Web Analytics Made Easy - Statcounter

فول می‌گوید: دنیا برای شرکت های انرژی در حال تغییر است اما شورون هنوز هم حرف اول را در ایالات متحده می زند و از اکسون موبیل قوی تر است.

به گزارش «انرژی امروز» موسسه مشاوره مالی موتلی فول می‌گوید: اینکه بگوییم سال 2020 برای شرکت های انرژی شورون و اکسون موبیل ایالات متحده سالی بد بوده است، در واقع دست کم گرفتن اتفاقاتی است که برای این شرکت ها افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تمام دنیا اقتصاد کشورهای جهان با شیوع ویروس کرونا به کما رفت و تقاضا برای نفت به قعر یک دره سقوط کرد و سهام شرکت های انرژی را هم با خود به پایین کشید. اما چیزی جالب هم همراه این رکود اقتصادی دیده شد: شورون در حال حاضر از نظر مالی وضعیتی قوی‌تر از اکسون موبیل دارد. چرا؟ پاسخ در متن زیر است.

موسسه مشاوره مالی موتلی فول

واقعا بد بود

با نگاهی گذرا به قیمت سهام شورون و اکسون می بینیم که سهام این دو شرکت در سال 2020 به ترتیب 27 و 45 درصد کاهش یافت.

اطلاعات بسیاری را از این اعداد و ارقام می‌توان به دست آورد اما آنچه که مشخص است این است که سهام شورون عملکردی بسیار بهتر از اکسون موبیل داشته است. موسسه موتلی فول دلیل خوبی برای این عملکرد بهتر دارد.

اکسون موبیل با یک برنامه گسترده هزینه‌بر وارد سال 2020 شد درحالی که به دنبال آن بود که چندین سال کاهش تولید را معکوس کند. در حالی که بسیاری از سرمایه گذاران نسبت به این برنامه و اینکه آیا اکسون موبیل از پس این هزینه ها برخواهد آمد یا نه و رشد سهام خود را حفظ خواهد کرد یا نه، هشدار داده بودند.

از طرفی شیوع پاندمی کرونا ضربه سختی به صنعت انرژی وارد کرد و تقاضا برای نفت به قدری کاهش یافت که قیمت این سوخت های فسیلی به شکل دردآوری افت کرد.

اکسون به سرعت به دنبال کاهش هزینه های خود بود. اما نتوانست از افت درآمد خود جلوگیری کند. از آنجایی که در نیمه سال گذشته سود این شرکت افزایش یافته بود این شرکت هنوز هم توانسته است روی پا بیاستد. اما سرمایه‌گذاران نسبت به گذشته نگران تر هستند که مبادا درآمدها باز هم در معرض خطر باشد.

افزایش بدهی های اکسون و شورون

حتی وقتی شرکت اعلام کرد که هزینه های سال 2021 را کاهش می دهد باز هم از شدت نگرانی سهامداران نکاست. و از سویی اکسون مجبور شد ارزش دارایی ها خود را که حالا دیگر اقتصادی نبودند به شدت کاهش دهد.

اما شورون

شورون با شکل و شمایلی نسبتا بهتر وارد سال 2020 شد. با هزینه هایی که قبلا شورون داشت مشخص بود این شرکت لزومی نمی بیند که سرمایه بیشتری برای تقویت تولید خود داشته باشد.

و درحالی که کاهش قیمت نفت شورون را مجبور می کرد به قرض کردن روی بیاورد، ضربه‌ای که به ترازنامه‌های شرکت وارد می شد چندان مهم نبود. و می توان حدث زد که سهامداران خیلی آسیب ندیدند.

تفاوت بین اکسون و شورون چقدر است؟

بین انتهای سال 2019 تا سه ماهه اول سال 2020، کل بدهی طولانی مدت اکسون تا 50 درصد افزایش یافت. بیشتر این افزایش بدهی ها در نیمه اول سال رخ داد به این معنی که غول نفتی آمریکایی در مدتی بسیار کوتاهی بدهی بسیار زیادی بالا آورد.

در حالی که رقیبش، شورون، بدهی های بلند مدت خود را فقط 30 درصد افزایش داد.

هرچند در مورد شورون هم بیشتر بدهی ها مربوط به  شش ماهه اول سال است، این افزایش ها به صورت یکنواخت در این بازه زمانی توزیع شده بود.

به این معنا که نیاز اکسون به پول بسیار شدیدتر و ترسناک تر بود.

مسیرهای متفاوتی که این دو شرکت در پیش گرفتند در اهرم های نفوذ آنها تاثیر داشت. شورون سال جدید را درحالی آغاز کرد که نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام 0.2 برابر بود. این شرکت سه ماهه سوم سال را با نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام برابر با 0.26 تمام کرد. بنابراین وضعیت مالی بسیار قوی بود.

اما در اکسون موبیل نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام از 0.25 برابر به نزدیک به 0.4 برابر رسید. سخت بتوان گفت که ترازنامه های اکسون در وضعیت وحشتناکی هستند اما مشخص است که نسبت بدهی به دارایی خالص اکسون بسیار بیشتر از شورون است. آنقدر زیاد که در کنفرانس درآمدهای سه ماهه سوم سال 2020 اکسون، اعلام شد که این شرکت دیگر نمی خواهد بدهی بیشتر برای خود بتراشد.

پیش از این هم گفته شد که اکسون از کاهش 20 میلیارد دلاری ارزش دارایی های خود خبر داد. در این خصوص دو مورد قابل توجه است: اول این که، 20 میلیارد دلار کاهش ارزش دارایی ها، یعنی از بین رفتن 10 درصد سهام سهامداران. دوم، نسبت بدهی به سرمایه هم تغییر کرد چون طرف سرمایه معادله را کاهش داد.

به بیان دیگر، انتظار می رود نسبت بدهی به دارایی اکسون در سه ماهه چهارم بیشتر تغییر کند.

نتیجه

تا سال‌ها اکسون نماد و سمبل توان مالی در صنعت انرژی بود. حالا دیگر اینطور نیست. حالا شورون جای اکسون را در رهبری صنعت انرژی بر عهده گرفته است. حتی برای محافظه‌کارترین سرمایه گذاران هم شورون لباس کثیف تمیزتری است. با این کاهش ارزش دارایی های اکسون، بعید به نظر می آید به این زودی ها وضعیت بهتر شود.

 

برچسب هاافت قیمت نفت اکسون موبیل (Exxon Mobil) انرژی امروز شورون (Chevron) کرونا موسسه مشاوره مالی موتلی (motley fool)

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: افت قیمت نفت اکسون موبیل Exxon Mobil انرژی امروز شورون Chevron کرونا آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۵۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالبات دولتی شهرداری قم پرداخت نشد

مدیرکل درآمد شهرداری قم گفت: بخشی از مطالبات دولتی شهرداری قم برای پرداخت از طریق اسناد خزانه کارسازی شد اما در نهایت با عدم همکاری بانک‌های عامل روبه‌رو شد.

محمد وحیدنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم با اشاره به قوانین بودجه درباره پرداخت مطالبات ارگان‌های دولتی به شهرداری‌ها اظهار کرد: شهرداری قم با برخی دستگاه‌ها در موضوع اعداد و ارقام مطالبه شده به تفاهم رسید و اقداماتی را در دستور کار قرارداد.

وی با بیان اینکه ۶۰۰ میلیارد تومان در اواخر سال ۱۴۰۲ برای پرداخت از این طریق تفاهم انجام شد اما نتیجه بخش نبود، افزود: اطلاعات مورد نیاز در سامانه‌های حسابرسی کشوری ثبت شد اما همکاری مطلوبی از طریق بانک‌های عامل صورت نگرفت.

مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری قم با اشاره به اینکه بانک‌های عامل تهاتر بدهی‌های بانکی شهرداری قم و مطالبات شهرداری از دستگاه‌های دولتی را نپذیرفتند، تصریح کرد: مطابق قانون ۹ درآمد پایدار شهرداری‌ها که از سال ۱۴۰۲ ابلاغ شده قانون گذار صراحتاً اعلام می‌کند که دستگاه‌های اجرایی و مشمولین ماده خدمات کشوری، قانون محاسبات عمومی، ارگان‌های نظامی و انتظامی مکلف‌اند، هرگونه بهای خدمات تا پایان سال به شهرداری پرداخت کنند.

وحید نیا با تاکید بر اینکه عدم پرداخت به موقع بدهی مشمول جریمه ۲ درصدی خواهد شد، خاطرنشان کرد: ابلاغیه‌هایی از طرف خزانه داری کل کشور و بازرسی کل استان به ارگان‌های مدنظر ارسال شد تا در صورت وجود بدهی، دستگاه‌ها پرداخت کنند.

به گفته وی در حال حاضر شهرداری قم بیش از ۶,۰۰۰ میلیارد تومان از دستگاه‌های دولتی و عمومی مطالبه دارد که پرداخت این بدهی‌ها می‌تواند شرایط متفاوتی برای پیگیری امور شهری ایجاد کند.

کد خبر 748052

دیگر خبرها

  • پرداخت ٤٠ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های صنعت برق از طریق بورس
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر زرند کرمان بررسی می‌شود
  • ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد
  • اصلاحات اساسی در اقتصاد برق، راهکار برون رفت از مشکلات بخش توزیع
  • ۷ نوشیدنی خوشمزه که میل به شکر را در شما به صفر می‌رساند
  • بخشی از آب سد گلستان امروز رهاسازی می‌شود
  • قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است
  • مطالبات دولتی شهرداری قم پرداخت نشد
  • لزوم کاهش مصرف کیسه‌ها و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی
  • ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است