Web Analytics Made Easy - Statcounter

شورای اقتصاد سال گذشته با هدف تغییر در ترکیب سبد سوخت خودروها و ایجاد فرصت برای صادرات فرآورده‌های نفتی مصوبه‌ای را تصویب کرد که با توجه به آن یک میلیون و ۴۶۰ هزار دستگاه خودروی عمومی شامل تاکسی‌ها، ون‌ها و وانت‌بارها با استفاده از اعتبارات حاصل از صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع (بند ق) به شکل رایگان دوگانه‌سوز شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتظار می رود با این اقدام علاوه بر آنکه مصرف بنزین کاهش پیدا ‌کند، ‌در هزینه‌های سوخت خانوار نیز تا ۸۰ درصد صرفه‌جویی ایجاد خواهد شد.

صرفه‌جویی مزبور با جایگزینی سی.ان.جی با بنزین محقق می‌شود، زیرا اکنون قیمت هر متر مکعب سی ان جی ۴۵۳ تومان است . این در حالی است که قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای سه برابر این قیمت یعنی یکهزار و ۵۰۰ تومان و بنزین آزاد نیز حدود هفت برابر یعنی سه هزار تومان است.

همچنین تبدیل این تعداد خودرو، به حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کند، زیرا به جای سوزاندن ۱۰ میلیون لیتر بنزین در روز، ‌۱۰ میلیون متر مکعب سی.ان.جی مصرف می‌شود .

علاوه بر خودروهای عمومی،‌ سایر خودروها نیز در نوبت گازسوز شدن قرار دارد و آنگونه که مدیر طرح سی.ان.جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده از آذر ماه سامانه ثبت نام برای خودروهای مسافربر اینترنتی و آژانس‌ها نیز آماده می‌شود.

«محمدحسین باقری» امروز (شنبه) در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه گازسوز کردن خودروها طرح ملی است و عموم مردم از آن بهره می‌برند، افزود: مطابق مصوبه شورای اقتصاد قرار است، بخشی از هزینه‌های تبدیل را صاحبان خودرو بپردازند و ۷۵ درصد آن رایگان باشد که این موضوع در حال نهایی شدن است.

وی اضافه کرد: لازم است تا زیر سیستم مورد نیاز این گروه را در سامانه ثبت نام آماده کنیم تا به راحتی خودشان برای ثبت نام و دریافت نوبت تبدیل اقدام کنند.

باقری پیرامون آخرین وضعیت هوشمندسازی جایگاه‌های سوخت نیز گفت: در حال پیگیری برای اتمام کار هستیم. تاکنون نیز مناقصات برگزار شده است و تلاش می شود تا تمامی مجوزها را اخذ تا در زمان اجرا با مشکل روبرو نشویم.

به گفته مدیر طرح سی‌.ان.جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، بحث صدور کارت جدید خودرو با ذکر گازسوز شدن آن نهایی شده و در حال انجام است.

باقری افزود: لیست خودروهای دارای گواهی سلامت دوگانه سوز شده از سوی وزارت صنعت به پلیس منتقل می‌شود و تغییر کارت را انجام داده و کارت جدید را صادر می‌کنند.

به گزارش ایرنا، افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن از آبان سال ۹۸، ‌ تمایل به مصرف سی. ان. جی در کشور افزایش پیدا شد و وزیر نفت نیز در این رابطه با اشاره به اینکه سی. ان. جی سوخت ملی ایران است، ‌تاکید کرد، باید سهم این سوخت در سبد سوخت کشور افزایش پیدا کند.

دوگانه‌سوزی یک میلیون و ۴۶۰ هزار دستگاه خودروی عمومی در دستور کار قرار گرفت و نخستین مرحله آن نیز همزمان با دهه فجر سال گذشته به اجرا درآمد شد.

بر این اساس، دوگانه‌سوزی به دو صورت کارگاهی و کارخانه های خودروسازی انجام می‌شود و می‌تواند مصرف سی ان جی را به ۴۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش دهد.

دو گانه سوز شدن این تعداد خودروی عمومی تا ۱۰ میلیون متر مکعب در روز به مصرف سی ان جی کشور اضافه خواهد کرد که علاوه بر صرفه‌جویی از محل کاهش مصرف سوخت مایع، ‌در بهبود محیط زیست نیز اثرگذاری خواهد داشت.

برچسب‌ها شورای اقتصاد بنزین سهمیه بندی بنزین خودکفایی تولید بنزین نفت محمدحسین باقری گاز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای اقتصاد بنزین سهمیه بندی بنزین خودکفایی تولید بنزین نفت محمدحسین باقری گاز شورای اقتصاد بنزین سهمیه بندی بنزین خودکفایی تولید بنزین نفت محمدحسین باقری گاز اخبار کنکور صرفه جویی متر مکعب سی ان جی ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۸۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف سوخت

مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل شرکت توانیر در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه اقداماتی برای افزایش راندمان نیروگاهی صورت گرفته است ، گفت: نیروگاه‌هایی که در کشور ساخته می‌شوند نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و از کلاسf هستند که راندمان بیش از ۵۵ درصد دارند.

وی ادامه داد: در دنیا نیز همین راندمان و بازدهی نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی طراحی و ساخته می‌شوند راندمان ۵۵ درصد دارند.

به گفته مدیر عامل توانیر نیروگاه‌هایی که راندمان پایین دارند در حال ارتقا هستند.

مدیر عامل توانیر خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات این است که برای کاهش مصرف سوخت در نیروگاه‌های حرارتی توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر است

وی با اشاره به اینکه ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر هدف‌گذاری شده است، خاطر نشان کرد: از این میزان ۴ هزار و۵۰۰ مگاوات مربوط می‌شود به چهار سرمایه گذار که اقدامات مناسبی در این زمینه انجام داده‌اند و نتیجه آن طی دو سال اخیر مشخص می‌شود.

به گفته این مقام مسئول فعالیت‌های خوبی در حوزه تخصیص زمین صورت گرفته است که امیدواریم در بخش تأمین ارز و تسهیلات مربوطه کمک می‌کند که این ۱۰ هزار مگاوات تجدید پذیر ها اتفاق بیفتد.

وی در خاتمه یادآور شد: در حال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر ۱۲۵۰ مگاوات است که پیش بینی می‌شود تا دو سال آینده سه تا چهار برابر شود.

کد خبر 6089418 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • پای ربات‌ها به پمپ بنزین رسید
  • برای رفع مشکل مصرف انرژی باید صندوق بهینه‌سازی سوخت را فربه کنیم
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • پمپ بنزین ابوظبی رباتیک شد
  • ارسال بیش از ۳۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه سبلان اردبیل
  • کارت سوخت در بازار سیاه
  • استفاده از خودروهای برقی، دوگانه سوز و هیبریدی راهکار برون رفت از بحران ناترازی بنزین 
  • توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف سوخت
  • ایمنی بالای خودروهای دوگانه‌سوز با سوخت CNG با وجود تخریب‌های مافیای بنزین
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور