Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-26@14:29:14 GMT

عصبانیت سهامداران از « عالیجناب » بورس

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۹۸۷۹۵

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  با شروع معاملات دیروز بازار سرمایه در حالی که در مرحله پیش‌گشایش تقاضا بسیار بیشتر از عرضه بود، اما با شروع معاملات عرضه در نمادهایی چون شستا، فارس و فملی باعث شد تا شاخص کل روندی نزولی پیدا کند. بسیاری از سهامداران فعال در فضای مجازی مقصر اصلی ریزش دیروز بازار را «عالیجناب» دیروز یا همان شستا معرفی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنان وعده و وعید مدیران شرکت تامین اجتماعی و تاکید آنان بر حضور جدی بازارگردان این نماد را یادآور شدند و از اینکه این وعده‌ها پوچ بوده انتقاد کردند.

 

به‌عنوان مثال محمد خبری‌زاد، یکی از فعالان بازار سرمایه مصاحبه‌های اخیر مدیران شرکت‌های بورسی را بازنشر کرد و گفت: «ای‌کاش بخش حقوقی سازمان بورس به مصاحبه و وعده‌های مدیران شرکت‌های بورسی نیز ورود می‌کرد.

 

اینکه همه جا مصاحبه کنی و بگویی از سهم حمایت می‌شود (حتی اگر واقعا حمایت شود)، تخلفی بزرگ و جهت دادن به بازار است. بگذریم از اینکه حمایت نمی‌شود و هدف از آن مصاحبه فقط..» امیر فهیمی، دیگر فعال بازار سرمایه هم در همین راستا در توییتر خود نوشت: ‌«خوبه چندماه به بهانه بازارگردان نداشتن، شستا رو باز نکردن  اما...»

 

نوید قدوسی هم با هشتگ شستا توییت زد: «به نظرم یکی از ماژول‌های آموزش بورس باید معرفی مدیران شرکت‌های بورسی باشه تا مردم بهتر بتونن حرف، ادعا، قول و وعده و وعید اونها رو ارزیابی کنند.» یکی دیگر از کاربران توییتر مصاحبه قدیمی مدیرعامل شرکت تامین اجتماعی را بازنشر کرد و نوشت: «مدیرعامل شستا یادتونه می‌گفت ۵ تومن می‌ارزه! الان رو ۲۹۰۰ جمعش نمی‌کنه.» او با یادآوری این مصاحبه از سهامداران خواست فقط با تحلیل خودشان معاملات کنند و به مصاحبه‌های اینچنینی اعتماد نکنند.

 

سایر کاربران بورسی فضای مجازی هم به رفتار حقوقی‌های «شستا» معترض بودند و با زبان کنایه و طنز به اتفاق دیروز بازار واکنش نشان دادند. مثلا یکی از آنان با تاکید بر اینکه شستا مقصر اصلی ریزش دیروز بازار بود نوشت: «شستا یک زمانی عالیجناب بود، ولی الان یک ‌گدای تمام عیار شده.» دیگری نیز در پاسخ به کاربری که مانند سایرین علت ریزش دیروز شاخص کل را رفتار حقوقی‌های شستا دانسته بود، نوشت: «حال کلیت بازار می‌خواد خوب بشه ولی بزرگانی مثل شستا قراره خرابش کنن!»

 

در این میان اما برخی فشار فروش دیروز بازار را به پذیرش شکست در انتخابات از سوی ترامپ نسبت دادند. مثلا کاربری به اسم فیروزه نوشت: « نظرم کاملا شخصی است، به نظرم دلیل فشار فروش لیدرهای امروز بازار می‌تواند کاهش دلار باشد. از طرفی هم ترامپ شکست خود را پذیرفته و صرافی ملی هم با گپ‌ منفی باز کرد. امروز کاملا هیجانی رفتار شده پس توصیه دارم مراقب سهم‌های ارزنده تون باشید.»‌

 

سعید اسلامی ‌بیدگلی، عضو شورای‌عالی بورس‌

کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران از مدیران عامل نهادهای مالی و مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری عضو این کانون درباره دامنه نوسان قیمت نظرسنجی کرده. ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان بازشدن دامنه نوسان را مفید می‌دانند.

 

مهدی رباطی، فعال بازار سرمایه

در زمان شروع رشد بازار میانه آن و اکنون در دوره رکود تاکید کردم و مجددا تاکید می‌کنم. بازار سرمایه و بورس که تا ۵ سال قبل اهمیتش از کی‌روش کمتر بود اکنون به لطف اقتصاد بدون نفت به موضوعی مهم در عرصه سیاست‌گذاری اقتصادی تبدیل شده و یقین دارم عامل موثر در انتخابات ١۴٠٠ خواهد بود.

 

اقتصادنیوز

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: توییتر توییتر شستا بورس اقتصاد جام نیوز سهام مدیران شرکت دیروز بازار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۸۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

طبق مصوبه مجلس مالیات بر عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بها بازار (بورس)‌ها و بازار‌های خارج از بها بازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیست.

به گزارش اکوایران، ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی و ماده ۱۲ به همراه ۸ تبصره این طرح از سوی مجلس اصلاح شد.

بر اساس این گزارش، طبق تبصره ۷ مقرر شد عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بورس‌ها و بازار‌های خارج از بورس مانند صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک، مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا مشمول مالیات نخواهد بود.

تبصره ۷ ماده ۱۲ به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۷- عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بهابازار (بورس)‌ها و بازار‌های خارج از بهابازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا، مشمول مالیات موضوع این فصل نیست.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی سوداگر را کسی عنوان کرد که با نیت سوء استفاده وارد بازار می‌شود و حجم وسیعی از ارز و طلا و خودرو را خریداری کرده تا به عنوان مثال سه ماه بعد به چند برابر قیمت فروخته و سود ببرد که در صورت تصویب، اجرای این طرح مانع از این کار می‌شود.

وی تصریح کرد: در واقعیت تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند آن هم مربوط به کسانی است که مالیات نمی‌دهند و فقط سود‌های کلان برده و از شرایط سخت تورمی سوء‌استفاده می‌کنند.

تاثیر مالیات بر سوداگری بر بازار‌ها

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، از اجرا و تاثیر قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز، مسکن، خودرو و طلا و تاثیرش بر رونق بازار بورس در روز گذشته، چهار اردیبهشت، خبر داد. لایحه مذکور، امروز پس از اصلاحیه ایرادات توسط شورای نگهبان، به تصویب رسید.

پور ابراهیمی با اشاره به این موضوع که ورود منابع به بازار دلالی موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود، عنوان کرد: عملا بازار سوداگری به بازار افزایش قیمت‌ها تبدیل شده است که به شدت معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این طرح تلاش شده چهار دارایی شامل خودرو، طلا، ارز و مسکن را مشمول قانون قرار دهیم که باعث می‌شود اثر آن‌ها در حوزه سوداگری به کمترین حد برسد.

وی گفت: کلیه معاملاتی که با هدف سوداگری در حوزه املاک، ارز، طلا و خودرو صورت می‌گیرد، پس از تبدیل شدن این طرح به قانون، مهار می‌شود. رفتن منابع به سمت اقتصاد واقعی، تولید و اشتغال را در نظام اجرایی کشور عملیاتی می‌کند.

دیگر خبرها

  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 
  • مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • بورس تغییر جهت داد
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟