Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخستین واحد پیش‌ ساخته فرآورش نفت در کشور از طریق ویدئوکنفرانس و با فرمان رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسمی رسید.

این واحد فرآورشی (Skid-Mounted) که امروز (پنجشنبه، ششم آذرماه) به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید، در قالب قرارداد اجاره و خرید خدمات فرآورش نفت (۱.۲۸۵ دلار به ازای هر بشکه) با بخش خصوصی (خارجی) ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارزش قرارداد امضاشده ۴۷ میلیون دلار، محل ساخت ضلع جنوبی میدان نفتی آزادگان جنوبی (غرب کارون)، تعداد چاه‌های تغذیه‌کننده ۳۵ حلقه و ظرفیت فرآورش آن روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت است که قابلیت توسعه تا ۸۰ هزار بشکه نیز وجود دارد.

از دیگر نکات قابل اشاره در این واحد، روش کار است که نفت با استفاده از بخار آب بسیار گرم (Superheat) به‌منظور تغییر و تبادل دما فرآورش می‌شود، همچنین احداث این واحد در زمان ساخت برای ۴۰۰ نفر و در زمان بهره‌برداری برای ۱۰۰ نفر اشتغال‌زایی به همراه داشته است.

جذب سرمایه خارجی در اوج تحریم‌ها، احداث سریع (در کمتر از یک سال) و کمک به افزایش ظرفیت تولید در یک میدان مشترک (آزادگان جنوبی)، شاخص‌ترین ویژگی‌های Skid Mounted احداث‌شده در غرب کارون به شمار می‌رود، همچنین این تجربه موفق سبب شد بیژن زنگنه، وزیر نفت تیرماه امسال دستورعمل الزام به تغییر روش ساخت و نصب واحدهای فرآورش پیش‌ساخته را با اهدافی از جمله رفع تنگناهای موجود در عملیات بهره‌برداری، شتاب در اجرای طرح‌های مصوب و تحقق به‌موقع اهداف تعیین‌شده، حمایت از انتقال فناوری، ساخت داخل و توسعه فناوری ملی در این زمینه، کاهش تصدی شرکت ملی نفت ایران و بهبود شاخص‌های اقتصادی و استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی ابلاغ کند.

دستورعملی که در آن تأکید شده است برگزاری مناقصه یا امضای قرارداد به هر ترتیب برای اجرای واحدهای بهره‌برداری یا نمک‌زدایی نفت در خشکی (به جز موارد استثنا) نباید به روش متعارف گذشته انجام شود. این رویکرد با انجام اقدام‌هایی از جمله تدوین چارچوب همسان قراردادی، تدوین مجموعه الزام‌های فنی و بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌ئی)، تدوین الگوی ارزیابی صلاحیت شرکت‌های متقاضی و برگزاری فراخوان مربوطه در فاز اجرا قرار دارد.

به گزارش «انرژی امروز» از شانا، همسو با این هدف بهمن‌ماه پارسال نیز قرارداد ساخت دومین واحد فرآورش سیار در میدان نفتی آزادگان جنوبی به روش BOO ساخت، تملک، بهره‌برداری (Build – Own – Operate) بین شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و جهاد دانشگاهی امضا شد. ظرفیت فرآوری این تأسیسات (Skid-mounted) روزانه ۵۰ هزار بشکه و ۱۵ ماه برای طراحی و ساخت آن در نظر گرفته شده و مدت بهره‌برداری این طرح نیز سه ساله و تا پنج سال قابل تمدید عنوان شده است.

برچسب هامیدان نفتی آزادگان جنوبی واحد پیش‌ ساخته فرآورش نفت

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: میدان نفتی آزادگان جنوبی واحد پیش ساخته فرآورش نفت آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو آزادگان جنوبی بهره برداری فرآورش نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۱۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرغداری ۲۰ هزار قطعه‌ای در نمین به بهره برداری رسید

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل مهرداد اصغری، مجری طرح‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکت در مرکز و جنوب استان اردبیل در اظهار کرد: واحد مرغداری ۲۰ هزار قطعه‌ای در شهرستان نمین با حمایت بنیاد برکت به بهره‌برداری رسید و فاز توسعه این واحد نیز پس از سال‌ها تعطیلی احیا شده و به چرخه تولید بازگشت.
وی افزود: با بهره‌برداری از این واحد تولیدی در حال حاضر برای ۴ نفر فرصت شغلی مستقیم ایجاد شده است.
مجری طرح‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکت بیان کرد: طی ۵ سال گذشته از ۶ هزار طرح اشتغال‌زایی در سطح استان اردبیل حمایت شده است که سهم شهرستان‌های مرکزی و جنوبی استان از این میزان ۴ هزار و ۴۰۰ طرح با اعتباری بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.
اصغری ادامه داد: بنیاد برکت طرحی به نام زنجیره سبز دارد که هدف آن حمایت از تولید محصولات کشاورزی است که به امنیت غذایی ختم می‌شود.
مجری طرح‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکت در مرکز و جنوب استان اردبیل تصریح کرد: سقف تسهیلات بنیاد برکت برای طرح‌های خوداشتغالی ۱۵۰ میلیون تومان است که این رقم در حوزه‌های کشاورزی، شیلات و دامداری تا ۳۰۰ میلیون تومان نیز افزایش می‌یابد و بازپرداخت آن به شکل تنفس‌دار هر ۶ ماه یکبار انجام می‌شود.

دیگر خبرها

  • بهره برداری از ۲۱۰۵ واحد مسکن مددجویی کمیته امداد خراسان رضوی شد
  • بهره‌برداری از طرح فروسیلیس منگنز ازنا تا چند ماه آینده
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • بهره برداری از ۲۱۰۵ واحد مسکن مددجویی کمیته امداد خراسان رضوی
  • بهره‌برداری از ۲۱۰۵ واحد مسکن کمیته امداد خراسان رضوی‌
  • مرغداری ۲۰ هزار قطعه‌ای در نمین به بهره برداری رسید
  • بهره برداری از واحد تخصصی فیزیوتراپی کف لگن در شهرکرد
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 
  • آغاز ساخت دو طرح راهسازی در بندرعباس
  • واحد‌های مسکن روستایی ویلایی با ظرفیت‌های مردمی ساخته می‌شوند