتلا می شویم.

این کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به اینکه باید سبک زندگی تغییر یافته و غذاهای کم چرب، کم نمک و کم شیرین استفاده و مصرف مایعات و دم نوش ها را بالا برد، گفت: کم آب شدن بدن موجب می شود احساس گرسنگی داشته باشیم لذا باید در طول روز و بین وعده ها هر یک ساعت یک بار یک لیوان آب استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از کم آبی می توان از دمنوش ها و چای کم رنگ استفاده کرد، افزود: تحقیقات نشان داده یک نوع آنتی اکسیدان در چای وجود دارد که در پیشگیری از کرونا موثر است و درمان کرونا را سریع تر پیش ببرد.

فلاحی تصریح کرد: دستگاه تردمیل می تواند در شرایط فعلی به فعالیت در منزل کمک کننده باشد اما افرادی که خیلی اضافه وزن دارند نباید خیلی فعالیت زیاد داشته باشند و در حد پیاده روی معمول از تردمیل استفاده کنند ضمن اینکه تردمیل برای تحرک بچه ها در منزل خوب است.

وی در ادامه بیان کرد: برای برنامه غذایی سالم باید نوع غذایی که تهیه می کنیم غذای خوبی باشد و همه با هم هماهنگ باشند و سبد خانواده خیلی اهمیت دارد؛ وقتی در منزل غذاهای پرکالری داشته باشیم و در دسترس باشند، بیشتر می خوریم.

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه راهکار دیگر این است که هنگام خرید گرسنه نباشیم زیرا میل را به سمت غذاهای چرب و شیرین می برد، گفت: نظم در غذاخوردن اهمیت زیادی دارد که متاسفانه با کرونا، ساعت خواب افراد به ویژه بچه ها تغییر یافته و بچه ها طولانی مدت شب ها بیدار و روزها خواب هستند و وعده صبحانه و میان وعده حذف می شود و در طول شب ریزه خواری دارند که موجب اضافه وزن می شود.

وی افزود: خیلی از افراد برای کاهش وزن شام را حذف می کنند که این موجب ریزه خواری می شود در حالی که می توانند شام بخورند و بشقابشان را از سبزیجاتی مانند کلم و گل گلم که آنتی اکسیدان زیادی دارد، پر کنند. مصرف هویج خیلی مهم است و اگر افراد مبتلا به کرونا هم باشند، باید از آن استفاده کنند.

فلاحی با تاکید بر اینکه غذای کم چرب، کم شیرین و کم نمک می تواند سلامت همه را تامین کند، گفت: توصیه های علم پزشکی این است صبحانه را کامل مصرف کنیم و صبحانه کامل به این معنی است که از هر شش گروه غذایی در سفره باشد.

وی افزود: صبحانه پرکالری شامل مربا، خامه و ... است که موجب اضافه وزن و چاقی می شود؛ صبحانه مفصل پرکالری نیست و باید به اندازه بخوریم و همه گروه های غذائی در آن باشد.

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی گفت: در دوران کرونا استرس داریم که می تواند مقداری سیستم ایمنی را ضعیف کند که می توانیم استرس را کمتر کنیم و اگر نکات بهداشتی را رعایت می کنیم و در خانه می مانیم، قطعا بیماری سراغ ما نخواهد آمد.

وی در ادامه با بیان اینکه دمنوش های آویشن، بابونه، گل سرخ و بهارنارنج به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند و باید مصرف قند و شکر را کم کنیم زیرا مصرف آنها سیستم ایمنی را ضعیف می کند تصریح کرد: خوراک عدس، لوبیا و حبوبات، جوانه های آنها و جوانه غلات غنی از مواد مغذی است و سیستم ایمنی را تقویت می کند و در دسترس هستند و به بهبود وزن کودکان نیز کمک می کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کارشناس تغذیه کروناویروس همه باهم علیه کرونا اخبار اجتماعی کرمان استانی اجتماعی اضافه وزن و چاقی موجب اضافه وزن سیستم ایمنی استفاده کنند مواد مغذی بچه ها ویتامین D بچه ها بی تحرکی بچه ها کم چرب کم نمک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۴۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود

 به گزارش تابناک، رشد و توسعه فیزیکی کودکان یکی از دغدغه‌های اصلی والدین است که در آن، قد بلند ترجیح داده می‌شود و به عنوان نشانه‌ای از سلامت و تندرستی در نظر گرفته می‌شود.

علاقه به داشتن قد بلند نه تنها در میان کودکان بلکه در میان والدین آنها نیز مشهود است، چرا که اغلب با مزایایی چون اعتماد به نفس بالاتر و موقعیت‌های اجتماعی بهتر همراه است. با این حال، تعیین قد نهایی یک فرد تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله ژنتیک، تغذیه و سبک زندگی قرار دارد.

به گزارش فرطب، ژنتیک به طور قطعی در تعیین قد نقش دارد، اما تغذیه صحیح نیز می‌تواند تاثیر بسزایی بر روند رشد قدی داشته باشد. تغذیه کافی و متعادل باعث تامین مواد مغذی لازم برای رشد و نمو سلول‌ها و بافت‌های بدن به خصوص استخوان‌ها می‌شود. در این میان، اهمیت مصرف پروتئین و مواد مغذی خاص نظیر کلسیم و ویتامین D که نقش اساسی در تقویت ساختار استخوانی و بهبود رشد قدی دارند، نباید نادیده گرفته شود.

از این رو، درک اهمیت تغذیه در کنار عوامل ژنتیکی و توجه به نقش آن در تحقق پتانسیل رشد قدی کودکان، می‌تواند به والدین کمک کند تا با اتخاذ رویکردهای مناسب تغذیه‌ای، زمینه ساز رشد بهینه فرزندان خود باشند.

اهمیت تغذیه در رشد قدی کودکان
رشد قدی کودکان نه تنها تحت تاثیر عوامل ژنتیکی قرار دارد، بلکه تغذیه صحیح نیز نقش کلیدی در این فرآیند ایفا می‌کند. احمد اسماعیل زاده تاکید می‌کند که ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری برای رشد استخوان‌ها و بهبود قد کودکان حیاتی هستند.

تاثیر پروتئین بر افزایش قد کودکان
پروتئین، به عنوان یکی از اساسی‌ترین مواد مغذی برای تقویت بدن کودک و تحریک هورمون‌های رشد، معرفی شده است. این ماده مغذی برای سلامت ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، پوست و سایر اندام‌های بدن ضروری است.

نقش لبنیات در رشد قدی
لبنیات، به ویژه شیر و ماست، حاوی پروتئین و دیگر مواد مغذی هستند که می‌توانند به افزایش قد کمک کنند. مصرف روزانه ۳-۴ وعده لبنیات به دستیابی به پتانسیل رشد در کودکان و نوجوانان کمک می‌کند.

اهمیت شیر و فرآورده‌های لبنی در دوران کودکی
شیر و فرآورده‌های لبنی منابع خوبی از انرژی، پروتئین‌ها، فسفر، منیزیم، ویتامین D و به ویژه کلسیم هستند که برای رشد و نمو کودک ضروری می‌باشند. مصرف این محصولات در دوران کودکی به تقویت استخوان‌ها و رشد اسکلتی کمک می‌کند.

تاثیر ویتامین D و کلسیم بر رشد قد
علاوه بر کلسیم، ویتامین D نیز در تقویت استخوان‌ها و بهبود رشد قدی نقش دارد. ویتامین D به تراکم و استحکام استخوان‌ها کمک کرده و کمبود آن می‌تواند به ضعف عضلانی و اختلال در رشد قد منجر شود.

افزایش ترشح فاکتور رشد شبه انسولین با مصرف لبنیات
محصولات لبنی نه تنها به جذب کلسیم کمک می‌کنند، بلکه ترشح فاکتور رشد شبه انسولین را نیز افزایش می‌دهند که این امر به نوبه خود به رشد اسکلتی کمک می‌کند.

از این رو، توجه به تغذیه مناسب و غنی از پروتئین، کلسیم، و ویتامین D در دوران رشد کودکان، می‌تواند به دستیابی به حداکثر پتانسیل قدی آن‌ها کمک کند.

 

دیگر خبرها

  • این میوه را حتما قبل از خواب بخورید
  • خسته هستید؟ این غذاها را بخورید
  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • قالیباف: نباید به مجلس ظلم شود، نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان می گذارد
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند! | تاثیر لبنیات در چربی سوزی شکم ؛ روزانه سه وعده لبنیات بخورید
  • چرا فعالان بخش خصوصی از تعطیلی پنجشنبه‌ها استقبال نمی‌کنند؟
  • تلوبیون بین برنامه‌ها تبعیض می‌گذارد؟/ محتوایی که ضریب می‌گیرد
  • اگر می‌خواهید وزن کم کنید، شام را زودتر بخورید (فیلم)
  • پیامد‌های تعطیل شدن روز پنجشنبه از دید نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران
  • تعطیلی پنج‌شنبه این بالا را بر سر اقتصاد کشور می‌آورد