Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر لزوم تسریع عملیات حفاظت اضطراری برای جلوگیری از تخریب بیشتر پل خاتون (دختر) و فراهم کردن شرایط لازم برای بازسازی و مرمت این اثر تاریخی تاکید کرد.

به‌گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز، علی‌اصغر مونسان صبح امروز یکشنبه ۱۶ آذر ۹۹ در بازدید از پل تاریخی خاتون (دختر) در جمع خبرنگاران و مسئولان استانی و مدیران اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز گفت: باید هرچه سریع‌تر عملیات حفاظت اضطراری، ایجاد پوشش مناسب و نصب علائم هشدار بیشتر برای حفظ جان شهروندان انجام و فضای مناسبی برای جلوگیری از تخریب بیشتر پل ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: این پل خشتی است و علی رغم رسیدگی مناسب و مداوم، بخشی از آن فرو ریخته و قسمت اعظم آن پابرجاست. مرمت بناهای تاریخی همواره عملیاتی مستمر و دائمی بوده و اتفاق رخدادهای از این دست طبیعی است.

سبک‌سازی پل تاریخی خاتون به منظور افزایش طول عمر این بنای تاریخی

فریدون محمدی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز در ادامه ضمن تشریح حادثه ریزش در خصوص جزئیات عملیات حفاظت اضطراری انجام شده تا به امروز مباحثی را مطرح کرد و افزود: با مساعد شدن شرایط جوی عملیات مرمت اضطراری آغاز خواهد شد.

او تصریح کرد: در حال حاضر مقرر شده تا حفاظت اضطراری انجام و سبک سازی پل نیز به منظور افزایش طول عمر این بنای تاریخی انجام شود که برای انجام این کار همراهی مسئولان و مردم را می‌طلبد.

اختصاص ۵ میلیارد ریال از اعتبارات استانی برای مرمت پل تاریخی خاتون

عزیزالله شهبازی استاندار البرز در بازدید از پل تاریخی خاتون (دختر) گفت: از محل اعتبارات استانی ۵ میلیارد ریال برای مرمت پل تاریخی خاتون در نظر گرفته شده است.

او افزود: مسئولان حوزه میراث‌فرهنگی با وجود بودجه کم برای حفاظت و نگهداری ۳۴ هزار اثر ملی از دل و جان تلاش می‌کنند و حوادثی از این دست با وجود قدمت و وزن، بسیار طبیعی است.

شهبازی تصریح کرد: طرح مرمت اصلی در دست تهیه بوده و سبک سازی پل با دهانه بلند، کاری سخت و جدی است و کارشناسانه است.

کد خبر 459838

منبع: ایمنا

کلیدواژه: علی اصغر مونسان ميراث فرهنگي وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری وزير ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی پل تاریخی خاتون شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق گردشگری و صنایع دستی پل تاریخی خاتون میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۷۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟

به گزارش همشهری آنلاین، ویدیوئی از تابوت‌های باستانی در محوطه ایلامی جوبجی رامهرمز که کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند «برای انتقال آنها اقدامی نشده است» در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

کارگری در این ویدیو خطاب به مقامات محلی می‌گوید که «۱۲ ماه اینجا هستیم. جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما به دلیل شرایط بد نگهداری و مراقبت جسدهای باستانی نابود شدند.»

معاون میراث‌ فرهنگی خوزستان در این باره گفت: این تابوت‌ها مربوط به مراحل کاوش‌های فصل پنجم در سال ۱۳۹۸ است.

سیدمحسن حسینی اظهار کرد: با صدور مجوز فصل پنجم کاوش از سوی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور، هیأت باستان‌شناسی به منظور کاوش علمی و نجات‌بخشی در محل محوطه تاریخی جوبجی حضور یافت که به دنبال آن، کاوش کاملاً علمی باحضور کارشناسان متخصص باستان‌شناس و مرمت‌گر انجام شد که حاصل این کاوش‌ها کشف تعدادی تابوت بود که در بعضی از آن‌ها بقایای اسکلت انسانی وجود داشت.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان ادامه داد: از همین‌رو، باحضور کارشناس مرمت‌گر در هیأت، اقدامات علمی و مرمتی اولیه روی تابوت‌ها و اسکلت‌ها انجام شد و سپس با ساماندهی اصولی، همه تابوت‌ها به منظور اقدامات بعدی از جمله مستندنگاری و مرمت، به کارگاه و آزمایشگاه پایگاه میراث‌جهانی منتقل شدند که در محیط آزمایشگاهی و کاملاً علمی مطالعات و اقدامات حفاظتی انجام شد و در حال حاضر نیز این تابوت‌ها در انبار قرار دارند و به محض راه‌اندازی موزه باستان‌شناسی رامهرمز، همه اشیاء و تابوت‌ها به موزه رامهرمز انتقال خواهند یافت.

وی افزود: از آغاز کار دولت مردمی حفظ و حراست از اموال و اشیای ملی در اولویت کار میراث‌فرهنگی قرار گرفته و در سال جدید هم به منظور ساماندهی این تابوت‌ها و نیز اشیا و اموال فرهنگی پنج شهرستان دیگر، تامین اعتبار انجام داده‌ایم.

حسینی با اشاره به ویدیوی منتشر شده، گفت: بعد از گذشت پنج سال دوباره یک خبر که در زمان خود پاسخ داده شده بود را بازپخش کرده‌اند.

در هر هیئت کاوش باستان‌شناسی حداقل یک نفر مرمت‌گر و یک نفر استخوان‌شناس وجود دارد که اقدامات و موارد حفاظتی اولیه را روی اشیای مکشوف انجام می‌دهند.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان خاطرنشان کرد: اشیا و اموال حاصل از کاوش‌های جوبجی در محل استاندار و مخزن امن قرار دارند، بخش از کشفیات هم در مجهزترین آزمایشگاه‌های میراث‌فرهنگی کشور توسط کارشناسان مرتبط و مجرب در دست بررسی هستند.

کد خبر 848566 منبع: تسنیم برچسب‌ها تاریخ - باستان‌ شناسی خبر مهم استان ایلام

دیگر خبرها

  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  • خانه انصاری ارومیه میزبان گردشگران خواهد شد
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟
  • ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی مربوط به سال ۱۳۹۸است
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • ۳۴ باند حفاری اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی منهدم شد
  • انهدام ۳۴ باند حفاری و قاچاق اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی