Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@02:51:40 GMT

فرصت پذیرش FATF را از دست ندهید

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۱۶۷۱۷

فرصت پذیرش FATF را از دست ندهید

روزنامه آرمان ملی چهارشنبه ۲۸ آبان گفت وگویی را با بهمن آرمان اقتصاددان منتشر کرد که در گزیده ای از آن می خوانیم: شکست ترامپ و آینده اقتصاد ایران» مهم‌ترین مسأله این روزهای فضای سیاسی و اقتصادی کشور است. این در حالی است که هنوز در قبال سیاست‌های بایدن در برابر ایران ابهامات جدی وجود دارد و مشخص نیست وی با چه رویکردی با ایران برخورد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چنین شرایطی گمانه‌زنی‌ها درباره نتیجه انتخابات آمریکا روی اقتصاد ایران افزایش پیدا کرده و در روزهای گذشته بازار ایران واکنش مثبتی نسبت به این مسأله داشته و قیمت برخی از کالاهای اساسی مردم سیر نزولی به خود گرفته است. اینکه این وضعیت تا چه اندازه در درازمدت ادامه خواهد داشت هنوز در هاله‌ای ابهام قرار دارد. به همین دلیل و برای بررسی مهم‌ترین تحولات اقتصادی ناشی از شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا «آرمان ملی» با دکتر بهمن‌ آرمان، اقتصاددان و معاون سابق بورس تهران گفت‌وگو کرده است.

دکتر آرمان معتقد است: «در کوتاه‌مدت و با احتمال برداشته شدن تحریم‌ها ایران امکان فروش نفت پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که مشکلات روابط بانکی ایران با سیستم بانکی جهانی تا حدودی مرتفع شود و ایران بتواند روابط اقتصادی خارجی خود را بهبود ببخشد. اگر این اتفاقات رخ بدهد روی زندگی مردم تأثیر مستقیم خواهد داشت. البته بهبود نسبی این وضعیت برای ایران بی‌هزینه نخواهد بود». در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

با شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا چــه آیــنده‌ای می‌توان برای اقتصاد ایران که در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ با تحریم‌های گسترده‌ای مواجه بوده است، متصور شد؟

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و رویکرد این کشور در عرصه‌های مختلف برای بسیاری از کشورهای جهان دارای اهمیت است. به عنوان مثال نتیجه انتخابات آمریکا برای کشورهایی مانند چین و روسیه نیز دارای اهمیت است. این وضعیت درباره کشورهای اروپایی نیز وجود دارد. به همین دلیل نیز رهبران این کشورها مواضع متفاوتی نسبت به نتیجه انتخابات آمریکا اتخاذ کرده‌اند. این مسائل نیز به دلیل تأثیرگذاری آمریکا در مناسبات بین‌المللی است. آمریکا کشوری است که یک چهارم اقتصاد جهان به همراه قدرتمندترین نیروی نظامی جهان را در اختیار دارد. این کشور همچنین پیچیده‌ترین سیستم بانکی و اطلاعاتی جهان را در اختیار دارد. به همین دلیل چنین کشوری نمی‌تواند از نظر سیاست‌های اقتصادی و ژئوپلتیکی در مناسبات جهانی بی‌تأثیر باشد. منطقه خاورمیانه در مناسبات جهانی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و ایران نیز به عنوان مهم‌ترین کشور خاورمیانه در این زمینه نقش محوری دارد. به‌رغم اظهارنظرهایی که درباره کاهش نقش نفت در اقتصاد جهانی مطرح می‌شود و صحبت از انرژی‌های تجدیدپذیر است اما مطالعات صورت گرفته چنین مسأله‌ای را تأیید نمی‌کند. براساس آخرین گزارشی که توسط یکی از شرکت‌های بزرگ نفتی جهان منتشر شده است سهم انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۵۰ در همین سطح ۱۰درصد فعلی باقی می‌ماند. این در حالی است که آمریکا اجازه نمی‌دهد انرژی دیگری جایگزین نفت شود.

چرا آمریکا چنین اجازه‌ای نمی‌دهد؟

آمریکایی‌ها همواره از ابزار نفت برای اجرای سیاست‌های خود استفاده کرده‌اند. به همین دلیل نیز سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در این زمینه در منطقه خاورمیانه انجام داده‌اند. در نتیجه منطقه خاورمیانه برای آمریکا از اهمیت بالایی برخوردار است. ایران نیز به عنوان بزرگ‌ترین قدرت منطقه خاورمیانه و کشوری که دارای ویژگی‌های ابرقدرتی است برای آمریکا، چین، روسیه و کشورهای اروپایی دارای اهمیت زیادی است. به همین دلیل نیز حساسیت‌هایی که درباره ایران ایجاد شده تا حدود زیادی طبیعی به نظر می‌رسد. با این وجود برخی تصورات و برداشت‌ها نسبت به انتخابات آمریکا اشتباه است. به‌عنوان مثال این تصور برای عده‌ای به وجود آمده که با پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا این احتمالی وجود دارد که سیاست‌های آمریکا درباره ایران تعدیل شود و در نهایت گشایشی در وضعیت اقتصادی ایران به وجود بیاید. هرچند بنده معتقدم چنین اتفاقی ممکن است در کوتاه مدت و در مقیاس محدود رخ بدهد. با این وجود واقعیت این است که سیاست‌های کلی آمریکا به عنوان یک ابرقدرت با تغییر یک رئیس‌جمهور تغییر پیدا نمی‌کند؛ بلکه این سیاست‌ها همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. برخی در ایران معتقدند جمهوری‌خواهان جنگ‌طلبند و در مقابل دموکرات‌ها ملایم‌تر هستند و از جنگ دوری می‌کنند. این در حالی است که در عمل تفاوتی بین این دو حزب در آمریکا وجود ندارد. به‌عنوان مثال بیل کلینتون رئیس‌جمهوری بود که به حزب دموکرات تعلق داشت اما در دوران ریاست‌جمهوری وی جنگ ویرانگر بالکان اتفاق افتاد. آمریکایی‌ها از زمان جورج بوش پسر به دنبال این بوده‌اند که تغییراتی را در منطقه خاورمیانه به وجود بیاورند و به همین دلیل تلاش کرده‌اند زمینه‌های اقتصادی آن را فراهم کنند.

آمریکا با این سیاست چه هدفی را دنبال می‌کرد؟

هدف اصلی از این سیاست حل مشکل فلسطین به عنوان استخوان لای زخم و مسأله‌ای بود که زمینه جنگ‌های زیادی را در منطقه خاورمیانه به وجود آورده بود. این رویکرد از زمان جورج بوش پسر آغاز شده اما با به قدرت رسیدن باراک اوباما در آمریکا این مسأله تا حدود زیادی به حاشیه رانده شده است. پس از اوباما قدرت در آمریکا به ترامپ رسید که در این دوره تلاش‌هایی در زمینه تنش‌زدایی در زمینه فلسطین به وجود آمد. در طول چهار سال ریاست‌جمهوری ترامپ بین برخی کشورهای عربی از جمله ایالات متحده عربی، بحرین و سودان با اسرائیل روابط سیاسی حالت عادی پیدا کرد. در این زمینه آنچه برای ایران خطرآفرین خواهد بود کند شدن تنش‌زدایی بین کشورهای عربی و اسرائیل است که می‌تواند تنش‌هایی جدیدی به وجود بیاورد و شرایط را برای سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی به مخاطره بیندازد. این وضعیت مورد دلخواه کشورهای اروپایی نیست. براساس اخباری که به تازگی منتشر شده است کشورهای اروپایی به دنبال این هستند که سرمایه‌گذاری‌های خود را در ایران بیشتر از گذشته کنند. این در حالی است که با پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ممکن است تنش‌هایی در این زمینه صورت بگیرد و فرآیند سرمایه‌گذاری کشورهای اروپایی در ایران به عنوان بزرگ‌ترین کشور خاورمیانه تضعیف شود.

آثار کوتاه‌مدت پیروزی بـایدن در انتخابـات ریــاست‌جمهوری آمریکا در اقتصاد ایران چه خواهد بود؟

در کوتاه مدت و با احتمال برداشته شدن تحریم‌ها ایران امکان فروش نفت پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که مشکلات روابط بانکی ایران با سیستم بانکی جهانی تا حدودی مرتفع شود و ایران بتواند روابط اقتصادی خارجی خود را بهبود ببخشد. اگر این اتفاقات رخ بدهد روی زندگی مردم تأثیر مستقیم خواهد داشت. در شرایط کنونی به‌دلیل فقدان رابطه مالی بین ایران و بانک‌های بین‌المللی هزینه تبادل یا هر تراکنش مالی به رقم بی‌سابقه ۳۵درصد رسیده است. این مسأله به معنای آن است که ما هرکالایی که خریداری می‌کنیم علاوه برهزینه آن کالا ۳۵ درصد هزینه اضافی نیز پرداخت می‌کنیم. این احتمال وجود دارد که این وضعیت درکوتاه مدت کاهش پیدا کند. البته بهبود نسبی این وضعیت برای ایران بی‌هزینه نیز نخواهد بود. در چنین شرایطی ایران باید اف‌ای‌تی‌اف را بپذیرد.

واکنش ایــران نسبت به دادن امتیاز به بایدن چه خواهد بود؟

در شرایط کنونی ایران از یک طرف از نظر اقتصادی در وضعیت ضعیفی قرار گرفته و از سوی دیگر در منطقه خاورمیانه با دشواری‌هایی مواجه شده است.

اعمال روش‌هایی در اقتصاد نیز از زمان دولت‌های نهم و دهم در ایران رایج شده است. این وضعیت همچنان هم ادامه دارد و اجازه نمی‌دهد افراد توانمند و نخبه در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی حضور داشته باشند.

در شرایط کنونی بحران‌های اقتصادی به صورت مستقیم روی افزایش آمار طلاق و خودکشی در کشور تأثیرگذار بوده و میزان طلاق و خودکشی را بیشتر از گذشته کرده است. افزایش طلاق و خودکشی نیز پیامدهای اجتماعی و اقتصادی خاص خود را به همراه آورده است. امروز وقت آن رسیده که عقل و منطق در بین مسئولان کشور جایگزین شعار و سخنان سطحی شود. امروز بخش‌هایی از اقتصاد ایران که نقش «لوکوموتیو» اقتصاد ایران را داشتند و همچنین بخش خدمات که حدود ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد از مهم‌ترین بخش‌هایی هستند که تحت‌تأثیر بحران کرونا قرار گرفته‌اند. این مسأله که ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی را بخش خدمات تشکیل می‌دهد نیز یک چالش ساختاری است و نشان‌دهنده عدم‌صنعتی شدن اقتصاد ایران است. مسکن بخش دیگر آسیب‌پذیر اقتصاد ایران است که در چند سال گذشته در رکود کامل قرار داشته است.

برچسب‌ها برجام مجلس یازدهم دولت ایران ترامپ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام مجلس یازدهم دولت ایران ترامپ برجام مجلس یازدهم دولت ایران ترامپ اخبار کنکور انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منطقه خاورمیانه انتخابات آمریکا کشورهای اروپایی سرمایه گذاری اقتصاد ایران همین دلیل کوتاه مدت سیاست ها مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۶۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ندای آزادی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیگیری دیپلماسی اقتصادی با آفریقا پس از آسیا» نوشت: پس از پیگیری دیپلماسی اقتصادی در سفر آیت‌الله رئیسی به پاکستان و سریلانکا، دیپلماسی اقتصادی روز گذشته در تهران، این بار با نگاه به آفریقا دنبال شد. روز جمعه «دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا» باهدف تقویت همکاری‌ها و شناخت دقیق ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود در کشورهای قاره آفریقا در سالن اجلاس سران برگزار شد. نخست‌وزیر بورکینافاسو و معاون رئیس جمهور زیمبابوه، از سران آفریقایی حاضر در این اجلاس بودند. برگزارکننده اصلی این اجلاس، وزارت صمت بود، نهادی که بیش از سایر بخش‌ها وظیفه شناسایی، رصد و پیگیری زمینه‌های همکاری‌های اقتصادی را برعهده دارد. بر این اساس بود که آیت‌الله رئیسی در سخنرانی خود، از این وزارتخانه خواست در مدت ۳ ماه موانع موجود بر سر گسترش روابط اقتصادی با قاره آفریقا شناسایی شده و برای رفع آن به فوریت تصمیم‌گیری شود. رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های گسترده اقتصادی ایران و پیشرفت‌های کشور در ۴۰ سال گذشته، بویژه به ساخت مجموعه سد و نیروگاه در سریلانکا اشاره کرد و خواستار گسترش روابط اقتصادی ایران، این بار با کشورهای قاره آفریقا شد. چراکه به تأکید آیت‌الله رئیسی، برخلاف غرب که به دنبال چپاول این کشورهاست، جمهوری اسلامی ایران به دنبال همکاری با این کشورها و پیشرفت آنهاست.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قیام ۲۰۰ دانشگاه آمریکا علیه جنایات اسرائیل» نوشت: آه ملت مظلوم غزه و مادران داغ‌دیده سرزمینِ اشغال‌شده فلسطین گرفت و کشورهای غربی به ویژه آمریکا را که در حمایت از نسل‌کشی اسرائیل در غزه، از هیچ اقدامی دریغ نکرده‌اند گرفتار کرد. در قرن ۲۱ نزدیک به ۴۰ هزار نفر در غزه به وحشیانه‌ترین شکل قتل‌عام شده‌اند که بیش از ۱۳ هزار نفرشان، کودک و نوزادند. به اعداد دوباره دقت کنید! بیش از ۱۳ هزار نوزاد و کودک در کنار همین تعداد زن و… با سلاح‌ها، دلارها و حمایت‌های بی‌قید و شرط آمریکا و چند کشور غربی دیگر به وحشیانه‌ترین شکل ممکن قتل‌عام شده‌اند. نزدیک به ۷ هزار نفر از این تعداد نیز هنوز اجسادشان زیر آوارهاست و صدها جسد نیز در گورهای جمعی‌اند که بعدها معلوم شد، بسیاری از آنها زنده به گور شده‌اند. و این حجم از قساوت و جنایت -که در نوع خود بی‌سابقه است- به لطف فضای مجازی و گوشی‌های هوشمندی که حالا همه‌جا پیدا می‌شود، چیزی نبود که غرب و صهیونیزم جهانی بتواند با وجود در اختیار داشتن ۸۰ درصد رسانه‌های تأثیرگذار و بزرگ جهان، از دید دنیا پنهان نگه دارد.

قیام دانشگاه‌های آمریکا از همین چند روز پیش و از دانشگاه‌های ییل، هاروارد، کلمبیا و … شروع شد و به سرعت به سایر دانشگاه‌های معتبر و درجه یک آمریکا و جهان سرایت کرد. اکنون نزدیک به ۲۰۰ دانشگاه این کشور به محل اعتراض‌های دانشجویی علیه نسل‌کشی اسرائیل در غزه تبدیل شده و قشر نخبه این کشورهای غربی حالا، پیشرو در محکومیت جنایات اسرائیل در غزه شده‌اند و این یعنی، حاکمان این کشورها نخواهند توانست با زدن انگ «اراذل و اوباش» و «دزد و سارق» سرکوب وحشیانه خود را مشروع جلوه دهد.

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یک‌بار دیگر کنکور ویرانگر!» نوشت: و باز هم کنکور! این غول بی شاخ و بی دم انگار قرار نیست بمیرد. هر سال با مصوبات عجیب و غریب، جان تازه‌ای هم می‌گیرد. حالا چند وقتی می‌شود که این کنکور، سالی دو بار صدها هزار قربانی می‌گیرد؛ خب فربه‌تر هم می‌شود! مافیای هزارتوی این غول بی شاخ و بی دم یک‌بار در هفته‌های منتهی به بهار و یک بار هم در هفته‌های منتهی به تابستان، میلیاردها تومان پول می‌بلعد و یک دوغ گازدار هم رویش! داوطلبان بیچاره هم که دیگر چاره‌ای جز کنکور دادن ندارند، اعتراض خود را به شیوه‌های دیگری بروز می‌دهند؛ یا ثبت‌نام می‌کنند و سر جلسه حاضر نمی‌شوند، یا سر جلسه حاضر می‌شوند و انتخاب رشته نمی‌کنند، یا انتخاب رشته هم می‌کنند و به دانشگاه نمی‌روند! این بلبشوی ناتمام، حالا حواشی به روز شده و دیگری هم دارد.

نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در حالی با فراز و نشیب‌های بسیار تمام شد که هنوز مشخص نیست چه تعداد از حاضران در این آزمون آینده خود را روشن می‌دانند. تنها دو، سه ساعت کافی بود تا دانش‌آموزانی که ۱۲ سال به امید تحصیل در یک رشته مناسب دانشگاهی جهت آینده‌ای متفاوت پشت میز کنکور نشسته‌بودند، دریابند رسیدن به یک آینده روشن همراه با تحصیلات عالیه اصلاً شبیه آن چیزی نبود که تصور می‌کردند. سختی راه، بسیاری را در همان گام نخست دل‌زده کرد. شاید به همین دلیل است که هر ساله تعداد زیادی از متقاضیان بعد از عبور از غول کنکور قید تعیین رشته را هم می‌زنند و مسیر دیگری برای خود باز می‌کنند. سال‌هاست که وعده حذف کنکور، زندگی دانش‌آموزان را متلاطم کرده، خصوصاً قشر ضعیف که آینده خود را در تحصیلات عالیه دانشگاهی می‌بینند، اما مافیای کنکور سال‌هاست بسیاری از آن‌ها را زیر پای خود له می‌کند.

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «ندای آزادی» را برگزید و نوشت: تظاهرات و تحصن‌های دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از مردم غزه، همچنین در محکومیت جنایت‌های اسرائیل به اوج رسیده است و بسیاری از دانشگاه‌های ایالتی این کشور شاهد تظاهرات هستند که این موضوع بسیاری را به یاد تظاهرات‌های ضدجنگ ویتنام در آمریکا انداخته است.

۲۰۰ دانشگاه آمریکا به علاوه برخی دانشگاه‌ها و شهرهای بزرگ در فرانسه، انگلیس، ایتالیا، کانادا و استرالیا، شاهد بی سابقه‌ترین تظاهرات دانشگاهیان و مردم علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه است. در آمریکا ۵۵۰ دانشجو و ده‌ها استاد دانشگاه، مضروب و بازداشت شده‌اند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به تظاهرات و تحصن دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا ضد این رژیم سخنان تندی بر زبان آورد. بنیامین نتانیاهو که از این حد تظاهرات در آمریکا ترسیده است به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا حمله کرد. وی گفت: افراد یهودستیز دانشگاه‌های پیشرو را تصرف کرده‌اند. آنها خواهان نابودی اسرائیل هستند. آنها به دانشجویان یهودی حمله می‌کنند. این یادآور اتفاقی است که در دهه ۱۹۳۰ در دانشگاه‌های آلمان رخ داد. موج محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم فلسطین به فرانسه نیز رسیده است. دانشجویان دانشگاه «ساینس پو» پاریس روز گذشته دست به تحصن و اعتراض زدند و از دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا حمایت کردند.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نگرانی افراطی‌ها از احتمال مذاکره» نوشت: «امنیتی سازی و تولید روایت‌های تهدید انگارانه به تخصصی ویژه برای اسرائیل تبدیل گشته است»؛ این جمله‌ای از محمدجواد ظریف در کتاب اخیر او «پایاب شکیبایی» است که در صفحه ۱۹۱ ذیل تعریف پروژه امنیتی سازی از پرونده هسته‌ای ایران، به تفصیل درباره آن بحث کرده است. این متخصصان بین‌المللی امنیتی سازی در جهان، همواره نیاز به کسانی داشتند که در داخل ایران به وقت لازم پاس‌های مورد نیاز را خدمت شأن ارسال کنند. از جمله این موارد می‌توان به توئیت اخیر کریمی قدوسی اشاره کرد؛ توییتی که ناگزیر شد برای رفع و رجوع آن، از طریق اکانت‌های سایبری «مصاف» ابتدا انکار و بعد مسئولیتش را بپذیرد و توجیه کند. اما سوال اصلی این است: چرا ناگهان از کریمی قدوسی تا کیهان نگران شدند؟ چرا نماینده افراطی مشهد در پازلی بازی می‌کند که حتی روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت نیز علیه آن موضع‌گیری می‌کند؟

صهیونیست‌ها از ابتدای پرونده هسته‌ای ایران، به دنبال پاس‌هایی می‌گشتند که با دستاویز کردن آنها، از ایران یک تهدید جهانی بسازند. این پاس‌ها همواره از داخل برای آنها ارسال می‌شد. موارد متعددی که نمی‌توان درباره نیت ارسال کنندگان به صورت واضح و روشن قضاوت و داوری داشت. جواد کریمی قدوسی که به عنوان نماد مخالفت با برجام، روزگاری با تصویب طرح «اقدام راهبردی رفع تحریم‌ها» گفته بود: «این طرح میخ آخر بر تابوت برجام بود»، روز دوشنبه سوم اردیبهشت از خواب برخاست و در توئیتر خبر داد: «در صورت صدور اذن، تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله می‌باشد». این توئیت هم زمان بود با اظهارات «گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی که در مصاحبه با دویچه وله گفته بود: «ایران «چند هفته و نه چند ماه» برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد». تمام هدف صهیونیست‌ها در بیش از دو دهه اخیر که پرونده اتمی ایران گشوده شده، این است که به جهان اثبات کنند ایران به دنبال سلاح اتمی است. در حالی که در نقطه مقابل، ایران تالش می‌کرد اثبات کند این دروغ بزرگ اسرائیلی هاست تا غرب را وادار به حمایت همه جانبه از اسرائیل کنند.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حفره‌های تأمین مالی» نوشت: فرهاد نیلی، اقتصاددان در رویداد رونمایی از سومین گزارش مدیران عامل که به همت «ایلیا» تهیه شده است، یک تصویر بزرگ و جامع از حفره‌های اصلی جریان نقدی را در ۶ بلوک اصلی به تصویر کشید. این ۶ بلوک اصلی شامل تراز مالی دولت، اقتصاد دلاریزه شده، بخش پولی و اعتباری، اقتصاد سیاسی، موقعیت مالی شرکت‌ها و بخش واقعی اقتصاد است. در زیر پوست هر یک از بلوک‌ها، جریان‌هایی وجود دارد که در نهایت اثر خود را در جریان نقدی اقتصاد می‌گذارد. نیلی در این همایش تاکید کرد: «این مشکلی که در گزارش سالانه مدیران عامل به‌عنوان چالش جریان نقدی مطرح شده، موضوع مهمی است و ممکن است در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ ماندگار شود.» او افزود: «متاسفانه رفع این مشکل اولویت سیاست‌گذار نیست. بنابراین باید از طریق راه‌حل‌های موضعی آن را برطرف کرد و نباید اجازه داد مسأله‌ای که با تدابیری قابل حل است، با سرایت به بخش واقعی به مساله بلندمدت اقتصاد تبدیل شود.»

کد خبر 748210

دیگر خبرها

  • ۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به ۲ زبان ترجمه شد
  • معرفی ۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به سرمایه‌گذاران
  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • حماس: احتمال پذیرش طرح صهیونیست‌ها پایین است 
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های اقتصادی استان یزد در نمایشگاه ایران اکسپو ارائه می‌شود
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • ندای آزادی
  • گیلان با ۹۰ همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد