Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سامانه «فارس من» سامانه‌‌ای است که مخاطبان خبرگزاری فارس می‌توانند از طریق آن مشکلات خود در تمام حوزه‌ها را مطرح کنند تا خبرنگاران خبرگزاری این مشکلات را پیگیری کرده و پاسخ آن را از مسؤولان دریافت کنند.

مخاطبان خبرگزاری فارس موضوع «لزوم تسریع در شروع عملیات اجرایی راه آهن اردبیل ـ پارس آباد» و «راه‌آهن اردبیل-پارس‌آباد از ارشق و رضی عبور کند» را مطرح کرده و از خبرگزاری فارس خواستار پیگیری این موضوع شدند که خبرنگاران نیز برحسب وفای به عهد آن را در دستور کار قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راه آهن به‌دلایل متعددی تبدیل به یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های حمل و نقل در دنیا گشته که یکی از آن‌ها امنیت و دقت بسیار بالا برای انتقال مسافر و کالا است؛ دیگر مورد بسیار موثر صرفه‌جویی ۵۰ تا ۷۰ درصدی در انرژی مورد نیاز نسبت به ترابری جاده‌ای است. جالب است بدانید یک خط راه‌آهن دو ریلی می‌تواند در یک زمان مشخص از یک بزرگراه چهارخطه هم بیشتر مسافر یا کالا جابه‌جا کند.

حال با توجه به موارد فوق، وقتی به وضعیت استان اردبیل می‌نگریم، به لزوم احداث و بهره‌برداری راه آهن در این منطقه بیشتر پی می‌بریم؛ اردبیل به لحاظ ژئوپلیتیک در وضعیت آب و هوایی و ساختار جغرافیایی خاصی قرار دارد که وجود راه آهن می‌تواند در توسعه حمل و نقل کالا و مسافر بسیار موثر باشد.

فلذا امروز استان اردبیل، برای صنعت، گردشگری، اشتغال و در یک کلام پیشرفت، به راه مناسب و راه آهن نیازمند است، اگر به این مهم که این استان، در منطقه‌ی مرزی قرار گرفته توجه کنیم، فرصت‌های متعدد اقتصادی پدید آمده از راه آهن را غنیمتی بزرگ خواهیم شمرد.

پروژه راه آهن اردبیل ـ میانه، بخشی از پروژه‌ی راه آهن میانه - اردبیل ـ پارس آباد به طول ۱۷۵ کیلومتر برای اتصال مرکز استان اردبیل به راه آهن ریلی کشور است که ‌به‌دلیل عبور از مناطق کوهستانی، دارای مشخصات فنی و حجم‌های عملیاتی بسیار بالا بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به احداث ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۴ کیلومتر و پل‌های خاص و بزرگ با مجموع حدود ۶ کیلومتر اشاره کرد و عملیات اجرایی این پروژه از سال ۸۴ در این استان آغاز شد و پس از وقفه‌ای طولانی با تخصیص اعتبارات لازم به گفته مسؤولان تا خرداد ماه سال ۱۴۰۰ به اتمام می‌رسد.

با توجه به پتانسیل‌های اقتصادی اعم از کشاورزی، گردشگری، صنعتی و... موجود در استان اردبیل و حجم بالای مبادلات تجاری ایران با کشور جمهوری آذربایجان و حوزه قفقاز، احداث خط ریلی اردبیل به پارس آباد و اتصال آن به خطوط ریلی کشور جمهوری آذربایجان توجیه اقتصادی داشته و از این رو احداث این خط ریلی با توجه به مزایای آن برای دو کشور ایران و آذربایجان مورد توجه مسؤولان هر دو کشور قرار گرفته است.

بسیاری از کارشناسان و برخی از نمایندگان و مسؤولان استان اردبیل بر این باورند که عدم اتصال این خط ریلی به شمال استان (پارس آباد) این پروژه ریلی اردبیل- میانه را ابتر خواهد گذاشت.

راه آهن اردبیل به پارس آباد استان اردبیل را از بن بست خارج می‌کند

حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی در خرداد ماه سال جاری در جمع خبرنگاران با اشاره به لزوم اتصال خط ریلی اردبیل به شمال استان بیان کرد: اتمام پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه جزء اولویت‌های اصلی ما است و در ادامه اتصال این خط ریلی به شمال استان و پارس‌آباد می‌تواند استان اردبیل را از بن بست خارج کرده و کریدور شمال به جنوب کشور باشد.

اما باتوجه به اینکه احداث این خط ریلی در دستور کار مسؤولان قرار گرفته است اکبر بهنام‌جو، استاندار اردبیل در اسفند ماه سال ۹۷ با اشاره به اهمیت اتصال راه آهن اردبیل میانه به پارس‌آباد و وضعیت نهایی اجرای این طرح گفته بود: مطالعات قرارگاه خاتم الانبیاء برای اتصال پروژه راه آهن اردبیل به پارس آباد و آسیای میانه در حال انجام است که طرح مطالعاتی آن تا ۶ ماه آینده به اتمام می‌رسد.

وی همینطور در ۱۸ بهمن ماه سال گذشته در جلسه شورای اداری شهرستان پارس‌آباد بیان کرده بود: راه‌آهن اردبیل - پارس آباد تداوم راه آهن اردبیل - میانه بوده و تلاش بر این است هر چه سریع‌تر با تأمین اعتبار این پروژه از طریق خط ریلی پارس آباد به شبکه جهانی وصل شویم.

وی بارانداز ریلی پارس‌آباد را تحول اساسی در اقتصاد و اشتغال زایی منطقه دانسته و اعلام کرده بود که طرح مطالعاتی آن نیز در حال اتمام بوده و در سال آتی اجرایی خواهد شد.

وی هم چنین در مرداد ماه سال جاری با اشاره به صدور مجوز ماده ۲۳ برای احداث این خط ریلی بیان کرد: مجوز ماده ۲۳ در خصوص اتصال راه آهن اردبیل به پارس آباد صادر شده و اقدامات مطالعاتی توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا انجام گرفته و این طرح هم اکنون با توجه به ایجاد واحدهای صنعتی و تولیدی دارای توجیه اقتصادی است.

صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز در ۲۷ آبان سال‌جاری و در جریان سفر سردار محمد، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا(ص) به استان اردبیل با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای اجرای ۶ پروژه جدید در استان با قرارگاه خاتم، یکی از این پروژه‌ها را مطالعه و اجرای پروژه راه آهن اردبیل- پارس آباد دانست.

مسؤولان پاسخگو باشند

تمامی این موارد نشان‌دهنده اهمیت احداث این خط ریلی است، با توجه به ثبت ۲ موضوع مربوطه به‌عنوان سوژه مردمی در سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس و نظر به ضرورت پیگیری موضوع مردمی با توجه به حمایت‌های بالا از سوژه، خبرنگاران خبرگزاری فارس در صدد تماس و دریافت پاسخ کامل از مسؤولان اداره کل راه و شهرسازی و استانداری اردبیل برآمدند.

البته پس از یک ماه پیگیری مکرر از طریق روابط عمومی استانداری اردبیل و هم چنین دفتر معاونت عمرانی استانداری اردبیل جهت دریافت پاسخی کامل به موضوع سوژه مطرح شده توسط مردم، متاسفانه جوابی در خصوص سوژه‌های ثبت شده دریافت نشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، احداث این خط ریلی و اتصال استان اردبیل به جمهوری آذربایجان می‌تواند نقش بسیار مهمی را در توسعه اقتصادی استان اردبیل ایفا کند و به یکی از کریدورهای مهم ریلی شمالغرب کشور تبدیل شود.

در کنار آن با توجه به پتانسیل‌های اقتصادی موجود در استان اردبیل همانند تولید سالانه بیش از ۴ و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، جاذبه‌های گردشگری و توریستی فراوان، وجود پتانسیل‌های بسیار در کشت و صنعت مغان و وجود پایانه مرزی در بیله سوار و هم‌چنین در صورت ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی در شمال استان زمینه فعالیت‌های اقتصادی بیشتری در این منطقه به وجود آمده و سبب تحول عظیمی در توسعه اقتصادی استان اردبیل خواهد شد و همین عوامل نشان دهنده اهمیت بالا و دو چندان احداث خط ریلی اردبیل به پارس آباد را نشان می‌دهد که امیدواریم بیش از پیش مورد توجه مسؤولان امر قرار گیرد.

با توجه به اهمیت سوژه مردمی، خبرنگاران فارس همچنان پیگیر مطالبه آنان خواهند بود که امیدواریم مسؤولان امر پاسخگوی این مطالبه باشند.

انتهای پیام/3463/

منبع: فارس

کلیدواژه: اردبیل فارس من گردشگری راه آهن اردبیل به میانه پروژه راه آهن اردبیل اردبیل به پارس آباد خبرگزاری فارس استان اردبیل قرارگاه خاتم ریلی اردبیل شمال استان ماه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۳۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۸۰۰۰ متر مربع از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ سید جلال‌الدین جوانمردی اظهار کرد: مبارزه با پدیده شوم زمین‌خواری و تخریب منابع طبیعی از اولویت‌های مجموعه انتظامی است و برخورد با مجرمان این حوزه همواره در دستور کار پلیس قرار دارد.

وی با بیان اینکه پس از دریافت خبر تصرف اراضی ملی توسط فردی در یکی از روستاهای بخش رحیم‌آباد، پیگیری موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت، افزود: مأموران آگاهی به همراه کارشناس اداره منابع طبیعی به محل مورد نظر اعزام و مشخص شد، متهم ۸ هزار متر مربع از اراضی ملی را به تصرف خود درآورده و به صورت غیرقانونی آن را به وسیله بلوک و پرچین محصور کرده است.

فرمانده انتظامی رودسر از معرفی متهم ۴۴ ساله این پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی خبر داد و با اشاره جمع‌آوری کلیه آثار تجاوز و رفع تصرف اراضی مورد نظر با حکم قضائی، بیان کرد: کارشناسان ارزش تقریبی این زمین‌ها را بیش از ۵۰ میلیارد ریال برآورد کردند.

کد خبر 6091218

دیگر خبرها

  • ضبط مناظره دو نامزد حوزه انتخابیه پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز
  • مشارکت ۵ میلیارد دلاری قرارگاه خاتم‌ با خارجی‌ها
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر مربع از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • اجرای ۴۲۵ میلیارد تومان طرح آبرسانی در روستاهای لرستان
  • مسؤولان اصفهان عزمی جدی برای ساماندهی منطقه جوی‌آباد ندارند
  • طولانی ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می شود
  • تکمیل راه آهن دورود - خرم آباد از منابع مختلف پیگیری می شود
  • واژگونی خودروی پژو پارس در «صفی‌آباد» یک مجروح برجا گذاشت