Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@02:29:38 GMT

نشست علمی اندیشمندان شیعه و سنی در هند

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۷۳۹۴۵

نشست علمی اندیشمندان شیعه و سنی در هند

نشست علمی «سیره النبی(ص) و انسان معاصر» با حضور اندیشمندان و فرهیختگان شیعه و اهل تسنن در هند برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست علمی «سیره النبی(ص) و انسان معاصر» با حضور اندیشمندان و فرهیختگان در هند برگزار شد و به صورت زنده از دو شبکه تلویزیونی و کابلی سی دی تی و ولایت تی وی، پخش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این نشست علمی، سخنرانان به بیان اهمیت و جایگاه سیره نبوی در اندیشه شیعی و اهل سنت، ضرورت‌ها و کارکردهای الگوبرداری جامعه اسلامی از سیره نبوی(ص) در حل چالش‌ها و بحران‌های اجتماعی و فکری پرداختند.

 

پروفسور اختر الواسع، اندیشمند مسلمان سنی هند در این نشست، اسوه بودن پیامبر(ص) برای مسلمانان را موجب تقویت سطح باورپذیری آموزه‌های دینی برشمرد.

 

وی افزود: الگوهای رفتاری پیامبر اکرم(ص) مهمترین رکن و شاخص برای عمل مؤمنانه و اسلامی است. الگویی که علم و تقوا را به عنوان مهمترین رکن برتری انسان‌ها بر یکدیگر، معرفی می‌کند و بر اصل برادری مسلمانان و برابری انسان‌ها تأکید دارد.

 

محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی ایران در دهلی‌نو نیز در سخنانی، سیاست‌ها و رفتارهای توهین آمیز رایج در غرب نسبت به ساحت پیامبر اسلام(ص) را یکی از تناقضات مهم در نظام لیبرال دموکراسی غرب نامید که علی رغم ادعای پایبندی به حقوق، صلح و همزیستی با توهین به مقدسات مسلمانان قواعد و اصول اولیه احترام به حقوق انسانی را زیر پا گذاشته و به نفرت پراکنی و تهدید صلح و همزیستی مشغول می‌شوند.

 

وی با اشاره به الگوهای اخلاقی پیامبر(ص)، به مناسبات اخلاق، قدرت، اخلاق و سیاست در سیره نبوی بیان کرد: پیامبر(ص) علی رغم التزام به اصل حقانیت اسلام و اعتقاد به جهانی بودن آن، هرگز  به ستیز با پیروان سایر ادیان و مکاتب برنخاست و ضمن عدم تحمیل عقیده بر آنان و پایبند بودن به معاهدات و توافقات فی مابین، همگان را به زندگی مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر دعوت می‌کرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین عسگری، از روحانیون شیعه هند نیز حُسن خلق و رافت و عطوفت پیامبر(ص) نسبت به مردم را یکی از الگوهای تأثیرگذار در تقویت همدلی، همبستگی اجتماعی و کاهش منازعات فرقه‌ای برشمرد.

 

وی تصریح کرد: برخورد نرم و مهرآمیز در روابط اجتماعی، بسیار اثرگذار و کارآمد و زداینده بسیاری از کینه‏‌ها و آرام‏‌کننده طوفان مخالفت‏‌هاست. یکی از اصولی که پیامبر اعظم(ص) در روابط اجتماعی خود به آن پایبند بودند و در حق دوست و دشمن، مسلمان و کافر آن را رعایت می‌کردند، عدالت و حق‌مداری بود

پایان پیام/44

منبع: شبستان

کلیدواژه: اهل تسنن هند حضرت محمد ص نشست علمی پیامبر ص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۳۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصل حج بر وحدت بین مسلمانان است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری شنبه شب در همایش حج در بوشهر با تسلیت سالروز شهادت امام صادق علیه السلام اظهار داشت: حج آنچنان مهم است که اهل بیت دعا می‌کردند که نصیبشان شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه بوشهر افزود: انسانی که وارد برنامه حج می‌شود باید وقتی که از لباس احرام بیرون می‌آید انسانی باشد که با خداوند عهد و قرارداد بندگی بسته و انسان دیگری باشد.

وی تصریح کرد: کلمه حج یعنی که کسی قصد کرده زندگی دنیوی را کنار بگذارد و همه زندگی او برای خدا باشد و بندگی خدا کند و مرتکب گناه نشود.

آیت الله صفایی بوشهری ابراز داشت: برخی از عناوین به انسان داده می‌شود، همچون مدیر بودن اما بعد از برکناری آن فرد، این عنوان هم از او گرفته می‌شود اما برخی از عناوین همچون حاجی و حاجیه برای همیشه ماندگار است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر به بیان توصیه‌هایی در رابطه با قبل، حین و بعد از سفر به حج پرداخت و گفت: انسان قبل از سفر باید توبه حقیقی کند، توبه هم تنها مربوط به انسان گناهکار نیست، انسان از گذشته خود اگر مرتکب به گناه بوده از خدا طلب بخشش کند و اگر نماز و روزه و حق الناسی به گردن او هست حق خود را نسبت به خداوند و بندگانش ادا و طلب بخشش کند.

امام جمعه بوشهر خاطرنشان کرد: اگر انسان در زندگی احیاناً مراعات عدالت نکرده همچون توجه بیشتر به پسر نسبت به دختر در یک خانواده و یا بلعکس، قبل از رفتن به حج از فرد مقابل دلجویی کند، همچنین از افرادی که در زندگی به او کمک کردند قدردانی کرده و آنان را مورد احترام قرار دهد.

آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه حین انجام اعمال حج دل‌ها باید سبک و خالی از کینه باشد گفت: در دلمان کینه و ناراحتی نباشد که آن را با خود به مکه ببریم.

وی با توصیه به مرور اعمال حج پیش از اعزام و رعایت برخی مستحبات گفت: به مواردی که روحانی کاروان توصیه می‌کند حتماً عمل شود تا اعمال به درستی و صحیح انجام شود.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با توصیه به وحدت و همدلی بین مردم شیعه و سنی اظهار داشت: اصل حج بر وحدت بین مسلمانان است.

آیت الله صفایی بوشهری در توصیه‌ای پیرامون بعد از حج گفت: در عرفات همه گناهان انسان بخشیده می‌شود اما بعد از حج فرد باید این موارد را مراقبت کند و گناه مرتکب نشود.

کد خبر 6096735

دیگر خبرها

  • نخستین کنگره ملی ایران‌شناسی برگزار می‌شود
  • رمزگشایی از یک پروژه مشکوک
  • پشت‌پرده انتشار گسترده یک شایعه
  • آیت‌الله رمضانی: اسلام گنج وجودی انسان را معرفی می‌کند / ویژگی‌های مسلمان واقعی براساس روایات اهل‌بیت(ع)
  • رمزگشایی از یک پروژه مشکوک/ واکاوی پشت‌پرده انتشار گسترده یک شایعه دروغ درباره جامعه مسلمانان ژاپن
  • اصل حج بر وحدت بین مسلمانان است
  • پیروان امام صادق(ع) در مسیر تمدن‌سازی
  • نشست تخصصی «نگاهی به مفهوم امت در کلام و سیره امام صادق(ع)» برگزار می‌شود
  • مکتب امام صادق(ع) مروج ارزش‌های انسانی و اسلامی است
  • تبیین سیره امام صادق(ع) برای جامعه نیاز است