Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@01:26:46 GMT

مصرف کاکائو توانایی ذهنی را افزایش می‌دهد

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۰۰۹۱۷

مصرف کاکائو توانایی ذهنی را افزایش می‌دهد

از آنجا که در نوشیدنی‌های کاکائویی فلاوانول وجود دارد مصرف این نوشیدنی‌ها می‌تواند توانایی ذهنی افراد را افزایش دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، محققان انگلیسی و آمریکایی اخیرا دریافته‌اند افراد بزرگسالی که پیش از انجام امور دشوار یک نوشیدنی کاکائویی حاوی مقادیر بالای فلاوانول استفاده کرده بودند، در انجام وظایف دشوار شناختی بهتر عمل می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از مصرف کاکائوی غنی از فلاوانول، میزان اکسیژن رسانی خون در قشر پیشانی مغز شرکت کنندگان افزایش می‌یابد و از آنجا که این بخش نقشی اساسی در شناخت و تصمیم گیری دارد آنها می‌توانند بهتر تصمیم بگیرند و کار خود را بهتر انجام دهند.

فلاوانول‌ها آنتی اکسیدان هستند و در چای، تمشک آبی، سیب، گلابی، گیلاس و بادام زمینی و همچنین در دانه‌های درخت کاکائو به وفور یافت می‌شوند.

آنها در حال حاضر به دلیل اثرات مفید خود بر سلامت قلب و عروق شناخته شده‌اند و این در حالی است که در سال ۱۹۹۳ یک مطالعه رابطه منفی بین مصرف آنها و ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را نشان داده بود.

اما این مطالعه جدید اولین مطالعه‌ای است که تأثیر مثبت فلاوانول‌ها را بر عملکرد عروق مغزی و عملکرد شناختی در بزرگسالان جوان سالم پیدا کرده است.

دکتر "کاتارینا رندیرو"(Catarina Rendeiro) از دانشگاه بیرمنگام انگلیس گفت: فلاوانول‌ها مولکول‌های کوچکی هستند که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات و همچنین کاکائو یافت می‌شوند. آنها رنگ‌های شاد و روشن به میوه‌ها و سبزیجات می‌دهند و بر نحوه عملکرد عروقی بدن تاثیر مثبت می‌گذارند. طی این مطالعه ما می‌خواستیم بدانیم که آیا فلاوانول‌ها به عروق مغزی نیز کمک می‌کنند یا خیر و آیا این می‌تواند تأثیر مثبتی بر عملکرد شناختی داشته باشد.

دکتر رندیرو با همکاری استادان روانشناسی "دانشگاه ایلینوی در اربانا-شمپین در ایالات متحده"، ۱۸ مرد بین ۱۸ تا ۴۰ سال را مورد بررسی قرار دادند.

هیچ یک از شرکت کنندگان سیگار مصرف نمی‌کردند و به هیچ بیماری مغزی، قلبی، عروقی یا تنفسی مبتلا نبودند.

محققان گفتند: به دلیل اینکه چرخه قائدگی زنان می‌تواند سبب نوساناتی در هورمون زنان شود و بر نتایج داده‌های عروقی تاثیر بگذارد، به همین دلیل طی این مطالعه آنها را مورد بررسی قرار ندادیم.

محققان شرکت کنندگان را قبل از مصرف کاکائوی سرشار از فلاوانول در دو آزمایش جداگانه مورد آزمایش قرار دادند. در یک آزمایش در آن افراد کاکائو غنی از فلاوانول دریافت کردند و در دیگری کاکائوی فرآوری شده با مقدار بسیار کمی فلاوانول مصرف کردند.

حدود دو ساعت پس از مصرف کاکائو، محققان آزمایشی را آغاز کردند تا میزان گردش خون مغز شرکت کنندگان را به چالش بکشند.

این آزمایش شامل تنفس پنج درصد دی اکسید کربن(تقریباً ۱۰۰ برابر غلظت طبیعی هوا) که تأثیری به نام "هیپرکاپنیا "(hypercapnia) ایجاد می‌کند، بود. این یک روش استاندارد برای به چالش کشیدن عروق مغز برای تعیین میزان پاسخ آن است.

محققان گفتند، بدن به طور معمول با افزایش جریان خون در مغز واکنش نشان می‌دهد. این روش اکسیژن بیشتری وارد بدن می‌کند و همچنین به مغز اجازه می‌دهد تا دی اکسید کربن بیشتری را از بین ببرد.

سپس محققان از روش طیف سنجی غیرتهاجمی فروسرخ نزدیک(روشی که در آن از نور برای ثبت تغییرات در سطح اکسیژن رسانی خون استفاده می‌شود) برای ردیابی افزایش اکسیژن در قشر پیشانی و بررسی اینکه مغز به خوبی از خود در برابر دی اکسید کربن محافظت می‌کند یا خیر استفاده شد. قشر پیشانی در برنامه ریزی، تنظیم رفتار و تصمیم گیری نقش اساسی دارد.

هر شرکت کننده قبل و بعد از نوشیدن یک نوشیدنی کاکائو در دو نوبت آزمایش مذکور را انجام داد و در یکی از موارد، نوشیدنی با فلاوانول غنی مصرف کرد.

پس از آزمون، از شرکت کنندگان خواسته شد تا تعدادی از آزمون‌های شناختی پیچیده را تکمیل کنند.

محققان دریافتند اکثر شرکت کنندگان پس از مصرف نوشیدنی کاکائویی غنی از فلاوانول، واکنش اکسیژن رسانی مغزی قوی‌تر و سریع‌تری داشتند.

دکتر رندیرو گفت: سطح اکسیژن رسانی در افرادی که کاکائو با فلاوانول بالا مصرف کرده بودند در مقایسه با افرادی که کاکائو با فلاوانول کم مصرف کرده بودند، بیش از سه برابر بیشتر بود و پاسخ اکسیژن رسانی نیز حدود یک دقیقه سریع‌تر بود.

با این وجود هیچ تفاوت قابل اندازه گیری در عملکرد در کارهای آسان‌تر وجود نداشت که رندیرو گفت: این نشان می‌دهد که فلاوانول‌ها فقط ممکن است در هنگام انجام کارهای شناختی پیچیده مفیدتر باشند.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Scientific Report" منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کاکائو مغز شرکت کنندگان اکسیژن رسانی فلاوانول ها مصرف کاکائو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۰۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است

ایتنا - محققان ام‌آر‌ای مغز شرکت‌کنندگان با میانگین سنی ۵۷ سال را که بین سال‌های ۱۹۲۵ تا ۱۹۶۸ متولد شده بودند، در بازه زمانی بین مارس ۱۹۹۹ تا نوامبر ۲۰۱۹ بررسی کردند و با ارزیابی اسکن مغز سه هزار و ۲۲۶ شرکت‌کننده (۵۳ درصد زن و ۴۷ درصد مرد) به یک الگوی قابل‌توجه رسیدند: حجم مغز (حجم داخل جمجمه) به‌آرامی اما پیوسته افزایش می‌یابد.
«مغز بزرگ برَد را ببینید!» چقدر آگاه و باهوش است

شاید بسیاری از شما این جمله معروف فیلم «داستان عامه‌پسند» (Pulp Fiction) به کارگردانی کوئنتین تارانتیونو را به خاطر داشته باشید. امروز محققان بر این باورند که احتمال دارد این ادعای فیلم واقعیت داشته باشد، چرا که نتایج یک پژوهش اخیرا نشان داده مغز انسان ممکن است به مرور زمان بزرگ‌تر شود.

به گزارش نیویورک‌پست این نتایج می‌تواند به پیشگیری یا کاهش خطر ابتلا به زوال عقل ناشی از افزایش سن کمک کند.

دانشمندان دانشگاه یوسی دیویس هلت (UC Davis Health) دریافته‌اند حجم مغز افرادی که در دهه ۱۹۷۰ متولد شده‌اند، از مغز افرادی که در دهه ۱۹۳۰ متولد شدند، ۶.۶ درصد و مساحت آن هم ۱۵ درصد بیشتر است. این پژوهش در ماه مارس در مجله مغز و اعصاب جاما (JAMA Neurology) منتشر شد.

چارلز دی کارلی، نویسنده این مطالعه و استاد برجسته مغز و اعصاب در دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «در تعیین اندازه مغز، ژنتیک نقش مهمی ایفا می‌کند، اما نتایج ما نشان داد که عوامل خارجی مانند عوامل بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی هم ممکن است تاثیر داشته باشند.»

 
محققان به این منظور شواهد به‌دست‌آمده از «تحقیق قلب فرامینگهام» (Framingham Heart Study) را بررسی کردند؛ مطالعه‌ای بلندمدت درباره عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی و عروقی که از سال ۱۹۴۸ در شهر فرامینگهام ایالت ماساچوست در ایالات متحده آغاز شد و حدود ۷۵ سال ادامه یافت و در حال حاضر شرکت‌کنندگان نسل دوم و سوم را بررسی می‌کند.

محققان ام‌آر‌ای مغز شرکت‌کنندگان با میانگین سنی ۵۷ سال را که بین سال‌های ۱۹۲۵ تا ۱۹۶۸ متولد شده بودند، در بازه زمانی بین مارس ۱۹۹۹ تا نوامبر ۲۰۱۹ بررسی کردند و با ارزیابی اسکن مغز سه هزار و ۲۲۶ شرکت‌کننده (۵۳ درصد زن و ۴۷ درصد مرد) به یک الگوی قابل‌توجه رسیدند: حجم مغز (حجم داخل جمجمه) به‌آرامی اما پیوسته افزایش می‌یابد.

بر این اساس، در طول دهه ۱۹۳۰، متوسط حجم مغز یک هزار و ۲۳۴ میلی‌مترمکعب بود اما در دهه ۱۹۷۰ میانگین حجم مغز به یک هزار و ۳۲۱ میلی‌مترمکعب رسید که افزایشی ۶.۶ درصدی را نشان می‌دهد. سطح قشر مغز (سطح مغز) هم افزایش یافت و از دو هزار و ۵۶ سانتی‌مترمربع در متولدهای دهه ۱۹۳۰، به دو هزار و ۱۰۴ سانتی‌متر مربع در متولدان دهه ۱۹۷۰ افزایش یافت.

محققان این افزایش اندازه را در ماده خاکستری، ماده سفید و هیپوکامپ مغز (بخشی از مغز که با یادگیری و حافظه مرتبط است) نیز مشاهده کردند.

دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که این نتایج دلگرم‌کننده‌اند، زیرا می‌توانند به معنای کاهش زوال عقل ناشی از افزایش سن، مانند آلزایمر باشند. به این معنی که داشتن مغز بزرگ‌تر می‌تواند نشان‌دهنده بهبود رشد و سلامتی مغز باشد، همچنین از ذخیره مغزی بزرگ‌تری خبر می‌دهد و ممکن است آثار دیرهنگام بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر و زوال عقل را که به افزایش سن مربوط می‌شوند،‌ کاهش دهد.

دیگر خبرها

  • کشف موجوداتی که 540 میلیون‌ سال قبل اقیانوس‌های زمین را نورانی می‌کردند (+عکس)
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • محققان : مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • رانندگی بعد از قلیان اکسیژن ممنوع!/ بیش از ۱۵ سال روی قلیان اکسیژن مطالعه شده است
  • ۷ نوشیدنی خوشمزه که میل به شکر را در شما به صفر می‌رساند
  • مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • هوجیچا ؛ از چای سبز برشته شده ژاپنی تا تقویت عملکرد شناختی!
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟