Web Analytics Made Easy - Statcounter

اتابک جعفری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این لایروبی در راستای رساندن آب موجود در رودخانه ها و سدهای اقماری به این پهنه آبی بسیار اثرگذار و در حجم انتقال آب نیز موثر بوده است.

وی اضافه کرد: ۱۲۸ کیلومتر از کل مسیر لایروبی شده در این راستا، مربوط به لایروبی رودخانه‌ها و ۲۹۱ کیلومتر مربوط به لایروبی انهار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این لایروبی در هفت رودخانه اقماری اجرایی شده، بیان کرد: از این میزان ۲۹ کیلومتر مربوط به رودخانه روضه‌چای و باراندوز ارومیه، ۲۵ کیلومتر مربوط به لایروبی و اتصال زرینه رود به سیمینه رود و ۲۲ کیلومتر مربوط به لایروبی رودخانه گدار نقده بوده است.

جعفری ادامه داد: همچنین ۱۳.۵ کیلومتر مربوط به لایروبی سیمینه رود، ۱۳ کیلومتر در خصوص لایروبی زولاچای سلماس، ۱۲ کیلومتر مربوط به هرکدام از رودخانه های مهابادچای و کانی رش و حدود ۲ کیلومتر مربوط به دایک گذاری منتهی الیه سیمینه رود است.

وی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده برای بازسازی تاسیسات آبی استان در راستای احیای دریاچه ارومیه، بیان کرد: اصلاح دریچه های خروجی سد بوکان، اصلاح بند انحرافی نوروزلو، ساحل سازی زرینه رود در پایین دست سد بوکان، ساحل سازی پایین دست بند انحرافی نوروزلو، لایروبی کانال ها و زهکش های اصلی، بازسازی کانال های ساحل راست و چپ شبکه زرینه رود با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد از جمله اقدامات در این حوزه به شمار می‌رود.

وی، سردهنه سازی، اصلاح و بازسازی دریچه ها و آبگیرهای رودخانه های آذربایجان غربی را از دیگر اقدامات در این راستا عنوان کرد و ادامه داد:  اقدامات لازم ر این خصوص در رودخانه های نازلو، باراندوز و شهرچای ارومیه، گدار نقده و زرینه رود و سیمینه رود انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی اضافه کرد: در این بخش، ۲۰ فقره اصلاح و بازسازی آب بند، ۲۱ فقره مرمت و بازسازی سردهنه، سه مورد احداث بند انحرافی و ۱۴ دهنه احداث سردهنه صورت گرفته است.

جعفری با اشاره به اینکه تکمیل و تجهیز شبکه سنجش منابع آبی در حوزه های سطحی و زیرزمینی طی سال های اخیر در راستای احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با قدرت انجام شده، اظهار کرد: در این راستا ۴۶ ایستگاه هیدرومتری و هواشناسی ارتقاء و توسعه یافته و ۱۰۰ دستگاه تجهیزات برای آنلاین سازی این ایستگاه‌های الکترونیکی خریداری و نصب شده است.

وی گفت: خرید و نصب دیتالاگر آب زیرزمینی در چاه های پیزومتری و آنلاین سازی آنها به تعداد ۲۱۱ دستگاه و حفاری ۶۲ حلقه چاه پیزومتری و اکتشافی در حوضه دریاچه ارومیه از دیگر اقدامات در این بخش به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، با تلاش های دولت تدبیر و امید، دریاچه ارومیه که در سال ۱۳۹۳ رو به خشکی می‌رفت، دوباره احیا شده و هم اینک بیش از ۶ برابر کمترین میزان آب سنجش شده در دریاچه، آب در آن وجود دارد.

طبق آخرین پایش، سه میلیارد و ۱۶۰ میلیون مترمکعب آب در دریاچه وجود دارد؛ تراز این دریاچه در حال حاضر یک هزار و ۲۷۱ متر و ۲۰ سانتی متر است که سه سانتی متر نسبت به زمان مشابه سال گذشته کمتر است.

برچسب‌ها آذربایجان غربی دولت تدبیر و امید اختصاصی ایرنا دریاچه ارومیه شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی پروندهٔ خبری رایحه ماندگار تدبیر در آذربایجان‌غربی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان غربی دولت تدبیر و امید اختصاصی ایرنا دریاچه ارومیه شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی آذربایجان غربی دولت تدبیر و امید اختصاصی ایرنا دریاچه ارومیه شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی اخبار کنکور آذربایجان غربی دریاچه ارومیه سیمینه رود رودخانه ها زرینه رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۷۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) تشکیل یک دریاچه فصلی در کویر اصفهان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ناسا پس از نیم‌قرن نقشه آبی زمین را دوباره ترسیم کرد/ عکس
  • (ویدئو) تشکیل یک دریاچه فصلی در کویر اصفهان
  • مرگ تدریجی آب‌بندان‌های مازندران
  • تبدیل مناطق آزاد ویژه اقتصادی مازندران از واردات صرف به دانش فنی و صادرات
  • کاهش ۲ متری تراز آب دریای خزر طی ۲۰ سال گذشته
  • انتقال آب رودخانه ماربر، تیشه‌ای بر ریشه رودخانه و سد کارون۳
  • جلوه گری دریاچه سد حنا در شهر هزار چشمه + فیلم
  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • لایروبی کانال آب‌های سطحی شهرک سعدی